startpas afmelden bij verkoop, knhs wil dat we doorbetalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

startpas afmelden bij verkoop, knhs wil dat we doorbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:21

Kreeg vandaag een berichtje van de rijvereniging hierover.

Even de situatie:
Mijn dochter had een pony en een paard en voor beiden een startpas. De pony hadden we te koop gezet omdat ze verder wilde in de paarden maar nooit verwacht dat hij binnen een week verkocht zou zijn. Vlak voor zijn vertrek heeft ze ook nog een wedstrijd met hem gereden.

Pony is half december naar zijn nieuwe eigenaren vertrokken in Wallonië en ik heb dit aan de rijvereniging gemeld. De rijvereniging heeft dit doorgegeven aan de knhs en hun antwoord was dat ik komend jaar maar gewoon de startpas moet doorbetalen en dat ik de pony voor de verkoop al had moeten afmelden.

Ik vind dit echt nergens op slaan. Voor hetzelfde geld was hij zo snel niet verkocht en dan was ze met hem blijven starten in het komende jaar. Dit kan toch zo maar niet?

Alternatief zou zijn de startpas om te zetten naar het nieuwe paard maar dat zie ik niet zitten. Die is net zadelmak en nog niet toe aan wedstrijden. Bovendien gaat die voorlopig alleen bij de lrv gestart worden.

Het zal er wel mee te maken hebben dat de pony in december is vertrokken maar een jaar lang een startpas betalen voor een pony die in Wallonië woont vind ik eigenlijk toch van de gekke.

Poosje81

Re: startpas afmelden bij verkoop, knhs wil dat we doorbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:22

Ja is uitermate vervelend, maar daar doe je helemaal niets aan. Startpassen dienen opgezegd te worden voor een bepaalde datum en is die verstreken, is het gewoon betalen. En een uitzondering maken ze écht niet, want dan is het einde zoek.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:23

afmeldingen van startpassen moeten voor 30 november binnen zijn, ander wordt je startpas automatisch verlengd en moet je de kosten voor je startpas voor het daarop volgende jaar betalen.
is al enkele jaren zo en inderdaad vervelend in jullie geval, maar niets aan te doen...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:24

Ik vind het nog heel netjes dat ze hem om willen zetten naar het nieuwe paard. Hoeven ze ook niet te doen hoor. Je moet gewoon voor 30 november de startpas afzeggen, anders heb je hem gewoon weer een heel jaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:28

Heel vervelend, maar inderdaad niets aan te doen. Het enige wat misschien nog zou kunnen werken, is aan het einde van dit jaar een brief te sturen met daarin het feit dat je door verkoop het hele jaar niet gestart hebt. Soms zijn ze dan bereid je de startpas terug te betalen. Moet er wel bij zetten dat dit meestal gebeurt bij paarden die door ziekte o.i.d. niet meer uitgebracht kunnen worden. Dat is bij jou niet het geval.

Zelf zou ik toch omzetten naar het jonge paard. Betaald heb je toch al, en wie weet gaat het dier over een maand of 7 goed genoeg om eens een wedstrijdje te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:32

Soms crediteren ze je pas. Dat wordt mijn pas ook gedaan. Let wel in mijn geval gaat het om een paard die ingeslapen wordt.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:33

Het klopt inderdaad. Je moet vóór december lidmaatschap en/of startpas afmelden anders moet je voor een volledig jaar betalen.

Ik heb dat destijds wel eens aangekaart. Ik vind het bv. ook niet eerlijk wanneer je paard door een langdurige blessure niet kan starten, zwangerschap van de amazone of een reis naar het buitenland van minimaal een half jaar. Hier is geen compensatie voor. Je moet gewoon dokken -:(-

Gaat helaas met veel lidmaatschappen zo, dat je dat maar 1x per jaar op kunt zeggen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:38

Annemeik schreef:
Ik vind het nog heel netjes dat ze hem om willen zetten naar het nieuwe paard. Hoeven ze ook niet te doen hoor. Je moet gewoon voor 30 november de startpas afzeggen, anders heb je hem gewoon weer een heel jaar.

Dat hebben ze niet aangeboden, was iets waar ik zelf aan gedacht had. Ik dacht dat het in Nederland niet meer mocht om met een heel jaar te verlengen zonder tussentijdse opzegging? Had daar iets over gehoord i.v.m. sportscholen maar volg het Nederlandse nieuws niet zo nauwgezet.
Ik vind een maand opzegtermijn redelijk maar 12 maanden betalen voor een pony die niet meer hier staat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:40

@Percy
Die wet geldt niet voor verenigingen zoals de KNHS en ook de ANWB/WW.

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:43

Je zou de knhs zelf is moeten bellen. Ik heb hetzelfde mee gemaakt maar dan in februari. Rekening betaald en prompt is het paard dezelfde week verkocht. Ik heb toen aangekaart of hij niet overgezet kon worden naar een ander paard. Aangezien het geld al weg was. Dit was wel mogelijk maar weet niet meer precies hoe. Je zou het aan de knhs moeten vragen.

Mocht een paard niet meer gestart kunnen worden door een blessure kan de startkaart wel stopgezet worden maar dan moet je een verklaring van de dierenarts kunnen opsturen.
Laatst bijgewerkt door reneemontana op 08-01-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:44

Idd... ik moest voor mijn lidmaatschap van de ANWB van 5 maanden een heel kalenderjaar betalen. Heel l*llig maar het is zo.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:47

Nu de pony zo nel verkocht is zou ik daar de kosten van de startpas maar bij incalculeren, voor het zelfde geld had het nog maanden geduurd en dan was de pony alzo duurder geweest dan die 85 euro.
De KNHS geeft elk jaar in de nieuwsbrief of in de Paard en Sport al aan dat startpassen die opgezegd moeten worden, dat dat voor december moet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:01

Risico van het houden van een startkaart bij een pony die je wil verkopen, dan zit de kans erin dat je hem niet meer gaat gebruiken vanwege verkoop pony. Jammer maar regels van KNHS zijn duidelijk en denk dat als hiervoor uitzonderingen gaan maken einde zoek is

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:05

Percy schreef:
Annemeik schreef:

Dat hebben ze niet aangeboden, was iets waar ik zelf aan gedacht had. Ik dacht dat het in Nederland niet meer mocht om met een heel jaar te verlengen zonder tussentijdse opzegging? Had daar iets over gehoord i.v.m. sportscholen maar volg het Nederlandse nieuws niet zo nauwgezet.
Ik vind een maand opzegtermijn redelijk maar 12 maanden betalen voor een pony die niet meer hier staat?

Dat is helemaal niet van toepassing want je betaalt niet per maand en kunt dus ook niet per maand opzeggen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:23

Het was eigenlijk helemaal de bedoeling niet om de pony te verkopen. Was hij niet verkocht dan was ze gewoon doorgegaan met starten in het nieuwe jaar dus dan hadden we ook wat aan die startkaart gehad.

Mijn dochter had hem wel te koop gezet maar we hadden nooit verwacht dat hij ook daadwerkelijk zo snel verkocht zou zijn. Hadden we er niet voor gekregen wat we wilden hebben in combinatie met een goede nieuwe baas was hij hier nog geweest.

Bij de lrv kon ik hem wel gewoon direct afmelden. Ik vind het nog steeds niet kloppen. Paarden en pony's wisselen nu eenmaal geregeld van eigenaar en ik denk dat de knhs daar wel degelijk de leden in tegemoet kan komen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:25

Denk dat het feit dat het niet de bedoeling was de pony te verkopen weinig uit maakt. En als je de regels had doorgelezen was het waarschijnlijk eerder aan het licht gekomen. Denk dat je hier weinig mee gaat uithalen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:30

Tja, ik had het idee dat mijn paard allicht niet in 2014 wedstrijden zou gaan lopen, dus bij voorbaat maar startpas opgezegd (voor 30 november ) om niet te hoeven betalen voor geblesseerd paard.
(hoop overigens dat ik hem binnenkort weer kan activeren)
Met te koop zetten had je dat ook kunnen doen, want te koop zetten kan uiteraard resulteren in een verkoop.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:35

Als het niet de bedoeling is om te verkopen, waarom dan in de verkoop zetten? :?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:53

Hoe moet ik mijn startpas afmelden?

Startpas - Je kunt je startpas afmelden via Mijn KNHS. Alle afmeldingen moeten voor 30 november binnen zijn, ander wordt je startpas automatisch verlengd en moet je de kosten voor je startpas voor het daarop volgende jaar betalen. Van een afmelding wordt altijd een bevestigingmail verstuurd. Het is verstandig deze voor je eigen administratie goed te bewaren.

Bron:https://www.knhs.nl/kenniscentrum/deelname-aan-wedstrijden/informatie-over-de-startpas/hoe-moet-ik-mijn-startpas-afmelden/

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:00

Ik heb mijn merrie ook te koop staan. Ik heb ervoor gekozen de startpas eind november op non-actief te zetten, om te voorkomen dat ik voor niets zou betalen. Aangezien ze 30 december nog gewoon hier stond, en ik absoluut geen haast heb met de verkoop, heb ik besloten de pas gewoon weer te activeren en te gaan starten. Als ik nu een koper heb, neem ik mijn verlies en is het jammer, dat hoort er nu eenmaal bij.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 23:21

Leonoor schreef:
Als het niet de bedoeling is om te verkopen, waarom dan in de verkoop zetten? :?

Het gaat wat ver om dat helemaal uit te leggen maar het was duidelijk dat hij niet voor altijd zou blijven. Mijn dochter heeft hem te koop gezet met het idee dat, als er een goede baas kwam voor de juiste prijs, hij weg zou gaan en anders (voorlopig) niet. Het hielp wat mee dat ze voor een blok gevallen was voor een jonge hengst die ze heel graag wilde hebben (en nu ook heeft).

Jullie vinden het blijkbaar allemaal vanzelfsprekend maar ik blijf het vreemd vinden dat je niet tussentijds kan opzeggen. Zelfs als er gestart zou zijn in 2014 blijf ik het vreemd vinden dat je voor een heel jaar moet betalen bij verkoop.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:23

Dat is nu eenmaal zo, daar is niet veel aan te doen. Zo staat het in de reglementen, er is een maand opzegtermijn. Er zijn genoeg abonnementen die je niet tussentijds op kunt zeggen, dit moet e net zo zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:25

Percy schreef:
Jullie vinden het blijkbaar allemaal vanzelfsprekend maar ik blijf het vreemd vinden dat je niet tussentijds kan opzeggen. Zelfs als er gestart zou zijn in 2014 blijf ik het vreemd vinden dat je voor een heel jaar moet betalen bij verkoop.

Dat geldt voor alle/veel verenigingen, zoals voetbal-/tennisvereniging.
Ook voor opleidingen geldt dat je het hele jaar moet betalen.

Daarnaast staat het duidelijk in de voorwaarde en wist je het voordat je een startpas aanvroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:27

Percy schreef:
Leonoor schreef:

Het gaat wat ver om dat helemaal uit te leggen maar het was duidelijk dat hij niet voor altijd zou blijven. Mijn dochter heeft hem te koop gezet met het idee dat, als er een goede baas kwam voor de juiste prijs, hij weg zou gaan en anders (voorlopig) niet. Het hielp wat mee dat ze voor een blok gevallen was voor een jonge hengst die ze heel graag wilde hebben (en nu ook heeft).

Het is toch niet te controleren dat jij het paard daadwerkelijk verkocht hebt? Zo kan iedereen wel zeggen dat paard verkocht is en daarom geld terug startpas. Lang niet alle paarden worden met een officieel contract verkocht.

Nee hoor de KNHS is heel schappelijk als er echt iets ernstigs is waar jij geen invloed op uit kon oefenen krijg je zonder problemen je geld terug.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:29

idd voor 30 november.

evt kun je als je niet gestart ben in het jaar met een dierenartsverklaring een poging doen.