[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:29

Als ik het zo lees hen je zelf nog vrij weinig idee van wat ze verwachten, je hebt het nl over langzamer, ze doet het zelf al s ze de bocht omkomt (=versnellen).
De bedoeling is dat ze gaan verruimen, en dan bij opvangen dus weer kleiner komen.

Marietje zegt het al, bij alle overgangen houd je met he been activiteit van achter, ook bij het terugrijden. En wat ook redelijk vaak gebeurd is dat mensen dan voor alles losgooien, waardoor je je paard juist uit elkaar laat vallen ipv ruimer gaat.

Ik zou hier echt met jr instructrice aan gaan oefenen want zonder beeld is het moeilijk gericht tips te geven. Want wat bij de ene goed werkt, kan bij de ander juist averechts werken. (Zo vang ik in galop wel eens op tot de stap, maar als je dat dan verkeerd doet, vallen ze juist meer op de voorhand en gaat het alleen maar slechter ipv beter)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:23

Dank jullie dat kan ik in ieder geval gaan proberen been eraan houden!

Heb hier wel een filmpje van dat we proberen te verruimen. Zoals je ziet is het echt nog nihil maar goed dan heb je in ieder geval beeld van het proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=8_dYJ_E ... e=youtu.be

Tijdens mijn lessen zijn we echt aan heel veel andere punten nog aan het werken die niet zo soepel gaan dus het verruimen heeft nog niet mijn prio, maar wil dit wel zeker gaan oppakken inderdaad zodra de rest met iets meer gemak gaat.
Voor nu vind ik het gewoon echt heel moeilijk in de oefeningen dat verruimen en dan terug naar draf of juist in de andere proef in galop blijven maar wel terugnemen.
Maar wat ik van je begrijp Haike is om dit op te lossen dat ik echt aan het verruimen en terugnemen moet werken er ligt niet echt een andere voor de hand liggende oplossing..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:27

Met Eliana kan ik nog niet verruimen in galop. Eigenlijk standaard een 5 :')
Laat haar iets gaan, hoeft maar paar passen dus je kunt ruim van te voren weer iets terug gaan rijden.
Die diagonaal houd ik binnenbeen er goed aan dat ze door blijft gaan. Let vooral erop of ze haar evenwicht bewaard.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:30

proven02 schreef:
Dank jullie dat kan ik in ieder geval gaan proberen been eraan houden!

Heb hier wel een filmpje van dat we proberen te verruimen. Zoals je ziet is het echt nog nihil maar goed dan heb je in ieder geval beeld van het proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=8_dYJ_E ... e=youtu.be

Tijdens mijn lessen zijn we echt aan heel veel andere punten nog aan het werken die niet zo soepel gaan dus het verruimen heeft nog niet mijn prio, maar wil dit wel zeker gaan oppakken inderdaad zodra de rest met iets meer gemak gaat.
Voor nu vind ik het gewoon echt heel moeilijk in de oefeningen dat verruimen en dan terug naar draf of juist in de andere proef in galop blijven maar wel terugnemen.
Maar wat ik van je begrijp Haike is om dit op te lossen dat ik echt aan het verruimen en terugnemen moet werken er ligt niet echt een andere voor de hand liggende oplossing..

Ik zie vooral een paard dat uit elkaar en op de voorhand loopt, dan wordt het ook best lastig! Verruiming komt van achteruit. Je zet de motor achter aan, maar van voren hou je dat weer beetje bij elkaar, zodat de passen ruimer worden en je niet harder gaat
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 10-07-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:31

Voor de verruiming op de volte, gewoon wat eerder beginnen en wat eerder terugnemen. Verruiming is niet harder maar groter galopperen. Op de volte heb je al stelling en buiging, buitenbeen klein beetje naar achteren houden binnenbeen maakt meer vaart. Binnenhand gaat mee naar voren zodra je paard vertrekt. Dus je spoort aan net zo lang tot je voelt dat je druk in je onderrug krijgt. Dit vergt wat oefening. Zodra die druk komt rij je door met je benen en gaat de binnenhand een beetje mee naar voren om zo de ruimte te geven die nodig is. De buitenteugel blijft er wel aan, anders is de verbinding weg, kop omhoog, op de voorhand en dan dan gaat je paard hard, of valt uit de galop.. zodra je terugwilt, rijden je benen gewoon door en de binnenhand komt weer op de plek. Zodra je naar draf wilt knijp je je knieen aan, zwaar zitten, buitenhand vangt op, en je benen drijven toch. Anders valt ie op de voorhand en holt ie verder.
Bij het mf middengalop kun je je paard mooi rechthouden op de buitenhand, binnenhand mee naar voren en drijvend naar de hand rijden. Net voorbij het midden gaat de hand terug vangt de buitenhand op en drijven de benen door. In de hoek binnenbeen buitenteugel om de controle te bevestigen, en dan de volgende hoek extra binnenbeen, buitenteugel tegen de hals buitenbeen beetje achter de singel erbij om te begrenzen en zo de diagonaal oprijden. Daarna eerst rechtmaken. Opvangen aan de buitenteugel en knieen aantrekken zwaar zitten. Als je merkt dat je paard terug komt druk aflaten(niet losgooien) en doorrijden met je benen. Maak je hem niet eerst recht wordt ie rennerig op de diagonaal als ie in draf komt. :)

Veel oefenen. Dan komt het vanzelf wel goed :)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:38

Poehh

Bedankt voor de duidelijke uitleg keshia!

1 conclusie heb ik wel getrokken en dat is dat we denk ik gewoon nog niet toe zijn aan de galop verruimen :n
Ik focus eerst wel even op de andere 10 punten die je noemt in je uitleg die je nodig heb om dit goed te kunnen doen voordat we hiermee verder gaan :j

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:26

proven02 schreef:
Dank jullie dat kan ik in ieder geval gaan proberen been eraan houden!

Heb hier wel een filmpje van dat we proberen te verruimen. Zoals je ziet is het echt nog nihil maar goed dan heb je in ieder geval beeld van het proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=8_dYJ_E ... e=youtu.be

Tijdens mijn lessen zijn we echt aan heel veel andere punten nog aan het werken die niet zo soepel gaan dus het verruimen heeft nog niet mijn prio, maar wil dit wel zeker gaan oppakken inderdaad zodra de rest met iets meer gemak gaat.
Voor nu vind ik het gewoon echt heel moeilijk in de oefeningen dat verruimen en dan terug naar draf of juist in de andere proef in galop blijven maar wel terugnemen.
Maar wat ik van je begrijp Haike is om dit op te lossen dat ik echt aan het verruimen en terugnemen moet werken er ligt niet echt een andere voor de hand liggende oplossing..


oeh, ik denk dat er nog heel wat stappen te zetten zijn voordat je hier fijn mee kan gaan werken aan de verruiming. :o ik mis nog alle aanleuning en activiteit vanuit achteren en dan is het ook haast onmogelijk om verruiming te krijgen ipv versnellen.
Waar ben je met je lessen mee bezig? Want je zegt dat je dit nog niet meeneemt maar ik denk dat schakelen echt iets is wat je vanaf het allereerste begin al (heel simpel) meepakt. Hierdoor ga je kracht in het lijf ontwikkelen waardoor de verruimingen ook steeds makkelijker gaan.

Keshia geeft fijne tips, ik zou daar zeker mee aan de slag gaan, maar eerst beginnen met het stukje van achter naar voren rijden, zodat je meer verbinding en nagevelijkheid gaat krijgen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:37

In de lessen oefenen we vooral op tempowisselingen (in draf en stap) en overgangen. Verder op been achterhand verplaatsen in stap en sommige lessen pakken we wijken mee niet altijd. Buiging in de hoeken proberen we steeds meer. Verder wat galop betreft doen we alleen nog oefenen met ikzelf ontspannen en los blijven zitten en als we een goede ontspannen dag hebben op de volte proberen het binnenachterbeen er wat bij te krijgen. Maar alleen als we allebei ontspannen zijn meeste keren is de galop met veel spanning en snelheid vooral door mij.
En de les voor mijn wedstrijd oefenen we eind van de les met a-x-c binnenkomen zowel links als rechtsom en gebroken lijn/kleine voltes.

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:15

Wat is er veel gekletst hier. Gister weer op wedstrijd geweest sinds een maand. Eindelijk 2 fijne proeven kunnen rijden! Ik ben nu wat meer gaan rijden, soms even streng geweest en dit werd beloond met 4 winstpunten :)

Het wijken gaat bij mij nog niet zo goed, ik had nu 5'en en 6'en. Hier valt nog winst te behalen!

Fijne uitleg Keshia! Erg leerzaam.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:22

Wat goed @rockefeller gefeliciteerd!

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:20

proven02 schreef:
@primadonna wat fijn dat Enjoy zo braaf was! Jammer van de spanning en de punten dan.
Maar gewoon lekker ervaring op doen inderdaad die punten volgen vanzelf wel!

Het ging ook zeker om de ervaring en ik heb een super leuke dag gehad :)

_KellyAV schreef:
Fijn primadonna dat je gevoel gelukkig wel goed is! Jammer vind ik dat weleens dat een jury dan alles zo gaat afkeuren. Dit is wel erg laag.. Volgende keer beter!

Ik ook, erna liep hij namelijk erg braaf en netjes.. maar ik heb de uitslag gezien en zij heeft bij heel veel laag gejureerd.. dus dan vraag ik mij af, ligt het dan aan de jury of de ruiter :')

Marietje35 schreef:
@ Primadonna: Wat jammer van je punten, maar een jury kan niet anders dan daar lage punten voor geven, wat de oorzaak van de storing ook is. Op naar de volgende keer, dan gaat het vast veel beter!

Ben ik het persoonlijk niet met je eens. Als ik hem stil zet omdat ik hem niet verder krijg, maar daarna wel weer netjes door rij en alles verder prima doe dan vind ik niet dat je zo'n storing erin moet houden. De galop erna was alleen onrustig maar verder alles goed.
Ik had zelf als jury iets onderaan geschreven in de zin van; goed opgelost en uitgereden. Andere jury had dat wel gedaan omdat daar ook wat kleine storingen in zaten.
Had het niet op jury 1 hahaha.

Nouvel schreef:
Prima-donna wat jammer van je punten zeg, maar de kop is er af en je bent zelf tevreden over hoe je paard het deed, dat is belangrijk, de volgende keer gaat het vast alweer beter!

Het was ook iets totaal nieuws voor ons beide. En ik geloof ook zeker dat de volgende wedstrijd veel beter zal gaan. Ga ik wel voor! :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:34

PrimaDonna_ schreef:
Marietje35 schreef:
@ Primadonna: Wat jammer van je punten, maar een jury kan niet anders dan daar lage punten voor geven, wat de oorzaak van de storing ook is. Op naar de volgende keer, dan gaat het vast veel beter!

Ben ik het persoonlijk niet met je eens. Als ik hem stil zet omdat ik hem niet verder krijg, maar daarna wel weer netjes door rij en alles verder prima doe dan vind ik niet dat je zo'n storing erin moet houden. De galop erna was alleen onrustig maar verder alles goed.
Ik had zelf als jury iets onderaan geschreven in de zin van; goed opgelost en uitgereden. Andere jury had dat wel gedaan omdat daar ook wat kleine storingen in zaten.
Had het niet op jury 1 hahaha.

Toch moet de jury die storing mee nemen in het punten van het betreffende onderdeel. Je laat immers iets zien wat niet gevraagd wordt, daarbij komt ook nog eens het skala aan de beurt, daarin wordt ontspanning ook beoordeeld. De galop erna was ook onrustig zeg je, het werkte dus wel door in het gereden zijn, dan kan een jury toch niet anders als dat meenemen in de beoordeling?

Rockefeller; Gefeliciteerd, netjes!

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:28

Met zo'n storing krijg je voor dat onderdeel al een minder punt, voor de onderdelen daarna waar spanning blijft, maar ook onderaan nog. Ik krijg vorige keer een onvoldoende en -2 bij een storing, omdat we een pas achterwaarts gingen door spelende stieren. :') En ja, dat werd onderaan ook nog meegenomen. Je kan aan een uitslag echt niet zien of de jury streng was, dus om nu meteen te zeggen dat het aan de jury ligt ben ik het niet mee eens. Als er meer paarden daar spanning hadden bijvoorbeeld dan zit je als jury al snel een heel stuk lager dan de collega waar paarden minder of geen spanning hebben. Blijf het bij jezelf zoeken, daar kan je alleen maar van leren. De ene keer haal je voor je gevoel te weinig punten, de andere keer te veel, maar gemiddeld kom je wel uit over een seizoen is mijn ervaring iig.

Rockefeller, gefeliciteerd!
Haike, jij ook, was dus wel geslaagd 2 dagen starten!
Proven, ik zou me eerlijk gezegd nog niet bezig houden met verruimen enzovoorts zoals je het in een proef moet doen en voorlopig genoegen nemen met lage cijfers als je wilt blijven starten. De galop zelf is op dit moment nog niet goed genoeg voor elkaar om het te vragen en ik denk dat je het jezelf erg moeilijk maakt als je wil perse wil verruimen, omdat dat nu nog versnellen is en je haar daar ook nog meer kwijtraakt. Dan kan je ook niet meer terug naar arbeidstempo en wordt de overgang naar draf ook slordiger en moeilijker. Gewoon blijven werken aan jullie ontspannen en dat de arbeidsgalop al meer van jou wordt en bij elkaar komt.

Maar goed, ik krijg ook nog onvoldoendes af en toe voor verruimen in galop. :') Je ziet wel verschil, maar het wisselt per jury of het een 6 met 'moet meer/mag meer' is of een 4.

Ik heb gisteren 'gesprongen'. We hebben op stal 1 keer per maand een puppyspringles. Voor de volwassenen die niet meer hoog willen springen, voor jonge paarden of voor combinaties die het gewoon nooit doen en weer willen beginnen. Mijn lijf vond het niet zo leuk maar Flow en ik wel. Het zijn echt hele lage huppeltjes en heel veel balkjes lopen meestal. Gisteren galopbalken en dan de sprongen ertussen tellen. Dat was nog wel een leuke voor verruimen. Ik kan alleen niet meer lopen vandaag...

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:48

Lekker gehuppeld MWM
Meeste een succesvol weekend.
Jij wat minder prima donna.

Eli gaat maandag met de voorvoetjes op de foto. HKO uitsluiten. :$

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:25

Oh spannend zeg, Mirjam. Ik duim dat er niks ergs uit komt!

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:53

@mywishmax Leuk voor de afwisseling om af en toe een sprongetje mee te nemen.

@mirjamalvaro duimen dat het meevalt!

Voor degene die al L2 hebben gestart, hoe ervaren jullie de overstap?
Ik blijf voorlopig nog even L1 rijden maar ben hier wel benieuwd naar :o

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:07

Ik heb tegenwoordig geen idee meer, Rockefeller. :') Tenminste, niet zelf, wel met meekijken.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:35

Pff dat is met Zorro heel lang geleden, was toen heel makkelijk.

Hoop ook op positieve uitslag. Vorige keer was het ook geen kissing spines, halsatrose wat iedereen leek te denken. Dus we houden hoop en dan heb ik straks mooi lijstje wat ze allemaal niet heeft. :list: :Y) :')

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10442
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:35

Het geheel moet al een stuk stabieler zijn. Daarnaast zijn de lijnen in de L2 over het algemeen korter dan in t L1.

Oefeningen dichter op elkaar etc.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:39

Duidelijkere verschillen en strakker afwerken ook al(maar dat is ook al hoe de proeven geschreven zijn). Eigenlijk gewoon zoals het bedoeld is, een stapje hoger, dus er wordt ook wat meer verwacht.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:00

MyWishMax schreef:
Met zo'n storing krijg je voor dat onderdeel al een minder punt, voor de onderdelen daarna waar spanning blijft, maar ook onderaan nog. Ik krijg vorige keer een onvoldoende en -2 bij een storing, omdat we een pas achterwaarts gingen door spelende stieren. :') En ja, dat werd onderaan ook nog meegenomen. Je kan aan een uitslag echt niet zien of de jury streng was, dus om nu meteen te zeggen dat het aan de jury ligt ben ik het niet mee eens. Als er meer paarden daar spanning hadden bijvoorbeeld dan zit je als jury al snel een heel stuk lager dan de collega waar paarden minder of geen spanning hebben. Blijf het bij jezelf zoeken, daar kan je alleen maar van leren. De ene keer haal je voor je gevoel te weinig punten, de andere keer te veel, maar gemiddeld kom je wel uit over een seizoen is mijn ervaring iig.


Heel mooi verwoord! Een jury moet dit meenemen in de beoordeling, maar voor jezelf kan je dan alsnog gewoon tevreden zijn omdat je weet waardoor het kwam. En natuurlijk is het fijn als de jury er iets positiefs onder zet, maar dat is geen verplichting en zegt ook weinig over de kwaliteiten van de jury.

Rockefeller gefeliciteerd, knappe scores!

Mywishmax leuk dat jullie hebben gesprongen en beide zo'n plezier hebben gehad! Wel vervelend dat dan daarna meteen zoveel last weer hebt van jouw lijf!

Mirjam succes maandag, hopelijk positief nieuws. Nog geen verbetering dus?

Ervaringen over het L2 ben ik ook wel benieuwd naar, voor mij alweer een flinke tijd geleden (L1 ook echt weer wennen). Vind op wedstrijd het niveau wat ik zie heel wisselend.
Ik denk dat ik van de winter over ga, stond eigenlijk nog niet op de planning maar merk dat ze gewoon nog ervaring op moet doen op wedstrijden en dan gaat het alweer hard met de winstpunten.... In augustus en september zijn er 2 onderlinge wedstrijden bij de club, misschien dan maar eens een oefenrondje L2 doe. Proefjes net gelezen en die vind ik wel meevallen, maar zal bij ons nog vooral op oprichting te kort komen ben ik bang.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:41

Het is zeker niet mijn bedoeling om het bij de jury neer te leggen. Snap jullie hoor :) Ik heb die dag zoveel geleerd! Maar vond het gewoon jammer... :o

Yom
Berichten: 3791
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:06

Mijn dochter heeft lang in de L1 gezeten maar toen viel de L2 reuze mee (paard kende de oefeningen al wel dus dat scheelt ook)

Vd week had ze haar M1 debuut, maar de dazen zorgde ervoor dat het een nogal stuiterend debuut werd :D

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:29

PrimaDonna_ schreef:
Het is zeker niet mijn bedoeling om het bij de jury neer te leggen. Snap jullie hoor :) Ik heb die dag zoveel geleerd! Maar vond het gewoon jammer... :o


Dat mag altijd! Volgende keer weer beter! Je start volgens mij in dezelfde provincie? Was het op de berg?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:36

@ Mirjamalvaro; Jeetje zeg, waarom denken jullie dat ze dat heeft, is ze niet goed? :(:)
@ Rockefeller; Ik vind het verschil niet heel groot, komt misschien iets sneller op elkaar en ze willen toch zien dat je naar het M werkt, dus in elk geval horizontaal evenwicht, maar kwa oefeningen vind ik het bijna hetzelfde.