Hulp/advies nodig L+2 en B+2 halen voor de zomervakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Hulp/advies nodig L+2 en B+2 halen voor de zomervakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:00

Hallo allemaal ik ben Danielle en ben 16 jaar, ik zit inmiddels in mijn examenjaar van vmbo/tl.
Volgendjaar wil ik graag de opleiding hippisch ondernemer paardensport gaan doen niveau 4
Nu is het probleem dat een van de toelatingseisen is dat je L+2 dressuur hebt en B+2 springen. Zelf heb ik vroeger wel F proefjes gereden en heb inmiddels mijn eigen paard die op L niveau dressuur kan lopen, en opzicht wel een sprongetje kan maken. Maar ben nog niet echt begonnen met wedstrijden, ik wil dit wel erg graag maar weet allemaal nog niet zo goed hoe, en met mijn eigen paard gaat niet omdat we geen trailer hebben en geen auto die een trailer kan trekken.
Nu is mijn vraag dus.. Is er op de een of andere manier een mogelijkheid om L+2 dressuur en B+2 springen te halen voor de zomervakantie? Of moet ik deze droom maar opgeven?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:01

Het kan makkelijk, maar dan zul je wel met je eigen paard op wedstrijd moeten, en vaak ook. De vraag is of je dat leuk gaat vinden...

Als je het écht wilt, dan kun je misschien van iemand een trailer lenen of iemand (betaald) vragen je te rijden?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:07

Zijn er wedstrijden dicht bij waar je te paard naar toe kan? Of mensen vragen die je naar wedstrijd kunnen brengen. Als je echt al het L niveau dressuur hebt, dan zou je als je elke proef 1 winstpunt behaalt 22 proeven moeten starten, meestal kan je 2 proeven per wedstrijd starten dus dat zouden 11 wedstrijden zijn. En dan komt dan het springen nog bij.

Is het geen mogelijkheid om een half jaar later te starten?

Hou er verder rekening mee dat de paardenwereld een harde en moeizame wereld is, als je niet al een goede ingang (geld, ouders in de paarden etc.) hebt. Mijn advies is eigenlijk om een meer algemene studie te gaan doen en paarden als hobby te houden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:09

demo_love schreef:
Het kan makkelijk, maar dan zul je wel met je eigen paard op wedstrijd moeten, en vaak ook. De vraag is of je dat leuk gaat vinden...

Als je het écht wilt, dan kun je misschien van iemand een trailer lenen of iemand (betaald) vragen je te rijden?

Vaak op wedstrijd gaan vind ik niet erg, het is immers wel voor mijn toekomst en zou het toch jammer vinden als ik deze opleiding niet kan doen.
Dacht inderdaad ook aan auto/trailer lenen, t nadeel daar van is dat mijn moeder niet heel erg zin heeft om continu te moeten rijden enzo en denk dat als ik al die dingen leen en me laat rijden het toch een duur grapje word. Voor een keer niet erg maar moet alles zelf betalen en ben bang dat dat niet gaat lukken.
ook zal mijn paard denk ik eerst op oefenwedstrijden moeten want als ze in een trailer heeft gestaan kan ik haar uitknijpen zo bezweet en gespannen als ze na een ritje is

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:14

Ik heb zonder dat ik het moest ook gered in die tijd, het kan dus zeker! (Dat B springen niet maar dressuur dan, springen erbij had wel gekund maar ben niet zo'n held)
Het kan met om de week op wedstrijd gaan en je altijd wel meerdere punten rijd. Heb je geen manege in de buurt waar je heen kan stappen? Dat maakt het al een stuk makkelijker!
Verder zal je toch echt iemand moeten hebben anders om je inderdaad heen & weer te rijden.

DexterM

Re: Hulp/advies nodig L+2 en B+2 halen voor de zomervakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:19

Is er niemand bij je op stal die na een wedstrijd voor het afkoppelen van de trailer even met je kan en wil oefenen? Gewoon even een blokje om rijden van 10/15 minuten. Miss als je dat een paar keer doet dat paardje het minder erg gaat vinden. Zo kan ie aan trailer rijden wennen zonder dat er ook nog eens stress van wedstrijd bij komt en kan je als je gaat starten meteen voor het eggie! Verder je paardje goed voor elkaar proberen te hebben zodat als je gaat starten je bijna zeker winst gaat rijden. Succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:20

Dani199764 schreef:
demo_love schreef:

Vaak op wedstrijd gaan vind ik niet erg, het is immers wel voor mijn toekomst en zou het toch jammer vinden als ik deze opleiding niet kan doen.
Dacht inderdaad ook aan auto/trailer lenen, t nadeel daar van is dat mijn moeder niet heel erg zin heeft om continu te moeten rijden enzo en denk dat als ik al die dingen leen en me laat rijden het toch een duur grapje word. Voor een keer niet erg maar moet alles zelf betalen en ben bang dat dat niet gaat lukken.
ook zal mijn paard denk ik eerst op oefenwedstrijden moeten want als ze in een trailer heeft gestaan kan ik haar uitknijpen zo bezweet en gespannen als ze na een ritje is

En is een weekje Almelose-Ruiterdagen geen optie? Dan kun je een week lang twee proeven per dag rijden. Dat schiet ook lekker op!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:24

daffieduck83 schreef:
Zijn er wedstrijden dicht bij waar je te paard naar toe kan? Of mensen vragen die je naar wedstrijd kunnen brengen. Als je echt al het L niveau dressuur hebt, dan zou je als je elke proef 1 winstpunt behaalt 22 proeven moeten starten, meestal kan je 2 proeven per wedstrijd starten dus dat zouden 11 wedstrijden zijn. En dan komt dan het springen nog bij.

Is het geen mogelijkheid om een half jaar later te starten?

Hou er verder rekening mee dat de paardenwereld een harde en moeizame wereld is, als je niet al een goede ingang (geld, ouders in de paarden etc.) hebt. Mijn advies is eigenlijk om een meer algemene studie te gaan doen en paarden als hobby te houden.

Klopt het geld is eigenlijk nog het lastigste probleem maar ga wel na mijn examen werken, misschien dat mijn ouders me voor willen schieten en dat ik in mijn studie (ga BBL doen) ze maandelijks terug kan betalen.

De reden van deze studie keuze ligt een beetje ingewikkeld.. Ik wil graag paraveterinair gaan studeren en die opleiding duurt 4 jaar alleen de eerste 2 jaar daar van is dierverzorging, helaas zitten hier helemaal geen paarden bij en ook geen management. Nu kan je dus kiezen voor de eerste 2 jaar paardenhouderij en dan 2 jaar paraveterinair dat duurt dus samen ook 4 jaar alleen dan heb je paarden er bij. Lijkt me opzicht leuk maar in beide gevallen zie ik niet zo heel erg het nut van de eerste 2 jaar (het is echt alleen verzorging). Wanneer ik kies voor hippisch ondernemer paardensport als eerst (duurt wel 4 jaar), heb ik een opleiding voor instructeur trainer en management/bedrijfsleider in de paardensport en dan kan ik daar nog 2 jaar paraveterinair op volgen waardoor ik de mogelijkheid heb om als bijvoorbeeld dierenartsassistent te werken maar zou zelfs een eigen manege kunnen starten. Deze opleiding duurt dus in totaal 6 jaar maar hiermee heb ik de breedste opleiding die er is en vind de management opleiding die er in zit eigenlijk toch ook wel belangrijk en dat heb ik nergens anders bij. De opleiding andersom doen kan niet want dan duurt het 8 jaar, dit omdat het op een bepaalde volgorde moet ofzo, weet de reden hier van niet precies maar het is niet mogelijk

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:28

[/quote]En is een weekje Almelose-Ruiterdagen geen optie? Dan kun je een week lang twee proeven per dag rijden. Dat schiet ook lekker op![/quote]

Dankje voor de tip! zal dit even opzoeken op google :D

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:29

Je zegt dat je vroeger F proefjes hebt gereden en dat je paard L niveau heeft. Is je paard daarin ook uitgebracht? En welke F proefjes heb je gedaan? Want als je je F12 diploma (dacht ik) had gehaald, en je paard is al L gekwalificeerd geweest, dan mag je volgens mij de B overslaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:30

Als je paard echt helemaal concoursklaar is, moet het haalbaar zijn (en dan bedoel ik dus al dik L-niveau lopen en vlotjes een parcours van een stevige meter springen en jij een goede springtechniek in huis) maar hou er rekening mee dat door de spanning van het vreemde terrein met vreemde paarden er om heen je paard heel anders kan reageren (en de wedstrijden dus totaal de mist in kunnen gaan). Je moet dus echt wel een ruime buffer inbouwen van het aantal wedstrijden zodat je paard kan wennen. Er zijn van de zomer meerdere meerdaagsen en ruiterweken dus ik zou daar zeker ook op inschrijven, transport huren, paard daar een week stallen en elke dag de ring in.

En ik sluit me aan bij een poster boven me: in de paardenwereld is het eigenlijk broodnodig om rijke ouders te hebben die bereid zijn dat geld aan jouw stal en paarden te spenderen.
Maar ik lees dat je er nog paraveterinair achter gaat doen (niet dat de banen daar dik gezaaid zijn maar dan is de inbreng van je ouders minder nodig).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:34

Wat demo love hier boven zegt is ook een goede tip. Er zijn meer van dat soort evenementen als de Almelose Paardendagen, en dan kun je, als je in vorm bent toch aardig vlot de punten halen. Voor vervoer kun je kijken naar een paardentaxi, dat is inclusief chauffeur. Het kost wel wat, maar dan hoeft je moeder (of vader) inderdaad niet continu te rijden. Vroeger heb ik dat ook zo gedaan met mijn eerste paard. Een oproep plaatsen op de bokt markt is ook een optie. Je zou bijvoorbeeld af en toe mee kunnen rijden met iemand in de buurt en de kosten delen van vervoer.
Is er bij jou op stal geen mogelijkheid om af en toe en wedstrijd te oefenen? Of in de buurt, zodat je niet te ver hoeft te rijden. De F proeven geven een bepaald niveau weer, maar hoe het precies zit zou je uit moeten zoeken. Er zijn op bokt topics over te vinden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:38

Nojoukus schreef:
Je zegt dat je vroeger F proefjes hebt gereden en dat je paard L niveau heeft. Is je paard daarin ook uitgebracht? En welke F proefjes heb je gedaan? Want als je je F12 diploma (dacht ik) had gehaald, en je paard is al L gekwalificeerd geweest, dan mag je volgens mij de B overslaan.

Nee, heb zelf geloof F7 en heb mijn paard gekocht toen ze net 4 was en pas net een zadel op haar rug had (ze is nu 5,5). Maar krijg elke week les van een hele goeie instructeur en we zijn met met de trainingen nu zo ver dat we een L proef kunnen lopen maar ze is daar dus nog niet in uitgebracht vanwege het auto/trailerprobleem en omdat we toen nog niet echt bezig waren met wedstrijden maar wil er nu dus toch wel echt mee gaan starten ook vanwege die school

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:42

Urielle schreef:
Maar ik lees dat je er nog paraveterinair achter gaat doen (niet dat de banen daar dik gezaaid zijn maar dan is de inbreng van je ouders minder nodig).

Klopt eerst was mijn plan alleen paraveterinair te doen omdat ik weet dat echt een goeie baan vinden in de paarden toch lastig is maar met die 2 jaar extra van die opleiding heb ik er heel veel extra bij waaronder ook management/bedrijfsleider en instructeur en dat zijn dingen die toch altijd wel handig zijn om op zak te hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:43

Ik denk eigenlijk dat het in jouw situatie het eenvoudigste is om je paard ergens te stallen waar regelmatig wedstrijden worden georganiseerd. Op die manier ontloop je het trailerprobleem voor nu en ik denk dat je goedkoper uit bent dan wanneer je telkens en trailer+auto+chauffeur moet huren. Als je dit vrij vlot geregeld krijgt en in de loop van februari je eerste wedstrijd nog kunt rijden, heb je 6/7 maanden om aan deze eisen te voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:47

Kan je instructeur hierin niets.voor je betekenen?? Wie weet vind ie het wel super om met je mee te gaan. (Tegen een normale vergoeding dan wellicht)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:47

zoutenootjes schreef:
Is er bij jou op stal geen mogelijkheid om af en toe en wedstrijd te oefenen? Of in de buurt, zodat je niet te ver hoeft te rijden. De F proeven geven een bepaald niveau weer, maar hoe het precies zit zou je uit moeten zoeken. Er zijn op bokt topics over te vinden.

Nou ik sta op een privestal tussen de weilanden met nog zo'n 14 andere paarden waaronder 7 paarden al van een eigenaar zijn en 2 alleen in de mensport lopen. Dus als we naar een wedstrijd willen word het toch minimaal 10km met de trailer ben ik bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:48

0000 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het in jouw situatie het eenvoudigste is om je paard ergens te stallen waar regelmatig wedstrijden worden georganiseerd. Op die manier ontloop je het trailerprobleem voor nu en ik denk dat je goedkoper uit bent dan wanneer je telkens en trailer+auto+chauffeur moet huren. Als je dit vrij vlot geregeld krijgt en in de loop van februari je eerste wedstrijd nog kunt rijden, heb je 6/7 maanden om aan deze eisen te voldoen.

Dit is ook slim ja!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 17:06

Share schreef:
Kan je instructeur hierin niets.voor je betekenen?? Wie weet vind ie het wel super om met je mee te gaan. (Tegen een normale vergoeding dan wellicht)

Mijn instructeur woont heel ver weg en komt dan naar onze stal elke zaterdag of zondag voor meerdere mensen maar hij is best wel duur en denk als ik hem apart moet laten komen alleen voor mij het wel veel kost. Hij spreekt overigens ook nog alleen Engels n dat is ook niet altijd even makkelijk haha

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 18:00

Share schreef:
0000 schreef:

Dit is ook slim ja!

Zal dit is aan mijn moeder voorstellen want dat is nog best een goed idee ja!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:10

Urielle schreef:
En ik sluit me aan bij een poster boven me: in de paardenwereld is het eigenlijk broodnodig om rijke ouders te hebben die bereid zijn dat geld aan jouw stal en paarden te spenderen.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Om op hoog niveau te rijden misschien wel maar als je zelf (hard) werkt is het zeker niet onhaalbaar!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:19

De mensen die ik ken met een eigen stal die het niet van thuis uit mee hebben, werken er allemaal minimaal parttime bij. Vriendin van me werkt zelfs nog fulltime, haar man ook, en heeft daarbij een manege/pensionstal, en zij reed al LT.
Ik zou als M-dressuursukkeltje iig echt niet zomaar even een stal op kunnen zetten waarmee ik echt mijn brood kan verdienen, ben al blij met mijn 7 stalletjes aan huis. De bank denkt dat ik gek ben als ik om een hypotheek kom voor een groter object denk ik :P

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:43

Ahhh verkeerd begrepen Urielle bedoelde het houden van paard en daarmee starten, sorry!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:07

Jantine_ schreef:
Ahhh verkeerd begrepen Urielle bedoelde het houden van paard en daarmee starten, sorry!

:)* Aaaaaah! Nee, dat is wel haalbaar hoor!
Ik reageerde op een bokker die inging op de opleiding die TS graag wil doen.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:12

Dani199764 schreef:
Hallo allemaal ik ben Danielle en ben 16 jaar, ik zit inmiddels in mijn examenjaar van vmbo/tl.
Volgendjaar wil ik graag de opleiding hippisch ondernemer paardensport gaan doen niveau 4
Nu is het probleem dat een van de toelatingseisen is dat je L+2 dressuur hebt en B+2 springen. Zelf heb ik vroeger wel F proefjes gereden en heb inmiddels mijn eigen paard die op L niveau dressuur kan lopen, en opzicht wel een sprongetje kan maken. Maar ben nog niet echt begonnen met wedstrijden, ik wil dit wel erg graag maar weet allemaal nog niet zo goed hoe, en met mijn eigen paard gaat niet omdat we geen trailer hebben en geen auto die een trailer kan trekken.
Nu is mijn vraag dus.. Is er op de een of andere manier een mogelijkheid om L+2 dressuur en B+2 springen te halen voor de zomervakantie? Of moet ik deze droom maar opgeven?

Mag ik vragen welke opleiding je precies gaat doen (precieze naam) en op welke school?
Ik ben namelijk ook aan het rond kijken mr heb hier vgm nog niet van gehoord.
Of bedoel je de opleiding aam groenhorst Barneveld, paardensport, die eerst werd gegeven in Deurne? Dan ken ik m :)
Sucses ermee! :)