Hoe ging jullie eerste springwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Hoe ging jullie eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:08

Hallo,
Binnekort ga ik me inschrijven voor een springwedstrijdje.
Nu wil ik graag weten wat jullie ervaring was met jullie eerste springwedstrijd.
Wat deed je paard en hebben jullie nog tips?
Hoe gaat dat nou eigenlijk in zijn werk? Met losrijden enzo?
Ik vind het altijd fijn om goed voorbereid te zijn enzo :)
Alvast bedankt voor de tijd die je in je verhaal steekt ;p (als je zin hebt om je ervaring te delen)
Groetjes,

Marija

eline95enile

Re: Hoe ging jullie eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:12

Ik heb alleen een springproefje gereden. Dit was een soort F-proefje dus van te voren wist je waar de hindernissen stonden. Tijdens het inrijden reden we in een andere bak waar ook een sprong stond.
Ik ben alleen niet echt een springer en vond het heel eng, en paardje ook. Dus zodra wij de bak in kwamen schrok ik (het zag er heel ingewikkeld uit in een keer) en paard voelde mij schrikken, dus wij hebben eerst 3 rondjes in galop tussen de hindernissen door gerend. Daarna ging het prima.
Ik heb dus alleen als tip voor je om het gewoon leuk te hebben. Als je het leuk hebt ben je ook niet zo zenuwachtig. Ik was bang dat ik het zou verpesten namelijk en daar moet je eigenlijk helemaal niet aan denken. :)
Veel plezier en succes alvast!

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:13

Bij ons was het vooral altijd gezellig, de proef ging goed.
Zelf had ik ook nog een mooi prijsje verdient.
Veel plezier alvast met je springwedstrijd.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:17

Oke fijn om te weten! Zouden jullie ook willen vertellen hoe dat nou in z'n werk gaat?

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:20

Bij ons was het gewoon soort van proefje, maar dan moest je over de hindernissen rijden,
In die zelfde bak gingen we ook inrijden en de proef alvast oefenen.
Maar het was ook een tijd geleden, in winter periode.
Je moet gewoon de vertrouwen in hebben, en dan lukt het vanzelf wel.

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:53

Bij mij slecht:( ik was te zenuwachtig en niet ontspannen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:59

Ga je officieel? Je kan parcours lopen voor jouw rubriek begint en dat moet je zeker doen anders weet je de afstanden en de weg niet ;) Zorg dat je op tijd kan losrijden maar spring niet te veel tijdens het losrijden. Je wilt niet dat je pony moe het parcours in gaat. Losrijden is trouwens altijd linksom anders wordt het een zooitje. Als je een losrijhindernis wil springen moet je even waarschuwen welke je neemt zodat andere deelnemers niet voor de hindernis rijden of iemand net de hindernis gaat veranderen.
Je mag altijd de ring in als de deelnemer voor jou nog aan het springen is. Niet die persoon in de weg rijden natuurlijk en vergeet zeker niet te groeten!
Succes!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 09:05

Weten jullie ook wanneer je uitgebeld word?

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:09

Haha, mijn eerste springwedstrijd was op een grote manegepony. Parcours van 40 cm in draf, zeer gespannen. Wel als enige foutloos, dus eerste, hihi. Naar mijn weten wordt je uitgebeld bij 3 weigeringen, een val en een verkeerd parcours...
Tip: vooral lekker genieten van je rit:)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:22

Percy schreef:
Ga je officieel? Je kan parcours lopen voor jouw rubriek begint en dat moet je zeker doen anders weet je de afstanden en de weg niet ;) Zorg dat je op tijd kan losrijden maar spring niet te veel tijdens het losrijden. Je wilt niet dat je pony moe het parcours in gaat. Losrijden is trouwens altijd linksom anders wordt het een zooitje. Als je een losrijhindernis wil springen moet je even waarschuwen welke je neemt zodat andere deelnemers niet voor de hindernis rijden of iemand net de hindernis gaat veranderen.
Je mag altijd de ring in als de deelnemer voor jou nog aan het springen is. Niet die persoon in de weg rijden natuurlijk en vergeet zeker niet te groeten!
Succes!

+ niet vergeten dat je pas mag starten na de bel en dan 45 séconden hebt om door de startlijn te rijden :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:21

Inderdaad, was ik vergeten mereltjuhxxx. Je wordt uitgebeld bij drie weigeringen of wanneer de wegen van jouw paard en jou zelf zich scheiden, oftewel als je valt.

teza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:28

-O- /3 *\o/* /3 <3 8-) {:}
Paardje_2009 schreef:
Bij mij slecht:( ik was te zenuwachtig en niet ontspannen

hoi ik heet latifa ik ga mischien een spring wedstrijd mee maken ben blij dat iemand eens iets heel eerkijlks zegt g,r latifa
wis ik nog niet

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:29

En dan hoor je gewoon écht een bel :P

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:31

Was op de manege, had helaas een weigering en jammer genoeg was degen na mij als enige foutloos dus tweede. Dacht bij de uitreiking dat ze me vergeten waren dus was al half weggelopen maar toen riep iedereen me terug omdat ik dus tweede was :') Was wel erg trotst, was niet alleen m'n eerste springwedstrijd, had nog helemaal nooit wedstrijden gereden. Daarom staat die beker ook nog altijd op mijn bureau :D

Nalatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:34

Mijn eerste springwedstrijdje was een oefenwedstrijd om eens te proberen, dus die telde officieel niet mee.
Wat ik lastig vond was het inrijden/inspringen. Er waren heel wat ruiters die door elkaar aan het rijden waren, enkel op de linkerhand inrijden (ik rij graag in met figuurtjes en op beide kanten maar hier wordt dat op wedstrijd niet gedaan, allemaal op de linkerhand) en meespringen met de rest waardoor ik soms over een hindernis ging waar ik niet echt over dierf (te hoog en heb nogal schrik)
Het parcours zelf ging wel goed. Mijn paardje was heel enthousiast, beetje onder de indruk omdat hij plots alleen in de piste was. Wonder bij wonder heb ik ook heel mijn parcours kunnen onthouden. Zelf was ik veel te gespannen en dat voelde mijn paardje ook. Ben zelf ook eerder dressuurruiter en heb me voorlopig nog niet aan een nieuwe springwedstrijd gewaagd.
Zoals al gezegd geweest: probeer te ontspannen en te genieten (en het parcours te onthouden uiteraard ;) ) Ohja, en niet zoals mij je paard al dankbaar in de hals vallen voor je buiten bent, ik ben net voor de deur gevallen omdat hij nogal schrok van het applaus en ik niet meer aan het opletten was :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:18

Dat was bij mij bij de Pony's DB. Ik was foutloos en de barrage is bij ons altijd 10 cm hoger. Was ook foutloos. Ik had geen prijs omdat er wel 75 combinaties in de groep zaten en ik te weinig stijlpunten had. Maar de parcoursen gingen wel allebei heel lekker.