Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:46

Zo'n zijn er natuurlijk ook altijd dat denken dat ze beter rijden dan dat ze eigenlijk rijden, maar dat denken ze dan uit zichzelf. Uit jezelf denken of het horen van instructeurs is nog iets anders denk ik.
En getoetst op wedstrijd is misschien juist, maar soms loopt het niet van zelf ... Niet alle jury's denken spijtig genoeg op dezelfde manier

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:48

Ninx schreef:
KarinvdM schreef:
Verfijning, ammehoela! Het gros van de ruiters in het Z gebruikt de s&t echt niet ter verfijning hoor. :n
Voor velen is het gewoon stoer en een statussymbool en die hebben been idee waar ze mee bezig zijn en wat ze hun paard aandoen.
Als ik zit te jureren verbaas ik me er ook vaak over; open monden, blauwe tongen, te veel stanggebruik, etc etc.
Van mij mogen ze het echt gaan verbieden in de basis.


Eens!!!!

Wanneer je iets dergelijks in je hand houdt begrijp je al niet waarom iemand zo ontzettend veel ijzer in een paardenmond zou willen stoppen.
De grootte, het gewicht, ik vind het buitenproportioneel....

Niet mee eens.
Wel dat de jury daar dan heel hard op mag straffen als het gebruik verkeerd is.
Dat lijkt mij een betere oplossing.
Geen goed gebruik dan kans op winstpunt ook verkeken :)
Maar dat mag van mij ook bij de gewone trens.
Laatst bijgewerkt door little_king op 27-12-13 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:49

Starbreeze schreef:
@mavantos, dat is dus niet waar. Dat is gewoon een andere (toegestane) teugelvoering. Ligt eraan hoe jij je vingers onder controle hebt en hoe jij je ophoudingen maakt. Dat is voor iedereen anders.

[ Afbeelding ]

Op deze manier ligt je stangteugel onder je duim waarmee je deze kan bedienen door hem heen en weer te schuiven.


Zo houdt ook ik m vast :o dan kan ik mijn stangteugel juist snel laten vieren en zit mijn trensteugel net als bij trenshoofdstel bij de juiste vingers... Nog nooit iemand er wat van horen zeggen! Thuis niet en op wedstrijd niet. Dus volgens mij zijn daar geen regels voor!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:50

Jotoma schreef:
Ik rijd niet met s&t, heb wel een mening maar stel me wel graag open voor reacties.. Wat ik lees is dat de stang wordt gebruikt voor verfijning. Ik lees dan reacties als 'hij geeft beter na' of 'als hij de ene kant op minder goed buigt, gaat dat met stang makkelijker'. Wat mij dan triggert.. Want als iemand op b niveau een slofteugel gebruikt om het paard te laten zakken wordt deze op boky finaal afgemaakt. Waarom vallen genoemde voorbeelden dan onder de term verfijning? Betekend dit ook niet nog steeds op druk reageren? Genoemde voorbeelden vind ik niet positief, je paard mag op z niveau toch aardig rechtgericht zijn en dat moeilijke stukje buiging is mi een stukje rechtrichten en niet een stukje druk.
Dit is dus geen aanval op de bokkers die dit als voorbeeld noemden, ik probeer enkel het onderscheidt te zien in verfijning en aan wat omschreven wordt..


Voordat men hier overheen leest quote ik het maar even.... Goede vraagstelling.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:50

mohica schreef:
Zo'n zijn er natuurlijk ook altijd dat denken dat ze beter rijden dan dat ze eigenlijk rijden, maar dat denken ze dan uit zichzelf. Uit jezelf denken of het horen van instructeurs is nog iets anders denk ik.
En getoetst op wedstrijd is misschien juist, maar soms loopt het niet van zelf ... Niet alle jury's denken spijtig genoeg op dezelfde manier

Ik begrijp niet wat je met je laatste zin bedoeld.

Instructie zegt ook niet altijd alles over eerlijkheid.
Sommige praten graag naar de mond van de lesklant omdat die ander een ander gaat zoeken.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:52

Ninx schreef:
Jotoma schreef:
Ik rijd niet met s&t, heb wel een mening maar stel me wel graag open voor reacties.. Wat ik lees is dat de stang wordt gebruikt voor verfijning. Ik lees dan reacties als 'hij geeft beter na' of 'als hij de ene kant op minder goed buigt, gaat dat met stang makkelijker'. Wat mij dan triggert.. Want als iemand op b niveau een slofteugel gebruikt om het paard te laten zakken wordt deze op boky finaal afgemaakt. Waarom vallen genoemde voorbeelden dan onder de term verfijning? Betekend dit ook niet nog steeds op druk reageren? Genoemde voorbeelden vind ik niet positief, je paard mag op z niveau toch aardig rechtgericht zijn en dat moeilijke stukje buiging is mi een stukje rechtrichten en niet een stukje druk.
Dit is dus geen aanval op de bokkers die dit als voorbeeld noemden, ik probeer enkel het onderscheidt te zien in verfijning en aan wat omschreven wordt..


Voordat men hier overheen leest quote ik het maar even.... Goede vraagstelling.

Omdat dat ook verkeerd gebruik van de stang is.
Een paard hoort in het Z al goed na te geven en goed te buigen.
En daar mag je een stang niet voor gebruiken.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:54

Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je halve ophouding te verfijnen. Je drijft het paard daarbij immers tegen een stille hand aan. Bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk niet meer, die begrenst alleen maar.

Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:59

Udo2001 schreef:
Starbreeze schreef:
@mavantos, dat is dus niet waar. Dat is gewoon een andere (toegestane) teugelvoering. Ligt eraan hoe jij je vingers onder controle hebt en hoe jij je ophoudingen maakt. Dat is voor iedereen anders.

[ Afbeelding ]

Op deze manier ligt je stangteugel onder je duim waarmee je deze kan bedienen door hem heen en weer te schuiven.


Zo houdt ook ik m vast :o dan kan ik mijn stangteugel juist snel laten vieren en zit mijn trensteugel net als bij trenshoofdstel bij de juiste vingers... Nog nooit iemand er wat van horen zeggen! Thuis niet en op wedstrijd niet. Dus volgens mij zijn daar geen regels voor!


Ik ook hoor :) veel meer controle voor mij. Ik probeer wel eens kruislings maar dan heb ik hem er juist meer aan. Hier zijn geen regels voor nee.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:01

Er zijn geen regels voor, maar zoals Equimotion het uitlegt klopt het wel.
Ik denk als je eens fijn gaat oefenen op kruislings dat het uiteindelijk fijner werkt :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:01

Equimotion schreef:
Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je halve ophouding te verfijnen. Je drijft het paard daarbij immers tegen een stille hand aan. Bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk niet meer, die begrenst alleen maar.

Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.

Dan doen Adelinde Cornelissen en Charlotte Dujardin toch iets niet goed??

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:02

Starbreeze schreef:
Equimotion schreef:
Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je halve ophouding te verfijnen. Je drijft het paard daarbij immers tegen een stille hand aan. Bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk niet meer, die begrenst alleen maar.

Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.

Dan doen Adelinde Cornelissen en Charlotte Dujardin toch iets niet goed??



:') En ben ik gelukkig niet de enigste die iets niet goed doet!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:05

Adelinde staat nu ook niet echt bekend om het soepele stang gebruik en haar paard kan dan wel scoren op wedstrijd, maar een losse kaak heeft hij toch niet.
Dat zijn dingen die ik mij verbaas in de topsport.

Zoals eerder aangegeven mag van in de basis hier heel hard op gejureerd worden, maar ook na de basis.

Afbeelding
al heeft ze hem hier ook gekruist en een "geweldige" foto.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:15

little_king schreef:
Er zijn geen regels voor, maar zoals Equimotion het uitlegt klopt het wel.
Ik denk als je eens fijn gaat oefenen op kruislings dat het uiteindelijk fijner werkt :)

Dat doe ik zeker want ik wil gewoon allebei kunnen en voelen of het wat toevoegt.

Overigens veroordeel ik verder niets, ik volg met belangstelling de discussie. Of iemand bitloos, met 1 of 2 bitten, met of zonder sporen of zweep wil rijden: lekker allemaal zelf weten. Lijkt me namelijk dat iedereen een bepaalde keuze maakt die het best past in die unieke situatie.

En ja waar geleerd wordt, worden fouten gemaakt, maar dat geldt ook voor bv spoorgebruik of in de verzorging van het paard. Iedereen moet doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:16

Dan is ze ook kruislings aan het oefenen Little King ;) :D

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:18

:D :D haha dat zal het zijn ja :P
Heeft daar ook braaf een cappie op, dus dat moet het zijn :+

jessicaduke
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: ergens in Gelderland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:21

Ik volg ook even, vind dit wel een interessant.

Nu heb ik zelf ook nog een vraagje. ik las dit stukje.

Pijn en verstoringen door het bit kunnen zich op de volgende manieren uiten:

- Hoofdschudden
- Verzet en pijn door het bit
- Verzet en pijn door het bit
- Mond open houden
- Tong over het bit leggen
- Proesten, briesen en snurken
- Schuimen en kwijlen
- Op het bit leunen
- Zwiepen met de staart
- Tandenknarsen
- Bokken en ander groot verzet
- Algemene overgevoeligheid en schuwheid rond mond, gezicht en oren

Nu wil ik ff terugkomen op het schuimen en kwijlen. Is dit altijd een teken van pijn en verstoringen? Want mijn pony kwijlt/schijmt heel snel. Ik heb altijd te horen gekregen dat dit komt omdat je zacht in de mond ben en dat mijn pony fijn nageeflijk loopt, zonder kopschudden, hij blijft contstant. Ik krijg goed les van iemand die intermadiar rijd. Mijn pony schuimt bijv. niet als iemand hard in de mond is. Ook als ik af en toe bitloos rijd en ik rijd hem met mijn zithulpen nageeflijk gaat hij na ong. 30 min 45 min. ook schuimen dat kan dus echt niet komen van het bit, want er zit dan geen bit in. Ook schuimt hij tijdens buitenritten terwijl ik dan als het waren mijn teugels heel los heb. Hij doet het echt bij alles.
dus ik denk dat dat dus geen teken hoeft te zijn van pijn, kan iemand mij hier meer antwoord opgeven?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:29

Een schuimrandje of van die mooie opgeklopt slagroom is gewoon oke.
Een paard dat slierten schuimt is spanning. Tenminste zo is het mij geleerd :)

Hoeveel ze schuimen is verschillend. Mijn vorige paard had alleen maar lippenstift.
Mijn huidige paard heeft meer schuim en de lippen flink vol zitten.
Bij beide is er pas sprake van schuim bij ontspanning.
Mijn vorige paard was een stres paard van karakter, maar dan was er ook geen lippenstift mondje. was hij lekker ontspannen dan wel.
Mijn huidige paard heeft ook geen schuim bij een buitenrit het eerste gedeelte omdat hij daar spanning heeft, halverwege ontspant hij zich, voel ik ook de kaak en lijf los komen en krijgt hij een schuimmondje.

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:30

little_king schreef:
mohica schreef:
Zo'n zijn er natuurlijk ook altijd dat denken dat ze beter rijden dan dat ze eigenlijk rijden, maar dat denken ze dan uit zichzelf. Uit jezelf denken of het horen van instructeurs is nog iets anders denk ik.
En getoetst op wedstrijd is misschien juist, maar soms loopt het niet van zelf ... Niet alle jury's denken spijtig genoeg op dezelfde manier

Ik begrijp niet wat je met je laatste zin bedoeld.

Instructie zegt ook niet altijd alles over eerlijkheid.
Sommige praten graag naar de mond van de lesklant omdat die ander een ander gaat zoeken.


Dan heb ik duidelijk geen goede instructrice gehad :+ Want was het niet goed, was het niet goed. Punt. Ze zei pas dat het goed was als het ook goed was. Ben dan wss een uitzondering ( of mijn instructrice is een uitzondering)

Dat was dus off-topic

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:34

mohica schreef:
Dan heb ik duidelijk geen goede instructrice gehad :+ Want was het niet goed, was het niet goed. Punt. Ze zei pas dat het goed was als het ook goed was. Ben dan wss een uitzondering ( of mijn instructrice is een uitzondering)

Dat was dus off-topic

Dan heb je een super instructie gehad en nee ze is geen uitzondering.
Maar helaas zijn er wel veel die naar de mond van de ruiter praten.
Je ziet het begin al op manege lessen.
Daar leren ze kinderen een paard een oefening in sleuren zoals bij voorbeeld schouder binnenwaarts en als het hoofd ver genoeg naar binnen is gesleurd komt er een goed gedaan.
Maneges die daar niet aan mee werken zijn volgens de ouders als leek de slechte maneges, want hun kinderen kunnen na 2 jaar nog steeds geen schouderbinnenwaarts.



typo
Laatst bijgewerkt door little_king op 27-12-13 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:35

Ik denk dat er bij gezet kan worden dan ongelijk schuimen een teken van pijn of verzet kan zijn. Als je paard netjes gelijk schuimt over gehele mond is dit juist een teken dan hij het bit goed aanneemt. Als hij maar aan een kant schuimt dan is dat een minder goed teken. Op alle spunten zijn denk ik ook uitzonderingen. Noem mond open, tong eruit. Er zijn zat paarden die zichzelf een gewoonte aangeleerd hebben en dit blijven doen ook als het probleem zich allang heeft opgelost.

jessicaduke
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: ergens in Gelderland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:36

little_king schreef:
Een schuimrandje of van die mooie opgeklopt slagroom is gewoon oke.
Een paard dat slierten schuimt is spanning. Tenminste zo is het mij geleerd :)

Hoeveel ze schuimen is verschillend. Mijn vorige paard had alleen maar lippenstift.
Mijn huidige paard heeft meer schuim en de lippen flink vol zitten.
Bij beide is er pas sprake van schuim bij ontspanning.
Mijn vorige paard was een stres paard van karakter, maar dan was er ook geen lippenstift mondje. was hij lekker ontspannen dan wel.
Mijn huidige paard heeft ook geen schuim bij een buitenrit het eerste gedeelte omdat hij daar spanning heeft, halverwege ontspant hij zich, voel ik ook de kaak en lijf los komen en krijgt hij een schuimmondje.



Oke, nu zit het zo mijn pony begin meestal gelijk met kwijlen als het bit inzit, je zit verder niet dat hij gespannen is hij zit gewoon droog voor zich uit te staren als het waren. ook aan de oren te zien, ze staan gewoon naar voren. Met rijden word het meestal schuim echt een wit schuimrandje, maar dit drupt soms ook naar beneden, door die kwijl wat hij dus al daarvoor had. Hij schuimt volgens mij best veel het is niet een klein schuimlaagje. Ook tijdens het rijden laat hij niets merken dat hij het niet leuk vind. Mijn pony zal dat wel echt laten blijken als hij het niet leuk vind. Ook zodra ik bijv. het hoofdstel in doe en ik alleen ernaast ga stappen als het waren kwijlt hij ook heel erg terwijl hij dan niet nageeflijk enzo loopt. dus ik denk dat het bij mijn pony wel een teken van ontspanning is. mijn pony heeft ook geen gebitsproblemen hij gaat jaarlijks naar de tandarts.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:38

Er is eens een topic meer geweest over S&T gebruik. Ik heb toen onderstaande geantwoord en daar blij ik nog steeds bij, met daarbij een aanvulling.

Geen voor- of tegenstander, maar mijn belevenis:

Mijn eerste Z1 proef met een paard reed ik op trens, mijn eerste Z2 proef ook, met het 2e paard wat ik in het Z reed ook. Ik kreeg toen eens de vraag van een jurylid of dat mijn paarden de stang niet accepteerden. Ik wist het op dat moment niet: Ze hadden em nog nooit ingehad :+

In die tijd was het nog verplicht om met stang en trens te rijden in het ZZL. Op een gegeven moment (ik reed toen al heel wat wedstrijden in het Z2) ben ik gaan oefenen met een stang en trens hoofdstel.
Waarom niet eerder? Omdat ze het op trens ook goed deden. Paard nr 3 ook op trens in het Z gestart.

En toen kwam paard nummer 4 in het Z1, en ook op trens. Waarom? Hij deed het op trens gewoon goed, sterker nog, pas toen ie al lang en breed ZZL liep, heb ik een S&T hoofdstel voor hem gekocht. Toen ik inmiddels ZZ-Z reed met dat paard, zei mijn instructrice: hang er dat S&T hoofdstel eens in. Gedaan, en daarmee kreeg ik net dat beetje meer oprichting. Niet uit mezelf, maar vanuit het paard zelf. Ik hoef namelijk de stang er niet bij te pakken, hij hangt er alleen maar in.

Ieder zijn goed recht om een stang erin te hangen. Een waarom? is voor iedereen verschillend.
De een vindt het een streven om in het Z1 te komen en meteen de stang er in te hangen, tot vorig jaar ook een hoedje erbij op want "het staat zo mooi", "nu ben ik écht Z", enz. De ander heeft weer een ander streven, namelijk eerst maar eens die Z proef zo goed mogelijk afleggen. Weer een ander vindt het fijn rijden, kan daarmee een sterk paard meer bij zich houden, noem het allemaal maar op.

Zolang het paard niet wordt overgeslagen (en dan bedoel ik écht niet alleen: hij accepteert de stang, maar de ruiter die er mee kan omgaan en sturen) moet ieder doen wat hij wil.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:48

Heel mooi geschreven Franka :)

elkedortmans
Berichten: 174
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:50

Ik snap de stang en trens ook echt niet.
Een paard moet zelf na beneden uit ontspanning.
Als je m als het ware na beneden trekt (zowel met s&t of gewoon trens)
Is ie niet ontspannen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:52

elkedortmans schreef:
Ik snap de stang en trens ook echt niet.
Een paard moet zelf na beneden uit ontspanning.
Als je m als het ware na beneden trekt (zowel met s&t of gewoon trens)
Is ie niet ontspannen.

Als jij denkt dat dit de reden is, dan snap jij het helemaal niet....
Je wil oprichting, niet naar beneden trekken :+

Alle mensen die z en hoger rijden hebben ook het voortraject afgelegd met enkel een trensbit,
B t/m M2 moet je jezelf heel wat keren bewijzen tegenover een jury....