wat te doen? verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

wat te doen? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 01:22

Ik zit ergens mee in mijn maag. Ik heb 2 heel erg leuke Haflingers waar ik lekker fanatiek wedstrijden mee rij.

Nu is een van de 2 een poosje geblesseerd geraakt en heb ik het jonge paard opgepakt. Dat gaat erg goed en het jonge dier kan erg fijn lopen. Tijdens de wedstrijden komt dit er nog niet helemaal uit, maar hij gaat zeker fijn genoeg.

Nu komt het dilemma, de punten zijn er niet naar en dat is heel erg frustrerend. Vandaag had ik ook weer wedstrijd. 183 en 177 punten. Beide proeven bij de zelfde jury. Imo liep het paard beide proeven wel winstwaardig en daar heb ik toch een behoorlijke kijk op. Ik ben erg kritisch op mezelf en het paard. Maar met de ontwikkeling die gaande is binnen de dressuur dat koudbloeden steeds meer geweerd worden vind ik het gewoon niet leuk meer om wedstrijden te rijden.

Ik ben iemand die dit voor mijn lol doet en ik beleef er nu geen lol aan. Mijn paard loopt prima en omdat de jury er openlijk voor uit jomt dat hij haflingers niks vind, krijg ik minder punten.

Soms denk ik echt bij mezelf, hup verkopen die handel en koop een leuke KWPN. Tja, en dan denk ik weer bij mezelf.

Het zijn twee hartstikke leuke paarden die op haflingerwedstrijden altijd net dikke punten (boven 190) winnen van de rest, dus ergens doen ze het toch goed...

Soms weet ik het gewoon echt niet meer :(:)

Ps, als het verkeerd staat, ik weet echt niet waar ik het anders moet plaatsen.

isawessels00

Re: wat te doen? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:44

Tja...dat vind ik best wel kinderachtig van de jury, alsof ze niks beters te doen hebben ofzo...volg je hart zou ik zeggen :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:51

Wacht even... je wilt je haf verkopen om er een kwpn voor terug te kopen zodat je van één of andere idiote jury meer punten krijgt dan dat je nu krijgt?

Klinkt mij in de oren alsof je de wedstrijden leuk vind en die paarden... tsja... die heb je er voor nodig :+ Zal uiteraard niet zo zijn, maar ik zou absoluut never nooit niet mijn lieve knol verkopen omdat een jury hem/haar onderwaardeerd. Dan maar geen wedstrijden :n

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 10:21

Nee, zo is het absoluut niet. Ik kan me voorstellen datvhet zo over komt.

Ik heb de merrie al 8 jaar en de ruin zelf gefokt uit de merrie. Die beesten zijn mijn wereld.

Maar er zijn de afgelopen 6 maanden alleen maar juryleden die naar me toe komen dat ze haflingers niks vinden en dat ze ne daarom niet punten en gisteren dus weer... Ik ben het spuug zat.

Het was meer ook even een klaagzang, even mijn frustratie kwijt...

Het is ontzettend kinderachtig dat juryleden zo doen. En nee, dit zuig ik niet uit mijn duim, dit zeggen juryleden letterlijk tegen mij.

Ik vind het zo flauw. De paar juryleden die wel door ras en stokmaat heen kunnen kijken daar rij ik wel goede punten.

Toevallig een van mijn laatste B wedstrijden een jury die ook op bokt.nl zit. Hele goede punten gehad en daarna via bokt nog met haar zitten praten. Dat was een jury die gewoon eerlijk naar het paard en niet naar ras keek.

Ik rij de wedstrijden voor mijn lol, om mijzelf te meten net anderen en ik vind het een kick als ik met mijn haflingers win van grote paarden. Maar dan moet de jury wel eerlijk zijn.

En ja, het is en blijft een jurysport. Maar die opmerking heeft mij zelfs een keer bijna een officiële waarschuwing opgeleverd. Bleek dat er een jury naadt mij stond toen iemand van het secretariaat aan mij vroeg wat ik van mijn punten vond.

En niet dat ik mijn haflingers zomaar weg doe, anders zou ik ze niet al 8 jaar hebben. Maar heel soms denk ik welbeens bij mezelf. Goh, een mooie kwpn...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:24

Je moet gewoon zorgen dat je je haffie zo goed voor elkaar hebt dat ze niet meer om je heen kunnen! koudbloed of kwpn maakt geen niks uit, het gaat erom hoe je rijdt..met een kwpn is het echt niet zo dat je dan wel ineens punten krijgt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:27

Ik heb niet het idee dat Haflingers geweerd worden. Je ziet juist meer en meer anders soortige paarden. 30 jaar geleden waren het alleen maar KWPNers bij de paarden. En zelfs bij de pony's liepen in de wedstrijdsport meer NRPSers, Forrester, Welshjes en meer van dat soort pony's.

Mijn ervaring, nee gevoel, is wel dat hoe groter de wedstrijd hoe en hoe groter de rubriek de jury's scherper kijken.
Dat moet ook wel om iedereen in de juiste volgorde te plaatsen.

En met 177 zit je dicht bij een punt...kan best wel dat de jury dingen heeft gezien die jij niet direct opmerkt als je zelf de proef rijd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 10:30

Hij is op het moment best goed voor elkaar, zeker voor de L1. Tuurlijk zijn er nog wat foutjes en puntjes op de I te zetten. Maar voor de L1 doet hij het echt niet slecht. Ik weet ook 100% zeker dat als ik deze proeven gisteren op een haflingerwedstrijd had neergezet dat ik rond de 190 punten had gereden.

Ik ben dat kinderachtige gedoe rond rasgebondenheid zo zat. Ik heb ook het idee dat er een schuif in mening bezig is onder de juryleden. Nu is dat speculatie natuurlijk. Maar het is nogal opvallend dat juryleden die mij eerst (met het zelfde paard) wel giede punten gaven en nu niet meer, terwijl hij echt beter voor elkaar is.

Sims snap ik het gewoon niet meer ;(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:34

Nouja, haflingerwedstrijden.. Is dat hetzelfde idee als de fjordcup? Daar krijg je je punten namelijk echt kado. Komt iedereen met hoge punten terug. Ik reed zelfs winst in het L1 met een paard die geen moment nageeflijk was, onder me uit rende, de hoefslag nauwelijks geraakt heeft en alle overgangen terug waren 30m te laat. Op de koudbloedwedstrijden in Uden heb ik dat overigens niet zo ervaren.

Ik heb een tijd terug dit dipje ook gehad en ben toen even gestopt met de wedstrijden. Soms ziet het er ook gewoon niet zo goed uit als je zelf denkt of heb je hard geoefend op iets en heb je niet door dat iets anders je punten enorm omlaag drukt. Als ik dan een jury tref die niet uitgesproken raakt over hoe leuk mijn fjord wel niet is maakt dat een hoop goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:35

@ TS, Ik ben het voor wat betreft de jury echt niet met je eens.

Ik heb ook een type paard wat niet binnen het geijkte plaatje valt en ik heb daar gewoonweg nog nooit last van gehad.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:38

Ik heb ook altijd wedstrijden gereden met mijn haf en we zijn tot de M1 gekomen,
Maar nooit hinder ondervonden of dat ik anders werd beoordeeld dan andere wedstrijd ruiters

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 10:43

Afgelopen weekend nog een clinic gereden, ik kreeg alleen maar lof over hem. Hij liep ook wel echt ontiegelijk goed hoor. En dan gisteren, hij liep iets minder als op de clinic, maar nogsteeds gewoon goed.

Bij Haflingerwedstrijden krijg je de punten absoluut niet cadeau. Het is vaak genoeg gebeurd (bijna altijd) dat alleen ik, of ook nummer 2 winst heeft gereden en de andere 4 a 5 combinaties niet. Ze zijn echt wel rechtvaardig op Haflingerwedstrijden, maar er wordt wel naar het paard an sich gekekrn en niet naar ras.

Natasja, wat bedoel jij met dat je het met de jury niet eens?

Maresie, het is ook echtviets van het afgelopen half jaar dat juryleden openlijk tegen mij zeggen dat ze haflingers niks vinden en daarom lager punten.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:46

staan ze op een pension stal? heb je het geld om er nog 1 bij te kopen? je kan anders een verzorger nemen die je haflingers de extra beweging geven en jij je helemaal kan richtten op je KWPN en er soms voor de extra op rijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:49

Peelie schreef:

Ik denk niet dat de jury je benadeeld omdat je met een Haflinger aan komt.

De jury beoordeeld gewoon het gaan en gereden zijn van je paard. En dan gelden voor alle paarden dezelfde regels.

En tuurlijk zal er is een keer een jury zitten die een foutje maakt. Het zijn ook maar mensen.

Maar ik geloof niet dat jury's bepaalde rassen en types achter stellen.

Ik heb het nog niet mee gemaakt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:49

ik zou dan denken waar ligt je prioriteit?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:50

Is het niet een mogelijkheid dat als je weer zo'n jury treft een klacht neer te leggen bij de commisie.
Juryleden mogen niet minder punten omdat ze een bepaald ras niet aanstaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:51

meisje2000 schreef:
Is het niet een mogelijkheid dat als je weer zo'n jury treft een klacht neer te leggen bij de commisie.
Juryleden mogen niet minder punten omdat ze een bepaald ras niet aanstaat.

Dat doen ze ook niet.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:53

Het blijft helaas een jurysport... en als je straks een kwpn hebt, hebben ze daar wel weer iets op aan te merken...ik heb zelf ook een haflinger die leuk kan lopen, misschien moet je gewoon je wedstrijden uitzoeken waar je wel gewaardeerd wordt, dus koudbloeden wedstrijden of zo als je er echt zo mee zit. Mijn merrie zou ik never nooit wegdoen omdat ik geen punten zou rijden hoor...

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:54

JessAndHope schreef:
Wacht even... je wilt je haf verkopen om er een kwpn voor terug te kopen zodat je van één of andere idiote jury meer punten krijgt dan dat je nu krijgt?

Klinkt mij in de oren alsof je de wedstrijden leuk vind en die paarden... tsja... die heb je er voor nodig :+ Zal uiteraard niet zo zijn, maar ik zou absoluut never nooit niet mijn lieve knol verkopen omdat een jury hem/haar onderwaardeerd. Dan maar geen wedstrijden :n

Eens...

Kun je het niet bij de knhs melden? Ze mogen je namelijk niet anders beoordelen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:56

Ik geloof het niet zo. Als jij over een wat langere periode, bij verschillende juryleden, geen winst rijdt, dan ben je misschien gewoon nog niet goed genoeg voor winst. Waarom zou het aan alle anderen liggen, en niet aan je eigen rijden?

Ik denk inderdaad ook dat van die rassen wedstrijden je een vertekend beeld van je eigen niveau hebben gegeven.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 16-03-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Ik zou zeggen, kies een andere sport. Er is meer dan alleen dressuur. Stap over op Western of ga TREC of endurance rijden. Is een Haf ook niet per se het ultieme ras voor, maar daar wordt zéker niet naar ras gekeken. Of ga mennen. Daar is een Haf meer hét ras voor. Kun je het daar niet meer op gooien als je punten je niet bevallen :D

JasperM

als je echt de wedstrijden leuk vind, wat ik goed snap, kan je gaan nadenken over een dressuur paard. ik weet niet of je dan de haflingers erbij kan houden, wat heb je liever? is er ook geen mogelijkheid voor je om een stuk land te kopen en daar de 3 paardjes te laten staan?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:58

NatasjavE schreef:
Peelie schreef:

Ik denk niet dat de jury je benadeeld omdat je met een Haflinger aan komt.

De jury beoordeeld gewoon het gaan en gereden zijn van je paard. En dan gelden voor alle paarden dezelfde regels.

En tuurlijk zal er is een keer een jury zitten die een foutje maakt. Het zijn ook maar mensen.

Maar ik geloof niet dat jury's bepaalde rassen en types achter stellen.

Ik heb het nog niet mee gemaakt.

Ik heb her vaak genoeg gezien en gehoord.
Vlecht je manen maar eens niet, wordt je vaak ook op alle punten anders beoordeeld.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:00

Alja schreef:
ik zou dan denken waar ligt je prioriteit?

Dit was ook het eerste wat bij mij opkwam.
Ik rij met bonten en heb ook wel eens het idee gehad dat ik benadeeld werd om een donkerbruine kwpner. Maar werkelijk geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn koeien te verkopen en er een simpele donkerbruine voor weer te kopen :n
Juist de onderscheiding en het lef, dat jij het wel durft om met een ander dan bruine kwpner aan te kopen, dat is veel interessanter. Dan zit je ook over het algemeen met meer plezier op je paard. Althans, hoe ik het voor mezelf zou bekijken.

Ga eens naar andere wedstrijden, dat je eens andere juryleden tegen komt. Neem ff een poosje vrij van wedstrijden, ga eens lekker trainen, misschien bij een andere trainer. Want ik zou echt niet mee willen lopen met de meute alleen om leuke punten te halen :n blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:03

LuckyLuna schreef:
Vlecht je manen maar eens niet, wordt je vaak ook op alle punten anders beoordeeld.

Ik krijg geen andere punten als de manen niet gevlochten zijn.
Behalve voor verzorging uiteraard.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:06

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. In een proef moet de jury naar de beweging van je paard kijken, het correct uitvoeren van de proeven, het volgen van de hulpen en de combinatie van paard en ruiter. Een collega van mij is jurylid en ik vroeg hem: wanneer geef jij punten? Zijn antwoord was het bovenstaande maar vooral ' of hij met plezier naar de proef gekeken had '. Ik kan me voorstellen dat juryleden dus kijken naar een proef en vinden dat een paard bijv niet genoeg strekt of buigt in vergelijking met anderen. Ik ben een koudbloed fan ( heb een fjord x fries) maar vaak - niet altijd uiteraard, zie je dat deze paarden wat 'korter' zijn waardoor buiging e.d minder goed uit te voeren is dan bij een lang paard. Een vriend van mij rijdt wedstrijden en hij zegt dat het paard 'met zn poten moet zwaaien' XD dat zie ik zelf ook op de wedstrijden waar ik ga kijken, wat trekt de aandacht: een groot paard dat zijn kunstjes met flair laat zien. Aan de andere kant heb ik in Schotland wedstrijden gereden en daar was een vrouwtje met een fjord en die won ALTIJD! Maar dat was wel in de b en l. Ik denk dat je 100% gelijk hebt met dat wedstrijden een jurysport zijn, er wordt immers door mensen gejureerd en die kunnen bevooroordeeld zijn door een voorkeur of afkeer van ras. Dat is fout, maar ik zou me niet het plezier in het rijden laten afnemen.