2 fasen parcours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauxmautink

2 fasen parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 17:51

heehoii,

vanmiddag heb ik wedstrijd gehad met mijn pony in de klasse M
er was een 2 fasen parcours. tot en met hindernis 7 was een gewoon parcours vanaf 7 ging het op tijd ik was foutloos in de eerste fase en in de tweede fase had ik een balkje op 9 en 11. alleen er waren ook kinderen die bijvoorbeeld op hindernis 6 een balk hadden maar die mochten wel de tweede fase rijden.... er was ook 1 meisje en die had volgens mij op hindernis 2 een balk en die stopte dus na de eerste fase omdat ze dacht dat dat moest maar toen werd ze dus uitgesloten! zelf vond ik het nogal een vage wedstrijd.. alleen mijn vraag is dus nu: kan iemand mij vertellen of ik wel of geen winstpunten heb?

lauxmautink

Re: 2 fasen parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:59

Niemand?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:12

Ik denk dat de wedstrijd een twee fasen speciaal is geweest (artikel 274.5f). Je mag dan altijd doorrijden in de tweede fase tenzij je uitgesloten wordt in de eerste fase. Het klassement wordt opgemaakt op basis van het totaal aantal fouten over beide fasen en de tijd in de tweede fase.

Winstpunten kun je in een twee fasen volgens 274.5f alleen in de klasse L t/m ZZ halen en dit is afhankelijk van hoe de organisatie dit in het vraagprogramma heeft staan. De rubriek kan namelijk ook uitgeschreven staan als 'niet voor winstpunten'. Als de rubriek uitgeschreven is voor winstpunten geldt het volgende: "voor een wedstrijd in twee fasen volgens 274.5f worden winst- en verliespunten berekend over het totaal aantal strafpunten over beide fasen." Dit kun je terugvinden in art 200.11b van het disciplinereglement springen. Met twee balken heb je dus geen winstpunt gehaald.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 10:17

Ahw nee heh:(

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:17

Waarschijnlijk was er ook wel een klassiek, eerste parcours?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:20

Hoeft niet hoor, een tweefasen is ook heel gangbaar als eerste parcours Odilekk. En bovendien gaat de vraag van TS daar niet over en is dat dus ook niet zo relevant ;)

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 08:30

Er was idd geen klassiek..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:38

Waarschijnlijk inderdaad een 2 fasen speciaal, zoals Gomir het uit heeft gelegd.

Dit is iets wat de laatste tijd wel vaker uitgeschreven wordt. In mijn ogen veel mooier dan een gewoon 2 fasen, omdat je altijd 12 hindernissen kunt springen en bij een balkje niet al na 8 of 9 hindernissen op moet houden. Ook voor de winstpuntentelling vind ik het mooier, omdat je nu bij 1 balk in de eerste fase ook gewoon een winstpunt krijgt en bij een gewoon 2 fasen niet.

Wel vind ik dat er meer uitleg moet zijn wanneer concoursen dit uitschrijven. misschien moeten ze er eens een artikel over plaatsen in de Paard en Sport of zo.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:16

Ik vind het juist vervelend wantals je in het eerste parcours foutloos bent kun je daarna in de barrage risico's nemen omdat je toch al 2 winstpunten hebt.. En in de 2e fase kun bijna geen risico's nemen als je geen balken wilt..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:29

Nee, in een gewone 2 fasen tellen de winstpunten ook over beide fasen. Als je dan in de tweede fase 2 balken hebt, heb je dus ook geen winstpunten.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:14

Dat vind ik dan juist een groot minpunt aan 2 fasen parcours .. ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:35

Ja, ik ook. Maar een speciaal kun je in ieder geval altijd finishen tot de laatste sprong en bij een balk aan het begin toch nog 1 winstpunt halen. soms kunnen overvolle wedstrijden helaas niet anders, maar ik zie dan ook liever een ingebouwde barrage.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:08

Dit is inderdaad een vaag verhaal.
Het kan zijn dat de organisatie het soort wedstrijd niet goed ingevoerd heeft in het systeem waardoor er een miscommunicatie is tussen jury en organisatie. in dat geval gaat geloof ik de voorkeur uit naar de jury en in dat geval heb je geen winstpunt.
Als de organisatie de voorkeur heeft heb je wel een winstpunt.
Waarschijnlijk, had ik toen ik een wedstrijd heb georganiseerd, wordt de organisatie dan nog wel gebeld door de KNHS met verduidelijking, waardoor jij uiteindelijk kan zien om MIJNknhs of je een wp had of niet

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:08

Is helemaal geen vaag verhaal Adrienne93! De rubriek is exact volgens de reglementen (en ongetwijfeld ook conform het vraagprogramma) verreden. Iedere ruiter is in de mogelijkheid om dit soort wijzigingen in de paardensport te lezen of eens het reglement te bekijken op de website.