Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xNoaFredje schreef:Ik heb een vraagje,
mag je met een anderhalfspaardentrailer zonder E rijbewijs rijden met een gewone personenauto?
groetjesss

Fenny schreef:Waarom willen veel mensen niet even wat geld en tijd investeren in een BE rijbewijs? Heb je ook niet meer te maken met bovenstaande vragen
nathalie_v schreef:
Yvank_ schreef:Fenny schreef:Waarom willen veel mensen niet even wat geld en tijd investeren in een BE rijbewijs? Heb je ook niet meer te maken met bovenstaande vragen
Waarom zou je als je ruimschoots onder de norm blijft waarbij dat nodig is?
Ik heb een paard, een trailer en een auto. Heb eerlijk gezegd geen geld liggen voor een E. Bovendien hoef je pas een E te hebben als je boven de 3500 kg totaal uitkomt...
Ik kom aan 2700 dus heb het niet nodig.
Slina schreef:Als ik het goed heb.. Mag je met een B rijbewijs in totaal niet meer dan 3500kg trekken.
Dus auto + trailer + paard(en) mogen niet meer dan 3500kg zijn.
Fenny schreef:Waarom willen veel mensen niet even wat geld en tijd investeren in een BE rijbewijs? Heb je ook niet meer te maken met bovenstaande vragen
ikke schreef:Slina schreef:Als ik het goed heb.. Mag je met een B rijbewijs in totaal niet meer dan 3500kg trekken.
Dus auto + trailer + paard(en) mogen niet meer dan 3500kg zijn.
Goed voorbeeld van hoe misverstanden kunnen ontstaan. Zwaar paard heb jij........
Slina schreef:ikke schreef:Goed voorbeeld van hoe misverstanden kunnen ontstaan. Zwaar paard heb jij........
Ik zeg toch bij elkaar?![]()
Als jij het zo goed weet, leg jij het dan maar uit hè.
b_o_k_t schreef:oeh dit weet ik! Ik heb net mn theorie gehaald!![]()
je (met paard en spullen geladen) trailer mag niet zwaarder zijn dan wat je auto maximaal aan gewicht mag trekken (logisch) en inderdaad wat hier boven gezegd is: het gewicht van je auto en het totale gewicht van trailer met paard en spullen mag allemaal bij elkaar niet meer zijn dan 3500kg.
zap schreef:b_o_k_t schreef:oeh dit weet ik! Ik heb net mn theorie gehaald!![]()
je (met paard en spullen geladen) trailer mag niet zwaarder zijn dan wat je auto maximaal aan gewicht mag trekken (logisch) en inderdaad wat hier boven gezegd is: het gewicht van je auto en het totale gewicht van trailer met paard en spullen mag allemaal bij elkaar niet meer zijn dan 3500kg.
Toch nog maar even in je boekje kijken! Het totale toegestane laadvermogen van de trailer + gewicht trailer . Het maakt niet uit wat er daadwerkelijk in staat.
Dus zoals Ikke het zegt, is het correct.
manubres schreef:Belangrijk is het maximum toelaatbare gewicht van de trailer...EN...het gewicht wat je auto mag trekken!!!
Onze auto mag max. 1200kg geremd trekken. Dus als ik een trailer met een max. toelaatbaar gewicht van 1300kg wil trekken mag dat niet! Je kan een trailer wel terug laten keuren bij de RDW naar bijvoorbeeld 1200kg, als de trailer (bijv. 580 kg) en je paard (maxx. 600kg) dus niet boven de 1200kg uitkomt.
Daarnaast moet dan de 1200kg met het gewicht (+ laadvermogen) van de auto niet meer zijn dan 3500kg.
Ik begreep dat ze niet zo heel vaak controleren omdat de politie zelf ook niet veel meer van de regels snapt. Maar krijg je een aanrijding dan zullen ze het wel tot de bodem uitpluizen denk ik.
manubres schreef:Belangrijk is het maximum toelaatbare gewicht van de trailer...EN...het gewicht wat je auto mag trekken!!!
Onze auto mag max. 1200kg geremd trekken. Dus als ik een trailer met een max. toelaatbaar gewicht van 1300kg wil trekken mag dat niet! Je kan een trailer wel terug laten keuren bij de RDW naar bijvoorbeeld 1200kg, als de trailer (bijv. 580 kg) en je paard (maxx. 600kg) dus niet boven de 1200kg uitkomt.
Daarnaast moet dan de 1200kg met het gewicht (+ laadvermogen) van de auto niet meer zijn dan 3500kg.
Ik begreep dat ze niet zo heel vaak controleren omdat de politie zelf ook niet veel meer van de regels snapt. Maar krijg je een aanrijding dan zullen ze het wel tot de bodem uitpluizen denk ik.