Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213


Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:53

superwoman schreef:
eens!
Ik wil me ook graag meten aan de andere ruiters en dus ook de hele goede.
Winnen is imo geen must, wel rijden met plezier en wanneer je zelf(!) zorgt voor goede punten, dan is dat plezier er imo zeker.


+:)+

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:59

schoentje schreef:
De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.

Ik las net wat ze van plan zijn: Iedereen wordt lid van dezelfde knhs-vereniging en die wil onderlinge clubwedstrijden gaan organiseren en een clubkampioenschap tot 1.30-nivo.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:03

Voor mij hoeft het niet, ik wil mezelf graag meten met de beste.

Voor B/L1 ruiters is het misschien wel wat, maar aan de andere kant, dit is wat wedstrijd rijden inhoud.

Daarbij kun je ook vaak de wedstrijden uitzoeken met minder concurrentie. (kleine wedstrijdjes, mindere locaties)
Zelf rijd ik wel graag grote wedstrijden/selecties ed. mede om de eerst genoemde reden.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-12-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:10

CaPrIoLe`79 schreef:
schoentje schreef:
De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.

Ik las net wat ze van plan zijn: Iedereen wordt lid van dezelfde knhs-vereniging en die wil onderlinge clubwedstrijden gaan organiseren en een clubkampioenschap tot 1.30-nivo.


Nou mooi, dan is het probleem amateur versus prof opgelost.
Maar het kostenplaatje natuurlijk nog niet.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:50

Zo creeer je toch alleen een club voor ruiter die in de reguliere wedstrijden niet kunnen winnen. Wat heb nou aan een bond vol met ruiters van een halfbakken niveau. Denk dat ruiters gewoon volwassen moeten worden, als je de beste bent, win je, als iemand anders beter is, win je niet. Maar om voor de 'stumpers' nou een andere club op te richten, zodat zij ook eens iets kunnen winnen....

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:59

Dan wordt het toch gewoon niveau 0? Zou niet weten waarom je dat zou willen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:08

schoentje schreef:
De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.

Nee hoor, in Belgie heb je de LRV waar je niet eens startgeld moet betalen, je krijgt ook geen prijzengeld oid maar je kunt er dressuren, springen en afdelingsdressuur rijden.
Daarnaast heb je dan de VLP (en voor Wallonië een andere bond) waaronder idd allerhande verenigingen hangen (HROV, VOR, ...). Dat is de vereniging van waaruit je door kunt naar de LT, MT en ZT. Wat professioneler, individueler maar ook duurder.
En daarnaast zijn er nog 'zwarte' verenigingen waar ook mensen rijden die totaal losstaan van de andere twee.
Vanuit de LRV kun je gerust VLP starten, genoeg mensen zelfs die bij beiden starten.

Dus het kan, alleen is er idd maar 1 bond mogelijk van waaruit je door kan richting FEI-proeven/internationaal. Nou, dat kan dan voor Nederland gerust de KNHS zijn.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:32

Anoeska schreef:
Zo creeer je toch alleen een club voor ruiter die in de reguliere wedstrijden niet kunnen winnen. Wat heb nou aan een bond vol met ruiters van een halfbakken niveau. Denk dat ruiters gewoon volwassen moeten worden, als je de beste bent, win je, als iemand anders beter is, win je niet. Maar om voor de 'stumpers' nou een andere club op te richten, zodat zij ook eens iets kunnen winnen....


Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Mooiste zou zijn als KNHS mee zou willen werken en er mooie samenwerking zou ontstaan, zou ze sieren en veel meer paardensporters passend bedienen.
Denk dat het doorbreken van de monopolie positie niet gek is en allicht is dit wel een goed signaal aan de KNHS.

Ik mag namelijk eigenlijk denk ik geen eens fjordsportwedstrijden rijden, neem aan dat die worden gezien als wilde wedstrijden?
Dit is een systeem met andere proeven dan de KNHS (volgens mij zijn het gewoon oude KNHS proeven), andere juryleden (door stamboek opgeleid), wel vergelijkbaar qua klasses B tm Z2, promoveren kan je echter niet door w.p.'s te rijden, maar per klasse moet je je diploma halen.
(voor de goede orde mijn Z1 + 16 KNHS paarden fjord is daar L2 geklassificeerd :D :+, vorig jaar gezakt met mijn gepensioneerde fjord voor mijn M diploma :') _O- we hadden wat onenigheid met een geit en een hengstje op een berg op de korte zijde >;) :roll: 8)7 .)

Verder vind ik het dus ideaal om met een jonkie of gewoon voor de gezelligheid eens een keer wild te starten of het nou springrondje mini hoogte is (instap hoogte KNHS is voor sommigen toch te hoog) of rondje dressuur. Mijn zwarte is ook eerst wild gestart 1 proefje, wat dan weer totaal niet mag. (FNRS proefje, lekker in de buurt en op reuze gezellig chaotische wedstrijd.)

Regulier interesseert het me dan weer totaal niet dat er profs en amateurs door elkaar rijden, leven en laten leven. Wel vind ik op sommige wedstrijden de startgelden de pan uit reizen. Hier is het overal minstens 10 euro, maar steeds vaker ook 12.50 of 15 per proefje, dat is niet leuk meer.
Ik hoef geen prijzen (bekers/linten/geld/waardebonnen) als dat betekend dat ik gewoon punten kan rijden, maar voor lager startgeld.

Eens kijken wat er van komt.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:16

Ach, als je friezen, tinker, boerenpaard, arabier of wat voor wedstrijden mag uitschrijven bij de KNHS, dan mag je toch ook wel ikdoehetnietvoorhetgeldmaarvoormezelf-wedstrijdjes uitschrijven? ;-)
Laatst bijgewerkt door Hilli op 11-12-13 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo's

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:18

Hilli schreef:
Ach, als je friezen, tinker, boerenpaard, arabier of wat voor wedstrijden mag uitschrijven bij de KNHS, dan mag je toch ook wel ikdoehetnietvoorhetgeldmaarvoomezelf-wedstrijdjed uitschrijven? ;-)


:') _/-\o_

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:23

Hilli schreef:
Ach, als je friezen, tinker, boerenpaard, arabier of wat voor wedstrijden mag uitschrijven bij de KNHS, dan mag je toch ook wel ikdoehetnietvoorhetgeldmaarvoormezelf-wedstrijdjes uitschrijven? ;-)

:P

Ik vind dat ook raar die koudbloeden, Friezen en haflingerwedstrijden... (voor het gewone peerd is er niks aparts :+ )
deze tellen ook voor de KNHS winstpuntenregeling, dus dan mag een amateurruiterwedstrijd vast ook :Y)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:07

Je bent vrij om een competitie op te zetten Listiglistje. De genoemde rassenmogen niet mee doen aan bijv de Pavo Cup ;)

Voor de Geldersen is er ook een competitie.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:10

Fijn dat er toch nog verdeeldheid is :).

Hoe wil je een 'zuster' organisatie van KNHS maken? Dat heeft de KNVB, KNSB enz enz toch ook niet?
Je zou hooguit de KNHS als 'moeder' organisatie kunnen maken en dan 2/3/4/ dochter organisatie's (koudbloeden/amateurs/prof's).
Ik denk echter dat het probleem er niet mee is opgelost.
Wat is nu precies het probleem, wat ik hier hoor:

1. Profi's rijden vaak in B/L klasses mee en kapen alle prijzen weg?
2. De KNHS heeft monopolie positie en gooit de prijzen omhoog.

Dat zijn de enige argumenten die ik hoor?

1) Ik heb die ervaring niet, zowel als ruiter als als jury niet, echter ken ik een enkel geval die wel 'profi' is en handelspaarden rijdt (die meestal niet hoger lopen als M dus start zij vaak in B/L). Een 'oplossing' zou zijn, dat je bijvoorbeeld max met 5 paarden B+winst in je leven mag rijden, als je dat hebt gedaan moet je vervolgens in het L1 beginnen met alle volgende! paarden, als je L1+winst met de volgende 5 paarden hebt gereden, naar het L2 enz. Of inderdaad als je meer dan 3 actieve startkaarten hebt, je onder de naam 'profi' valt en per definitie niet in B/L mag starten, alleen HC voor de ervaring.

2) Monopolie positie klopt enigsinds, aan de andere kant hebben alle andere sportbonden dat ook.... Ze kunnen niet ongestraft prijzen omhoog blijven gooien (zie dalend leden aantal). Ik ben het er mee eens dat het te duur is, wij als club (10 actieve leden) hebben 140,- pp vaste! lasten aan de KNHS, per jaar, dit is overigens incl 1 startkaart. Er is een vast bedrag dat elke club moet betalen (1000/2000 euro uit mijn hoofd) of je nu een club bent met 50 leden of met 5 leden, hier kunnen ze bijvoorbeeld iets aan gaan doen.
Ik zou een bedrag van max 80,- aan vaste KNHS kosten pp/pj incl 1 startkaar schappelijker vinden.
Aan de andere kant wie moet die verbouwing betalen als wij maar 80,- gaan betalen :+.


Verder roepen heel veel mensen al dat ze een aparte (amateur) vereniging willen. Wie gaat hier officials voor opleiding, je denkt toch niet dat de KNHS gaat investeren in officials en dat die amateur vereniging ze 'gratis'(qua opleidingskosten/uren) ook mag gebruiken...
Daarnaast wat is een amateur? Is iemand die NHB Deurne doet en 4 paarden rijdt prof of amateur? Theoretisch gezien een amateur, maar hij/zij kan er veel meer uren aan besteden dan iemand die een kappersopleiding doet en maar tijd heeft voor 1 of 2 paarden.
Ben je een prof als je 3x Z gereden hebt? Iemand die 20 jaar paardrijdt en een beetje wedstrijden heeft gereden/verschillende paarden heeft gehad heeft dit gemakkelijk gehaald en is ineens een prof?

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:25

Als je goed rijd kan niemand om je heen. Of je nu wel of niet een "prof" bent...... Maar wanneer ben je een prof? En hoe gaat dat bepaalt worden?

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:26

Ik heb Ja gestemd maar dat is voornamelijk om inderdaad de monopolypositie van de knhs te doorbreken. De afgelopen jaren is alles maar omhoog gegaan qua contributie bij de knhs...startgelden rijzen idd de pan uit..en op die manier is het niet leuk voor "de amateur".

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:32

nobility schreef:
Als je goed rijd kan niemand om je heen. Of je nu wel of niet een "prof" bent...... Maar wanneer ben je een prof? En hoe gaat dat bepaalt worden?


Volgens mij valt dit niet te bepalen.. Bij een X aantal paarden? Wanneer het je inkomstenbron is? Of mogen de ruiters dat voor hunzelf gaan bepalen?

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:35

Elisa2 schreef:
Ik heb Ja gestemd maar dat is voornamelijk om inderdaad de monopolypositie van de knhs te doorbreken. De afgelopen jaren is alles maar omhoog gegaan qua contributie bij de knhs...startgelden rijzen idd de pan uit..en op die manier is het niet leuk voor "de amateur".

Dit is meer een proteststem :D

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:43

Voor mij is een prof iemand die zijn brood verdiend met het rijden van paarden bij een werkgever of zijn/haar eigen stal.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:37

listiglistje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb Ja gestemd maar dat is voornamelijk om inderdaad de monopolypositie van de knhs te doorbreken. De afgelopen jaren is alles maar omhoog gegaan qua contributie bij de knhs...startgelden rijzen idd de pan uit..en op die manier is het niet leuk voor "de amateur".

Dit is meer een proteststem :D


Ja klopt... :( vindt gewoon dat de paardensport op deze manier straks weer alleen toegankelijk is voor de "rijken" en dat moet niet.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:46

Het doel van de KNHS en de amateurruiter liggen ook mijlenveruit elkaar. De opzet van de proeven, juryopleiding en instructeursopleiding is erop gericht om "talenten" te ontdekken, te ontwikkelen en hopelijk de volgende generatie topsporters voort te brengen. Vandaar de grote competities, talentenplannen en trainingen...
Dat is heel erg positief vanuit de topsport maar hoeveel ruiters hebben nu werkelijk de ambitie om topsporter te worden of zelfs maar nationaal te rijden? De gemiddelde ruiter wil regelmatig in de buurt een proefje rijden en vooral veel plezier aan de sport beleven. Dat plezier begint voor velen nu minder te worden, of dat nu door teveel profruiters, hoge inschrijfgelden of juryleden komt.

Het feit is dat de bond een andere doelstelling heeft dan zijn grootste groep leden ...

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:49

@Ibonn: ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:50

Nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Ik ben niet een super getalenteerde ruiter en ik had een niet heel getalenteerd paard en daarmee ben ik in 3 proeven per klasse naar de M1 doorgevlogen in 7 maanden tijd. Mijn huidige paard heeft meer talent, maar is minder voor elkaar. Maar ook daarmee ben ik altijd netjes beoordeeld. Ik ben een echte hobbyist en ik heb nog nooit ervaren dat het wedstrijdsysteem alleen ontwikkeld is voor de topsport.
Het is toch ook heel belangrijk dat er correct gereden wordt? Ik vind het goed dat daar standaarden aan verbonden zijn.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:55

Ik vind het toch een beetje jammer dat ik me blauw betaal aan startpassen in de wetenschap dat mijn geld naar het verbouwen van het KNHS-centrum gaat waar ik toch nooit naartoe ga...
(of waarmee de kaders gesponsord worden waarvan de ruiters en amazones veel meer geld hebben dan ik ooit nog zal verdienen)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:03

Ja, dat vind ik ook. Voor ruiters als ik die met een D-pony willen springen wordt daarentegen niks geregeld. Moet je maar BB starten, ja, wat is daar de lol van? :+

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

Ik vind het wel onzin als hiervoor een aparte bond opgericht wordt. Ik rij ook voor de hobby, maar zie het ook als een uitdaging om toch zo goed mogelijk te worden. Heb nu dan wel de beschikking over een leuk paard, dat ook leuk kan lopen, maar is niet de makkelijkste. Voor mij is het dus de uitdaging om haar zo te trainen dat ze straks leuk mee kan draaien. De 'profs' mogen al niet meer B starten als ze een aantal keer Z gestart zijn. Zij trainen dus al thuis door voor de L, of starten B HC. Dus degene die B start heeft vrijwel geen last van de echte 'profs'.

Ik vind dat je gewoon je paard voor elkaar moet hebben als je op wedstrijd gaat, ongeacht welke klasse je start. Ook een prof kan een normaal paard hebben, en een amateur kan een paard hebben dat eruit springt. Natuurlijk is het leuk dat je eens een keer een prijs mee kan pakken, maar als dat je enige doel is? Ik rij voor mezelf op wedstrijd, ik heb er plezier aan dat ik daar beoordeeld wordt op hoe mijn paard ervoor staat, en hoe ik er zelf voor sta. Van het commentaar op mijn protocollen leer ik weer. Ik neem dan mijn protocol ook altijd mee naar mijn eerst volgende les en laat het zien aan mijn instructrice. Zij weet dan ook welke onderdelen extra aandacht nodig zijn. Zo verbeter ik mezelf en mijn paard weer, en dat zal dan de volgende keer weer uitpakken in hogere punten, en zo rij je misschien zelfs wel eens een prijs. Als je je paard goed voor elkaar hebt, de oefeningen goed uitvoert, zie ik het probleem niet zo.

Dan het inschrijfgeld. Ik las ergens een reactie van iemand dat dit wellicht bij de verenigingen weg komt. Dat klopt, maar daar worden zij wél grotendeels toe gedwongen. Anders kan het hele organiseren van een wedstrijd niet meer uit. Bij ons weet ik dan toevallig dat er gestreefd wordt naar quite, maar weet ook dat er wel eens geld bij moet. Ik vind de prijzen ook wel hoog, maar niet alleen het inschrijfgeld, ook de startpas is duur.

Tuurlijk ben ik het er wel mee eens dat de amateurs een beetje mee moeten kunnen komen. Maar dat het plezier er zo vanaf gaat ervaar ik niet zo.