Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
I_lovedieren schreef:Ik heb voor het niet invlechten van mijn ijslander wel eens 4-en gekregen. Na de prijsuitreiking wilde ik naar de jury toe voor uitleg maar helaas waren ze al weg. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de vereniging met de vraag of ze de jury onderstaande tekst door wilde sturen:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.
https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf
heroes_hell schreef:I_lovedieren schreef:Ik heb voor het niet invlechten van mijn ijslander wel eens 4-en gekregen. Na de prijsuitreiking wilde ik naar de jury toe voor uitleg maar helaas waren ze al weg. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de vereniging met de vraag of ze de jury onderstaande tekst door wilde sturen:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
d. Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
Ja, maar dat betekend niet dat een van de bovengenoemde rassen zo de ring in kan zonder enige vorm van verzorging. Het gedeelte dat jij hebt dik gedrukt bedoelen ze mee, dat jij ook op de 'traditionele' manier kan vlechten.
Ik vind het een beetje overkomen van: 'Oh, ik heb (bijv.) IJslander, Ik hoef niet te vlechten'
Mijn moeder is ook jury en die geeft standaard een 8 als alles er netjes uitziet en het paard gevlochten is, schoon is ( het in ieder geval geprobeerd hebben), tuigage er goed uit ziet, alles een beetje bij elkaar past. Een 6 voor verzorging kan standaard zijn maar is gewoon een voldoende dus er is niks mis mee.
Mijn moeder geeft dan ook gewoon een punt minder als ie niet ingevlochten is en nog een punt minder als de manen niet aan 1 kant van de hals hangen.
Ze geeft heel zelden een onvoldoende maar daar moet je ook wel wat voor doen.
Dit heeft ook te maken met hoeveel moeite je er in stopt. Iemand die vlecht heeft er toch wel een stuk meer moeite ingestoken dan iemand die de manen gewoon los heeft hangen.Nogmaals, ik vind gewoon opvlechten. Ook het voorplukje
. Nu heb ik een kwpn en ben ik in 20 min klaar met vlechten en knotten het wedstrijdklaarmaken is nog nooit zo makkelijk geweest hups knotjes erin dat wil makkelijk met die korte maken, borstel erover en kam door de staart en hij ziet er weer picobelle uit...heroes_hell schreef:I_lovedieren schreef:Ik heb voor het niet invlechten van mijn ijslander wel eens 4-en gekregen. Na de prijsuitreiking wilde ik naar de jury toe voor uitleg maar helaas waren ze al weg. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de vereniging met de vraag of ze de jury onderstaande tekst door wilde sturen:
De manen:
Ja, maar dat betekend niet dat een van de bovengenoemde rassen zo de ring in kan zonder enige vorm van verzorging. Het gedeelte dat jij hebt dik gedrukt bedoelen ze mee, dat jij ook op de 'traditionele' manier kan vlechten.
Ik vind het een beetje overkomen van: 'Oh, ik heb (bijv.) IJslander, Ik hoef niet te vlechten'
Mijn moeder is ook jury en die geeft standaard een 8 als alles er netjes uitziet en het paard gevlochten is, schoon is ( het in ieder geval geprobeerd hebben), tuigage er goed uit ziet, alles een beetje bij elkaar past. Een 6 voor verzorging kan standaard zijn maar is gewoon een voldoende dus er is niks mis mee.
Mijn moeder geeft dan ook gewoon een punt minder als ie niet ingevlochten is en nog een punt minder als de manen niet aan 1 kant van de hals hangen.
Ze geeft heel zelden een onvoldoende maar daar moet je ook wel wat voor doen.
Dit heeft ook te maken met hoeveel moeite je er in stopt. Iemand die vlecht heeft er toch wel een stuk meer moeite ingestoken dan iemand die de manen gewoon los heeft hangen.
Nogmaals, ik vind gewoon opvlechten. Ook het voorplukje