rijvaardigheid en effect van de hulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 12:37

Hallo mede bokkers en juryleden!

Ik heb via de zoekfunctie niet kunnen vinden wat ik zocht, als er al een topic over is, sorry!

Afgelopen Zondag heb ik mijn merrie in de B gestart en een fijne tweede proef gereden die werd beloond met 216 punten. Hartstikke mooi natuurlijk, maar via de ex aequo regeling werd ik toch tweede omdat een andere meid bij het onderdeel rijvaardigheid en effect van de hulpen een 8 had terwijl ik daar een 7 voor kreeg. Nou vroeg ik mij af wat de criteria zijn voor dat punt? Soms rijd ik een proef van boven de 200 punten en dan krijg je 'maar' een 6 bij dat onderdeel. Dus ik zou graag willen weten hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de volgende keer ook een 8 kan rijden en waar het verschil dan in heeft gezeten.

Wie kan mij uitleg geven?
Alvast bedankt!

Sjira

Re: rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:43

Tsja.... Jurysport....

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:43

Zorgen dat je paardje zo makkelijk en soepel mogelijk op de hulpen reageert neem ik aan :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:05

Dat lijkt mij ook shanna, maar als je 216 punten krijgt lijkt me dat wel in orde. :)
Waar het verschil tussen ons tweeen in gezeten heeft zal ik aan het desbetreffende jurylid moeten vragen, maar ik ben gewoon in het algemeen benieuwd wat er op de jurycursus geleerd wordt wat betreft dit punt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:09

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, soms zit er erg veel verschil in qua punten.
Wat ik vaak het idee heb qua punten is dat als je sommige onderdelen mwah mwah(paard schrikt eens, spingt verkeerd aan enz. ) hebt, maar wel netjes rijd, je vaak daar "extra" punten hebt.

Maar misschien is dit meer een toevalligheid

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:10

Je kunt een mooie volte rijden, een 8 waardig. Daarvoor moet je echter een iets grotere hulp geven als bij een andere ruiter. Deze kan dezelfde volte neerzetten (ook voor een 8), maar dan met kleinere hulpen. Het effect van de hulpen van de tweede ruiter zijn dus groter, want de hulp is kleiner.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:16

Verrek, Angela dat klinkt logisch. :+
Zo heb ik het nog nooit bekeken. Het feit dat je inderdaad een oefening voor een 8 kan rijden wil natuurlijk nog niet zeggen dat je dat met een kleine hulp kan doen.
Paardlief is nog niet altijd even makkelijk te sturen en moet ik soms wel behoorlijk wat moeite doen om haar op de lijnen te houden, het andere paard is wat compacter en makkelijker rond te sturen. Dus daar zal het verschil wel gezeten hebben.

Maar dan gaat het met name over effect van de hulpen. Waar wordt dan naar gekeken bij rijvaardigheid? Is het dan niet juist 'knapper' om met zo'n paard diezelfde volte te kunnen rijden voor een 8? Of is dit dan weer heel krom geredeneerd?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:23

Nee, want de andere ruiter heeft het voor elkaar gekregen om het paard naar een kleinere hulp te laten luisteren. De jury kan niet zien of het gewoon een gemakkelijk paard is, of dat de ruiter misschien gewoon erg goed kan rijden. Ik denk: hoe kleiner de hulpen, hoe beter het paard dressuurmatig voor elkaar is, en dus ook hoe beter de rijvaardigheid van de ruiter. Dat het paard gemakkelijk is, is dan een bonus voor de ruiter.

Persoonlijk vind ik het knapper als iemand een "mislukt" paard (te lange rug, te korte nek, te lange benen of zoiets) toch voor elkaar kan krijgen, maar ik kan me ook voorstellen dat een jury daar geen rekening mee kan houden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:35

De beste manier is natuurlijk direct na afloop het aan de jury vragen. Wij waren er niet bij, en kunnen dus slechts in algemeenheden reageren.

Eerst iets over de oorsprong van de onderdelen “Houding en zit van de ruiter” en “Rijvaardigheid en effect van de hulpen”. “Vroeger” hadden we daarvoor 1 onderdeel: Houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen. En dan kreeg je een deelnemer in de baan die een prachtige zit had, maar weinig inwerking waardoor het paard maar een beetje impulsloos in de rondte liep. En die gaf je dan een 7: 9 voor de zit + 5 voor effect hulpen gedeeld door 2. En een deelnemer met een iets minder fraaie zit, maar die wel zeer effectief kon inwerken en het paard erg mooi kon voorstellen. En die gaf je ook een 7: 7 voor de zit en 7 voor effect hulpen. Dat boodt weinig duidelijkheid, vandaar dat men besloten heeft deze onderdelen uit elkaar te halen.

Terug naar je vraag, waar kijken we dan naar bij het onderdeel “Rijvaardigheid en effect van de hulpen”?
Bij rijvaardigheid kijken we naar hoe je de proef uitvoert: hoe zet je een oefening in, hoe corrigeer je het paard als het even mis gaat, kies je het juiste moment (aanleuning, ontspanning) voor een overgang. Dat soort dingen. Met 216 pnt zal dat wel goed zitten.

Blijft over het effect van de hulpen. Daarbij kijken we naar de reactie van het paard op de hulpen: reageert het op de eerste hulp, loopt het zelf door of moet je regelmatig tussendoor een drijvende hulp geven, hoe groot/klein zijn de hulpen.

En in de praktijk is dat dus wat Angela zegt:
Angela schreef:
Je kunt een mooie volte rijden, een 8 waardig. Daarvoor moet je echter een iets grotere hulp geven als bij een andere ruiter. Deze kan dezelfde volte neerzetten (ook voor een 8), maar dan met kleinere hulpen. Het effect van de hulpen van de tweede ruiter zijn dus groter, want de hulp is kleiner.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 14:02

Angela en Roodvos, super duidelijke uitleg. Dankjulliewel! :)
Wij moeten er dus nog aan gaan werken om met kleinere hulpen hetzelfde effect te bereiken.