Het fotograferen van ruiters/deelnemers op wedstrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrohit

Het fotograferen van ruiters/deelnemers op wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:01

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Ik ben als hobbyfotograaf begonnen door veel op wedstrijden te fotograferen nu (als zefstandige) fotografeer ik op wedstrijden op verzoek van de organisatie, mijn vaste klanten of op verzoek van deelnemers (en eventueel fotografeer ik tussendoor andere deelnemers niet op verzoek).

Nu valt mij op dat er organisaties zijn die voor het fotograferen van hun deelnemers graag betaald willen hebben en in ruil hiervoor andere fotografen wil verbieden te komen fotograferen.

Mijn mening hierover is dat je het recht om deelnemers te fotograferen niet kunt verkopen als organisatie of je moet dit voor aanmelding hebben aangegeven zodat deelnemers dit weten en fotografen dit ook terug kunnen lezen.
En welke fotografen krijgen dan dit verbod? Mag je dan als eigenaar ook je eigen paard niet meer fotograferen?
Of is dit afhankelijk van camera? En de fotograaf die op verzoek van de deelnemer komt?

Graag hoor ik jullie mening als deelnemer maar ook als fotograaf of organisatie.

Ik heb via een mailtje de KNHS ook gevraagd hoe hun hier in staan maar daar heb ik nog geen reactie op mogen ontvangen.

Even een aanvulling geplaatst om 12:28 het gaat hier om landelijke openbare wedstrijden waarbij het dus niet aangegeven staat dat fotograferen verboden is, dat er op internationale concoursen andere regels gelden dat snap ik.
Laatst bijgewerkt door Sandrohit op 26-03-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Het fotograferen van ruiters/deelnemers op wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:05

Op SGW wedstrijden komen heel vaak professionele fotografen. Volgens mij worden deze gewoon uitgenodigd door de organisatie, ik weet niet of een fotograaf ook betaalt om daar te mogen staan. De fotografen hebben dan vaak ook flyers ergens liggen zodat helder is waar je daarna de foto's kunt bestellen.
Dit betekent echter niet dat er dan geen andere fotografen mogen komen. Vaak hebben deelnemers zelf ook hun fototoestel bij zich of lopen er amateurfotografen uit de omgeving ook rond.

Als deelnemer: des te meer foto's des te beter :D :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:08

Dat zou wat zijn dat ik mijn stal genootje niet meer mijn camera mag geven om mij op de foto te zetten en een ander stal genootje.
En dat ik dan ook niet meer met hun mee mag.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:08

Apple schreef:
Op SGW wedstrijden komen heel vaak professionele fotografen. Volgens mij worden deze gewoon uitgenodigd door de organisatie, ik weet niet of een fotograaf ook betaalt om daar te mogen staan. De fotografen hebben dan vaak ook flyers ergens liggen zodat helder is waar je daarna de foto's kunt bestellen.
Dit betekent echter niet dat er dan geen andere fotografen mogen komen. Vaak hebben deelnemers zelf ook hun fototoestel bij zich of lopen er amateurfotografen uit de omgeving ook rond.

Bedankt voor je antwoord en ik snap je reactie 'Als deelnemer: des te meer foto's des te beter :D :D'

Maar wat vind je ervan als een organisatie dit recht zou verkopen om jou te mogen fotograferen en jij hebt iemand mee die foto's van jou maakt en dit wordt diegene verboden.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:11

Sandrohit schreef:
Apple schreef:

Bedankt voor je antwoord en ik snap je reactie 'Als deelnemer: des te meer foto's des te beter :D :D'

Maar wat vind je ervan als een organisatie dit recht zou verkopen om jou te mogen fotograferen en jij hebt iemand mee die foto's van jou maakt en dit wordt diegene verboden.

persoonlijk zou ik als ik het zou weten, zou ik zeggen dat niemand mij meer mag fotograferen.

anders schending van portretrecht?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:13

Ik zou het daadwerkelijk bizar vinden als de organisatie mijn groom/vriend/vriendin/oma wie dan ook zou verbieden om een foto of filmpje van mij te maken tijdens een wedstrijd.

Een professionele fotograaf maakt vaak enkele foto's en dan moet er net een leuke tussen zitten die je wilt bijbestellen.
Wij maken vaak behalve foto's ook filmpjes om te kijken hoe een dressuurproef/springparcours gaat en halen daar later ook verbeterpunten uit. Dat heeft een totaal ander doel dan de foto's van een professionele fotograaf. Het zou heel raar worden als dit dan verboden wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:17

Tja, tijdens concerten mag je ook vaak niet fotograferen en zijn er officiële concertfotografen uitgenodigd. En had Burghley of Badminton helmcamera's niet verboden?
Wettelijk gezien mag een organisatie op eigen terrein altijd mensen toestaan of juist verbieden dingen te doen. Als jij geen zwarte auto's wilt hebben op je terrein mag je dat ook verbieden. Jouw terrein, jouw regels.

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:17

Om kort te gaan, ja, een organisatie mag voor een af te spreken bedrag een fotograaf inzetten om foto's te maken NAMENS de organisatie, en daarvoor ook afspraken maken voor welk bedrag de foto's gekocht mogen worden, en ook via de website van de organisatie te vinden zijn. En ja, dan mogen zij ook andere fotografen verbieden om foto's aan te bieden aan deelnemers tegen kosten. Het gaat dan niet over gevraagde fotografen voor een bepaalde combinatie. Voor eigen gebruik mag je altijd foto's maken. Vergelijk het met het verkopen van TV rechten in de voetbal. die zitten ook niet te wachten op beelden die iemand in het stadion maakt en vervolgens te koop aanbiedt... In andere sporten, bijvoorbeeld fiets(toer)tochten gebeurd dit heel veel. als organisatie is het namelijk niet altijd wenselijk dat een (amateur)fotograaf zichzelf afficheert met foto's van een bepaald evenement en als dan de kwaliteit van de foto's te wensen over laat, onthouden mensen dat veelal als een minpunt van de organisatie, terwijl die er niets vanaf wist. Wel moet dit van te voren duidelijk worden gemaakt, en ook moet de organisatie laten zien dat ze een selectieproces voor de fotograaf hebben gehad, zodat er meerdere de kans krijgen om zich erop in te schrijven. Een organisatie kan ook meerdere fotografen toelaten natuurlijk.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:19

Ibbel schreef:
Tja, tijdens concerten mag je ook vaak niet fotograferen en zijn er officiële concertfotografen uitgenodigd. En had Burghley of Badminton helmcamera's niet verboden?
Wettelijk gezien mag een organisatie op eigen terrein altijd mensen toestaan of juist verbieden dingen te doen. Als jij geen zwarte auto's wilt hebben op je terrein mag je dat ook verbieden. Jouw terrein, jouw regels.

Ok maar is dat bij deze wedstrijden niet aangegeven?
Want vind jij dan niet dat dit kenbaar moet worden gemaakt?

Ik heb het trouwens wel over de landelijke concours klasse B t/m Z , weet niet of de genoemde evenementen/deelnemers wel vergelijkbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Sandrohit op 26-03-14 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:20

Dat moet natuurlijk wel van te voren aangegeven zijn, dat lijkt me duidelijk.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:23

Ik vraag me af hoe dit juridische zit. Ik vind het sowieso niet prettig als iemand ongevraagd foto´s maakt en op internet plaatst. Ik kom dan wel eens foto´s tegen waarbij ik er niet netjes op zit of als mijn paard bijvoorbeeld net niet fijn in de aanleuning loopt vind ik het niet fijn dat die op internet worden geplaatst

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:26

ciclidi schreef:
Om kort te gaan, ja, een organisatie mag voor een af te spreken bedrag een fotograaf inzetten om foto's te maken NAMENS de organisatie, en daarvoor ook afspraken maken voor welk bedrag de foto's gekocht mogen worden, en ook via de website van de organisatie te vinden zijn. En ja, dan mogen zij ook andere fotografen verbieden om foto's aan te bieden aan deelnemers tegen kosten. Het gaat dan niet over gevraagde fotografen voor een bepaalde combinatie. Voor eigen gebruik mag je altijd foto's maken. Vergelijk het met het verkopen van TV rechten in de voetbal. die zitten ook niet te wachten op beelden die iemand in het stadion maakt en vervolgens te koop aanbiedt... In andere sporten, bijvoorbeeld fiets(toer)tochten gebeurd dit heel veel. als organisatie is het namelijk niet altijd wenselijk dat een (amateur)fotograaf zichzelf afficheert met foto's van een bepaald evenement en als dan de kwaliteit van de foto's te wensen over laat, onthouden mensen dat veelal als een minpunt van de organisatie, terwijl die er niets vanaf wist. Wel moet dit van te voren duidelijk worden gemaakt, en ook moet de organisatie laten zien dat ze een selectieproces voor de fotograaf hebben gehad, zodat er meerdere de kans krijgen om zich erop in te schrijven. Een organisatie kan ook meerdere fotografen toelaten natuurlijk.

Maar als ik dan als fotograaf ga en geef de foto's weg (dus niet tegen kosten) dan mag het volgens jou dus wel?
En fotograferen mag maar voor eigen gebruik? Dus de organisatie bepaald wat openbaar gemaakt mag worden?

Ik heb het hier wel over landelijke openbare wedstrijden waarbij het niet aangegeven word.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:28

Ik fotografeer sporadisch wel eens op wedstrijden. Ik begon ermee om te oefenen met foto's maken (op wedstrijden waar mijn zusje mee deed), en ik vroeg dan ook maar een klein bedrag. Ik ben toen ook op een wedstrijd een fotograaf tegengekomen die zo'n afspraak had met de organisatie en toen mocht ik niet verder fotograferen en de foto's niet aanbieden. De wedstrijden waar ik daarna heen gegaan ben, heb ik dan ook vooraf aan de organisatie gevraagd of het prima was dat ik foto's kwam maken. Hier heb ik nooit problemen mee gehad. Wel ben ik diezelfde fotograaf weer een keer tegengekomen op de kampioenschappen waar hij me weer wilde verbieden om foto's te maken. Hier deden mijn zusje en heel veel clubgenootjes aan mee en alleen die combinaties zette ik dan ook op de foto en dat heb ik hem ook gezegd. Vond ie niet zo leuk geloof ik maar ik vind niet dat je het fotograferen van foto’s voor eigen gebruik kunt verbieden. Sowieso vind ik het alleenrecht om te fotograferen maar raar, zorg dan dat je betere foto’s maakt dan de rest…

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:33

paardjes123 schreef:
Ik vraag me af hoe dit juridische zit. Ik vind het sowieso niet prettig als iemand ongevraagd foto´s maakt en op internet plaatst. Ik kom dan wel eens foto´s tegen waarbij ik er niet netjes op zit of als mijn paard bijvoorbeeld net niet fijn in de aanleuning loopt vind ik het niet fijn dat die op internet worden geplaatst

Hier ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar en hopelijk geeft het antwoord van de KNHS hier meer duidelijkheid over.

Ik snap heel goed dat je het niet leuk vind om op foto's te staan die je niet mooi vind, zelf schrap ik foto's die ik echt niet vind kunnen maar als deelnemer kan je een fotograaf er ook op wijzen dat je niet wilt dat jouw foto's niet openbaar mogen worden gemaakt, ik neem aan dat elke fotograaf hier respect voor heeft.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:38

ciclidi schreef:

Ik heb je bericht nog eens terug gelezen vandaar nogmaals een quote maar een fiets(toer)tocht?
Dit gebeurt neem ik aan op de openbare weg? Hoe wil je hier fotografen verbieden en het aanbieden voor verkoop?
Dit kan gewoonweg niet!

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:19

Vooraf aangeven is natuurlijk het sleutelelement, zodat fotografen ook weten waar ze aan toe zijn. voor eigen gebruik is nooit een probleem, maar verkopen is een commerciële activiteit, en daaraan mag de organisator voorwaarden verbinden en ook verbieden. Of naleving mogelijk is, is een hele andere kwestie; voor wel of niet openbare weg maakt het niet veel uit: een organisatie betaalt leges voor vergunningen om zo'n tocht te mogen laten verlopen (en er zijn ook bijv. mountainbiketoertochten die niet over de openbare weg gaan). mijn punt is dat zo'n commerciele fotograaf zich niet mag uitgeven als event-fotograaf, of namens de organisatie te handelen. Als een organisatie daar achter komt kan hij de fotograaf verzoeken de foto's te verwijderen of de referentie te veranderen.

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:23

voorbeeld: sportograf.de regelt de foto's voor de Mergelheuvelland-tweedaagse in limburg (www.mh2d.nl). Hierover worden deelnemers via de website & nieuwsbrief van de organisatie over geinformeerd. Andere fotografen die voor commerciele redenen langs het parcours (zowel racefiets als mountainbike) fotograferen worden door de organisatie vriendelijk verzocht te vertrekken.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:52

ciclidi schreef:
voorbeeld: sportograf.de regelt de foto's voor de Mergelheuvelland-tweedaagse in limburg (http://www.mh2d.nl). Hierover worden deelnemers via de website & nieuwsbrief van de organisatie over geinformeerd. Andere fotografen die voor commerciele redenen langs het parcours (zowel racefiets als mountainbike) fotograferen worden door de organisatie vriendelijk verzocht te vertrekken.

Als dit terrein niet afgezet is kan dit juridisch volgens mij nooit!
Verzoeken mag natuurlijk altijd. ;)

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:19

TS, blijkbaar heb je je antwoord al, want mijn antwoorden kunnen juridisch nooooooit..

ik geef alleen voorbeelden en hoe de redenatie & mogelijkheden vanuit de organisatie (kunnen)liggen. handhaving ligt lastig, en zal daarom niet vaak gebeuren, maar uit mijn ervaring is het mogelijk. hobby-matig en op verzoek van ruiter fotograferen zal altijd mogen, commercieel met vermelding van fotograaf voor dat & dat event zal door organisatie moeten worden geaccordeerd. Praktisch denk ik dat de meeste organisaties fotografen zullen verwelkomen omdat ze het dan niet zelf hoeven te regelen.
daarnaast is is volgens mij goed mogelijk dat als een organisatie in zee gaat met een fotograaf om NAMENS hen foto's van de deelnemers te maken en te verkopen, dat zij andere fotografen die dezelfde bedoeling hebben kunnen weren van hun terrein/tocht e.d. of het terrein vervolgens openbaar is of niet maakt niet uit.
je zocht info, hier heb je info. doe er mee wat je wilt.