Vraag proef 10 Klasse L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Vraag proef 10 Klasse L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:50

Hallo iedereen!! :)

Ik heb een vraagje naar aanleiding van proef 10 in de klasse L1. Ik ga namelijk 13 oktober mijn debuut maken, vind het nogal spannend.
Ik heb alsvast naar de proeven gekeken die ik moet doen en dat zijn proeven 10 en 9.
Nu zag ik in proef 10 dat je vanuit halthouden moet aandraven in de arbeidsdraf en vervolgens tussen X-G weer halthouden. Mijn vraag is, is het erg als daar enkele passen stap nog tussen zitten?
Ik dacht namelijk dat dit pas een oefening was voor in het L2, maar ik was er wel al aan begonnen met mijn merrie voor de leuk zeg maar. Ze kan het dus wel, maar ze wil nog wel eens 1 of 2 stapjes ertussen doen. Maakt dit uit?

Groetjes,
Jolanda

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:53

Nee hoor, dat is absoluut geen probleem. De overgangen worden in het L1 progressief gereden, dus een paar stapjes stap, kan best.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:53

sterker nog, je moet een paar pasjes stap ertussen doen (enkele). in de L mogen de overgangen nog niet helemaal progressief zijn.
Als je een perfecte overgang rijdt die gelijk halt houdt of wegrijdt zullen ze niet klagen, maar ze hebben liever dat je een paar passen stapt, dan dat je moet trekken of schoppen.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 26-09-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:54

Volgens mij mogen daar wel enkele passen tussen (1a2 passen)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:55

Sorry, worden ze nu wel of niet progressief gereden?
Ik weet niet zo goed wat het betekend.... :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:59

Idd, de overgangen moeten progressief zijn. Dus een een 2 passen stap is helemaal niet erg.

Progressief houd in dat het in verloop van juiste volgorde. Dus halt, stap, draf voor aandraven en andersom voor halthouden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:00

In de L moeten de overgangen progressief (=geleidelijk) gereden worden, pas vanaf de M moeten de overgangen minder progressief. Als je in de L een minder geleidelijke overgang rijdt, levert het niet meer punten op maar mislukt deze overgang dan kost het je wel meer...

Deze oefening wordt gevraagd om te controleren of je paard aan de hulpen is en nageeflijk blijft in de opeenvolgende overgangen dus zeker met enkele stappassen rijden en halshouding eerder laag dan hoog om tegen de hand komen te vermijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:01

https://www.knhs.nl/media/5415609/artik ... asse-l.pdf
(interessant stuk)

ze worden wel progressief gereden, ik had het verkeerd verwoord

Het halthouden en daarna enkele passen achterwaarts zijn twee apart beoordeelde onderdelen. ernes: “Daarbij wordt een progressieve
overgang naar het halthouden gevraagd. Niet
vanuit de draf ineens halthouden maar vloeiend
via enkele stappassen"'

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:04

Dat artikel heb ik inerdaad ook gelezen, vond ik idd wel een goed stuk! Heb je veel aan!
Maar ik dacht dus dat het halthouden-draf-halthouden pas in de L2 kwam en niets met L1 te maken had, dus vandaar.

Het is nu wel duidelijk!

Sharona95

Re: Vraag proef 10 Klasse L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:08

Ik heb op wedstrijd al 2x de opmerking gehad dat ik niet via stap naar draf mocht..
De keer dat ik direct wegdraafde kreeg ik een 8 haha!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:13

Juryleden zijn nogal verschillend van mening. Ik heb ook regelmatig op protecollen gehad dat de overgang progressiever moet.

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:49

Dat is het fijne van het L, nog niet alles hoeft precies op de letter. Je hebt nog even de tijd om 'een aanloopje' te nemen. Je mag dus nog enkele passen stappen voor het paard in draf is.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:59

ik ga altijd van halthouden 1 a 2 passen stap daarna de draf. terug net zo :+

nog nooit slechte cijfers voor me overgangen gehad. :D
maar idd is het per jury verschillend!
ik zou voor de eerste keer dat je de proef rijd wel voor de stap kiezen heb je voor jezelf misschien iets meer rust in de proef!(bedoel dat de druk dan iets minder is) :o

alvast succes!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 09:41

Ik vind het zelf inderdaad ook rustiger om eerst te stappen en daarna pas te draven, om inderdaad die rust in de proef even te pakken. Omdat ik zelf best wel stressig ben, vind ik dat wel belangrijk.
Voor de rest is het "proefondervindelijk", maar gewoon zien wat voor beoordeling de jury geeft.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:12

Jolliej schreef:
Dat artikel heb ik inerdaad ook gelezen, vond ik idd wel een goed stuk! Heb je veel aan!
Maar ik dacht dus dat het halthouden-draf-halthouden pas in de L2 kwam en niets met L1 te maken had, dus vandaar.

Het is nu wel duidelijk!

In de hele klasse L behoor je de overgangen progressief te rijden :j Al zullen ze er in de L2 minder naar kijken lijkt me :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 21:26

Hoe bedoel je in het L2 minder? Juist toch meer, want het lijkt me dat als je hoger komt, dat de oefening telkens minder progressief wordt toch? Dat er minder stappen tussen mogen etc..

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:11

De overgangen in het L1 moeten "officieel" progressief gereden worden. De ene jury zal hier een 8 geven voor een mooie progressieve overgang, terwijl een ander weer een 8 geeft voor een directe overgang, dus zonder stappassen ertussen. Ligt aan het verschil in juryleden, mag officieel niet, maar zal altijd zo blijven. In ieder geval is het zeker geen probleem! Zolang je paard na het officieel in draf zijn gegaan maar niet in stap gaat, zodat je weer moet aandraven en dan weer een overgang terugrijden, want dan kun je een onvoldoende verwachten. Succes!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:14

Dus als je van halt aandraaft krijg je niet ineens een hoger punt ofzo? omdat het er zo staat.
of juist wel? :o

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:27

ligt aan de jury. De een houdt zich strict aan de progressieve regels van het L1, de andere kan het waarderen als je al verder bent. Over het algemeen is het natuurljk niet erg als je paard het al niet meer progressief doet :p

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:52

ben er nu veel in de training mee bezig om haar beter aan de hulpen te krijgen en dat gaat gwn goed. Goed om te weten als ik dadelijk weer ga starten :)