Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. vfrgirl schreef:Toen ik mijn paardje vanochtend uit d'r stal haalde wist ze al hoe laat het was en het leek alsof ze bevroor.
Die spanning kan hij maar van 1 iemand overnemen en dat ben jij. Waarschijnlijk heb je dus zelf ook onbewust spanning bij je wat je paard meteen aanvoelt en overneemt.
gewoon doorzetten dus!! Ach het is uiteindelijk dat temperament waar je het van moet hebben toch?! Gewoon doorgaan en het wordt vanzelf steeds makkelijker voor je paard
Sjira schreef:Oh ik lees nu dat je juist iets concreters wilt. Ik weet niet of je je proeven nu laat voorlezen maar uit je hoofd rijden geeft al veel rust. Mijn paard reageerde heel intensief op de voorlezer. Ik heb zelf al supplementen geprobeerd maar die hielpen niet, nauwelijks verandering. Ik probeer tijdens het losrijden de spanning eruit te rijden door niet heel energiek te gaan rijden maar juist in stap haar op haar gemak te stellen (ik zing zelfs haha, al klinkt dat echt nergens naar maar het helpt) en te zorgen dat ze helemaal op mij vertrouwt.
Zoals Relaxed zegt, je paard wist heus niet dat ze die ochtend op wedstrijd moest.
) Zooist schreef:http://www.bewustwedstrijdrijden.nl/blogs
Daar staat heel veel informatie over spanning op wedstrijd, zowel bij ruiter als bij paard!
Sjira schreef:Veel mensen zeggen inderdaad dat het paard de spanning van de ruiter overneemt. Werk aan je eigen spanning enz. Maar een paard kan ook gespannen zijn. Ik zit zonder spanning op mn paard en ineens voel ik van onder mij een dosis spanning in mn aderen binnenstromen, niet eens wetend waarvoor (zoals in het bos ofzo). Dan is het toch echt mijn paard die de spanning doorgeeft aan mij. Als reactie daarop ga ik op mn ademhaling letten, passen tellen en/of zingen of praten. Daar wordt mijn paard rustig van en zo voel ik de spanning weer wegvloeien. Het is dus wel heel makkelijk gezegd dat je paard gespannen wordt omdat jij spanning hebt. Bij mij is het toch echt andersom...
Relaxed schreef:vfrgirl schreef:Toen ik mijn paardje vanochtend uit d'r stal haalde wist ze al hoe laat het was en het leek alsof ze bevroor.
Sorry hoor, maar je paard weet echt niet 's morgens vroeg al dat hij op concours moet, hij heeft immers geen agenda..Die spanning kan hij maar van 1 iemand overnemen en dat ben jij. Waarschijnlijk heb je dus zelf ook onbewust spanning bij je wat je paard meteen aanvoelt en overneemt.
Wat je kunt doen is zelf zoveel mogelijk doen wat je normaal ook doet en veel weggaan, vaker op concours of een keer trainen op een andere lokatie. Veel kilometers maken, wordt het vaak vanzelf beter