Mening; Haflingers op wedstrijd Dressuur/Springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Mening; Haflingers op wedstrijd Dressuur/Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 13:46

Hoihoi..

ik ben zelf een trotse eigenaar van een haflinger.. en ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jullie vinden van een haflinger wel of niet op wedstrijd (hiermee bedoel ik niet de speciale haflingerwedstrijden) en waarom wel of waarom niet.. en welke soort wedstrijd wel of niet?
Gooi je mening hier wat jij vind!

Mijn mening; haflinger of niet.. elk paard/pony kan gewoon netjes op Dressuur en spring wedstrijden komen als ze maar de juiste begeleiding krijgen..

noaaa_k

Re: Mening; Haflingers op wedstrijd Dressuur/Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:52

jouw mening!! ik vind van wel haflingers zijn net zoals andere ponys wat je zelf ook zegt!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:14

Ja natuurlijk wel, paard is een paard toch?
Als hij lichamelijk oke is, waarom niet?

Ites

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:28

Ja en nee, in principe ben ik het met je eens dat je je niet moet laten tegenhouden door het feit dat je paard nu eenmaal een bepaald ras is. Zeker Haflingers zijn in mijn ervaring best veelzijdig en als je paard er aanleg voor heeft en het leuk vind, waarom niet?
Daarmee wil ik niet zeggen dat je met elk paard maar alles kan doen. Ik heb zelf een grote maat zwaar gebouwd type Tinker. Ze vind het onwijs leuk om te springen, en is er ook verrassend goed in, maar echt springwedstrijden en de benodigde trainingen zouden voor haar niet gezond zijn; ze weegt toch zomaar een kilootje of 750. Dressuur zou voor haar lichamelijk beter haalbaar zijn, maar daar maak ik haar echt niet gelukkig mee.

Mijn conclusie is dus vooral zorg dat het leuk en gezond blijft, maar trek je verder vooral niet te veel aan van bepaalde vooroordelen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:50

Ik vind een paard een paard en daarom moet ieder ras gewoon kunnen starten.
Maaaar, ik lees toch steeds vaker verhalen over jury's die gewoon openbaar hun 'haat' ( misschien niet helemaal het juiste woord maar goed) uiten tegenover bepaalde rassen..

Dus ik denk dat je wel stevig in je schoenen moet staan om het leuk te kunnen blijven vinden..

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:09

Typische discussie, haha! :)

Haflingers zijn ook gewoon paarden. Dus waarom niet? Mijn instructrice zegt dat bijna elk paard het z moet kunnen halen.

Op het wedstrijd terrein zie je ook steeds meer Haflingers, en andere koudbloeden. Haflingers komen ook steeds hoger in de sport! Ze doen ook gewoon mee op het ZZ-licht

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:21

Wat een rare vraag.
Waarom zou je niet met je maflinger op een wedstrijdterrein welkom zouden zijn.

Haflingers presteren prima in de ring. Gewoon startkaart aanvragen en starten.

En vooral plezier hebben.

Vooroordelen zitten vaak tussen je eigen oren.
Ik krijg meestal leuke reacties en opvallen doe je in ieder geval.

Janouk is een echte stamboek haflinger met sportpredicaat, zz dressuur mennen, zz vaardigheid mennen, l dressuur onder het zadel, a bixie dressuur onder het zadel. Lekker veelzijdig dus in de wedstrijdring

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:27

Ook ja en nee, een paard is een paard dus maakt niet uit wat voor ras.
Maar aan de andere kant vind ik het veel mooier als je een sportgebouwd paard hebt. En ik denk dat er maar erg weinig haflingers zo kunnen lopen als een mooie sport KWPN ofzo;p

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:47

Er lopen ook veel KWPNers die niet zo gewekdig lopen :D . Het gaat toch niet om te winnen.
Er kan er altijd maar 1 winnen en de rest rijdt voor de winstpunten.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:58

Ik vind dat jij gewoon met je haflinger moet kunnen starten en ik vind het zelfs leuk als er paarden van verschillende rassen zijn. Dressuur of springen maakt niet uit, waar je paard het best in is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:06

Dressuur wel, springen tussen de paarden niet (ivm de afstanden). Waar ik echter niet tegen kan is wanneer het op de jury gegooid wordt als er geen winspunt gehaald wordt (De jury heeft een hekel aan koudbloeden en punt daarom lager :') ).

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:10

Maar bizzybijtje dat heb je toch ook bij ''normale'' paarden. Geen winstpunt, dan zeggen ze het is een jurysport :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:17

Ja, maar het wordt ook heel vaak op het koudbloed-argument gegooid :+

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:22

Ach ja, lekker laten l*llen hoor. }:0
Is niet omdat het een koudbloed is of omdat het een jurysport is.
Laatst stond er een verhaal over een tinker in de P&S, op het losrij terrein werd zelfs aan haar gevraagd wat ze kan doen een show geven ofzo, terwijl die tinker gewoon Z reed en nog won ook nog :D
Dus als je wilt starten gewoon lekker doen en zijn ook mensen die het waarderen :j

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:23

Ik ben van mening dat rassen met een bepaald doel gefokt worden. En dus ook op die kwaliteiten geselecteerd worden.
Ik vind een haflinger in de dressuur- en springsport niet mooi, maar dat is persoonlijk. Maar als jij het heerlijk om met je haflinger te dressuren en wedstrijden te rijden, wie ben ik, om tegen jou te zeggen dat dat niet mag.
Overigens vind ik haflingers wel mooie pony's, maar ik zie ze persoonlijk het liefst voor de slee of in Nederland dan maar voor de kar, voor een mooie sjieke koets zou ik ook geen gezicht vinden.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:29

Ik vind dat het prima kan!
Ik start zelf ook met mijn haflinger in het L1 (binnenkort L2). Mijn moeder krijgt vaak leuke reacties van mensen aan de kant.
Bij het inrijden merk ik het wel. Ze rijden je gewoon omver en roepen dat je aan de kant moet gaan terwijl ik wel voorrang heb. Dit gebeurd natuurlijk niet altijd maar ik maak het wel is mee.
Mijn reactie is gewoon rustig blijven en gewoon lekker verder rijden.
Ook vak jury's krijg ik vaak leuk commentaar!

Ik ben verder wel een 'apart verschijnsel' op wedstrijd. Ik zie vaak mensen kijken of hoor ze zeggen zo van is dat nou een haflinger?
Er lopen veel paarden en pony's op concours rond die echt veel uitstraling hebben tijdens het lopen. De meeste haflingers hebben dat niet.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:31

Waarom zouden wedstrijden alleen voor bepaalde rassen zijn? Ik vind wel dat als je de ambitie hebt om ver te komen in de dressuursport je beter een dressuurpaard kan kopen. Of als je ver wilt komen in de endurance kan je beter een ras kopen die daarvoor geschikt is. Maar heb je een tinker en ga je dressuurwedstrijden rijden dan mag je dat toch lekker zelf weten. Als je maar reeel bent en niet verwacht dat het een tweede salinero wordt, want daar is het paard nou eenmaal niet op gebouwd. Lukt het je om ver te komen dan is dat heel leuk maar ga geen supermoeilijke dressuuroefeningen van je paard vragen als zijn bouw dat niet toelaat... Het is toch een feit dat een (ouderwets type) haflinger nou eenmaal door zijn bouw meer moeite heeft met de hogere dressuuroefeningen. Maar als het wel gaat, super toch :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:39

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:32

@ Janouk, jouw foto laat juist zien hoe een haflinger aan het werk op zijn mooist is. Een marathonwagen is echt wat anders als een prachtige koets.

Ik dacht dat er in dit topic vooral gevraagd word naar mijn mening over dressuur onder het zadel en springen onder het zadel. En die heb ik dan ook gegeven.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:38

De link erboven is merlin in het zz licht onder hst zadel.
Deze foto van onze haf is tijdens de kur op muziek zz mennen. Ik vraag me af of je weet hoe lastig het is om dressuur te rijden voor de koets zonder been en zithulpen.heb je wel eens proeven bekeken dressuur mennen?
Ik heb ook wel foto's goor een chique jachtwagen. Als je geïnteresseerd bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:44

Persoonlijk heb ik niets met mennen, dus ik kan daar geen oordeel over geven. Ik vind hafjes etc. in de dressuurring best leuk om te zien, heb er ook niets tegen, maar feit is gewoon dat ze beperkter zijn in hun gangen waardoor je vaak eerder een 6/7 rijdt dan een 8 of misschien zelfs een 9. En dat heeft niets met "discriminatie" te maken maar meer met het feit dat ze er gewoon niet de ideale bouw voor hebben. En nee, dat geldt niet voor alle haflingers. Maar wel voor het grootste deel. Vind ze wel heel leuk trouwens, daar niet van :D Maar ze zijn gewoon niet in het voordeel. Wat niet wegneemt dat ze een correcte proef kunnen lopen uiteraard!

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:12

Ik vind persoonlijk dat elk paard wedstrijden kan doen! Bij mij op stal rijdt er iemand M met een haflinger en ziet er super gaaf uit!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:38

Niks mis met andere rassen op wedstrijd dan het standaard wedstrijdpaard.
Ik vind het juist leuk om te zien wanneer er hafjes meedoen, wanneer er mensen met een pony tussen de paarden rijd.

Zelf rijd ik ook met mijn pony tussen de paarden, ook geen ideale perfecte bouw, vaak moet je er wel meer voor doen, maar uiteindelijk rijd je ook je punten wel. Heb met haar ook regelmatig de grote wedstrijdpaarden eruit gereden.
Zie ook regelmatig kwpners die niet correct lopen.
Zo heb je altijd wel weer wat.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:53

Ik vind dat ieder paard met wedstrijden mee moet kunnen doen.
Haflingers dus ook. Waarom niet?
Ik denk wel dat je realistisch moet blijven kijken naar je paard en natuurlijk ook naar jezelf.
Er zullen vast juryleden zijn die niet houden van koudbloeden, maar er zijn ook juryleden die niet van KWPN'ers houden of van tinkers, of van Gelderse paarden. Het is erg makkelijk om je lage punten daar aan te wijten. Daar houd ik dus niet zo van.

Ik heb zelf een kruising haflinger x groninger die nu Z2 startgerechtigd is. Pony is echt ouderwets type (geen sporthaf type) rond, breed en kort. Wij trainen ons rot op de basis en correct uitvoeren van de oefeningen en houding en zit van ruiter. Omdat je gewoon rekening met de bouw van je paard moet houden. Mijn pony gaat geen uitgestrekte draf doen voor een 9, maar dan moet je blij zijn met een 6 of een 7.
Mijn ervaring is dat t/m het M1 heel goed mee te komen valt en je daarna wel een figuur apart bent op wedstrijden. Dat maakt niets uit, maar dan vind ik dat je dus realistisch moet blijven kijken naar je paard en of deze het volhoud en aankan.
Dat alles terzijde zijn wij geloof ik nog nooit lager gepunt dan 176 en dan misschien 3x zonder winstpunt thuis gekomen van alle wedstrijden.
Verder konden wij ons zelden niet vinden in het jurycommentaar. Was bijna altijd terecht met misschien een uitzondering van juist heel streng gepunt of ook wel eens een enorme sinterklaasjury.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:42

Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden. De ene Haflinger is de andere niet. Goed lopende Haflinger op wedstrijd vind ik leuk. Haflinger die een slechte proef neerzet minder leuk.