[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marielle_93
Berichten: 2126
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:04

Gezien de titel M2 debuut hoor ik hier eigenlijk niet thuis, maar als jullie het niet erg vinden wil ik me graag melden. Zie dat er handige tips uitgewisseld worden hier.

Ik heb afgelopen zomer (juni) mijn debuut al gehad en de punten voor het Z zijn al binnen. Ging aardig rap maar niet met hele hoge punten. In september zijn we voor het laatst gestart. Wij trainen nu dus al een tijdje thuis door en ik wil graag nog een paar keer M2 starten met fijne resultaten. Onze problemen komen wat voort uit de basis, vandaar ook het thuis doortrainen. Impuls en activiteit behouden is voor ons namelijk lastig en de reactie op been, de travers vinden we ook wel lastig en de keertwendingen ligt er maar net aan. Vaak gaan die op concours een stuk minder. Hier geen paard met spanning maar ikzelf namelijk.. :D

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:35

Helaas.. vorig jaar was mijn M2 debuut al, en heb nu 4 winstpunten.
Enkele máánden in totaal geen wedstrijden gereden, veranderd van instructrice .. vervelend paard :Y) En nu zelf mijn rug redelijk zwaar gekneusd gehad.. 4 weken niet gereden ( ja 4 week terug vrijdags gevallen, zondags op wedstrijd.. maar dat 'rijden op je zit' werd 'm echt niet.) Helaas 3 wedstrijden moeten afmelden, terwijl ze zo fijn liep de laatste tijd.. zuur. :7

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:48

Meya_ schreef:
Helaas.. vorig jaar was mijn M2 debuut al, en heb nu 4 winstpunten.
Enkele máánden in totaal geen wedstrijden gereden, veranderd van instructrice .. vervelend paard :Y) En nu zelf mijn rug redelijk zwaar gekneusd gehad.. 4 weken niet gereden ( ja 4 week terug vrijdags gevallen, zondags op wedstrijd.. maar dat 'rijden op je zit' werd 'm echt niet.) Helaas 3 wedstrijden moeten afmelden, terwijl ze zo fijn liep de laatste tijd.. zuur. :7


hee jij ook hier :D leuk!

valonka

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-06-10

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:00

In oktober heb wij ons debuut ook gemaakt in de M2... Na dat we de hele zomer zo beetje eruit hebben gelegen.. ging ik gewoon op wedstrijd om te kijken hoe we voor stonden.. Had graag nog een keer M1 gestart maar aangezien we 31 winstpunten in de M1 hadden moesten we wel M2..
De keertwending is een groot drama wat dan ook steeds in 1 of een 2 max een 3 eindigt..
Debuut afgesloten met 183 en een tweede prijs.. Boven verwachting..
Nu zijn ze M2 met 6 winstpunten maar steeds minipuntjes...

De keertwendigen kosten ons een hele hoop punten en spanning kost ook veel punten..
Mijn paard is ook best kijkerig en bouwt snel spanning op... dat maakt het ook niet makkelijker..
De traver rechts gaat thuis goed en links steeds beter..

Het scherp en ontspannen houden op wedstrijd is nog het lastigst.. Ze kan zich helemaal afsluiten voor mijn hulpen.. als ze heel gespannen is kan ze heel scherp en heet zijn en als ze ontspannen is niet scherp genoeg aan de hulp.. blijft lastig...

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:19

@marielle93: welkom hier :) Ik vind de travers en keertwendingen op concours ook lastiger als thuis.
Thuis gaan de kw perfect maar op wedstrijd nog niet.

@meya; klinkt als een pech jaar! Hopelijk kun je 2014 weer lekker wedstrijden rijden :)

@valonka; jou verhaal is heel herkenbaar mbt kijkerig/snel gespannen.
Mijn paard is op wedstrijd heel moeilijk ontspannen te houden. Meestal is ze te heftig en te scherp aan de hulpen maar soms idd ook juist ineens door de spanning zo opgeblazen dat de hulpen niet doorkomen.

We hebben de hele week nu alweer super fijn gereden en getraind met veel ontspanning.
Tussendoor wel paar flinke staakmomentjes gehad maar iedere keer wel goed af kunnen sluiten en alle oefeningen fijn kunnen rijden.
Nu nog op wedstrijd :)

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:22

Nou ineens hebben we de keertwending te pakken *\o/* en zelfs ook al mooi klein! Nou hopen dat t weer blijft mee werken en we kunnen blijven rijden dan gaan we in januari weer van start. Zou toch mooi zijn als we een paar puntjes kunnen rijden voordat ik moet stoppen met t te zwaar worden met m'n zwangerschap :j

Aan de ene kant wel geruststellend om te lezen dat de meeste tegen dezelfde problemen aan lopen in het begin dus dat moet goed komen uiteindelijk toch? Ach we zijn in de b begonnen en zowel paardje als ik hebben t samen allemaal moeten leren dus dat is ook al een hele prestatie op zich :)

annika_s

Berichten: 2513
Geregistreerd: 10-12-06

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:27

Wat leuk om te lezen dat dat de meeste toch tegen dezelfde problemen aanlopen! hihi de meeste van ons dus hard aan de keertwendingen en de travers!

Helaas lig ik er voorlopig even uit :( paard kreupel en voorlopig 5 weken stappen, balen want we gingen net zo lekker!

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:33

Dat is inderdaad flink balen maar niks aan te doen natuurlijk... Beterschap er mee

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:47

Mag ik ook met jullie mee kletsen? :)

Mijn M2-debuut staat gepland in januari. Ik heb mijn punten in het M1 al een paar maanden binnen, maar we raakten een beetje in de knoop. Ik was teveel te gelijk aan het doen en sloeg daarbij de basis over, waardoor we vast liepen. Dus een wedstrijdstop ingelast, terug naar de basis. Vanuit daar weer op gaan bouwen en inmiddels gaat het al een tijdje erg fijn :)
De M2 oefeningen gaan redelijk, de keertwendingen zijn nog wel lastig maar daar gaan we komende maand nog even flink mee aan de slag!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:52

Ik heb vandaag even 2 M2 proeven gereden, sommige onderdelen zijn wel pittig, los van elkaar gaat het wel goed, maar omdat ze snel achter elkaar komen wordt het wel echt lastiger B-)

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:58

Had je wat leuke punten Nibbit?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:14

Balen Annika. Even een pas op de plaats dus.
Ik heb voor februari de eerste M2 wedstrijd ingeschreven. Dus nu maar hopen dat het weer mee blijft zitten en ik de proeven thuis ook eens kan doorrijden. Ik verwacht trouwens weinig problemen. Het enige dat met mijn paard lastig is, is dat hij kijkerig is. Dus daar gaat meer tijd inzitten om te verbeteren dan de oefeningen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:20

Tinkels schreef:
Had je wat leuke punten Nibbit?

Oh nee ik was niet op wedstrijd, ik had er bij moeten zetten geoefend ;)

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:06

Nou ik heb de proefjes geoefend, viel me niet tegen. Moet nog wel een hoop verbeterd worden, maar ik vind ze opzich goed te doen. Wat ik alleen wel erg lastig vind is in proef 20, voorbij A een keertwending en dan bij A aangaloperen. Mijn keertwendingen zijn nog vrij groot, waardoor ik op de 2/3e hoefslag uitkom zeg maar. Dus dan moet ik met een boogje naar de A, dat ziet er niet zo netjes uit, haha. Nog maar flink oefenen de komende weken!

valonka

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-06-10

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:50

ik ben zondag gestart in een hele spannende bak voor mijn paard.. eerste proef was mevrouw stout en heel veel spanning en tweede proef was ze braaf maar wel gespannen 171 en 189 en tweede prijs!

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:12

Wat goed Valonka, gefeliciteerd!

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:07

@valonka: goed gedaan! Gefeliciteerd! :)

Ik heb pas weer volgend jaar ingeschreven.
Ik heb het momenteel super druk met werk en met huizenzoektocht. Wij moeten namelijk over 4 mnd onze woning uit(verkocht) en we hebben nog geen nieuw huis.
Dus April krijgt nu soms ook wat extra vrij wat ze verdiend heeft aangezien ik haar normaal gesproken 6/ 6 x per week train.
Afgelopen Zaterdag nog les gehad en dat ging super! De travers op de rechterhand gaat steeds wat beter al is de lb nog steeds lastig soms.

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:28

Wat leuk Tamaramt! Heb je al wat op het oog? Blijf je in de buurt of ga je wat verder weg wonen? En fijn dat je oude huis is verkocht. Stond het lang te koop?
Kennissen van mij had hetzelfde. Eerst het oude huis verkocht voordat ze gingen kijken naar andere huizen, want je wilt niet met dubbele lasten komen te zitten. En toen was het oude huis binnen 2 weken verkocht, haha. Zij konden zo snel niets vinden dus zijn eerst een paar maanden gaan huren, inmiddels zitten ze in een mooi nieuw huis.

Ik heb me zojuist voor een aantal wedstrijden ingeschreven. Eerste wedstrijd is begin januari, misschien dat ik de eerste keer HC start (puur voor mezelf, lange tijd niet gestart en ben altijd ontzettend zenuwachtig, als ik HC start wat minder, haha). Er zijn een aantal wedstrijden op een fijne stal hier vlakbij (de pensionstal van Patrick vd Meer), dus daar maar even gebruik van maken. Ben benieuwd!!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:34

Goed Valonka. Gefeliciteerd!
Gaat dat lukken om in 4 maanden een andere woning te vinden Tamarant? Wel fijn dat je oude huis al verkocht is. Beter dan straks met dubbele lasten te komen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:34

Tsja, travers blijft bij mijn merrie vooral linksom erg lastig. Vooral alz ze zich spant, dan is er geen land mee te bezeilen. Dan dendert ze gewoon door alle hulpen heen. Dus eerst maar weer naar de ontspanning rijden en dan opnieuw voorzichtig proberen. Mijn startpas voor 2014 is binnen, weet alleen nog niet wanneer ik ga starten. Zal wel voorjaar worden.

@Valonka, gefeliciteerd! Knap gereden hoor.

@tamaramt, succes met het vinden van een leuk nieuw huis! Wel leuk om te doen toch? Indien het niet lukt binnen 4 maanden, is tijdelijk huren dan een optie? Je moet natuurlijk wel iets vinden dat helemaal naar je zin is.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:45

Weinig M2 starters op Bokt?

Leuk om te horen dat iedereen toch tegen hetzelfde aan loopt in de M2. Ik vind de travers zelf echt een gruwel. Paard kan hem wel goed maar het is nog niet 100% bevestigd. Ben hiervoor altijd bij 10 punten overgegaan. Rij liever thuis wat langer door dan op concours. Vind ik zonde van het geld :) M1 bij 13 punten over, maar dat was per ongeluk. Heb in mijn laatste weekend concours per ongeluk vier Wp gehaald in plaats van het ene punt dat ik nog nodig had (2 dagen). Was wel een fijne bevestiging om de M1 af te kunnen sluiten met een proef met 196 punten. :))

Ik heb afgelopen weekend mijn debuut gehad :) her en der wat spanning en daardoor wat domme foutjes. genoeg punten om te verbeteren maar toch 176 en 181. de kop is er af en we zijn officieel M2. laat de rest van de winter maar komen!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:18

Valonka wat goed, gefeliciteerd!

tamaramt, soms is een periode wat minder trainen ook wel goed voor n paard ( en voor jezelf ook, als je eigenlijk geen tijd hebt wil het vaak ook niet zo best)

Mir ook gefeli!!!

Ik vind het erg moeilijk om na de keertwending in galop aan te springen, lijkt wel of mn paard de hulpen dan ff niet meer snapt :( iemand tips?
het is vooral linksom, dat is ook de moeilijke galopkant. ene keer springt ie wel aan maar dan fout, andere x gebeurt er gewoon niks

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:24

Keertwending met je buitenbeen netjes op de plek rijden en dan galop aanspringen op buitenbeen :) als je dat onderscheid er duidelijk inhoudt blijft het makkelijker voor je paard. In de training pak ik afwisselend keertwendingen voor en na a mee en dan de keer daarna weer aanspringen in galop.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:25

Als er niks gebeurt zou ik hem persoonlijk toch heel even duidelijk gaan melden dat reactie aan je been toch wel een eis is... :=
Ook als ze spanning maken oid moeten ze gewoon blijven reageren.. Mijne had daar ook wel een handje van hoor, zo druk zelf gaan nadenken wat er nu zou komen, dat hij mij negeerde..

Ik heb in t M2 op het moment vooral moeite met wat ze nou willen zien :') De ene jury komt naar me toe: hij moet veel meer gesloten. Helpt me nog even, en zegt kijk, daar, zo is het goed. Prima, ik rijd de week erna zo binnen en krijg op elk onderdeel bijna een punt af, want hij zou te kort zijn :') Beelden nagekeken, nergens eng in de hals, altijd op de loodlijn of er iets voor.. zeg het maar, wat moet je dan nog :D
Maar ik heb goed les en blijf daarin mijn gevoel volgen, want kan moeilijk voor elke jury gaan aanpassen. Degene die zei dat ie meer gesloten moest had zeker gelijk toen.

Travers begint te komen, keertwending ook, dus ben benieuwd in het nieuwe jaar. Persoonlijk vind ik juist dat kort na de keertwending aan galopperen wel fijn. Dan is ie al klein en gesloten en kan je m zo op achter wegdrukken.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:28

tamaramt schreef:
@valonka: goed gedaan! Gefeliciteerd! :)

Ik heb pas weer volgend jaar ingeschreven.
Ik heb het momenteel super druk met werk en met huizenzoektocht. Wij moeten namelijk over 4 mnd onze woning uit(verkocht) en we hebben nog geen nieuw huis.
Dus April krijgt nu soms ook wat extra vrij wat ze verdiend heeft aangezien ik haar normaal gesproken 6/ 6 x per week train.
Afgelopen Zaterdag nog les gehad en dat ging super! De travers op de rechterhand gaat steeds wat beter al is de lb nog steeds lastig soms.


Leuk zeg! Vorig jaar zaten wij in hetzelfde schuitje! :)
Huis binnen 2 weken verkocht! Gelukkig kregen we van de kopers een half jaar om een nieuw huis te zoeken.

Dat is gelukt.. en klusproject mét land. Na een half jaar klussen wonen we nu super met onze paarden erbij!