Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Ja, ho, maar dan zouden ze uberhaupt nooit een chip mogen controleren. Ze hebben we degelijk die bevoegdheid, juist omdat ze sportorganisatie zijn.
Dan kun je ook wel principieel tegen de chippers van het stamboek zijn, omdat ze geen DA zijn en formeel alleen DA's dergelijke handelingen mogen verrichten.
Overigens vind ik ook dat ze niet ongevraagd een vrachtwagen of trailer in mogen.
Ibbel schreef:Ook een opsporingsambtenaar mag ongevraagd geen eigendommen betreden of controleren (want een paard is ook gewoon een 'ding'). Een opsporingsambtenaar mag ook niet zomaar de motorkap van een auto opentrekken om het chassisnummer te controleren bv. Pas bij duidelijke verdenking of direct gevaar mag een opsporingsambtenaar zonder toestemming een huis betreden.
Caesar schreef:Ze moeten gewoon eens gaan controleren bij aanvang ring/piste/startomgeving. Elk paard wat het terrein betreedt wordt gecontroleerd. Dan weet iedereen ervan, is betrokkene erbij én hoeven ze niet ongevraagd in andermans materiaal.
stoffel schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.
Caesar schreef:Ze moeten gewoon eens gaan controleren bij aanvang ring/piste/startomgeving. Elk paard wat het terrein betreedt wordt gecontroleerd. Dan weet iedereen ervan, is betrokkene erbij én hoeven ze niet ongevraagd in andermans materiaal.
Aukelizzy schreef:Ik denk dat dit echt niet door de beugel kan, ook al zijn ze een controlerend orgaan. Mijn vader is buschauffeur bij Connexxion. Als er agenten zijn bus in willen voor een controle van iets of iemand vragen ze de chauffeur eerst of ze de bus mogen betreden. Dat is een normale procedure en dat zijn dus agenten. Ze horen zich eerst te legitimeren voordat ze je eigendom betreden lijkt mij...
Daarnaast vraag ik me af of de I&R controleurs in het bezit zijn van hun Boa (buitengewoon opsporing ambtenaar) papieren. Het lijkt me dat je die ook nodig zou moeten hebben.
Ik vind dit een hele interessante discussie en ben heel benieuwd hoe dit wettelijk precies zit.