[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:14

Interessant sammyoo. Ikzelf heb geen ervaring met beide rassen van de vaders, zou je wat meer kunnen uitleggen waarom je voor deze combi's had gekozen?

Kentucky staat met een groep van 6 a 7 paarden in een groot stuk weiland (als ze achteraan staan ben ik zon 10 min onderweg om hem te kunnen pakken). Hij heeft in andere weilanden op dezelfde stal (met dus anderen paarden daarin) flink wat klappen en beten gehad totdat hij in dit land terecht kwam. Daar heeft hij nog niets opgelopen en ook echte vriendjes. Wel is er tijdens mijn vakantie een nieuw paard bij gekomen in zijn land, maar zijn oppas heeft op wondjes gecheckt en niks gevonden en ook gisteren kwam hij naar haar toe gedraafd in het land zonder problemen.

Hij stond vandaag aan het eind van het land en zodra ik hem had en begon terug te lopen dacht ik al iets te zien. Dus gestopt, even al zijn benen gevoeld, allemaal wel iets warm, hoeven ook allemaal iets warm. Rechtsachter een heel klein maar wel dieper sneetje, duidelijk oud, maar wel een iets gezwollen been.. eenmaal op het erf paar pasjes draf gedaan maar heel duidelijk kreupel. Hij loopt rechtsvoor kort, wil zijn linkervoorbeen ook niet graag optillen (en dus rechtsvoor niet belasten). Echter is rechtsvoor zowel been als hoef even warm/ dun als linksvoor en is rechtsachter iets dikker. ook in de hoeven niks op te merken en nergens gevoelig op. Behalve dus dat oude wondje rechtsachter...

De vraag is meer, waarom toont hij rechtsvoor zo slecht als het probleem rechtsachter lijkt te zitten..

Plus, hij is heel hard voor zichzelf (toen hij zijn achterbenen behoorlijk open had gehaald met zijn poging over de longeerbak te springen van 1.30 heeft hij geen enkele pas zelfs maar licht onregelmatig geweest..

Intuïtie zegt dat er iets van een opkomende/ beginnende hoefzweer zou kunnen zitten en dat de hoef nog niet warm is omdat ie nog door moet komen zeg maar. Of overbelasting van voorbeen door het achterbenen te ontlasten..

Morgen ga ik kijken met mijn moeder en als het na zondag nog niet beter is (of duidelijker wat er precies aan de hand is) haal ik er maandag een hoefsmid/ dierenarts bij

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:53

Ik zie bij Sammyoo een micklem bij de bonte pony, bevalt die ? Ik twijfel of ik er ook 1 aan ga schaffen, het is immers even wat geld om iets uit te proberen, haha. Helaas zie je bijna geen tot geen ponymaatjes op mp of boktmarkt voorbij komen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:35

Pepita ziet er idd een stuk groter uit samyoo!Knappe ponies!

Balen luffb.Hopelijk valt het mee.Als ze ineens stokkreupel zijn is het meestal een zweer.

Ik heb 2 micklems.Vind het prettige hoofdstellen.Voor mijn 3 jarige vos gebruik ik ook de bitclips.
Verwacht geen wereldwonderen maar zeker als je graag een lage neusriem gebruikt dan zijn deze comfortabeler.

Mijn Welsh is wat ondeugend aan het worden.Hij staat weer op de manege ipv bij een kennis in een hele grote wei.
Wei is kleiner en hij krijgt weer meer te eten want er staat geen gras.
Hij is dan best wat fris en gezien zijn leeftijd wil ik er ook niet teveel mee doen.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:51

Ambre, is er een mogelijkheid om hem meer ruwvoer te geven en dat je wat kan minderen in krachtvoer? Of dat je van een ander soort krachtvoer uit kan gaan? Zo gaf ik bij mijn vorige paard graag de senioren priores omdat er qua energie niet veel inzit, maar wel als een ruwvoer gezien kan worden omdat het een totaal vervanger van ruwvoer is. Bij dat paard was het niet mogelijk om meer ruwvoer te geven ivm stalbeleid. Hoe oud is hij trouwens?

Mijn gevoel zegt ook hoefzweer, maar blijf hem gewoon goed in de gaten houden op al zijn benen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:41

Het is een 3 jarige en hij is gewoon heet.Hij krijgt al veel hooi en nu 2 scheppen basisbrok.Lijkt me niet teveel, die basisbrok stelt niet veel voor.
Iets op basis van pulp trekt hij zn neus voor op, helaas.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:16

LuffB schreef:
Wat grappig dat er toch twee best verschillende pony's uit dezelfde merrie komen.

Ben ik net bij de pony om lekker weer met hem aan de slag te gaan, haal ik hem kreupel uit het land :( baal er echt van, had hem best gemist op mijn vakantie. Nu maar lekker vertroeteld met een grondige poetsbeurt en zijn benen even gewassen.


Oh, dat is echt balen, hoop dat hij snel weer opknapt. Duim voor je dat het ook zoiets is als een hoefzweer, is al vervelend genoeg.

Grappig dat Pepita er door haar bouw zo anders uitziet!

Zucht.. ik had Toobs zijn Z debuut gepland, had ik verkeerd doorgescorld en me op verkeerde dag opgegeven (was 2 daagse wou de zaterdag) gelukkig gezien en geannuleerd, maar wel balen, wordt nu sintjuttemis... heb geen lezer en daar had ik lezer gehad en Z debuut zonder lezer is toch niet erg handig, verde rmoet ik me natuurlijk doodschamen rij hem maar 2 x in de week half uur en laat hem 1 x per week half uur rijden (en ik val ook nog regelmatig uit) en toch doet ie het steeds beter! Gek paard, waardeerd blijbkaar zijn rust :Y) :')

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:47

Ambre; twee kilo brok voor een paard die nog niet veel doet vind ik zelf toch best wel wat, zeker als het al een heter paardje is. Mijn NRPS ruin van 4 jaar met 5 dagen in de week werk (30 - 60 min) staat op 1 kilo merriebrok en kwartje muesli.

Sjol; wat gaaf dat je al voor de z mag gaan met toob! En dat hij ondanks de rustige training het toch zo super doet. Wel balen dat je nu even moet wachten voor je daadwerkelijk voor je debuut kan gaan.


Goed nieuws!! Vanmiddag Tuck weer uit het land gehaald en niet kreupel in stap en draf op het land. Rechterachterbeen was ook iets geslonken. In draf op het harde niet 100% maar niet echt kreupel te noemen.
Ook erachter gekomen wat het kan zijn; het nieuwe weidemaatje dat er in de vakantie is bijgekomen is een merrie. Door andere mensen is gezien dat Tuck dat wel heel leuk vind en dat hij (zijn grootgeschapen lid -hun woorden, niet de mijne) goed weet te gebruiken bij de merrie. Daar waarschijnlijk het wondje op zijn achterbeen opgelopen en wie weet wat spierpijn ;)

Dat goede nieuws zorgde ervoor dat ik vanavond toch mijn startkaart wilde gaan aanvragen. Dacht dat omdat ik toch tussen de paarden zou starten de pony niet hoefde te meten, maar aangezien hij helemaal nog niet gemeten is heb ik pech en moet er eerst een official langskomen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:24

Bij de paarden hoef je echt niet te meten hoor.Heb ik iig met mijn pony's nooit gedaan.

Ik vind 2 kg basisbrok voor een pony in de groei die 3x per week wat werk doet prima.
Hij moet immers ook spieren op kunnen bouwen.Verder moet hij zich gewoon leren gedragen, haha!

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:35

ja het groeien is natuurlijk ook altijd zo'n ding.. dat is ook waarom die van mij merrie brok krijgt ipv gewone brok.

ik probeerde mijn startkaart aan te vragen, maar moet de velden van stokmaat en laatste meting invullen, anders kom ik niet bij de volgende stap.. achja, maandag is hij voor 8 euro aan de beurt, dus het is geen ramp.

saskiaojan

Berichten: 7254
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:40

Als je wat meer in de buurt woonde ging ik mee voor je z debuut, maar helaas, het is een beetje ver weg!

Goed nieuws dus luffb! Pony hoeft idd niet gemeten te worden als je tussen de paarden start. Ik heb gewoon e pony doorgegeven.

Mijn 5 jarige, werkt 4a 5 dagen in de week helemaal niet hard 8-) krijgt 1 kilo sportbrok per dag en halve sportmueslie. Doet ze het heel goed op. Ze is fris zat :+

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:47

Saskia; die mogelijkheid is dus vervallen.... Heb aangegeven tussen de paarden te starten, maar bij categorie van het paard kan ik kiezen tussen pony of paard. Ongeacht welke ik daarvan kies moet ik laatste meting en stokmaat doorgeven.. Vreemde zaak, want ik dacht ook dat het meten verviel als je toch tussen de paarden startte. (Ach, wie weet gaat het bonus nichtje ook eens wedstrijdjes met hem doen, is ie alvast gemeten ;))

Haha, beetje fris is ook wel lekker soms toch.
Tuck kan soms eerder een beetje te laconiek zijn

saskiaojan

Berichten: 7254
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:54

Bijzonder, dus ook als je voor paard kiest? Ik zou even bellen met de KNHS of appen, dan krijg je ook antwoord.

Fris vind ik idd fijner, hou liever wat tegen dan dat ze niet vooruit willen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:04

Denk idd dat het ergens een fout is.Meten kan nooit kwaad natuurlijk maar het is wel een fout op de site.

Merriebrok voer ik ook vaak als ze wat voller mogen of bij wat meer spieropbouw.
De pavo topsport heb ik bij mijn vorige pony gebruikt, die kon wel extra eiwit gebruiken.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:08

Als ik voor paard koos bij het inschrijven van de pony, moest ik ook daar een laatste meting aangeven. Bellen of appen had idd ook gekund, maar zoals gezegd vind ik het geen erge ramp.

Ben ik het helemaal mee eens Saskia, alhoewel, het paard dat ik voor Tuck had was niet fris, niet heet, maar gewoon zeer pikant te noemen hahah.
Met rijden is Tuck zeer fijn, werkwillig, looplustig (tenzij hij soms niet snapt wat je van hem wil), maar voor de rest kijkt hij nergens van op en is hij stiekem een beetje een simpele ziel. Vind alles wel best.


Wanneer Tuck weer vol in training staat wil ik ook kijken hoe ze huidige voeding evt verbeterd kan worden, maar voor nu doet hij het hier super op. De topsport is idd ook een mooi voer om te geven

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:52

LuffB schreef:
Saskia; die mogelijkheid is dus vervallen.... Heb aangegeven tussen de paarden te starten, maar bij categorie van het paard kan ik kiezen tussen pony of paard. Ongeacht welke ik daarvan kies moet ik laatste meting en stokmaat doorgeven.. Vreemde zaak, want ik dacht ook dat het meten verviel als je toch tussen de paarden startte. (Ach, wie weet gaat het bonus nichtje ook eens wedstrijdjes met hem doen, is ie alvast gemeten ;))

Haha, beetje fris is ook wel lekker soms toch.
Tuck kan soms eerder een beetje te laconiek zijn


Dat had ik ook. Gewoon zelf een maat en meetdatum invullen. Werkt en mocht van de knhs.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:35

Ah, bedankt voor de tip veulen! Weten we weer voor de volgende keer ;)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:59

Mmm, zou ik Pepita ook wat meer brok moeten gaan geven? Ze is vijf en volop aan het groeien. Ongeveer 4x per week aan het werk. Ze krijgt maar een kg ponybrok per dag maar lijkt het daar prima op te doen. Soberheid heeft ze van beide ouders meegekregen. Wat denken jullie?

Ambre, start jij momenteel zelf een pony, of ben je met je jonkie bezig?

Balen dat je geen lezer had Sjolvir... Durf je het niet aan om iemand op het wedstrijdterrein te vragen? Knap dat jullie zover komen met zo weinig training!

Gelukkig loopt Tuck weer beter LuffB. En inderdaad, wij hebben Peppi vorige week ingeschreven voor een startkaart en gewoon zelf een schofthoogte ingevuld.

En qua hengstenkeuze destijds...
Ik reed western met de Haflinger, en had ontzettend leuke kruisingen met Paints gezien. In Amerika hebben ze daar zelfs een stamboek voor opgericht http://www.nash2006.com/main.htm. Helaas bleek de western Jones totaal niet te liggen. Hij werd enorm geirriteerd van al die westernonderdelen die juist voor ruiters van mijn niveau zo leuk zijn. Zodoende zijn we na twee jaar overgestapt naar de dressuur en daar heb ik hem heel blij mee gemaakt.

Nadat we de paarden bij huis kregen, wilde ik heel graag ook thuis nog een veulentje fokken. Omdat de Haflinger mooi barok onder het zadel kan tonen, kwam ik voor meer deze keer uit bij een barok ras. Barok maar meer souplesse dan de Haflinger. Alles wat barok was vergeleken en uiteindelijk gezocht naar een PRE hengst met voldoende lengte, een goede bovenlijn en ruim bewegen. We kwamen bij deze hengst uit http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... eno_I.html En zo werd Pepita geboren, ze heeft ontzettend veel van de hengst meegekregen.

De bedoeling was dat mijn dochter Pepita zou gaan rijden, Jones was van mij en ik heb hem ook een jaartje gestart. Helaas bleek dat mijn dochter geen klik had met Pepita en zodoende hebben we gewisseld. Dochter heeft nog een paard op een dressuurstal staan, maar die zit nog wel eens in de lappenmand. En met de pony op wedstrijd heeft ze toch echt meer plezier als met haar eigen paard. Dus dat is in het kort ons verhaal.
En heel stiekem kijk ik nu ook al rond naar een hengst voor Pepita. Maar nog een tijdje wachten anders krijgen we echt teveel paarden.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:36

sammy; dat hoeft niet perse hoor. voor een sober ras kan een kilo brok meer dan voldoende zijn. waar je het beste naar kan kijken is met een kritisch oog de conditie en bespiering beoordelen. ben je dezelfde soort training aan het doen als altijd maar raakt ze wat ingevallen, dan kan dat een teken zijn dat ze teveel energie in het groeien moet stoppen en daavoor iets meer kan gebruiken. ga je intensiever werken en blijft ze mooi op gewicht, maar er komen niet echt spieren bij (dit merk je wat later pas) dan kan ze evt wat voer gebruiken om haar meer energie voor het aanmaken van spieren te geven. ga je intensiever trainen en ze blijft zowel mooi op gewicht als dat ze groeit in spieren dan is dat dus voldoende. en altijd in balans houden met gedrag natuurlijk. je wilt ook niet opeens een stuiterbal in je training/ omgang hebben.

leuk om jullie verhaal zo te lezen! soms lopen dingen heel anders dan gepland, maar jullie hebben een mooie oplossing gevonden dmv die paarden wissel!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:03

Als ze er goed uitziet dan is het prima samyoo.
De mijne viel wat in maar stond ook op een zandweide waar weinig voeding in zat.
Ik vind een kilo zelf te weinig ivm vitaminen en mineralen, dan voer ik vaak nog een handje vital complete bij van Pavo.

Ik heb nu alleen mijn 3 jarige pony, mijn andere Welsh die ZZZ liep heb ik geruild voor een 3 jarige merrie van 1.65.
Uit die ZZZ merrie heb ik nog een jaarling met als vader een NRPS hengst, Star vd Vreeburg.

Dus leuk weer aan de gang met 2 jonkies.Ik heb gelukkig verder nog 2 paarden om in de sport uit te brengen.

Durf je niet uit het hoofd te rijden Sjolvir?

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:40

ah, ik geef een pavo koek voor de vitaminen en mineralen.

leuk dat je weer lekker aan de gang kan met de jonge dieren. wat voor paarden breng je verder uit?

Punz

Berichten: 8572
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:48

Voor wat betreft krachtvoer: Mijn ruintje loopt in het Z, wordt 5 keer per week gereden, waarvan 2 keer echt heel intensief, en blijft zich ontwikkelen op 300 gram Care for Life per dag, graszaadhooi, aangevuld met een kleine portie wat rijker hooi, en gras ( speciaal paardenmengsel, dat wel).

Iets meer en hij wordt én te heet én te dik....

Merrie krijgt qua krachtvoer het zelfde, ruimer in graszaad hooi en haar portie rijker hooi is absoluut kleiner, en dus ook weer het zelfde gras. Zij is groter, royaler ontwikkeld dan mijn ruin, maar werkt wat minder ( ci 3 x pw), en heeft eigenlijk nog meer de neiging om dik te worden...

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:04

voeren is toch altijd maatwerk blijkt wel weer.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:23

Mijn zus heeft een 15 jarige PRE die ze 5x per week flink werkt.Die krijgt nog geen schep basis per dag met de vital complete.
Krijgt ook weinig hooi, redt zich prima op de kale wei.
Mijn ZZZ welsh kreeg ook 1 schep basis per dag en 4 plakken hooi.
Ik heb ze wel op stro staan en altijd goed weidehooi.
Mijn andere E kreeg 3 scheppen merriebrok en 1 pavo topsport.Ook onbeperkt hooi en die viel eerder in.

Ik heb nog een 7 jarige Sandreo x Flemmingh die M loopt en een 10 jarige Dutch Capitol die ik binnenkort ZZL ga starten.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:30

gaaf ambre van de paarden! rij jij de ponys voor de handel of voor eigen doeleinden?

edit; met handel bedoel ik gewoon verkoop

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:49

Gewoon lekker voor mezelf.Ze gaan wel uiteindelijk allemaal wel weer weg maar ik ben slecht in verkopen.
Verder ben ik wel fulltime aan het rijden en lesgeven.