Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:53

Ben ik nou zo'n zeikerd....ik zie net een startlijst van a.s. zondag en ik ga er eigenlijk vanuit dat deze wedstrijd gewoon uiterlijk om zes uur stopt in verband met dodenherdenking. Zie ik dat ze doorrijden tot half acht, waar dan vrolijk bij staat: prijsuitreiking een half uur na de laatste start en vervolgens gaan ze om half negen door met de volgende rubriek. Ik vind dat dus eigenlijk niet kunnen en zou dat dus zelf ook niet willen, niet om te starten maar ik zou het ook weigeren om te jureren.

Eigenlijk vind ik het ook respectloos.....wat vinden jullie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:56

Zelf zou ik op acht uur niet starten en als ik jurylid zou zijn, zou ik om acht uur ook niet willen jureren. Dat er een wedstrijd wordt georganiseerd is tot daaraan toe. Echter vind ik wel dat er de mogelijkheid moet zijn om te herdenken.

Wellicht is deze er gewoon?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:56

Zetten ze het dan niet gewoon stil tijdens de herdenking?
Ik zou het respectloos vinden als ze dat niet doen..
Misschien starten ze dan om 20.10 weer ofzo?

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:57

Ben ik het niet mee eens. Wij organiseren 4 mei hier in het dorp ook een wedstrijd. Maar wij zijn ons er wel van bewust dat het dodenherdenking is. Wij zorgen ervoor dat de vlag de hele dag halfstok hangt en 's avonds 2 minuten stilte. Misschien dat men bij de wedstrijd waar jij het over hebt ook wel hiermee rekening heeft gehouden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:57

Staat het in kleurtjes dat het er "vrolijk" bij staat? :+

Ik start zondag ook, wedstrijd is echter al rond 17:00/18:00u afgelopen, maar had het langer geduurd (zoals bij de wedstrijd die jij aanhaalt) neem ik aan dat ze om 20:00 even een momentje stilte in acht nemen. Eigenlijk prima moment om dit vlak voor de prijsuitreiking te doen wanneer iedereen bij elkaar is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:59

Ik denk wel dat ze 8 uur echt even stoppen hoor.

Als ze de twee minuten stilte niet in acht nemen dan is het onrespectvol. Als ik jury was weigerde ik om acht uur te gaan jureren of rijden. Ik vind dodenherdenking zelf erg belangrijk, het is het enige moment van het jaar dat heel Nederland nog een beetje aan de mensen denken die het hebben meegemaakt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:00

Nou ik heb net even wat startlijsten bekeken maar zie er nu één die gewoon doorstart dus om één voor acht een start en om zeven over acht weer één.....das toch best lastig om dan twee minuten stilte te houden!

Nee het stond niet in kleurtjes hahaha, maar ik wond me erover op.....Ik heb ook geen moeite met wedstrijden die eerder afgelopen zijn hoor maar ik vind dit wel raar.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:00

Ik heb aankomende zondag ook een selectiewedstrijd. Ben er niet blij mee, maar moet gelukkig eerder starten dan 8 uur. Wel gaat de wedstrijd door tot na 8 uur. Ik vind dat hier beter over nagedacht had moeten worden in de planning, zeker omdat het een selectie wedstrijd is waar toch veel mensen aan deel willen nemen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:02

Maar is het misschien zo dat de rijvereniging vaker wedstrijden zo organiseerd en vergeten zijn dat het die dag dodenherdenking is? En ik denk dat als je meld dat je om acht uur op de grond de twee minuten in acht wilt nemen, je dat best mag.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:05

Ik heb weleens gewoon m'n les gereden met dodenherdenking, om 8 zijn we allemaal van ons paard gestapt en hebben twee minuten stilte gehouden. Het gaat er in mijn ogen om dat je die twee minuten (in stilte) stilstaat bij de slachtoffers. En waar je dat doet onder welke omstandigheden lijkt mij dan niet belangrijk.

Er vanuit gaande dat ze dus tijdens die wedstrijd niet gewoon doorrijden.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:05

daffodil schreef:
Nou ik heb net even wat startlijsten bekeken maar zie er nu één die gewoon doorstart dus om één voor acht een start en om zeven over acht weer één.....das toch best lastig om dan twee minuten stilte te houden!

Nee het stond niet in kleurtjes hahaha, maar ik wond me erover op.....Ik heb ook geen moeite met wedstrijden die eerder afgelopen zijn hoor maar ik vind dit wel raar.

Misschien had de organisatie niet zo door dat het dodenherdenking was?
Als ik hun was zou ik dan die persoon om één voor acht was gewoon later laten starten, na de twee minuten stilte. Dan loop je maar even vertraging op..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:07

Als ik die startlijst zie, wordt er dus wél gewoon doorgereden. Ik zou hier niet aan meedoen, niet als deelnemer maar ook niet als jury, om de simpele reden dat ik het respectloos vind.

Het feit dat ze er niet bij nadenken vind ik eigenlijk al erg zat, als dat al zo is. Ik denk eerder dat ze het wel degelijk weten maar er maling aan hebben. Je maakt mij niet wijs dat niemand ze erop gewezen heeft......organisatie, jury´s, deelnemers, overige vrijwilligers! Dat geloof ik simpelweg niet.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:12

Het is dat jullie nu zeggen dat het dodenherdenking is...... Ik heb persoonlijk niet iets met dodenherdenking. Ik herdenk ze wel op mijn eigen manier....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:16

Ik zou ook niet starten om 20.00 uur. Ik zou vragen om een andere starttijd zodat er om 20.00 2 min stil gehouden kan worden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:17

Waarom stuur je ze niet een bericht? Je word nu gewoon boos op de organisatie terwijl je niet eens weet wat de achterliggende situatie is. Je beschuldigd nu mensen van iets, wat helemaal niet met opzet hoeft te zijn. Het is dat ik een groot Tweede Wereldoorlog liefhebber ben en dat die dag in mijn systeem zit, maar ik snap best dat andere mensen het gauw vergeten. Het word niet zo aangekondigd als bijvoorbeeld koningsdag of bevrijdingsdag...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

amies100 schreef:
Het is dat jullie nu zeggen dat het dodenherdenking is...... Ik heb persoonlijk niet iets met dodenherdenking. Ik herdenk ze wel op mijn eigen manier....

Wat uiteraard prima is. Er zijn echter veel mensen die wel om acht uur twee minuten stil willen zijn, dat moet ook gerespecteerd worden, vind ik.

GWR

Zo'n wedstrijd organiseren kost wel heel wat tijd en organisatie, wellicht hebben ze er inderdaad niet bij stil gestaan dat het dan dodenherdenking is. Je zou ze via mail even kunnen tippen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:18

Ik ben nog van de generatie waarvan de ouders zeer bewust de 2e wereldoorlog heeft meegemaakt en ik schrik ervan als mensen zeggen dat er bij de datum 4 Mei niet eens een lichtje gaat branden. Dit zullen we, als mijn generatie ook weg is helaas veel vaker zien, de oorlog krijgt dan iets abstracts en dat is jammer. Niet om zwaar te herdenken maar stilstaan bij alle offers die andere mensen hebben gebracht om ons de vrijheid te geven, als je niet herdenkt moet je 5 Mei ook beschouwen als een gewone dag ipv op een festival te feesten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:20

heidy_wilco schreef:
Waarom stuur je ze niet een bericht? Je word nu gewoon boos op de organisatie terwijl je niet eens weet wat de achterliggende situatie is. Je beschuldigd nu mensen van iets, wat helemaal niet met opzet hoeft te zijn. Het is dat ik een groot Tweede Wereldoorlog liefhebber ben en dat die dag in mijn systeem zit, maar ik snap best dat andere mensen het gauw vergeten. Het word niet zo aangekondigd als bijvoorbeeld koningsdag of bevrijdingsdag...

Beschuldigen is een groot woord maar ik mag toch iets respectloos vinden? En ik vind het ook gewoon raar, ik verbaas me daarover. Ik ga ze helemaal geen bericht sturen, als ze mij zouden vragen om te jureren dan zou ik ze er zeker op wijzen maar ik vroeg me af hoe anderen erover dachten.

Ik snap ook niet dat mensen hier gewoon aan voorbij kunnen gaan Bigone.....

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:24

daffodil schreef:
heidy_wilco schreef:

Beschuldigen is een groot woord maar ik mag toch iets respectloos vinden? En ik vind het ook gewoon raar, ik verbaas me daarover. Ik ga ze helemaal geen bericht sturen, als ze mij zouden vragen om te jureren dan zou ik ze er zeker op wijzen maar ik vroeg me af hoe anderen erover dachten.

Ik snap ook niet dat mensen hier gewoon aan voorbij kunnen gaan Bigone.....

Je beschuldigd ze wel, want je gaat er al vanuit dat ze het express doen terwijl ze het misschien helemaal niet doorhebben. Je zit je er wel over op te winden. Je kan die organisatie vragen waarom ze om acht uur doorgaan met rijden en niet even die twee minuten stilte in acht nemen. Dan kan de organisatie jou antwoorden en misschien zijn ze wel hatstikke blij dat je het gezegd hebt omdat ze het waren vergeten en zijn al je zorgen voor niets geweest.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:27

Mmm, als ik zelf zou moeten starten op of rond 20.00 zou ik vragen of ik 2 minuten mag wachten ivm de dodenherdenking. Onze lessen zelf op zondag stoppen altijd rond 5 uur dus dan is het geen probleem.
Indien dit op een doordeweekse dag gebeurde dan stopte de les van 19.00 altijd rond 19.50 ipv 20.00 en de les van 20.00 start pas rond 20.10.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:29

Ik vind het oprecht schokkend dat mensen zoiets als dodenherdenking vergeten. Het staat in iedere agenda, papier of mobiel.

Hoe kun je er dan per ongeluk aan voorbij gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:31

In mijn agenda en mobiel staat het anders niet hoor... Gok dat dat bij meer het geval is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:37

Ik zou mij ook niet bedacht hebben dat om 20.00 uur 2 minuten stilte is terwijl ik een startlijst zou maken. Uiteraard zou ik daar geen respectloze bedoelingen mee hebben en de startlijst gewijzigd hebben als iemand mij daar op zou wijzen.

In mijn agenda staat wel dodenherdenking, maar geen tijdstip van 2 minuten stilte. Daar ben ik mij pas bewust van een paar dagen van tevoren. Ik zou trouwens wel dan alsnog de startlijst zou wijzigen omdat ik het me dan opeens bedenk.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:30

_San87_ schreef:
Ik vind het oprecht schokkend dat mensen zoiets als dodenherdenking vergeten. Het staat in iedere agenda, papier of mobiel.

Hoe kun je er dan per ongeluk aan voorbij gaan?

Omdat ik mij eigen daar misschien niet voor interesseer..... Is toch geen doodzonde?!
Als mensen wel erbij stil willen staan, prima. Maar ik waarschijnlijk niet die dag......