LRV of HROV

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

LRV of HROV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:28

Hallo bokkers :)

Ik ga dit jaar starten met Zippo(Tokyo J.P.P. x Ferro),een ruin van 10.

Maar nu is de vraag,aan de mensen die ervaring hebben met de Belgische rijverenigingen,
start ik het beste bij LRV of bij HROV?
Ik heb gehoord dat de goede sfeer bij LRV ver te zoeken is,dat er niet eerlijk gejureerd word,...
maar bij HROV werken ze niet met de BL,L,M,... maar met E5,E7,A6,A7,...
En daar kan ik niet zo goed aan uit.

Wat denken jullie en wat zijn jullie eventuele ervaringen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:41

De klassen B, L, M etc zijn niet echt te vergelijken met die van de HROV (of WVUR enzo). Hoe het exact zit weet ik niet, maar er zit een verschil in de proeven zelf per niveau dacht ik. Beste is ze even opzoeken bij beide organisaties en naast elkaar leggen.

Bij HROV start je inderdaad op niveau 0 in de E5 en E7. Daarna kan je naar niveau 1 ook in die proeven, da ga je naar de A-proeven en vanaf dan is het ook gewoon L, M, Z en al de rest. M10 is gelijk aan Z dan weer denk ik, ben er niet zo goed in thuis :+ Daarvoor moet je bij de echte dressuurruiters onder ons zijn.

Waar je het beste bij start is iets dat je zelf moet uitmaken. LRV is veel meer clubverband: je traint samen en je gaat ook samen op wedstrijd. Vaak wordt ook van je verwacht dat je viertal of achttal meerijdt, dat je meehelpt op eetfestijnen, tornooien die je club organiseert voor andere LRV-clubs en dat soort dingen.

HROV is provinciaal en dat doe je dan weer helemaal voor jezelf. Je moet zelf zorgen voor instructie, transport, de kalender opvolgen en welke proeven je wil/kan rijden. Voor HROV moet je in principe ook je wedstrijdbrevet (B-brevet) hebben en de juiste licentie aanvragen bij de VLP. Bij de LRV kan je soortgelijk brevet halen binnen de club zelf.

Sanne__x

Re: LRV of HROV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:51

Lrv proeven van B niveau komen wel degelijk overeen met de E7 proeven qua niveau niet wat erin zit. Maar bv. in B proeven en E proeven komt gewoon overgangen stap, draf, galop een cirkel bij BEB, een keer van hand veranderen. De A proeven komen overeen met de L proeven dwz achterwaarts, pasje wijken, enz. Dan het M niveau komt overeen met het L niveau bij HROV en Z komt overeen met M bij HROV dwz dat bij HROV geen Z klasse is maar inderdaad zoals hier boven komen de M10 proeven overeen met de klasse Z in de LRV.

Lrv is een stuk goedkoper je moet eenmalig lidgeld per jaar betalen daarmee kan je aan een aantal wedstrijden deelnemen. Maar jury's zijn altijd van binnen de club die de wedstrijd organiseren.
De sfeer bij Lrv zit dan weer wel goed duidelijk groepssfeer binnen de clubs maar je word al snel verplicht om mee te rijden in achttal enzovoort. Dat heb je bij die andere verenigingen dan weer niet.

Waar je het beste start is waar zelf je voorkeur naar uitgaat wil je meedoen aan trainingen en achttal en echt een groepssfeer beleven start je best bij de LRV in je buurt. Anders zijn de andere verenigingen misschien beter.

Vitj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:14

Ik ben lid van een LRV-club en ik ben niet onmiddellijk akkoord dat je zegt dat de goede sfeer in de LRV ver te zoeken is. Ik amuzeer me goed in mijn club en heb al veel nieuwe mensen leren kennen via LRV-wedstrijden. Er zullen uiteraard altijd mensen zijn waar je minder mee overeen komt.

Op gebied van jureren komt het wel eens voor dat je niet akkoord bent met de uitslag, maar ik ben dit persoonlijk nog niet veel tegen gekomen. Ik dacht dat als er iemand van je eigen club in de reeks rijd die jij moet jureren, dat je die reeks dan niet mag jureren. Of ze proberen dit toch te voorkomen (had ik eens gehoord). Allesinds had iemand van mijn club dit eens meegemaakt en die had dan met iemand anders van reeks gewisseld, probleem was opgelost.

Bij ons in de club is het ook de gewoonte dat er 8tal en/of 4tal geoefend word. Ik rij graag mee op 8tal/4tal oefeningen/wedstrijden omdat onze club daar wel gemotiveerd in is en graag resultaten wil boeken. Achteraf babbelen we eens na of bij verjaardagen drinken we een glas, dit zorgt toch voor een goede groepsfeer.

Wij organiseren ook 2 maal per jaar een fuif met onze club, dit zorgt voor geld in de kassa en daar worden lessen mee betaald en occasioneel zadeldoeken, vesten,...

HROV heb ik nog niet gereden, dus daar heb ik geen ervaring mee :)

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:37

LRV geen goede sfeer?! Ik zou eerder zeggen dat er bij organisaties zoals HROV, VOR, etc geen goede sfeer is aangezien het daar ieder op zichzelf is. Maar dat is dan mijn mening natuurlijk. Ik rij zelf zowel LRV als VOR (maar voornamelijk LRV). Persoonlijk rij ik ook veel liever LRV dan VOR. Als ik aan een wedstrijd van de VOR meedoe dan zit ik mij na mijn proef tot aan de prijsuitreiking enorm te vervelen. Als ik op LRV tornooi ben daarentegen, kan ik mij de hele dag amuseren omdat er gewoon veel meer te doen is (veel meer ringen individuele dressuur, springen, groepsdressuur en tussendoor ook nog eens een demonstratie van eender wat) + er is gewoon veel meer volk en ik vind dat persoonlijk gezelliger.
Dat er bij de LRV niet eerlijk gejureerd wordt klopt ook niet helemaal. Natuurlijk heb je hier en daar wel eens een jury die aan vriendjespolitiek doet maar dat heb je bij HROV ook. Het probleem van het jureren bij de LRV is dat de jury's vaak niet bekwaam zijn om te jureren. Bij LRV achten ze je namelijk in staat om één niveau lager dan je eigen niveau te jureren. Dit vind ik zelf ook dikke onzin maar ja. Gelukkig zijn er ook een heel aantal jury's bij de LRV die wel een jurycursus gevolgd hebben.

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:41

Bij de LRV is de beste sfeer die er is!!
Zoveel plezier
Daar ben ik ook niet akkoord mee
Ik zelf rijd LRV en dus ik zou zeggen ga voor LRV!!
Een hele goede keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:22

Ik heb net weer andere ervaringen met de LRV :') Ik ging als kind vaak kijken bij de lessen op een terrein vlak tegenover mijn deur en jeetje, wat kreeg ik toch vaak helse commentaren als "rot op als je geen paard kan kopen, dan hoor je hier niet" (ook van volwassenen ja!), de kinderen gingen iedereen die geen lid was met paardenmest bekogelen en onderling was er ook steeds ruzie wie er nu de beste pony had.
Jaren later eens gaan helpen op een wedstrijd via via en toen stond er iemand in de top 3 met een ander paard dan wat hij werkelijk was gestart.
Ook ivm het jureren zag ik echt rare dingen, maar als ik nu zie dat je 1 niveau onder dat van jezelf mag jury spelen vind ik dat niet zo verwonderlijk.

HROV is inderdaad ieder voor zich, maar je wordt nergens toe verplicht. Persoonlijk heb ik weer geen behoefte aan verplicht wedstrijd rijden en opgelegd krijgen welke proeven ik moet doen + de rest erbij zoals helpen op fuiven, eetfestijnen, verplicht jureren etc. Natuurlijk heb je daar dan ook weer dikke nekken tussen zitten, vriendjespolitiek etc etc, mensen die elkaar met de nek aankijken omdat zij met een "topper" meerijden en jij voor de lol met je huis-tuin- en keukenpaardje. Maar je hebt ook genoeg stallen waar meerdere mensen HROV starten waar de sfeer onderling ook gewoon heel goed zit, waar iedereen elkaar steunt, groomt voor elkaar en zelfs in dezelfde proef duimt dat de ander met winst naar huis gaat :')
Zo zit dat bij ons op stal namelijk, en we hebben ook lol voor 10. Wij organiseren ook avondjes met hapje en een drankje, volgen groepsles maar dat verplichte zit er weer niet bij.

Ze hebben beide voor- en nadelen :)

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:28

Ik heb het ook maar van horen zeggen hoor ;) .

De sfeer zal ook aan de mensen liggen die erin zitten,dus dat verschilt ook per regio
denk ik,maar van de clubs hier hoor ik niet veel goede commentaren.
Ik zit dus ook niet te wachten op verplichtingen en ik weet dan ook even goed dat
er achter de rug gepraat gaat worden als je eens niet komt opdagen.

Ik denk dat het dan HROV gaat worden.

Bedankt voor de reactie's al :).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:32

Ik ben het eens met bovenstaande reacties! Bij de LRV zit wel een goede sfeer, je zit namelijk in een club, dus als je op wedstrijd gaat zijn er altijd wel mensen die je kent. Bij de HROV is het ieder voor zich..
Oneerlijke jury's heb je overal zitten, als je echt dressuur wilt rijden moet je het voor jezelf doen, en niet voor de jury's ;)

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:35

Jazen schreef:
Ik heb het ook maar van horen zeggen hoor ;) .

De sfeer zal ook aan de mensen liggen die erin zitten,dus dat verschilt ook per regio
denk ik,maar van de clubs hier hoor ik niet veel goede commentaren.
Ik zit dus ook niet te wachten op verplichtingen en ik weet dan ook even goed dat
er achter de rug gepraat gaat worden als je eens niet komt opdagen.

Ik denk dat het dan HROV gaat worden.

Bedankt voor de reactie's al :).

Eer lijk gezegd vind ik dat geldverspilling HROV
Lrv is veel beter iedereen zegt dat!! *\o/*

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:35

Lise_AD schreef:
LRV geen goede sfeer?! Ik zou eerder zeggen dat er bij organisaties zoals HROV, VOR, etc geen goede sfeer is aangezien het daar ieder op zichzelf is. Maar dat is dan mijn mening natuurlijk. Ik rij zelf zowel LRV als VOR (maar voornamelijk LRV). Persoonlijk rij ik ook veel liever LRV dan VOR. Als ik aan een wedstrijd van de VOR meedoe dan zit ik mij na mijn proef tot aan de prijsuitreiking enorm te vervelen. Als ik op LRV tornooi ben daarentegen, kan ik mij de hele dag amuseren omdat er gewoon veel meer te doen is (veel meer ringen individuele dressuur, springen, groepsdressuur en tussendoor ook nog eens een demonstratie van eender wat) + er is gewoon veel meer volk en ik vind dat persoonlijk gezelliger.
Dat er bij de LRV niet eerlijk gejureerd wordt klopt ook niet helemaal. Natuurlijk heb je hier en daar wel eens een jury die aan vriendjespolitiek doet maar dat heb je bij HROV ook. Het probleem van het jureren bij de LRV is dat de jury's vaak niet bekwaam zijn om te jureren. Bij LRV achten ze je namelijk in staat om één niveau lager dan je eigen niveau te jureren. Dit vind ik zelf ook dikke onzin maar ja. Gelukkig zijn er ook een heel aantal jury's bij de LRV die wel een jurycursus gevolgd hebben.

Daar ben ik het helaas ook mee eens. Ik ben al vaker gejureerd geweest door meiden die volgens mij nog niet eens 13 waren. Niet dat een 13-jarige niet bekwaam zou zijn, maar het blijft een gek zicht :').

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:48

LRV hangt echt af van club tot club. Ken clubs waar de groepssfeer geweldig is en die echt aan elkaar hangen. Er wordt inderdaad verwacht dat je acht- of viertal meerijdt af en toe en helpt op tornooien of andere evenementen. Dressuur bij de LRV vindt ik het jureren eerlijk gezegd ook niet eerlijk. Als je een doorsnee BWP'er oid hebt valt dat nogal mee, maar heb al vaker gezien dat bepaalde types paarden of rassen heel negatief beoordeeld worden, terwijl ze toch een nette proef hebben neergezet. Heb ook enkele protocols in handen gehad en daar kan je soms niet echt heel veel tips oid uithalen, wat ik bij de VOR/HROV toch meer terugvind. Zoals Snollygoster aangeeft heb ik ookal gezien dat jongere meiden mee jureren. Een vriendin van mij is zelfs al mee gaan jureren op ponytornooi en zij heeft zelfs niets wedstrijdervaring... Je mag jureren in een klasse lager dan je zelf start en dat kan soms verkeerd uitvallen, maargoed de LRV is een véel goedkopere vereniging dus dan kan je ook geen topjury verwachten. Tornooien zijn vaak/altijd op gras en bij regenachtige dagen geeft dat wat geploeter.

HROV/VOR betaal je meer maar qua dressuurjury en accommodatie haal je wel het voordeel. Jury's zijn gediplomeerd en op je protocol zie je dat duidelijk : commentaren zijn meer onderbouwd en meer gericht op verbetering naar de toekomst toe. Wedstrijden worden georganiseerd op grote stallen in buiten- en eventueel binnenpistes. Het is ten opzichte van de LRV wel een heel stuk individualistischer en ook in deze vereniging heb je 'rotte appels', jaloezie en discussies. Maar dat hangt ook af van de regios als ik me niet vergis.

Aan jou dus om de voor- en nadelen van iedere vereniging af te wegen en dan de beslissing te maken. Iedereen kan wel roepen 'LRV IS BETER' of 'GA BIJ DE HROV' maar uiteindelijk is dat verschillend voor iedereen en kwestie van smaak ;)

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:52

Snollygoster schreef:
Lise_AD schreef:

Daar ben ik het helaas ook mee eens. Ik ben al vaker gejureerd geweest door meiden die volgens mij nog niet eens 13 waren. Niet dat een 13-jarige niet bekwaam zou zijn, maar het blijft een gek zicht :').

Ja, idd. Heb ik ook al meegemaakt. Hoe hoger je rijdt hoe minder je dit tegenkomt. Maar toch, ik vind dat ze daar eens iets anders moeten op verzinnen. Ik rij zelf M2 maar ik vindt mezelf niet bekwaam om M1 te jureren hoor. Jureren is nog altijd iets totaal anders dan het zelf rijden.

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:53

Tja
Maar LRV kan dat allemaal niet betalene
Maar de sfeer en de trainingen en het niveau is super

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:53

billionache schreef:
LRV hangt echt af van club tot club. Ken clubs waar de groepssfeer geweldig is en die echt aan elkaar hangen. Er wordt inderdaad verwacht dat je acht- of viertal meerijdt af en toe en helpt op tornooien of andere evenementen. Dressuur bij de LRV vindt ik het jureren eerlijk gezegd ook niet eerlijk. Als je een doorsnee BWP'er oid hebt valt dat nogal mee, maar heb al vaker gezien dat bepaalde types paarden of rassen heel negatief beoordeeld worden, terwijl ze toch een nette proef hebben neergezet. Heb ook enkele protocols in handen gehad en daar kan je soms niet echt heel veel tips oid uithalen, wat ik bij de VOR/HROV toch meer terugvind. Zoals Snollygoster aangeeft heb ik ookal gezien dat jongere meiden mee jureren. Een vriendin van mij is zelfs al mee gaan jureren op ponytornooi en zij heeft zelfs niets wedstrijdervaring... Je mag jureren in een klasse lager dan je zelf start en dat kan soms verkeerd uitvallen, maargoed de LRV is een véel goedkopere vereniging dus dan kan je ook geen topjury verwachten. Tornooien zijn vaak/altijd op gras en bij regenachtige dagen geeft dat wat geploeter.

HROV/VOR betaal je meer maar qua dressuurjury en accommodatie haal je wel het voordeel. Jury's zijn gediplomeerd en op je protocol zie je dat duidelijk : commentaren zijn meer onderbouwd en meer gericht op verbetering naar de toekomst toe. Wedstrijden worden georganiseerd op grote stallen in buiten- en eventueel binnenpistes. Het is ten opzichte van de LRV wel een heel stuk individualistischer en ook in deze vereniging heb je 'rotte appels', jaloezie en discussies. Maar dat hangt ook af van de regios als ik me niet vergis.

Aan jou dus om de voor- en nadelen van iedere vereniging af te wegen en dan de beslissing te maken. Iedereen kan wel roepen 'LRV IS BETER' of 'GA BIJ DE HROV' maar uiteindelijk is dat verschillend voor iedereen en kwestie van smaak ;)

Hier ben ik het dan ook weer mee eens. Ik heb nu al 3 wedstrijden met HROV meegereden omdat de LRV gewoon geen dressuurwedstrijden in de winter organiseert, en heb op mijn startkaarten al meer commentaar gekregen dan al die jaren dat ik bij de LRV zit. Het is altijd wel leuk om commentaar erbij te lezen, want soms heb je een slecht punt voor een bepaalde oefening en weet je niet eens wat je fout hebt gedaan als er geen commentaar bijstaat.

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:54

Er staan vol winter dressuurwedstrijden!

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:56

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:57

monica42 schreef:
Er staan vol winter dressuurwedstrijden!

Ohja? Waar dan wel? :')
De meeste wedstrijden zijn enkel voor de hogere klassen, dus als je nog in B of L zit kan je ernaar fluiten. Dit jaar zijn er maar 4 indoor dressuurwedstrijden voor alle klassen, waarvan eentje laatst in de paardenschool in Bilzen was. Als het echt zo vol is van dressuurwedstrijden zou ik wel eens willen weten waar :j

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:59

Bij mij staan er veel op de lijst ook lagere klasses

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:02

Zou je mij die lijst dan eens kunnen doorsturen? Ik zie net dat je ook van Limburg bent, dus ik ben best benieuwd :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:05

Ik rijd KNHS en LRV.

LRV:
clubverband (voordeel: gezelschap, praktische steun, nadeel: verplichtingen),
achttal/viertal rijden soms verplicht,
clubtrainingen,
maar 8 wedstrijden op het zomerseizoen, winterseizoen is net als VLP onofficieel (ik ben nu bezig met de wedstrijdencyclus voor de gewestbeker dus er zijn wel wedstrijden maar tellen niet mee voor promotie),
jurycursussen zijn nog niet zo heel lang opgezet dus kans op totaal onwetende jury (zeker bij de pony's waar de ouders moeten gaan jureren...) maar die cursussen worden wel gegeven door Wim Ernes en Frits Nijskens dus niet de minsten,
erg goedkoop (wedstrijden zelfs gratis),
makkelijk om op dezelfde wedstrijd zowel dressuur als springen te kunnen starten,
terrein is niet altijd even goed ('s zomers uiteraard geen zandbanen),
prijzen zijn natuurlijk ook niet veel soeps tenzij een erg goede sponsor (van de winter kon je ergens bijv. een kruiwagen winnen of een winterdeken).

Of dat je past moet je zelf zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:01

Ik ken wel iemand die ooit commandant was bij de club waar ik dus zo'n rotervaring mee heb, en die man is wel heel vriendelijk en aangenaam. Maar hij en zijn zoon zijn altijd voor springen geweest, dus de lessen die hij gaf waren ook meer daarop gericht.
Heb ook paar jaar op stal gestaan bij iemand anders die bij een andere LRV-club les volgt en ook daar denk ik soms als haar zie rijden "wat is in godsnaam de bedoeling?"

Mijn eigen instructie is dan weer bij een 3e club aangesloten en daar ben ik dan wél weer tevreden van. Ze geeft les volgens het Duitse systeem en alles rustig aan op tempo van het paard. Ze mag tem M jureren, maar ik weet nu niet of dat M-LRV is of M-HROV. Zou ik eens moeten uitpluizen eigenlijk haha. Van die club hoor ik wel veel goeds, maar helaas is die niet echt bereikbaar voor mij.
Er zit wel een 4e club op een paar 100m van de stal waar ik nu sta, ideaal zou je denken, kan je daar ook lessen en wedstrijden meedoen. Mooi niet. Het klikt niet tussen de dochter van de voorzitter en mij, dus ik vrees als zij moet jureren dat ik dan niks anders dan 1tjes en 2tjes ga rijden. Zeker omdat ik dan nog eens met een jonge hengst kom aandraven die springgefokt is (ik start hem nu dressuur E5 onderling voor ervaring en kilometers).

Dat van rasvoorkeur heb je overal hoor, kan je evengoed aantreffen bij een HROV-jury. Verschil zal er wel in zitten dat als je dat écht kan aantonen, je daar ook mee bij de organisatie terecht kan, en dat kan je niet bij de LRV. Bij LRV moet je ook een hele dag mee op pad, bij HROV daarentegen kies je zelf wanneer je aankomt en weer vertrekt. Loopt je dag niet zoals voorzien dan kan je altijd afhaken en zeggen "ik rij niet mee" maar dat kan je niet als je met je hele club op pad bent en ook nog viertal moet rijden.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:31

Ik ben bewust voor WVUR/HROV gegaan want:
1) ik die 6 jaar dat ik start heb ik nog 0 keer op gras moeten starten. Altijd zand, vaak geopad in de wedstrijdbak, soms ook in de inrijbak.
Ook parking etc altijd goed geregeld.
2) Wij startten in de zomer vroeger 2 of 3x/jaar op een toplocatie als Het Zilveren Spoor in Moorsele
3) Heel gemakkelijk online inschrijven
4) Gediplomeerde jury's. Ik heb overlaatst nog Nationaal Jurylid Santelé aan mijn tafel gehad, in een gewone winterwedstrijd, jawel.
5) Geen clubverplichtingen: geen lessen, dingen georganiseerd door de vereninging, etc etc.
6) Op de wedstrijddag zelf geen verplichtingen.
Ik kom 1u toe voor ik moet starten, ga aanmelden, zadel op, rijd in, start.
Na de proef uitstappen, afzadelen. Tegen dat paard op de trailer staat ben ik 30 minuten verder en ligt mijn protocol al bij het secretariaat.
Zijn de punten niet goed kan ik gewoon naar huis.

Enige nadeel vind ik de onlogische opbouw van de proeven.
Zijgangen worden er niet gevraagd tot en met de M, en dan zijn dat direct appuyementen.
En even over de niveau's.
E = B
A = L
L = M
M provinciaal = Z
M nationaal = ZZ
Vanaf PSG (en daarna Inter I, Inter II en GP) loopt alles gelijk.

Daarom ook dat ik ga informeren om in Nederland de starten, gelukkig is dit voor mij niet verder dan WVUR of HROV :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:13

Mijn voornemen voor 2014 is wedstrijden gaan rijden met mijn Haflinger.
Ik heb echter geen eigen vervoer en zoek dus een club die ik te paard kan bereiken. Nu zijn er twee LRV clubs op wandelafstand.
De ene club neemt geen leden meer aan, 'volzet'. De andere geeft aan dat ik geen lid kan worden, omdat ze achttal rijden en een pony tussen de paarden te gevaarlijk is... Mja.
HROV is mij vrij onbekend, toch maar eens gaan in verdiepen... Al sprak het sociale element van LRV me wel aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:27

Sfeer maak je imo nog steeds zelf. Ik rijd KR (de limburgse versie van Hrov) en heb altijd lol en gezelligheid op wedstrijden.

VLP heeft vooral in de zomer betere terreinen dan de LRV, juryleden zijn beter opgeleid, maar het is ook duurder om te starten (then again; je krijgt ook prijzengeld als je wint enz).
Je moet zelf weten wat je wil doen. Ze hebben elk hun voor en nadelen.