Hoe mooie knotten maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophianemo

Hoe mooie knotten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:23

Ik kwam laats zo'n mooi knotten tegen! Ik vraag me af hoe je die maakt. Ik maak ze nu met naald en draad maar ze gaan we nooit zo bovenop zitten. Ik heb heb geleerd van filmpjes op YouTube.. Iemand tips?

Deze zijn natuurlijk wel heel mooi! Maar ik bedoel zo erop. Op de filmpjes van YouTube zijn ze allemaal anders..
Afbeelding

lizy29

Re: Hoe mooie knotten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:29

Als ik de foto zo bekijk denk ik dat ze de vlechtjes naar boven hebben gevlochten ipv opzij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:30

Aan het begin geen/zo min mogelijk kracht zetten met invlechten, niet te hoog beginnen met je vlecht. En met je naald en draad zo laag mogelijk in je vlecht en dan zo dicht mogelijk aan de hals erdoorheen steken naar de andere kant (oppassen dat je niet in de huid steekt). Dubbelklappen zodat hij zo hoog mogelijk komt en dan heen en weer steken.

Iets omhoog vlechten kun je ook proberen idd zoals hierboven gezegd!

:)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:33

Kan het zelf niet zo mooi als op de foto van Kirsten hierboven, maar dit komt er bij mij uit:

Afbeelding

Als je bij de aanzet niet te strak vlecht kun je je knotjes met naald en draad heel makkelijk omhoog zetten. :)

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:35

Laurie schreef:
Kan het zelf niet zo mooi als op de foto van Kirsten hierboven, maar dit komt er bij mij uit:

[ Afbeelding ]

Als je bij de aanzet niet te strak vlecht kun je je knotjes met naald en draad heel makkelijk omhoog zetten. :)

Dank jullie wel voor de tips. Ik vind dit misschien wel net zo mooi! Zijbeuken pony's manen wel op een goede lengte hiervoor?
Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:37

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:37

Jij hebt ze minder strak aangetrokken Laurie, of die pony zijn manen waren veel dikker.

Ik vind die van jou prachtig iig ;)

TS, ik laat de manen meestal net iets langer dan een handbreedte

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:43

Manen zijn niet zo dik! Laat het vlechtje bij de aanzet inderdaad vrij los en vlecht naar onderen toe steeds iets strakker. :)

Wat betreft de lengte: zou iets meer dan een handbreedte aanhouden.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:46

Oke, dankjewel voor de tips!

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:55

Idd niet te strak beginnen met vlechten. De manen zien er netjes uit! Voor de 'dressuurknotten' mogen de manen aan de dikke kant zijn. Ik knip dan ook vaak i.pv. manen trekken. Per vlechtje ga ik dan ongeveer uit van de breedte van een vlechtkammetje.
Succes

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:56

En de haren die er bovenaan uitsteken? Wat doen jullie daarmee??

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 23:02

Ik las met Haarlak maar dit lijkt me niet zo goed voor zijn manen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:09

Waarom niet? Niks mis met haarlak, dat gebruik ik bij een staartvlecht

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:13

Ik vlecht altijd met van die goedkope natte blubber gel gaat super goed kan ze een weekend laten zitten zijn ze nog mooi jeukt bij haar ook niet

Ik denk dat kirsten wel bredere plukken pakt (hangt natuurlijk ook af van de halslengte van je paard ) maarzijn er maar 6 zal wel 1 1/2 kammetje gebruiken

Maar je kan het beste even kijken hoe het bij je paard het beste uitkomt Zodat je aan de achterkant niet een ieniminie knotje overhoud

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 23:15

Oke, dank jullie wel. Dan ga ik dat binnenkort even proberen.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:11

Hoe doen jullie dat met een stuk manen wat vele malen dikker is dan het eerste stuk en het laatste stuk, de manen bij ons zijn wel allemaal even lang. Een brede hand.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:12

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:23

delerium schreef:
In de wiki staat een tutorial waar je wellicht wat aan hebt; inclusief beschrijving en foto's ect :)
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Ja die had ik gezien :j

Alleen dikte verschil in de manen en dan ook echt een dikte verschil staat er niet tussen, als ik vlecht met draad dan zie je duidelijk dat de middelste drie knotten vele malen dikker zijn. Wat dan een rommelig beeld geeft. Mannen trekken zodat ze dunner zijn kan maar dat maakt het dat ze weer dunner zijn dan de rest. :?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:47

_Skinny schreef:
delerium schreef:
In de wiki staat een tutorial waar je wellicht wat aan hebt; inclusief beschrijving en foto's ect :)
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Ja die had ik gezien :j

Alleen dikte verschil in de manen en dan ook echt een dikte verschil staat er niet tussen, als ik vlecht met draad dan zie je duidelijk dat de middelste drie knotten vele malen dikker zijn. Wat dan een rommelig beeld geeft. Mannen trekken zodat ze dunner zijn kan maar dat maakt het dat ze weer dunner zijn dan de rest. :?

trucje... doe alle manen in evenredige staartjes en maak alleen telkens 1 elastiek los van de te dikke pluk. Doe het uitdunnen in kleine plukjes en doe m afentoe in een staartje om te voelen of je uitdunnen al in de buurt komt van het gewenste :D

Juist in die staartjes kun je t verschil mooi voelen (voel je t niet maak je snel een voorbeeldvlechtje)