Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:13

Als je puur mechanisch kijkt werkt een stang gewoon op een andere manier in dan een trens, dus kan een stang je bij bepaalde oefeningen net even makkelijker helpen bij het bereiken van het juiste effect bij je paard. Zoals bijvoorbeeld wat meer oprichting, een trens is weer handiger om stelling te vragen omdat je daar links en rechts onafhankelijk van elkaar kunt bewegen. En op de hogere niveau's mikt het allemaal wat nouwer dus kan het fijn zijn voor jou en je paard als je wat meer onderscheid hebt.
En die stang, die ligt als het goed is mooi verdeeld over de lagen en de tong qua druk, dus als je er niet als een mafkees aan trekt is het echt geen martelwerktuig ;)

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:24

Jeetje wat een gezeik over dat wel en niet s&t.
Geen enkel bit is goed als je er verkeerd mee omgaat. Het is niet alleen de stang en trens waarmee je een paard ze mond kapot kan rukken.
Ik denk ook dat je pas kan zeggen dat je nooit met s&t zou rijden, als je dat niveau hebt bereikt, en een keer het verschil hebt gevoelt tussen alleen een trens, en een stang en trens.
Ik geloof indd dat het is om de hulpen te verfijnen, en thuis trainen met alleen een trens en op wedstrijd met s&t lijkt mij meer zodat de hulpen er vloeiender uitzien, dat je niet eerst een uur bezig bent voordat je paard denkt, oh laat ik nu is appuyeren.... Het is niet voor niets uitgevonden!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:25

Alles wat je aan of in een paard hangt kan misbruikt worden. S&t mag je vanaf het Z gebruiken. Je kunt laten zien dat je met zo'n optoming om kunt gaan. Het is jammer dat te veel mensen de optoming verkeerd gebruiken en dus juist laten zien dat ze het niet kunnen. Maar daar mag je niet de optoming voor veroordelen, noch de ruiters die er wel mee kunnen rijden.

Mijn mening uiteraard. ;)

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:16

En pro's en contra's blijven maar komen... Iedereen denkt er anders over. Zijn de mensen die hem dan wel gebruiken slechte ruiters? Nee, niet allemaal. Er zullen er zijn die hem slecht gebruiken en de mond van hun paard kapottrekken, maar geloof Me er zijn meer mensen die de mond van hun paard kapottrekken met een " simpele" trens.
En wedstrijd niveau zegt heus niet of je goed met S&T kunt rijden of niet.
Moesten mensen mij alleen beoordelen op mijn wedstrijden... Ja die zouden een verkeerde oordeling geven. Hoogste wedstrijd was L1 en 1- malig( maar beheer alle Z-oefeningen en enkele hogere( ja hoor waarvoor messen allemaal niet goed zijn ;-) )). Ik rijd al 6jaar geen dressuurwedstrijden meer ( ben er 20), dus in principe hoor ik niet eens een S&T te kunnen gebruiken. MAAR ik kan dat wel, ik weet prefect hoe ik ermee moet omgaan...
Nu ben ik waarschijnlijk een slecht iemand omdat ik het gebruik ( en heb geen eigen paard ) en geen Z rijd --'

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:34

Hier gewoon zz-licht met S&T, én ik gebruik de stang waar nodig.
Paard-lief is nou eenmaal een draak (van 1.83m), dus ik vind die noodrem echt heel fijn!!
Boeit me ook echt niet dat sommige mijn stang gebruik hoog vinden, ik dus te wedden dat 3/4 vd juryleden dit paard niet op dit nivo hadden gekregen...
Ben me ervan bewust én probeer het steeds minder te maken, maar zolang paard-lief nog steeds uit zichzelf de bitten inneemt én met de oren erop loopt maak ik me geen zorgen.
Liever een paard met S&T voor elkaar, dan zonder niet voor elkaar :o

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:48

Tessa_93 schreef:
Het spijt mij maar als ik in jouw profiel kijk zie ik toch echt dat je paard kwijlt en zijn mond op sommige fotos open heeft.. althans, dat probeert hij ;)

Makkelijk praten als je zelf alleen freewheelfoto's in je profiel zet........

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:42

En dat bit wat die tinker erin heeft hangen met enkel een teugel aan de hefboom.. ;)

Ik zie bij listinglistje helemaal geen nare dingen.

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:49

Ik vraag me af, of de mensen die s&t hier massaal afkraken hier ooit al mee gereden hebben?
er zijn ruiters die dit soms hard gebruiken, ze zijn allemaal niet zo hoor.
Ook worden deze hoofdstellen in de weekelijkse trainingen amper gebruikt..

Probeer het eerst eens een Z proef binnen te rijden. Met alle verschillende hulpen en ophoudingen.
Vele mensen die dit afkraken hebben ook nooit het Z niveau gereden.

Niet vergeten; er zijn ook ruiters die met een gewoon trensje een paardenmond kunnen openrijden. :Y)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:52

Voor een Z proef heb je echt geen st&tr nodig hoor.
En een paard wat niet nageeft op een trens doet dat ook niet op st&tr.

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:54

helemaal mee eens met wat Steflyn zegt ;-)

Dat wordt precies heel vaak vergeten als men over S&T begint... dat sommige mensen de mond van hun paard kapottrekken met een "" simpel "" trensje

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:09

Pfff, wat een discussie! Zolang op de juiste manier gebruikt word zie ik geen problemen. En met een trens en allerlei hulpmiddelen kan het voor een paard nog onaangenamer zijn. Helaas zie ik genoeg in mijn omgeving gebeuren. En dan zeggen dat het uit de basissport gehaald moet, dan zullen de meeste niet weten wat er achter de schermen gebeurd bij een prof! Ik rijd op wedstrijd zoals thuis, maar dat geldt niet voor iedereen!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:17

Ambre; je hebt geen S&T nodig om een een Z proef te rijden; klopt.
Het is echter wel een verfijnd hulpmiddel waar je vanaf deze klasse mee mag rijden in de wedstrijden. Als je er mee om kunt gaan kan je dat laten zien en kan het je mogelijk helpen om e.a. verder te verfijnen dan met ene gewone trens mogelijk is. Er is niks op tegen mits je het goed gebruikt en niet misbruikt.

Persoonlijk zie ik het graag dat paarden netjes met S&T gereden worden. Het is toch een teken dat de ruiter over de benodigde motoriek beschikt en het hoort voor mij ook wel deels bij een nette opleiding van het paard.
Ik heb echter ook niks tegen op mensen die een paard netjes voor weten te stellen op trens; ik waardeer zelfkennis dat men weet van zichzelf dat het rijden met S&T of voor de ruiter of voor het paard (nog) niet wil dat je dan gewoon een trens gebruikt, helemaal prima.

Op zich maakt het niet uit wat je erin hangt; het moet voor ruiter en paard goed voelen en dat is wat een jury wil zien op wedstrijd.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:19

ik vraag mij af hoeveel mensen die hier tegen zijn nog nooit een S&T van dichtbij gezien hebben.
een bit kan je zo scherp maken als je wil.
ook van een halster kan je een martelwerktuig maken.
Als je er goed meer omgaat: waarom niet?
Er is echt genoeg plaats in de mond hoor :P

Als je er goed mee omgaat gebruik je die stang eigenlijk helemaal niet. :P
En nee, ik rijd geen Z, maar ben wel groom van iemand die oa Z2 rijd.
En ik zie daar ook wat in de training gebeurd.
Ik kan jullie verzekeren: Met het gemiddelde B paard heb ik meer compassie.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:21

Ik rijd geregeld met s&t. Waarom? Omdat ik daarmee mijn aanleuning kan verbeteren /op pijl kan houden. Mijn friesje kan ooit veel te licht worden en dan heb ik dus ook geen rem meer, met s&t neemt ie vaak meer aan. Daarnaast kan ik ophoudingen nog kleiner maken en krijg hetzelfde effect. Voorbeeld, hij heeft meer moeite met rechterbuiging, met s&t kan ik m er net iets sneller en soepeler doorheen vragen. Met trens lukt ook prima alleen met stang erbij krijg ik minder weerstand en dat is voor hem ook fijner.
Ook in de wedstrijdring wissel ik trens en s&t af.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:23

En dan is het ook nog per paard verschillend... De ene is sensibeler dan de ander. En dan zou ik rijden waarmee het paard het fijnste zijn proeven loopt! En dat is voor mij het S&T hoofdstel! En ook thuis rijd ik daar vaak mee.... Ben ik dan een dierenbeul? Ik denk dat het gemiddelde particuliere paard het beter heeft, als dat ene wedstrijdpaard bij een prof..

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:44

Nu ga ik een domme vraag stellen, misschien, maar ik doe het toch. Ik lees hier in het topic een aantal mensen die aangeven op S&T te rijden omdat het paard anders "te licht wordt in de aanleuning". Dan denk ik als simpele (western)ruiter; dat is een teken dat je paard niet meer voorwaarts is, en dat moet je oplossen van achter, en niet met een zwaarder bit. Toch? Of heb ik iets gemist?

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:12

Wendy schreef:
Nu ga ik een domme vraag stellen, misschien, maar ik doe het toch. Ik lees hier in het topic een aantal mensen die aangeven op S&T te rijden omdat het paard anders "te licht wordt in de aanleuning". Dan denk ik als simpele (western)ruiter; dat is een teken dat je paard niet meer voorwaarts is, en dat moet je oplossen van achter, en niet met een zwaarder bit. Toch? Of heb ik iets gemist?


Onder andere wel hoor, echter kun je niet alles over een kam scheren en is ieder paard anders.
Niet ieder paard is even makkelijk vanuit achteren tegen je hand aan te rijden.

Molfre

Berichten: 2641
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:31

Leuke discussie.. allemachtig zeg...

Ook weer een aantal dooddoeners waar ik me zo vreselijk aan erger:
Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter
ST is voor de verfijning (en zo gebruiken we hem aaaaaallemaal
Je rijdt niet/bent geen jury/erkend instructeur dus heb je er niks van te zeggen
X en Y gebeuren ook in de paardenwereld, dus waarom zouden we ons druk maken over Z


Als we over alles zo hersenloos zouden oordelen wil ik niet weten waar onze maatschappij nu geweest zou zijn. Wat een hersenloo gelul, het is allemaal maar elkaar nablaten en iets over een klok en een klepel of gewoon oogkleppen opzetten zodat je maar niet geconfronteerd hoeft te worden met je eigen tekortkomingen/fouten.

Daarnaast als ze Z-ZZ zwaar ook nog tot de basissport behoort, wat doet een optoming als een ST daar dan? Als ik menig ruiter in de teugels zie hangen snap ik niet waarom dit nog steeds met 'verfijning' verdedigd wordt.
Ja de ruiterhand maakt voor een groot deel uit hoe hard of scherp een bit inwerkt, maar de nadruk ligt hierin op een deel, waarom maken we er anders zo'n probleem van wanneer er weer eens iemand om advies voor een scherper bit vraagt? Dat zou dan toch helemaal geen probleem zijn?

Even ter verduidelijking, ik ben niet tegen een ST, maar de mannier waarop hier beargumenteerd en gediscussieerd wordt stuit mij gewoon enorm tegen de borst. En dan bedoel ik zowel de voors als de tegens :) Kijk eens goed naar jezelf voor je van de daken schreeuwt en amper weet waar je het over hebt.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:39

En ik vind jouw reactie kant nog wal raken. Dat mensen het niet na behoren gebruiken betekent toch niet dat je het dan maar moet verbieden?

Molfre

Berichten: 2641
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:29

Ik zeg ook nergens dat het verboden moet worden:
Citaat:
Even ter verduidelijking, ik ben niet tegen een ST, maar de mannier waarop hier beargumenteerd en gediscussieerd wordt stuit mij gewoon enorm tegen de borst.


Ik zeg dat ik niet snap wat dat ding in de basissport doet.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:52

Nee? Omdat het de overstap naar de hogere sport vergemakkelijkt waar het verplicht is? In de basissport mag je kiezen vanaf zI, je moet het toch een keer leren als je verder wil.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:55

MelanieB schreef:
Ik snap ook nog steeds niet dat dit vanaf een bepaald niveau 'verplicht' is..


Ik denk dat jij dat pas snapt als je op dat niveau rijdt :D

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:58

Wat ik dan niet snap is dat het overgrote deel dan nog niet doorheeft d'r het helemaal niet verplicht is vanaf een bepaald Nivo, nationaal mag je tot en met grand prix op trens starten, internationaal is het pas verplicht...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:36

Klopt, maar sommige mensen dromen toch van die overstap naar internationaal. Bij correct gebruik is er niks op S&T tegen. Natuurlijk zie je wel eens een combinatie dat je denkt 'oei', maar mensen moeten het ook leren. En waar geleerd wordt, worden fouten gemaakt. Het wordt pas vervelend als het paard er onder lijdt en de ruiter/jury/instructeur het niet opmerkt.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:34

Ik zie dat er twee discussies gaande zijn. De vraag van TS was volgens mij: waarom een S&T? Hier zal ik even op reageren.

Men zegt altijd dat een S&T dient voor de verfijning, maar wat is nou die verfijning en waarom heb je daar ineens twee bitten voor nodig? Met die verfijning bedoelt men dat men nog nèt dat kleine beetje extra kan vragen. Nog net een beetje meer oprichting, nog net een beetje meer verzameling, etc. Maar heb je daarvoor een stang en een trens nodig? Nee, ik denk het niet. Ik denk, dat als je zo’n goede ruiter bent dat je aan verfijning kan gaan werken, je op een niveau zit waarbij je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen. Als je een stang nodig hebt voor de verfijning, denk ik dat je misschien niet helemaal goed bezig bent. Een stang is een bit die een enorme inwerking heeft vergeleken met een trens, want een stang heeft een hefboomeffect: de kracht die jij op de teugels zet, wordt door de stang vergroot. Ik zal het even uitleggen met een versimpeld voorbeeld.
Stel, je rijdt met een trens. Je zet een kracht van 5N op je linkerteugel en een kracht van 5N op je rechterteugel. De totale kracht die je overbrengt op de mond is dan 5N + 5N = 10N. Nu rijdt je met stang en trens, weer zet je een kracht van 5N op elke teugel. Via de trens komt er dus 5N + 5N = 10N in de mond, maar de stang vergroot jouw kracht (in dit voorbeeld met een factor 2). Via de stang komt er dus (5N + 5N)*2 = 20N in de mond. De totale kracht van de trens én de stang in de mond wordt dus 10N + 20N = 30N. De kracht die jij overbrengt in de mond wordt dus veel groter!
Bovendien is er uit een onderzoek gebleken dat ruiters veel meer kracht op de teugels zetten dan dat ze denken. Dus zonder dat de ruiter het doorheeft, brengt hij een hele grote kracht over in de mond. Ook zijn er genoeg ruiters die met hun paarden op topniveau rijden zonder S&T, maar met een gewone trens.

Kortom: een stang wordt gebruikt voor verfijning, maar ik vind het niet nodig, omdat ik vind dat je als je op zo’n hoog niveau zit dat je toe bent aan verfijning, je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen, en dat kan prima zonder stang.

Ik lees dus dat er ook nog een discussie gaande is in dit topic over het gebruikt van S&T in het algemeen (goed of slecht?). Hierbij ben ik het grotendeels eens met Molfre. Er worden in deze discussie behoorlijk wat argumenten gebruikt waarvan ik schrik. Ik krijg door dit topic alleen maar meer het idee dat mensen niet weten wat ze in hun handen hebben (en dus in de mond van hun paard hangen). Ik heb nu niet heel veel tijd, maar als ik het niet vergeet zal ik nog meedoen aan deze discussie.
Ik wil nog wel even zeggen dat ik het onzin vind dat er door sommigen wordt gezegd dat de mensen die nog nooit met stang en trens (ik ga het verder even afkorten naar S&T) hebben gereden er ook geen mening over kunnen geven. Mag je dan ook geen commentaar hebben op meneer Rutte omdat jij nog nooit minister-president bent geweest? Dat je er nog nooit mee hebt gereden wil niet zeggen dat je er geen verstand van kunt hebben. Veel mensen die er nog nooit mee gereden hebben, hebben genoeg gezien en geleerd om een goed onderbouwde mening te kunnen vormen. Ik heb zelf ook nooit met S&T gereden (voor zover ik mij herinner), maar ik denk dat ik genoeg kennis heb om een goed onderbouwde mening te vormen over dit onderwerp. Ik heb genoeg biologische en natuurkundige kennis om te bedenken wat voor effect een S&T heeft op het paard, ik heb me er ook genoeg in verdiept door literatuur te lezen over bitten en bovendien heb ik genoeg ruiters zien rijden met S&T. Zo zijn er veel mensen. Ook veel mensen hier op bokt hebben echt wel genoeg kennis om hier een goed onderbouwde mening over te vormen. Let hierbij op het woord onderbouwd, want een niet onderbouwde mening is natuurlijk ook niet voldoende voor een discussie.