[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:33

Ik denk dat die van haar een grote D is, misschien net een kleine E.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:54

Wel heel leuk! Ik was van plan met mijn pony ook bij de paarden te gaan starten, S&T lag toen al klaar. :D En zo erg valt een grote E niet op inderdaad, mijn paard is 1.65, maar soms denk ik wel eens dat ze kleiner is :') Ik voel me vaak klein in de inrijdbak.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:03

Ik pas niet meer op een pony, helaas! Heb uberhaupt geen ponytijd gehad, dat vind ik wel eens jammer.
Mijn ruin is 175 m, maar mijn vorige paard was +180 m dus voor mijn gevoel is deze heel klein. :+
Als ik er naast sta denk ik wel eens dat hij maar 170 m max is, maar de meetstok zegt echt anders.
Scheelt dat deze vrij compact is.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:08

Wij gaan steeds kleiner. :') Pony was trouwens 1.52 maar die kochten we toen ik al uitgegroeid was. (Niet zo moeilijk, sinds mijn 12e kwam er geen cm meer bij, pony kochten we op 15e of 16e?) Paard wat we daarnaast hadden was 1.74 maar echt een tank, volgens mij was die stiekem een stuk groter en ze was enorm breed en redelijk lang. Daarna kochten we Beeb en die was met 3,5 1.65 later 1.69 ofzo. Maar volgens mij tikte hij uiteindelijk de 1.70+ wel aan.

Maar daarom lijkt Flow echt een stuk kleiner, zou maar een paar cm mogen schelen, maar ik merk het toch wel bij een aantal dingen. Zou haar eens echt moeten meten.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:13

Soort bouw scheelt ook echt heel erg. :j
Vorige paard had echt het ouderwetsere type, dekenmaat 215 was dan ook vaak krap.
Deze is dan 175 m en heeft meestal 205 kwa dekenmaat, hij is niet zo grof gebouwd en ook niet zo heel lang.

Met rijden trouwens ook makkelijker :D

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:21

Ja, die tank van ons had 205, maar daar piepte haar kont regelmatig uit. Die grote maten waren toen alleen niet zo vaak te vinden? Was ook een ouderwets type, groot hoofd, grote voeten, grote alles. Beeb had 205/195, was redelijk breed, maar wel compact en een klein hoofdje met enorme kaken. Flow heeft 190/195 en is wel weer wat ouderwetser qua type maar niet zo extreem als die 1e..

En ja, met rijden scheelt dat wel :') Het gevoel al dat je iets minder bij elkaar moet rapen.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:32

Ik heb ook al wel eens een paar keer gehad dan liep ik naast een paard en wij leken gewoon groter te zijn haha. Ik heb zelf altijd op pony's gereden. Eerst een fjord van 1,45, daarna ben ik verhuist en heb ik een quarter gereden van 1,47 en nu Donner van 1,55. Wij rijden in de les ook bij de paarden, maar opzich valt het daar wel mee hoe klein ik mij voel ;D Nu hielp ik afgelopen vrijdag bij Jumping de Achterhoek en daar kwamen me paarden voorbij waarbij ik mij echt heel klein voelde :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:04

Ik ga volgend jaar ook met een pony starten. D-pony. :)

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:59

Vandaag een nieuw bit geprobeerd omdat paardlief nogal wat met haar tong kan klooien. En waarempel ze heeft het vandaag niet gedaan. Hopelijk blijft dat zo en is die onrust voorgoed verdwenen

vrijdag weer een wedstrijd om in het ritme te blijven. laatste selectie is nl pas 13-1

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:06

Voel me ook altijd wel klein hoor op mijn tinker. Nou is hij nog wel een grote tinker 1.58 meter.

Ik heb me ingeschreven voor de kring kampioenschappen begin januari. Gewoon eens kijken. Voor plaatsen gaan we niet, maar als we er punten kunnen rijden ben ik al dik tevreden, word toch altijd strenger beoordeeld. In februari gaan we lekker over naar de L2.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:19

@ Mirjamalvaro; leuk zeg, ik zou willen dat ik er nog op zou passen!
@ Yom; ik hoop voor je dat het tong gerommel over is, maar meestal is een tongprobleem rijtechnisch.
Wat doet hij precies?
@ Shelly; Super leuk! Gewoon lekker rijden en genieten :j

Gisteren les gehad en dat ging weer zo ontzettend fijn! **\O/** Ben er nog helemaal beduusd van.
Als hij toch eens dit weet vast te houden, en dan vooral op concours zonder de spanning. :D

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:29

ja rijtechnisch hoor ik vaker en dat zal het ook wel een deel zijn, maar paard zelf loopt ook wel met haar tong te klooien als er niks gevraagd/gedaan wordt. Dus we werken maar aan de en...en...oplossing

De laatste selectiewedstrijd komt in zicht maar het gaan zowat onmogelijk worden. De laatste 2x deed er ook weer een ZZL ruiter mee (en er doen dus al meer Z2 en ZZL ruiters mee) en die doet de laatste wedstrijd ook mee. Dus die eindigt vast ook nog voor mijn dochter. Jammer maar niks aan te doen, gewoon door naar L2 na de selecties

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:43

Hmmm ik ben ook ZZ-licht ruiter, maar mijn L paard doet het nog niet zo goed op wedstrijden hoor. :')

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:58

Starten ze die paarden ook op de selecties?

Citaat:
Bij de discipline dressuur is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor paarden deel
te nemen in zowel de klasse B als de klasse Z1 en hoger. Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-
kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse L1 als de klasse Z2 en hoger.


Anders is het gewoon rijden en afwachten. ;)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:16

Het gaat volgens mij om de ruiter die met een ander paard al ZZL rijdt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:37

ynskek schreef:
Het gaat volgens mij om de ruiter die met een ander paard al ZZL rijdt


Dat snap Ik, anders mag je geen l1 meer rijden met dat paard. Maar als dat andere paard ook gestart wordt op selecties en door mag geldt die quote. Kring mag eigen regels bepalen, maar voor regio geldt dit al.

Maar lijkt me dat die ruiters of het kringbestuur dit ook weten dus als het zo is het qua afvaardigingen nog gewijzigd kan worden.

En als er geen selecties met zzl paard gestart worden dan is het gewoon rijden en niet na denken over andere. Meer dan je best kan je niet doen.

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:09

nee precies, meer dan je best kun je niet doen. Maar ja die andere ruiters hebben dus een bonk meer ervaring en die staan dan ook bovenaan. Mijn dochter rijdt dan nog te slecht om daar tussen te eindigen en ik hoor van velen dat ze daarom ook geen selecties meer gaan rijden. De gewone mens met een gewoon paard kan daar toch moeilijker tegen op

Maakt ook niet uit, gewoon lekker op eigen tempo gaan rijden ipv meegaan met de selecties en over wanneer je er klaar voor bent ipv dat de selecties voorbij zijn. Net zo leuk

Tijdens de Brabantse kampioenschappen mag je niet tegelijkertijd een paard in het ZZL en L1 starten

Z1 en L1 mag wel, Z2 en hoger moet al L2 starten. Zo lees ik het

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:24

Laat je niet van de wijs brengen door wie er mee doen, het is allemaal zo relatief. Uiteindelijk rij je voor jezelf! Als je paard goed voor elkaar is, dan kun je prima mee doen om een gooi te doen naar de titel.
Ervaring is fijn, maar zegt ook niet alles.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:44

Nee, precies. Ik heb ook hoger gestart met verschillende dieren en rijd nu selecties in de B. Maar toch is het nu met dit paard weer heel anders en niet makkelijker door ervaring.

Aan de andere kant is het ook menselijk om onder de indruk te zijn en sommige ruiters hebben hele goede dieren onder zich en kunnen echt bizar goed sturen. Dat win je niet, maar dat is ook niet erg, daarachter eindigen is al heel goed.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:19

Natuurlijk, dat werkt bij iedereen zo. Gelukkig doen de meeste profs pas vanaf het Z en hoger mee, scheelt weer. :D

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:26

Marietje35 schreef:
Natuurlijk, dat werkt bij iedereen zo. Gelukkig doen de meeste profs pas vanaf het Z en hoger mee, scheelt weer. :D


Yep, haha :D

Ik heb trouwens gisteren voor het eerst weer lekker gereden sinds 2 of 3 weken :+ Ik liep er elke keer tegenaan dat ze niet lekker los wilde laten, niet vooruit meer dacht en daardoor zo scheef als een hoepel trok op sommige momenten. Nu hielp het ook niet dat ze ineens sportbrok ipv basisbrok kreeg (iets met voer in silo's verkeerd geleverd...) en zij daar best heftig op reageert. Tussendoor ging ze dus regelmatig aan de haal of zette zich schrap als ze wat hoorde. Het werkt bij haar het beste als ze flinke stukken galoppeert, alleen kreeg ik dat met mijn lijf even niet voor elkaar toen ze zo vasthield.

Gisteren kreeg ik haar eindelijk weer voorwaarts en de galop ging fijn, waardoor ze daarna gewoon weer lekker aanpakte. Weet niet helemaal waardoor het kwam, want ze was vanaf het begin nu al fijn. Morgen de gewonnen les rijden, dus even hopen dat het weer goed genoeg is om met de trailer weg te gaan.

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:31

wij vanavond wedstrijd maar ik zit ook nog zo van we gaan wel-we gaan niet- we gaan wel...

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:34

Dat ze daar zo op reageert, minder fijn. Wel fijn dat je haar weer lekker hebt kunnen rijden!
Bij wie is je gewonnen les ook alweer?

Ik moet zondag starten, hoop ook dat het meevalt.
Het heeft net wel flink gesneeuwd, maar het is gewoon natte troep dus als het zondag zo is als vandaag ga ik wel.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:34

Hier valt het op zich mee, beetje natte sneeuw. Toch een voordeel van het westen. :') Alleen moet het niet erger worden. Hoe is het nu bij jullie Yom?

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:53

Ik moet morgen, hier was ook natte sneeuw en hoef pas na 14.00 uur morgen. Word wel gewoon dooi overdag.