Hai! Ik heb aanstaande zondag een onderlinge oefenwedstrijd op de manege. Officieel start ik B en heb daarin nu 5 winstpunten gehaald. Maar omdat zondag een onderlinge oefenwedstrijd is, mag ik een L1 proef starten. Zo kan ik kijken in hoeverre ik wel klaar ben voor de L1 en wat ik nog moet oefenen. Ik weet wel dat de nageeflijkheid nog beter moet, maar wijken gaat 9/10 keer dat ik het doe echt supergoed!
Ik heb best moeite met nageeflijk rijden en mijn paard nageeflijk houden. Ik kan ook niet vaak oefenen want ik rijd op een manegepaard en rijd maar 1x in de week. Zaterdag heb ik nog les.
Maar in hoeverre moet je nou in de L1 je paard nageeflijk rijden? En is het echt veel strenger dan in de B of valt dat mee?
Soms krijg ik mijn paard wel nageeflijk, maar na een rondje is de nageeflijkheid er weer uit. Iemand tips om mijn paard nageeflijk te houden tijdens het rijden?
Alvast bedankt!
Cindyheyyou
p.s. waar staat 'mijn paard' bedoel ik niet MIJN paard maar dat manegepaard
Aranel
Geplaatst: 11-02-14 15:03
Persoonlijk vind ik dat een paard in elke klasse het bit moet accepteren en nageeflijk moet lopen. Ik vind het dus eigenlijk wel een vereiste voor de L1.
Ik ben het er mee eens wat hierboven staat. Het is gewoon (voor mij) een van de basis dingen van het rijden en paard laten ontspannen. Dat het in de B nog niet helemaal gaat, is jammer. In de L zou het toch wel moeten.
Laat het paard ontspannen. In de L zou het inderdaad moeten. Het is beter dat het paard het bit accepteert en JOU accepteert (want als hij JOU accepteert accepteert hij alles wat jij wil) dan dat hij dat niet doet
Hij moet in de L inderdaad wel ontspannen over de rug lopen en dan aan de teugel. Ik begrijp dat het lastig is omdat andere mensen op de manege dit paard ook rijden en dit misschien niet vragen. Vraag me af of je het op dit paard dan voor elkaar krijgt om verder te gaan in de wedstrijden Niet dat manegepaarden minder zijn dan een eigen paard hoor. Maar qua training kun je het wel beter op elkaar afstemmen.
Het is idd lastig met een manegepaard maar als ik zou stranden in de L2 zou ik het niet zo heel erg vinden. Het gaat mij er meer om dat ik gewoon van de wedstrijden kan genieten en ervan kan leren. Nu rijd ik een manegepaard die 22 is, bijna 23. Als hij te oud word of er gebeurt wat, ga ik verder kijke voor een ander manegepaard om wedstrijden mee te rijden. Als ik met een paar paarden (3 tot 5 paarden) in de L2 of misschien de M1 bereikt heb, wil ik weer echt gaan leasen (jong manegepaard of een pensionstal waar je kan leasen) en dan kijken of er een wat jonger paard is, wel zadelmak gemaakt en ingereden met basisdingen, maar die ik verder zelf kan en mag trainen. Als het op dat moment mogelijk is tenminste. Daar zou ik dan uiteindelijk ook wedstrijden mee willen gaan rijden en dan wil ik wel zo hoog mogelijk komen. Dan is het gewoon leuk dat je, een paard dat je zelf voor een groot deel hebt getraind, wel hoog kan uitbrengen in de wedstrijden (hoop dan op Z2 ofzo)
Maarja dat is allemaal nog ver in de toekomst
Ik krijg het paard wel soms aan de teugel en soms niet. Als de jury in de L1 ziet dat ik ermee bezig ben, maar dat het niet helemaal lukt, krijg je er dan bijvoorbeeld een 5 voor of meteen een 2 of een 3 ?
Constante aanleuning is belangrijk. Vaak wordt er bij een onderlinge wedstrijd soepeler gejureerd dan bij een officiële wedstrijd. In mijn ogen zit daar zeker wel 10 punten verschil in. Je zal als de aanleuning netjes blijft en je je oefening goed uitvoert misschien een 5 of een 6 krijgen. Als je oefening niet goed gaat en hij loopt niet aan de teugel is er inderdaad kans dat je een 2 of een 3 krijgt. Lekker meedoen! Het is voor de lol , gewoon proberen en kijken hoeveel punten je rijdt! Vooral Niet anders gaan rijden dan je normaal doet. Dat is niet eerlijk voor het paard.... Succes!
In de B zien ze het al graag, wat eigenlijk niet eens een vereiste is. Maar ik krijg het gevoel dat ze een constant nageeflijk paard steeds belangrijker gaan vinden. Dit moet in de L1 wel echt bevestigd zijn, anders kom je er niet ben ik bang.
In je OP stond dat je vooral L1 meedeed om ervaring op te doen en te kijken hoe je stond. Niet zo ver als je gehoopt had schijnbaar. Jammer, maar geen man overboord.
Gewoon lekker verder rijden en genieten van het paardrijden
BrittFelice
Geplaatst: 16-02-14 21:48
Wat vervelend! Stond er een opmerking bij over aan de teugel lopen?
Martine1972
Geplaatst: 17-02-14 23:35
waar wij als jury leden opletten is in de lagere klassen. b L en is tact impuls en aanleuning. is 1 van de 3 niet aanwezig kom je niet op een voldoende. zijn deze 3 wel aanwezig en de oefening lijkt op hetgeen gevraagd is dan kom je op een 6 alles wat beter is dan dat krijgt hogere cijfers.
Waardoor het vooral niet goed ging, was het wijken. In de les gaat het altijd goed, en wijk ik met gemak 5 meter en vaak ook nog eens 10 meter. Maar tijdens de wedstrijd lukte het totaal niet. Terwijl ik absoluut niet gespannen was, ik had juist zoiets van: Yes het wijken, mijn sterke punt
En als me paard dan maar net aan 2 meter opzij gaat, is het wel jammer. En de nageeflijkheid/impuls was er ook niet constant.