[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:37

Ja, gek he, dat ze het in Vragender zo eng vinden? Lijkt inderdaad juist heel rustig, overzichtelijk, prettig.

Maar goed: bij jou ligt het dus duidelijk niet aan deze specifieke bak. Misschien vandaag wel het weer. Want het was toch frisser als de afgelopen dagen (wat ik al thuis rijdend heel goed kon merken aan mijn geschoren valkje. Poeh...wat hád hij een lol :) :( :) )

Michelletjuh

Berichten: 266
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:51

Dat probleem met die spanning en de binnenbak wordt denk ik ook mijn probleem.. Ik ga dit weekend starten voor het eerst, maar ben nu al zenuwachtig! Pony zit sinds paar weken in zn pubertijd en niet zo zuinig ook.. :')

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:33

ik heb een paard die buiten super liep maar als we naar binnen gaan word ze strak (zelfs de bak waar ze elke dag inloopt).

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:43

Lisanne ga je ook met hem trainen in vreemde binnenbakken. of lessen/clinics rijden op locatie en hoe gaat dat?

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:06

Michelletjuh, zelf alle rust uit proberen te stralen! Erg belangrijk, anders gaat je pony waarschijnlijk dingen zoeken door jouw spanning. Komt vast goed! :)

Betuwe, lastig is dat he. Sommige paarden zijn nou eenmaal buiten of binnenpaarden denk ik. Ken ook genoeg paarden die binnen veel meer rust hebben dan op buitenconcoursen.

Urielle, ja gaan wel eens naar een binnenbak hier in de buurt die hij niet kent. Daar blokkeert hij ook in het begin wel... Maar omdat ik daar wat meer tijd heb om al voltes rijdend de bak rond te gaan en zo controle/rust te houden is het daarna wel goed en kan ik net zo ontspannen rijden als thuis. Het maakt dan ook niet uit of hij alleen is of met een ander paard erbij. Hij trekt ook niet naar andere paarden toe ofzo. Als hij iets eng vindt moet ik hem al bovenop het andere paard parkeren wil hij hem volgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:11

lisannee93 schreef:
Klopt, zijn er veel die daar spanning opbouwen. Eigenlijk gek want het is heel licht en niks kijkerigs.

Hij heeft het in alle bakken. Zelfs in de binnenbak van de vereniging waar hij 4 keer per week loopt. Daar blokkeert hij inmiddels niet meer maar vind nog regelmatig iets eng. Vorig jaar heb ik veel in zevenaar gestart maar dat ging net zo. Ene keer 1e en de andere keer kon ik er niks mee. Aalten, beek, westervoort... Bij allemaal.

Super dat jullie zo meedenken! :)

Met zulke paarden moet je een seizoen als "verkloot" zien bij de ingang en gewoon meenemen, meenemen, meenemen... Zo veel mogelijk de kuren negeren en proberen de proef te rijden. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan. :) Zeker gezien de kritiek die je absoluut zal gaan krijgen. (want zo lang ze er niet op moeten, kunnen ze het allemaal rustiger en netter.)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:26

Ik zou het idd ook blijven zien in kilometers maken. Even alle wedstrijdgeld steken in het extern gaan rijden en zo vaak je het je kunt veroorloven meepakken naar alle vreemde bakken die je maar kunt vinden en maar blijven rijden tot hij het elders als normaal gaat zien. Hoef je niet eens een proef te gaan rijden maar trainen trainen trainen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:32

Desnoods zeg je voor je start even tegen de jury wat er aan de hand is. :) Dat heb ik met mijn merrie gedaan toen ze me de eerste wedstrijd alle hoeken van de bak liet zien. Had toen een hele fijne jury die zelf zei "ik moet je uit sluiten maar neem de tijd om haar er door te rijden" (was ook een onderlinge) en bij de volgende wedstrijd is mijn moeder gewoon naar de jury gegaan (ze begon zo snel ze door de poort kwam dus ik kreeg de kans niet) en uit gelegd wat het probleem met dit paard was en dat ik haar er door wilde rijden. Heb geen enkele jury gehad die me de kans niet gegeven heeft. Natuurlijk liep ze de eerste proeven geen 55% (hoewel, ik had haar wel relatief snel over de 50% grens) maar ik kreeg wel de kans en de tijd om haar te rijden en ik voelde me meer op mijn gemak, omdat de jury's wisten waarom ik deed, wat ik deed. :)

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:58

Dat is een goede tip Ayasha. Denk dat ik dat maar doe de volgende keer. Bedankt. :)
Krijg normaal anders weinig begrip van de jury's. Gisteren ook weer, eerste jury zat gelijk te gebaren dat ik op moest schieten ook al was ik nog niet eens aangemeld.

Maar wat ik al eerder gezegd heb.. Ik heb niet het gevoel dat het een kwestie is van kilometers maken. Hij is in drie jaar al zo vaak mee geweest en ik kan nog niet zeggen dat er een stijgende lijn is. Het is alles of niks, elke keer weer. Kan er geen pijl op trekken.

Soms zou ik willen dat ze konden praten... Het is van zichzelf helemaal geen schrikkerig/angstig dier. Integendeel, hij is juist ongelofelijk nuchter. Als ik nou eens wist waarom hij zo over de rooie gaat elke keer, maakt het het voor mij al een stuk makkelijker om door te gaan. Begin namelijk wel behoorlijk de moed te verliezen.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 20-01-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:00

tsja, ik wil je niet ontmoedigen... Maar hoewel ik de merrie uiteindelijk wel altijd rond kreeg, is zij ook altijd een "alles of niks" paard gebleven.. :) Ze kon op dezelfde dag 50% lopen en laatste zijn en twee uur later 65% en winnen... :) Letterlijk..

Annash
Blogger

Berichten: 26548
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:00

Misschien een heel andere kant maar... eens bachbloesem proberen? Kan enorm helpen.

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:04

Ja, Ayasha. Ik ben bang dat dat bij hem ook het geval gaat zijn. En dat kan ik ook wel accepteren hoor, dan maar geen indoorconcoursen meer. Maar omdat hij ook weer zulke fijne dagen heeft gehad indoor heb ik steeds geloofd dat het gewoon een kwestie was van kilometers maken, maar dat idee verdwijnt wel langzaam. Ik denk namelijk ook dat het inmiddels al een wisselwerking is van ons beiden. Ik heb al eens gedacht om mijn zus met hem te laten rijden indoor en kijken wat er dan gebeurd. Zij springt met hem altijd en dan is hij veel minder kijkerig dan wanneer ik hem rijd. Misschien dat zij hem er wel doorheen kan rijden.

Shanna, nog noooooit van gehoord! Ga ik eens opzoeken! Is dat gewoon toegestaan bij wedstrijden?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:07

Op jumping hebben ze hun aandacht ook vooral op de volgende sprong gericht... En die "overtollige energie" kunnen ze eruit lopen, je kan het veel meer naar voren oplossen in parcours. :) Dressuur moet ie braaf en beheerst blijven... :)

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:17

Ja klopt! :) Maar ik bedoelde meer dat hij dan tijdens het losrijden (dus gewoon nog dressuren) al veel minder bezig is met alles om hem heen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:19

Tsja na een tijd ga je met zulke paarden vanzelf wel wat anders rijden...
Ik ben een heel relaxte ruiter over het algemeen maar ja, met die merrie bouwde ik ook wel spanning op als ik haar weer voelde "opbouwen" ...

Annash
Blogger

Berichten: 26548
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:24

lisannee93 schreef:
Shanna, nog noooooit van gehoord! Ga ik eens opzoeken! Is dat gewoon toegestaan bij wedstrijden?


Volgens mij bestaat het uit natuurlijke bestanddelen dus dan valt 't niet onder doping ... zou je even goed na moeten lopen maar lijkt me wel!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:28

het kan geen doping zijn gezien het dusdanig verdunt is dat het nagenoeg vnl duur water is... :) Over de werking er van zijn ook veel discussies. Bij Pret deed het niks.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:07

Ik neem zelf Bach rescue voor examenstress en wedstrijdstress, helpt bij mij wel heel goed. (Al neem ik wel meer dan de 2 druppels die op t flesje staan...)

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:47

Lastig hoor Lisannee.

Bij die van mij is het ook km's maken en eigenlijk zou ik meer op wedstrijd moeten met hem om de routine erin te houden, maar dat komt er nooit van en ik heb daar ook niet zo'n zin in.

HC is natuurlijk ook nog een optie.

SaskiaLucia

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:51

Misschien helpt het ook als je hem magnesium(poeder) bij zijn voer geeft?!

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:55

Waarom zou magnesium helpen? Is dat niet voor botten spieren etc?
Niet aanvallend bedoeld ofzo he, maar heb nog nooit gehoord waarom magnesium in z'n geval zou helpen?

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:03

__Astrid schreef:
Waarom zou magnesium helpen? Is dat niet voor botten spieren etc?
Niet aanvallend bedoeld ofzo he, maar heb nog nooit gehoord waarom magnesium in z'n geval zou helpen?

Magnesium is inderdaad nodig voor de spieren, maar een tekort aan magnesium kan leiden tot nervositeit voor zover ik weet. Vandaar dat magnesium ook wordt gegeven wanneer paarden aan 't zenuwen zijn.

SaskiaLucia

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:05

__Astrid schreef:
Waarom zou magnesium helpen? Is dat niet voor botten spieren etc?
Niet aanvallend bedoeld ofzo he, maar heb nog nooit gehoord waarom magnesium in z'n geval zou helpen?


Naar wat ik heb begrepen, helpt het inderdaad goed voor de pezen/ spieren/ botten etc. Daarnaast worden ze er in hun 'hoofd' rustiger van.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:46

Ik geef ook magnesium bij en het heeft een hele tijd geduurd maar nu merk ik wel verschil tussen wel of niet voeren, het scherpste randje stress is eraf.
Bachbloesem heb ik ook gegeven maar daarbij moet het ook echt wel aansluiten op het type paard, het komt nogal nauw, mijn moeder maakte altijd mixen omdat er ook maar zelden een soort druppels perfect aansluit.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:04

Zwarte van mij krijgt ook magnesium snufje.. (zeg maar homeopatische dosering), ben er nog niet achter of het wat doet.
En een plonsje lijnzaadolie, anders schilfert hij zo en dat is op zwart zo hatelijk.