Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 00:08

eenitraM schreef:
Cheerio schreef:

Off-topic - Ik kan me zo denk ik wel bedenken wie dit geweest zou kunnen zijn, maar daar ga ik liever niet op in ;)

Ik zou kunnen zeggen dat alle pensionners rekening houdt met elkaar en wedstrijdruiters, maar iedereen heeft altijd een eigen mening klaar over hoe, wat, wanneer en wie, dus dat lukt niet. Zacht gezegd, ergeren aan zulke mensen doe ik ook wel eens, en ik snap vooral dat je dat doet op het moment suprême waarbij jij daarna bijna de proef moet starten waarvoor je getraind hebt. Ik verwijt geen enkele ruiter iets, veelal is het hoe mensen denken en geleerd hebben om met paarden om te gaan. Ieder zijn eigen techniek/idee over hoe hij/zij met zijn paard om wil gaan en daarmee het gestelde doel wil behalen.


No offence, maar die slagen van de zweep en dan het zwiep geluid wat een dunne dressuurzweep maakt, werkt nou niet echt bevordelijk voor de ontspanning van mijn paard :')


Snap ik prima. Misschien dat mijn gedachten niet goed overkomen in het typen en plaatsen hier... Als het zodanig stoort (dat ontspanning verdwijnt inderdaad) zou ik er ook zeker wel wat van zeggen op mijn subtiele (ugh) manier.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:16

antje_vip schreef:
Ligt er ook aan hoe druk het is.. Als de bak al helemaal vol zit met wedstrijdruiters en er komen ook nog mensen bij te rijden voor gewone training, dat zou ik ook wel irritant vinden.


En hoe het niveau en instelling van de ruiters is, wij vorig jaar ook iemand vriendelijke maar dringend verzocht losrijdterrein te verlaten. Was bakje van 15x30 voor losrijden en met 6 ruiters dat erv krap, vooral als toch wat moet loswerken voor m2 proef. Kwam pensionklant bij rijden, reed met lang teugeltje zo hard mogelijk rondjes, geen benul voorangsregels en iedereen in wegrijdend. Toen ook nog eens ging zitten bellen was voor iedereen maat vol :o

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:22

Zoals vermeld is het idd niet toegestaan officeel. Als de staleigenaar er geen problemen mee heeft zou je natuurlijk altijd kunnen vragen aan de mensen die losrijden of je er een half uurtje bij mag rijden. Enige vervelende aan dit soort situaties is dat je vaak niet de enige bent en als jij het mag de andere het ook mogen en dan wordt het wel weer erg vol natuurlijk.

Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 01:00

Ik doe het ook. Bij ons beginnen de wedstrijden op zaterdagmiddag en dan de zondag gehele dag.
Ik werk zaterdag overdag dus dan kan ik niet rijden. Dat zou betekenen dat me paard 2 dagen stilstaat.

Nu kun je bij ons kiezen voor inrijden in de binnen of in de buitenbak. Dus dan ga ik er buiten gewoon bij rijden. Kan heel vervelend zijn voor de mensen die komen starten. Maar het zijn 2 normale bakken van 20 x 40. Dan kan je nooit last hebben van die 2 pensionklanten die daar rond rijden.

OF het nu wel of niet een regel is van de knhs. Waarom zou je een ander misgunnen om te rijden? Mits normaal gereden moet je in een normale bak echt wel zonder problemen met z'n 8 ten rond kunnen rijden. Kwestie van goed rond kijken.
(Overigens weet ik nu wel waarom ik soms wat vaag wordt aangekeken in me vrijetijdskloffie op een gore schimmel)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:30

Ik misgun het een ander niet om te rijden, maar als ik op wedstrijd ga is het al irritant genoeg met de andere wedstrijdruiters, zeker in het winterseizoen waar de losrijterreinen iets kleiner zijn, de paarden doorgaans wat heter en vanwege de wedstrijd de ruiters ook wat sneller geïrriteerd dan in een normale situatie. Op sommige wedstrijden kom je niet verder dan wat schakelen in je draf op de hoefslag, even binnenhoefslag voor stap-draf overgangen en af en toe een keer snel oversteken als je een open plek ontdekt. Daarmee krijg ik mijn paard niet fijn losgewerkt, ik raak geërgerd omdat het niet wil zoals thuis en omdat ik steeds mijn paard op de rem moet trekken voor anderen, het paard reageert op mijn spanning, op het honderd keer achter elkaar op de rem getrokken worden en omdat hij alle tijd heeft om zich niet op het werk te hoeven concentreren.
Als er dan ook nog pensionklanten tussen komen terwijl ik op dat moment de andere wedstrijdruiters al kan wurgen :o is dat voor mij toch echt wel de druppel. Ook als dat op een rustig moment gebeurt, want dat is net het moment dat je even WEL echt aan het werk kunt met je paard en nog even een galopje erbij pakken.
Dus dan zeg ik toch: wil je per se overdag komen rijden bij wedstrijddagen dan wordt het dus de buitenbak.

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:50

Officieel mag het idd niet, zie ook nig artikel 5 in de post van lucifer.

Hier op de manege zijn ook regelmatig wedstrijden, bakken zijn dan dicht.

Persoonlijk vind ik het ook storend als er anderen bij rijden, het liefst zoveel mogelijk ruimte voor n goede voorbereiding :D

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:03

Ikzelf vind het ook vervelend om los te rijden tussen teveel paarden waar er de helft niet van thuis hoort, net zoals urielle zegt.
Enige uitzondering vind ik wel dat als er een paard of 2-3 max 4 rijden in een bak van 20x40 dan past het prima als iedereen een beetje fatsoenlijk rondhobbelt.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:06

Ik heb ook regelmatig bij de Boleemhoeve gestart, maar kan me geen enkele keer herinneren dat er ook niet een (of meerdere) pensionners aan het rijden waren. Ik irriteer me niet heel snel en snap dat zij ook willen rijden, maar als er kleine pony's (A-B's) tussen de paarden gaan rijden met moeders die langs de kant allemaal aanwijzingen gaan schreeuwen en mee gaan rennen, vind ik dat echt niet kunnen :n ..

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:23

Heel veel mensen schijnen te denken dat dit niet toegestaan is volgens de KNHS, maar volgens mij mag dit wel gewoon. De regels van de KNHS zijn alleen van toepassing op de wedstrijdruiters, en niet op pensionklanten van een stal. Of het op een bepaalde stalling is toegestaan is afhankelijk van wat de staleigenaar daar voor regels voor hanteert (eventueel afspraken met RV).

Heb zelfs eens meegemaakt dat een staleigenaar een paard ging longeren in de losrijbaan. Hierna het secretariaat erop aangesproken, maar zij zeiden er niets tegen te kunnen doen omdat het de staleigenaar was. Later contact opgenomen met de KNHS en die zeiden dat ze hier niets aan kunnen doen, omdat het geen deelnemer van de wedstrijd betreft. En dat het enige wat ik hieraan kon doen was niet meer op die accommodatie gaan starten..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:35

pffttt ben je mooi klaar mee patty!

Wat storend is, is als mensen niet met hetzelfde bezig zijn.
dus als jij L2-oefeningen doet en er rijden b-pensioners tussen bij wijze van, of zoals hierboven genoemd werd kinderen op pony's. zie dan maar eens zijgangen enz. te kunnen rijden als een ander dat inzicht niet heeft waar jij mee bezig bent op dat moment. Je kunt beter met 6 mensen rijden die hetzelfde niveau rijden dan soms met 2 anderen waarbij dat erg afwijkt.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:36

Klopt, ik vind het bijv. ook lastig losrijden met mensen die Z en hoger rijden, dan galopperen ze, ineens een linksomkeert en in een appuyement terug naar de hoefslag. Dan zit ik ook van Whaahaaaaaah, waar moet ik naartoe om jou niet in de weg te zitten?!!

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:46

met losrijden gaat heb ik het eigenlijk alleen nog maar in overleg gezien in de dressuur... allemaal netjes de regels, en rijden maar :D ook afwisselen met galop pakt de ander ff de binnenhoefslag...
enkel de tutjes van de m en hoger maakten problemen :+ :') niet dat ik vooroordelen heb hoor.. maar die rammen dus echt door.. ookal rijden ze op de rechterhand... want ja, jij hebt zo'n lelijke draverknol 8)7
regels zijn regels... als iedereen zich daar aan houd :)) moet het toch goed komen ;) al moet je natuurlijk niet met 10 pensionruiters tegelijk gaan rijden ;)
al kies ik voor losrijden als het kan het bos op :o

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:50

Voordat ik mijn paard uitbracht op wedstrijd heb ik ook wel eens de tip gekregen van wedstrijdruiters om eens gewoon op het losrijterrein te gaan rijden bij een wedstrijd, zonder in te vlechten, wedstrijdkleding enz.. Gewoon om aan de wedstrijdomgeving te wennen. Nooit gedaan omdat het niet uitkwam, maar ik heb er ook nooit over nagedacht dat het niet zou mogen.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:51

unihorses schreef:
met losrijden gaat heb ik het eigenlijk alleen nog maar in overleg gezien in de dressuur... allemaal netjes de regels, en rijden maar :D ook afwisselen met galop pakt de ander ff de binnenhoefslag...
enkel de tutjes van de m en hoger maakten problemen :+ :') niet dat ik vooroordelen heb hoor.. maar die rammen dus echt door.. ookal rijden ze op de rechterhand... want ja, jij hebt zo'n lelijke draverknol 8)7
regels zijn regels... als iedereen zich daar aan houd :)) moet het toch goed komen ;) al moet je natuurlijk niet met 10 pensionruiters tegelijk gaan rijden ;)
al kies ik voor losrijden als het kan het bos op :o



Haha, dat heb ik ook een keer gemerkt. Laat mijn dikke boeren fries er nu net een zijn die wel doorloopt :j Daarna ging ze wel opzij. :Y)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:58

demo_love schreef:
unihorses schreef:
met losrijden gaat heb ik het eigenlijk alleen nog maar in overleg gezien in de dressuur... allemaal netjes de regels, en rijden maar :D ook afwisselen met galop pakt de ander ff de binnenhoefslag...
enkel de tutjes van de m en hoger maakten problemen :+ :') niet dat ik vooroordelen heb hoor.. maar die rammen dus echt door.. ookal rijden ze op de rechterhand... want ja, jij hebt zo'n lelijke draverknol 8)7
regels zijn regels... als iedereen zich daar aan houd :)) moet het toch goed komen ;) al moet je natuurlijk niet met 10 pensionruiters tegelijk gaan rijden ;)
al kies ik voor losrijden als het kan het bos op :o



Haha, dat heb ik ook een keer gemerkt. Laat mijn dikke boeren fries er nu net een zijn die wel doorloopt :j Daarna ging ze wel opzij. :Y)


ik liep ook door :+ hellaas had mevrouw een achterlijk lange zweep van 1 meter + _-:( maar goed, mevrouw heeft nog heel wat gekibbel gehad bij secretariaat en ringmeester door haar gedrag :D

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:08

Haha heb ik ook eens gehad toen ik L2 reed. Ik ging gewoon halthouden en naar haar kijken. Zij ondertussen vloeken waarom ik niet aan de kant ging. Ja sorry...links heeft nog altijd voorrang. Was in dezelfde gang dus ook dat was het probleem niet. En toen reed ik nog wel als wedstrijdruiter daar :P

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:15

Het mag officieel niet maar het gebeurt op heel veel paatsen. Dat zal altijd zo blijven. Als jij erop aangesproken word moet je zeggen dat je toestemming hebt en als ze het daar niet mee eens zijn verwijs je ze door naar het wedstrijdsecretariaat.

Ik heb het zelf van twee kanten meegemaakt. De ene stal mocht je gewoon niet bijrijden als pensionklant. Nimenad had daar problemen mee. Je kon bij goed weer buitenrijden, longeren, in de stapmolen of in de paddock. Ging altijd prima.
Op de stal waar ik nu sta mag je er gewoon bij rijden. Ikzelf doe dat nooit puur omdat zelf weet hoe ontzettend irritant dat is als er van die pensionners doorheenrijden.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:20

Eigenlijk vind ik ook gewoon dat je als wedstrijdorganisatie (wat meestal via de stalhouder verloopt, en anders is hij alsnog verantwoordelijk voor alternatieven) een beperkt aantal uur een wedstrijd kan houden. 09:00-17:00 ofzoiets. Je kan gewoon niet pensionklanten verplichten buiten te rijden, paard stil te zetten omdat jij een wedstrijd wil organiseren. Een beetje geven en nemen. Als jij een aantal uur de baan vrij geeft en ze kunnen niet...ja jammer, jij hebt wel de mogelijkheid geboden. Maar die mogelijkheid niet eens aanbieden kan imo echt niet.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:23

TS ik denk dat het wel goed is dat dit op jouw stal eens goed besproken wordt.
Ik heb weken geleden een telefonische discussie gehad met jouw stalhouder hierover.
Was op zaterdag avond gestart met een jong paard wat weinig gezien had er reden 5 wedstrijdcombinaties los en twee pensionners. Pensionklant 1 was niet zo een punt was een ervaren ruiter die overal rekening mee hield maar klant 2 was een jong kind op een grote bruine pony die met de neus in de lucht liep, niet onder controle was en overal doorheen sjeesde. De moeder zat in de hoek op een stoel aanwijzingen te schreeuwen, echt te belachelijk voor woorden. Ik was meer bezig dat kind te omzeilen en te kijken uit welke hoek ze nu weer aan kwam zetten dan dat ik fatsoenlijk kon losrijden.
Maar volgens je stalhouder zijn jullie geen vereniging in die zin van de regelementen en moeten de pensionners ergens kunnen rijden.
Dan kan je wel overal het maximale uit willen halen, je stallen vol klanten die dus nergens kunnen rijden van vrijdagavond tot zondagavond, en je concours 3 dagen maximaal gevuld (kassa) maar iemand betaalt dus de prijs, of de deelnemers of de pensionklanten. Ik vind het niet professioneel.

Met het ontbreken van de ringmeester tegenwoordig lijkt het wel erger te worden. Er is geen toezicht en geen controle.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:42

Sythaa schreef:
TS ik denk dat het wel goed is dat dit op jouw stal eens goed besproken wordt.
Ik heb weken geleden een telefonische discussie gehad met jouw stalhouder hierover.
Was op zaterdag avond gestart met een jong paard wat weinig gezien had er reden 5 wedstrijdcombinaties los en twee pensionners. Pensionklant 1 was niet zo een punt was een ervaren ruiter die overal rekening mee hield maar klant 2 was een jong kind op een grote bruine pony die met de neus in de lucht liep, niet onder controle was en overal doorheen sjeesde. De moeder zat in de hoek op een stoel aanwijzingen te schreeuwen, echt te belachelijk voor woorden. Ik was meer bezig dat kind te omzeilen en te kijken uit welke hoek ze nu weer aan kwam zetten dan dat ik fatsoenlijk kon losrijden.
Maar volgens je stalhouder zijn jullie geen vereniging in die zin van de regelementen en moeten de pensionners ergens kunnen rijden.
Dan kan je wel overal het maximale uit willen halen, je stallen vol klanten die dus nergens kunnen rijden van vrijdagavond tot zondagavond, en je concours 3 dagen maximaal gevuld (kassa) maar iemand betaalt dus de prijs, of de deelnemers of de pensionklanten. Ik vind het niet professioneel.

Met het ontbreken van de ringmeester tegenwoordig lijkt het wel erger te worden. Er is geen toezicht en geen controle.


Ik denk dat je wel een punt hebt. De wedstrijden leveren de pensionhoudster geld op maar de wedstrijden ook. In principe moet ze gewoon kiezen maar dat weigert ze dus. Het heeft niks te maken met het feit of zij wel of geen vereniging is. De wedstrijden worden gehouden onder de vlag van de knhs en dus ook onder de regels van de knhs. Deze regels zijn er om juist dit soort discussies te voorkomen. Je kan ook gewoon een klacht neerleggen bij de knhs als er zulke dingen gebeuren. (dat is dan weer voor de wedstrijdruiters en niet voor TS)

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:49

Gewoon wegblijven daar is ook een oplossing het straft zichzelf. Ik heb gemaild en gebeld met de organisator je krijgt nul op het rekest dus dan ga ik wel ergens anders starten. En ik ben niet de enige die zich er mateloos aan ergert.
De bodems zijn ook niet meer om over naar huis te schrijven daar wordt ook niks aan gedaan, zijn versleten bodems met leem erin de losrijbaan is het ergste dikke harde klonten liggen er her en der en de ondergrond is knetterhard. Kun je ieder weekend drie dagen de kassa hebben rinkelen maar zorg dan voor organisatie, toezicht en een goede ondergrond. Voor hetzelfde tientje per proef rij je elders op een mooie achterberg of vergelijkbare ondergrond.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:10

Sythaa schreef:
Gewoon wegblijven daar is ook een oplossing het straft zichzelf.

Sowieso, het staat nu op Bokt dus iedereen die een locatie zoekt om te starten onthoudt nu al dat ze niet op deze stal moeten zijn :=

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:21

Tsja als het pico bello voor elkaar was bestond er überhaupt geen topic over :D


Urielle schreef:
Sythaa schreef:
Gewoon wegblijven daar is ook een oplossing het straft zichzelf.

Sowieso, het staat nu op Bokt dus iedereen die een locatie zoekt om te starten onthoudt nu al dat ze niet op deze stal moeten zijn :=

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:31

unihorses schreef:
met losrijden gaat heb ik het eigenlijk alleen nog maar in overleg gezien in de dressuur... allemaal netjes de regels, en rijden maar :D ook afwisselen met galop pakt de ander ff de binnenhoefslag...
enkel de tutjes van de m en hoger maakten problemen :+ :') niet dat ik vooroordelen heb hoor.. maar die rammen dus echt door.. ookal rijden ze op de rechterhand... want ja, jij hebt zo'n lelijke draverknol 8)7
regels zijn regels... als iedereen zich daar aan houd :)) moet het toch goed komen ;) al moet je natuurlijk niet met 10 pensionruiters tegelijk gaan rijden ;)
al kies ik voor losrijden als het kan het bos op :o


Wat een nare opmerking :(
Het is soms heel erg lastig om los te rijden als je M of Z rijdt. Tijdens het rijden van zijgangen heb je namelijk voorrang, ook als je op de rechterhand rijdt. Helaas zijn er maar weinig ruiters die dat lijken te weten of er rekening mee willen houden. Het is nou eenmaal iets meer werk om een paard los te rijden voor een Z proef dan voor een B proef...Ik vind het tenminste niet prettig om mijn zijgangen niet mee te kunnen nemen met losrijden omdat er de plek niet voor is of omdat me die plek niet wordt gegund. Zoals ik probeer rekening te houden met het jonge B paard dat het nog spannend vindt zou het ook weleens fijn zijn als ik op mijn Z paard niet standaard van de sokken wordt gereden 'omdat die toch al wel ervaren is'. Niet dat jij dat doet hoor, maar ik vind dit wederom zo'n eenzijdige belichting dat ik het toch niet kon laten nog eens te reageren.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:39

Ik vraag me ook af waar het idee vandaan komt dat je omver gereden wordt omdat je op een draver of fries of whatever aan het rijden bent, zeggen ze dat dan ofzo?
Ik als "M-tutje" heb tijdens het losrijden echt geen tijd om me bezig te houden met wat voor ras andere mensen aankomen eigenlijk, veel meer dan vaag registreren dat ik bij de vos uit de buurt moet blijven omdat hij slaat en dat die asociale ruiter die steeds doorbeukt een zwarte rijdt doe ik eigenlijk niet. Het zal me ook worst wezen of iemand aankomt op een Fjord of een Holsteiner zolang ze zich maar aan de bakregels houden :P