L1 aan de teugel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLunaa

L1 aan de teugel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:41

Hoi,

Ik ga binnenkort L1 starten. Is het dan verplicht om aan de teugel te rijden?

Maartenn

Re: L1 aan de teugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:42

Ja

Enphalu

Ja ;)

Sette

Ja, maar als je dat al moet navragen is het dan wel verstandig om L1 te starten?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:43

Eigenlijk al in de B.
Als je paard niet nageeflijk loopt in de L1, gaat je dat veel punten kosten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:44

Ja het niveau is tegenwoordig zo hoog dat een paard in de B al enigszins nageeflijk moet lopen

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:45

Ja, zelfs in de B is het tegenwoordig zo dat je er op wordt afgerekend als je pony niet aan de teugel loopt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:46

Heeft niets met hoog niveau te maken. B is basis en nageeflijkheid en aanleuning horen in de basis thuis. Hoe sneller dat goed zit hoe gemakkelijker de vorderingen in de hogere klassen zullen gaan.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:48

Het is niet 'verplicht'. Maar je krijgt er wel veel lagere punten door als je pony niet aan de teugel loopt.

Daarnaast omdat het niveau van tegenwoordig zo hoog ligt zal je in je klasse al snel 'erbuiten' vallen als je pony niet loopt als de rest.
Dus je zal wel een hele lieve jury moeten hebben als je zonder dat je pony aan de teugel loopt in de L1 winstpunten wilt rijden.

Daarnaast is de stap L1/L2 heel groot als je je pony in de L1 al niet aan de teugel hebt lopen.
Als je ooit de punten voor de L2 bij elkaar rijd als je pony niet aan de teugel loopt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:48

Nee, is niet verplicht. A,B, En C ponys hoeven meestal niet na te gegeven. Het is ook niet echt verplicht maar , meer zo iets dat het netter is. Dit is ook een rijtechnisch stukje.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:49

Niks is verplicht, maar er is niet voor niets een klassensysteem. Er wordt van je verwacht dat je je paard opleidt en om je paard te verbeteren in zijn lichaam heb je nageeflijkheid nodig. Dus zonder nageeflijkheid hoef je eigenlijk niet in de L te starten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:50

tuurlijk, nageeflijkheid is 1 van de basisprincipes van de dressuur

SuperLunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:51

Vanky schreef:
Het is niet 'verplicht'. Maar je krijgt er wel veel lagere punten door als je pony niet aan de teugel loopt.

Daarnaast omdat het niveau van tegenwoordig zo hoog ligt zal je in je klasse al snel 'erbuiten' vallen als je pony niet loopt als de rest.
Dus je zal wel een hele lieve jury moeten hebben als je zonder dat je pony aan de teugel loopt in de L1 winstpunten wilt rijden.

Daarnaast is de stap L1/L2 heel groot als je je pony in de L1 al niet aan de teugel hebt lopen.
Als je ooit de punten voor de L2 bij elkaar rijd als je pony niet aan de teugel loopt.

Okee, maar ik vraag het voor mijn vriendin. We gaan allebei L1 starten en zij voor de eerste keer. Ik wist het alleen niet meer zo zeker. Da van die punten aftrek dat wist ik. Dank je trouwens.. :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:53

Ik gok dat het een onofficieel proefje is (gezien je vorige berichten). Dan ligt het er maar net aan hoe de jury van de manege moet beoordelen. Misschien kan je het eens vragen op de stal waar je het wedstrijdje mee wilt gaan doen?

Bij officiële wedstrijden wordt er verwacht dat je pony inderdaad nageeflijk loopt in de hele proef. Zo niet dan scoor je dus veel minder punten en is het bijna niet mogelijk een winstpunt te rijden.

SuperLunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:56

Tammy_ schreef:
Ik gok dat het een onofficieel proefje is (gezien je vorige berichten). Dan ligt het er maar net aan hoe de jury van de manege moet beoordelen. Misschien kan je het eens vragen op de stal waar je het wedstrijdje mee wilt gaan doen?

Bij officiële wedstrijden wordt er verwacht dat je pony inderdaad nageeflijk loopt in de hele proef. Zo niet dan scoor je dus veel minder punten en is het bijna niet mogelijk een winstpunt te rijden.

Het is een OL wedstrijd... (heb geen startkaart |( )

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:09

Onderling doen ze vaak niet zo moeilijk.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:20

Ik heb heel lang onderling gereden op de manege met mijn toenmalige leasepony, ook L1 wedstrijdjes. Pony liep ook niet aan de teugel, maar wel ontspannen. Had ook wel altijd in de 180-200 punten :)

SuperLunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:49

Nynke_Mandy schreef:
Ik heb heel lang onderling gereden op de manege met mijn toenmalige leasepony, ook L1 wedstrijdjes. Pony liep ook niet aan de teugel, maar wel ontspannen. Had ook wel altijd in de 180-200 punten :)

Mijn paard kan ook heel ontspannen lopen. Dus als dat ook mogelijk is. Zal ik zeggen dat ze dat ook kan doen. En ook mijn paard is soms heel gespannen als ze nageeflijk moet lopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:58

Lara_Silver schreef:
Heeft niets met hoog niveau te maken. B is basis en nageeflijkheid en aanleuning horen in de basis thuis. Hoe sneller dat goed zit hoe gemakkelijker de vorderingen in de hogere klassen zullen gaan.

Nou vroeger hoefde een paard in de B echt niet nageeflijk te lopen voor een wp hoor.. het niveau is wel degelijk omhoog gegaan. Zelfs in de Z waren paarden veel minder voor elkaar dan nu. Als je paard vroeger de oefeningetjes kon reed je bijna automatisch winst. Dat is nu niet meer zo

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:04

SuperLunaa schreef:
Mijn paard kan ook heel ontspannen lopen. Dus als dat ook mogelijk is. Zal ik zeggen dat ze dat ook kan doen. En ook mijn paard is soms heel gespannen als ze nageeflijk moet lopen.

Ontspannen je proefje rijden is het belangrijkst... als paard verzet toont bijv. tegen de teugel is is het nog minder punten... dus zorg dat je ontspannen rond rijdt dan is het voor jou en je paard het paard een goede ervaring (geen stress) en zijn je punten beter.

Veel plezier met je wedstrijd!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:46

Het is in geen enkele klasse verplicht om je paard aan de teugel te laten lopen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:10

Niks is verplicht, toch is het wel een aanrader en maakt het t plaatje het mooist om te zien. ;)

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:32

nicky_rilana schreef:
Nee, is niet verplicht. A,B, En C ponys hoeven meestal niet na te gegeven. Het is ook niet echt verplicht maar , meer zo iets dat het netter is. Dit is ook een rijtechnisch stukje.

A,B en C pony's moeten net zo gied nagevelijk lopen hoor! Heeft biks met de grote van pony of ruiter te maken. Het hoort bih de basis (vind ik) en bovendien rijden mijn zusjes in de l bij de C pony's en die rijden echt geen winstpunten als ze de pony's niet nagevelijk hebben lopen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:54

Vanky schreef:

Ja hoor. Ik ken zelfs iemand met punten in het M1 waarvan de pony niet aan de teugel loopt :D Als je vaak zat een sinterklaas tegenkomt lukt dat altijd. Maargoed, ik zou liever mijn punten rijden omdat ik ze verdien dus dan moet je paard echt wel fijn nageven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:27

Nies_ schreef:
Maargoed, ik zou liever mijn punten rijden omdat ik ze verdien dus dan moet je paard echt wel fijn nageven.

Überhaupt is rijden op een paard wat fijn nageeft een stuk prettiger :D