Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 06:11

http://www.horses.nl/sport/incident-ron ... p-rad-gala

Op het RAD Gala in Tilburg is enkele weken geleden een conflict ontstaan tussen tuigpaardrijders en I&R-controleurs van de KNHS. De functionarissen zouden de identificatiechips van paarden zonder voorafgaande toestemming op vrachtwagens en in trailers hebben gecontroleerd. In reactie op het optreden van de KNHS-functionarissen heeft tuigpaardrijder, -eigenaar en -sponsor Leo Wijkmans per direct al zijn activiteiten beëindigd.

Rest van het artikel: zie website http://www.horses.nl

Ik ben benieuwd hoe Bokt hier over denkt.
Mag een I&R controleur, zonder dat je er als ruiter/koetsier bij bent, dus ongevraagd, jouw trailer / vrachtwagen ingaan en de paarden controleren?

Ik vraag me ook af hoe ze dat willen doen zonder bijbehorende paspoort. Maar ik zou het heel onprettig vinden, als iemand op het wedstrijdterrein ongevraagd mijn trailer binnengaat.

Ik ben ook voor faire sport en ik ben voorstander van controle, maar dan wel graag als ik er bij ben en toestemming gevraagd is. De politie heeft toch ook niet de bevoegdheid om ongevraagd je eigendommen te controleren.

Ik snap dat de tuigpaardrijders woest zijn.

De stelling hier: Heeft de KNHS het recht om op wedstrijden ongevraagd je trailer / vrachtwagen binnen te gaan om de paarden te controleren op identificatie?

Lante

Re: Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:15

Ik vind het niet kunnen. Veel paarden vinden het aflezen van de chip ook niet prettig en wat als er iets gebeurd? Wie is er dan aansprakelijk?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:21

ik vind dat ze niet zonder toestemming andermans eigendommen mogen betreden. Dus ook geen trailer of vrachtwagen. Dat ze mogen scannen zonder toestemming van de eigenaar vind ik wel maar ook dat daarbij de eigenaar (of begeleiding paard) aanwezig moet zijn. Immers hebben ze verificatie nodig welk paard ze eigenlijk aan het scannen zijn. Wat heb je eraan om in het wilde weg een paard te scannen en je dan af te vragen bij welk paspoort hij hoort die de eigenaar op zak heeft...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:32

Hier hebben ze waarschijnlijk gecheckt OF ze wel gechipt waren, maar zonder toestemming vind ik niet kunnen. Ze weten nooit hoe braaf een paard is of gevoelig een paard is voor anderen :( Nee, hier moet je altijd bij kunnen zijn.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:37

Ik vind het ook niet kunnen. Ondanks dat de meesten niets te verbergen hebben zitten ze toch ongevraagd aan jouw eigendom. En dat geeft een gevoel van onmacht en onveiligheid. Ga dan bij de losrijring iedereen bij je halen om te controleren, maar niet op deze manier.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 07:01

ik vind de discussie zelfs nog veel principiëler.

De KNHS is een sportorganisatie, geen opsporingsapparaat van de politie. Hier wordt duidelijk een grens overschreden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:09

Ja, ho, maar dan zouden ze uberhaupt nooit een chip mogen controleren. Ze hebben we degelijk die bevoegdheid, juist omdat ze sportorganisatie zijn.
Dan kun je ook wel principieel tegen de chippers van het stamboek zijn, omdat ze geen DA zijn en formeel alleen DA's dergelijke handelingen mogen verrichten.

Overigens vind ik ook dat ze niet ongevraagd een vrachtwagen of trailer in mogen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:11

Ik vind het een rare gang van zaken. In principe heeft een controleur geen toestemming nodig want ze zijn opsporing ambtenaar en dan ben je bevoegd om de paarden te controleren, maar ik vind het voor het paardenwelzijn wel zo netjes als je gewoon dit samen met de eigenaar doet en niet ineens als wildvreemde een trailer of vrachtwagen in stapt. Daarnaast moet de eigenaar het paspoort tonen en het is toch een beetje raar als je een chip gaat controleren zonder dat je het paspoort ernaast hebt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:28

Ook een opsporingsambtenaar mag ongevraagd geen eigendommen betreden of controleren (want een paard is ook gewoon een 'ding'). Een opsporingsambtenaar mag ook niet zomaar de motorkap van een auto opentrekken om het chassisnummer te controleren bv. Pas bij duidelijke verdenking of direct gevaar mag een opsporingsambtenaar zonder toestemming een huis betreden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 07:31

Ibbel schreef:
Ja, ho, maar dan zouden ze uberhaupt nooit een chip mogen controleren. Ze hebben we degelijk die bevoegdheid, juist omdat ze sportorganisatie zijn.
Dan kun je ook wel principieel tegen de chippers van het stamboek zijn, omdat ze geen DA zijn en formeel alleen DA's dergelijke handelingen mogen verrichten.

Overigens vind ik ook dat ze niet ongevraagd een vrachtwagen of trailer in mogen.

Niet eens, ibbel. Ze mogen controleren of je stargerechtigd bent doordat je met het juiste paard de ring in wil rijden en je aan de spelregels houdt.

Het is geen opsporingsapparaat van de politie om te controleren of je je aan wettelijke eisen houdt.
Dat is principieel iets heel anders.

De knhs is een sportorganisatie, geen wettelijke rechterlijke macht. Dit zijn geen opsporingsambtenaren, maar mensen die een controle uitvoeren in opdracht van een sportclub

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:39

Ik had het bericht ook al doorgestuurt voor het nieuws op bokt. Vind het echt bizar dat ze zomaar zonder toestemming of met zicht van de eigenaar dit soort handelingen doen. Wie weet wat er kan gebeuren en wie is er dan verantwoordelijk? Gewoon met eigenaar erbij controleren en anders niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:58

Nee. Dat recht hebben ze niet.
Sowieso is het raar dat ze;
1. Zonder bijdehand hebbend pp controleren
2. Op de gok paarden scannen en zeggen wie erbij hoort? (Hoe weten ze wie welke auto/trailer/paard heeft? Als ze dat met terugwerkende kracht doen is ook vreemd toch?)

En wat als er iets gebeurd? Dan zijn de rijders zeker wel aansprakelijk?

Nee pp controle moet geschieden met pp en ruiter erbij.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:04

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:08

Ze moeten gewoon eens gaan controleren bij aanvang ring/piste/startomgeving. Elk paard wat het terrein betreedt wordt gecontroleerd. Dan weet iedereen ervan, is betrokkene erbij én hoeven ze niet ongevraagd in andermans materiaal.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:12

Ibbel schreef:
Ook een opsporingsambtenaar mag ongevraagd geen eigendommen betreden of controleren (want een paard is ook gewoon een 'ding'). Een opsporingsambtenaar mag ook niet zomaar de motorkap van een auto opentrekken om het chassisnummer te controleren bv. Pas bij duidelijke verdenking of direct gevaar mag een opsporingsambtenaar zonder toestemming een huis betreden.

een opsporingsambtenaar mag dat idd niet. Zijn ze echter aangewezen als toezichthouder, dan mag het weer wel. Het is maar net welk kaartje ze eraan hebben gehangen.

Als toezichthouder snap ik ik wel dat ze dat zo hebben gedaan. Nu kunnen ze meer paarden controleren in een korte tijd. Om alle eigenaren te zoeken neemt giga veel tijd in beslag.
Maar aan de andere kant.... wat is de noodzaak om alles te willen controleren? en zo is idd niet te controleren of de chip bij het betreffende paard hoort.

Erg vaag verhaal...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:13

Caesar schreef:
Ze moeten gewoon eens gaan controleren bij aanvang ring/piste/startomgeving. Elk paard wat het terrein betreedt wordt gecontroleerd. Dan weet iedereen ervan, is betrokkene erbij én hoeven ze niet ongevraagd in andermans materiaal.

de betrokkene wel, maar 9 vd 10 keer het paspoort niet, maar nu hadden ze het paspoort er ook niet bij.
het blijft een vreemd verhaal, zonder een echt doel. buiten te controleren of alle paarden wel een chip hebben...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:18

stoffel schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.

Ah kom, dat geeft toch niet het recht zomaar andermans eigendommen te betreden en te controleren.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:18

wij hadden laatst een onverwachte I&R controle tijdens ons maandelijks springavondje(ong 200 starts)
daarbij vroegen zij ons( het scretariaat) om de deelnemers te informeren zodat deze paspoort kon meenemen naar de inrijhal, alwaar ze gecontroleerd werden op .....chip+registratie , inenting en een enkeling op combinatienummer.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:22

Je leest nu ook maar 1 kant van het verhaal he?
veel berichten in de media zijn overdreven of uit t verband gerukt.
Ik heb zowel op concours als op de weg al eens controle gehad en dan word er gewoon netjes medegedeeld dat ze controleren en of ik alle papieren kan laten zien.
Niets geen rare dingen en gewoon vriendelijke mensen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:00

Caesar schreef:

Dat zal niet gaan lukken als ze met 15 tegelijk de ring in stormen. ;) Dat is het grote probleem, alles rijdt tegelijk waardoor dat niet werkt.
En als je dan ook nog eens de starttijden op zo'n wedstrijd bekijkt, op het RAD-gala moest ik om 16:30 uur de ring in met het damesnummer, tot 16:45. Terug naar de vrachtwagen, pony uitspannen, mezelf omkleden, 2 andere pony's inspannen voor het tweepan en om 17:00 weer in de ring zijn!!!
Geloof maar gerust dat het voor ons dan rechtstreeks de ring binnen rijden is zonder los te rijden, en meeste kans zijn ze dan al op ons aan het wachten. Dan is er echt geen tijd voor nog een paspoortcontrole en chipcontrole. :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:06

Ik denk dat dit echt niet door de beugel kan, ook al zijn ze een controlerend orgaan. Mijn vader is buschauffeur bij Connexxion. Als er agenten zijn bus in willen voor een controle van iets of iemand vragen ze de chauffeur eerst of ze de bus mogen betreden. Dat is een normale procedure en dat zijn dus agenten. Ze horen zich eerst te legitimeren voordat ze je eigendom betreden lijkt mij...
Daarnaast vraag ik me af of de I&R controleurs in het bezit zijn van hun Boa (buitengewoon opsporing ambtenaar) papieren. Het lijkt me dat je die ook nodig zou moeten hebben.
Ik vind dit een hele interessante discussie en ben heel benieuwd hoe dit wettelijk precies zit.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:08

Aukelizzy schreef:
Ik denk dat dit echt niet door de beugel kan, ook al zijn ze een controlerend orgaan. Mijn vader is buschauffeur bij Connexxion. Als er agenten zijn bus in willen voor een controle van iets of iemand vragen ze de chauffeur eerst of ze de bus mogen betreden. Dat is een normale procedure en dat zijn dus agenten. Ze horen zich eerst te legitimeren voordat ze je eigendom betreden lijkt mij...
Daarnaast vraag ik me af of de I&R controleurs in het bezit zijn van hun Boa (buitengewoon opsporing ambtenaar) papieren. Het lijkt me dat je die ook nodig zou moeten hebben.
Ik vind dit een hele interessante discussie en ben heel benieuwd hoe dit wettelijk precies zit.

Boa's en opsporingsambtenaren mogen idd niet zonder reden een priveterrein betreden.
Toezichthouders mogen dat wel. Ik weet niet hoe de knhs ze hebben aangewezen, daar hangt het dus van af.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:08

Als eerste wil ik natuurlijk wel zeggen dat ik helemaal voor een "eerlijke" sport ben, daar heb ik niks op tegen.
Maar wij hebben het ook een keer gehad, dat de I&R kwam controleren terwijl wij (op 1 groom na dan) niet aanwezig waren bij de vrachtwagen.
Alles leuk lief en aardig, maar deze persoon dacht zonder toestemming de vrachtwagen binnen te stappen die vol stond met paarden.
Nou koos deze slimmerik een niet zo'n grote alleen het pech was een beetje dat dat een aparte was en nogal eenkennig.
Paard schoot enorm in de stress door deze persoon en uit eindelijk hebben we niet kunnen starten met het paard , plus dat alles op de vrachtwagen nogal gespannen raakte van de handelingen/aanwezigheid.
Ik vind absoluut niet kunnen dat ze ongevraagd denken je vrachtwagen in te kunnen stappen een beetje overleg is ten eerste al wel op zijn plaats lijkt mij?
Kan je vertellen dat wij er ook niet zo heel blij mee waren (en dat is nog zacht uitgedrukt).
Dat ze onaangekondigd op een wedstrijd zullen verschijnen heb ik geen problemen mee, want wie alles gewoon netjes in orde heeft zal geen problemen verwachten.

Ik snap heel goed dat Leo er ook niet zo geweldig over denkt en alles beëindigt heeft :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:09

Onaangekondigd was het ook niet helemaal. Op de site van de RAD stond al een waarschuwing namelijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:10

Mijn paard staat niet graag op de trailer. Haar laten staan en weglopen heeft enkele handigheid nodig. Zo niet raakt ze volledig over de zeik met de gevolgen die erbij horen. Ik zou dus best wel eens flinke problemen kunnen hebben als iemand mijn trailer in zou gaan en dus woest zijn.

Naast dat wil het feit dat ze naar vreemde, in een voor haar onprettige situatie zoals veearst of trailer, losse voorbenen kan hebben en ik alsnog verantwoordelijk ben..