BB Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinge

BB Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:12

Hallo,

Ik zou het erg leuk vinden om over een tijdje een keer mee te gaan doen met een spring wedstrijd.
Nu las ik al dat er ook BB parcours zijn.

Wat houdt dit in?

Hoe hoog zijn de hindernissen dan ong?
En zit er ook een dubbel sprong in?

jadeken

Re: BB Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:13

Ben ik ook wel benieuwt naar :j

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:14

Toen ik BB zag staan moest ik denken aan het veulentje van mijn Shetlander, die had mijn moeder toen BB genoemd xD (vraag maar niet waarom..)

Sorry, voor de rest geen idee

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:14

Het is gewoon een b Parcours met dus ook waarschijnlijk een dubbel maar dan is het Niet voor punten en 10 cm Lager voor paarden dus 90 cm

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:18

een bb parcoursje is een parcours op de hoogte van een b parcours voor b pony's volgens mij..

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:23

Amber27 schreef:
een bb parcoursje is een parcours op de hoogte van een b parcours voor b pony's volgens mij..

nee op hoogte van een b Parcours voor E pony's;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:25

BB moet je zien als een soort oefen wedstrijd.
Het is net ietsje makkelijker dan een B parcours en dus voorbereiding op de B

Officieel staat het op 80cm (voor de paarden).

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:34

Aanvulling: BB mag gaan over een eenvoudiger parcours (dus eventueel zonder dubbel) maar mag ook gaan over een verlaagd B parcours, dit laatste is gebruikelijk hier in de regio en dan staat er dus wel een dubbel in. De hoogte voor paarden is officieel 80 cm.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:37

BB is een klasse voor onervaren ruiters/paarden op een hoogte van 70/80 cm.
Hiervoor hoef je geen startkaart te hebben. Er staat meestal wel 1 dubbel in.
Hier win je dus geen prijzen het is zeg maar een 'oefenrondje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:39

Even een stipje.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:39

Hoe hoog zou het oefenparcours zijn voor een E-pony?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:51

MarZarascha schreef:
Hoe hoog zou het oefenparcours zijn voor een E-pony?

Rond de 70 cm denk ik, aangezien het voor paarden ook 20 cm lager is dan officieel B

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:48

Het is toch zo dat je bij het springen na een foutloos parcours een klasse hoger mag springen?

Geldt dit dan ook bij de klasse BB naar B?
Ik heb een startkaart.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:55

kinge schreef:
Het is toch zo dat je bij het springen na een foutloos parcours een klasse hoger mag springen?

Geldt dit dan ook bij de klasse BB naar B?
Ik heb een startkaart.

Nee BB is zonder startkaart. Je mag altijd in de B beginnen met een startkaart mits je ZZ bent gestart dan begin je in het L.
Je mag dus ook altijd flexibel B en L springen starten.
En ik geloof als je 10 WP hebt in de B dat je zelfs L & M mag starten. Dus dan mag je geen B meer starten.
Dit laatste weet ik niet 100% zeker.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:00

Jij haalt van alles door elkaar ShirlMilou.

Als je met twee paarden tenminste Z gereden hebt dan mag je geen B meer starten, als je meerdere paarden in een bepaalde klasse gereden hebt dan mag je direct in die klasse beginnen. Als je bijvoorbeeld twee keer M gereden hebt met verschillende paarden mag je met alle paarden direct M starten.
Door het flexibel springen kun je in meerdere klasses starten, maar je moet altijd wel startgerechtigd zijn in die klasse. Het is dus niet zo dat je automatisch in het B en L mag starten, je zal wel eerst je 10 winstpunten in het B moeten halen voor je in het L van start mag. Daarna mag je wel in beide klasses blijven rijden totdat je aan de verplichte promotiegrens zit in de B (en als je nog maar 1 startkaart hebt dan mag je zelfs eindeloos doorrijden). Als je 10 winstpunten hebt in de B, mag je dus ook niet meteen flexibel M starten. Dat mag pas weer als je je winstpunten in het L gehaald hebt.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:13

gomir schreef:

Als je met twee paarden tenminste Z gereden hebt dan mag je geen B meer starten, als je meerdere paarden in een bepaalde klasse gereden hebt dan mag je direct in die klasse beginnen. Als je bijvoorbeeld twee keer M gereden hebt met verschillende paarden mag je met alle paarden direct M starten.
Door het flexibel springen kun je in meerdere klasses starten, maar je moet altijd wel startgerechtigd zijn in die klasse. Het is dus niet zo dat je automatisch in het B en L mag starten, je zal wel eerst je 10 winstpunten in het B moeten halen voor je in het L van start mag. Daarna mag je wel in beide klasses blijven rijden totdat je aan de verplichte promotiegrens zit in de B (en als je nog maar 1 startkaart hebt dan mag je zelfs eindeloos doorrijden). Als je 10 winstpunten hebt in de B, mag je dus ook niet meteen flexibel M starten. Dat mag pas weer als je je winstpunten in het L gehaald hebt.

Ik heb altijd wel B en L gereden zonder dat ik 10 winstpunten had in het B
Heb hier nooit een melding van gehad!

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:37

ShirlMilou schreef:
gomir schreef:

Ik heb altijd wel B en L gereden zonder dat ik 10 winstpunten had in het B
Heb hier nooit een melding van gehad!

was dat dan wel op knhs wedstrijden met een startkaart enzo?

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:04

BB is ook een heel mooi oefen rondje voor jonge paarden die voor de eerste keren mee gaan..
leren ze erg veel van!
Startkaart is in de BB niet nodig, en toch leren de paarden er erg veel van.
Zo kun je al wat ervaring op doen voor het B springen..

Voor het B springen is wel een startkaart nodig

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:13

Ik heb laatst ook een BB wedstrijdje meegereden, en in mijn geval doe ik het om wedstrijdervaring op te doen en te wennen aan de 'drukte', bijvoorbeeld met inrijden, en ook om parcours te oefenen (met onthouden). Ik blijf BB springen tot januari en dan vraag ik een startkaart aan :) In dit geval dus niet voor het paard maar om ervaring op te doen voor de ruiter!

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:15

ja dat kan natuurlijk ook :j hihi! het is gewoon super handig ook voor beginners inderdaad om te weten wat een parcours rijden is ... zoals het echt ook op wedstrijd gaat

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:10

@lauxmautink ja

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:16

Amber27 schreef:

Dat inderdaad ook. Klasse B catogorie B is idd ook BB, om het duidelijk te maken. :D

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:50

Hallo,

Dus even op een rijtje:
- BB springen mag zonder startkaart
- BB springen is als voorbereiding op de B

Moet je nou normale rijkleren aan of wedstrijdjasje ed?
En is het wel een soort wedstrijd? Met prijsuitrijking enzo maar zonder winstpunten?
Ik neem aan dat je je gewoon van te voren moet inschrijven en niet pas op de dag zelf?
Moet je lid zijn van de knhs of niet?

Groetjes

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:55

Bb mag in je gewone kleding, maar omdat het tijdens een wedstrijd wordt verreden, draagt bijna iedereen wedstrijdtenue.

Als het uitgeschreven wordt als oefenspringen is er geen klassement en geen prijs te behalen. Het is echt een oefenrondje. Hierdoor is het startgeld ook lager.

Inschrijven willen ze wel graag vooraf en een startkaart of lid zijn van de KNHS is niet nodig. Het is namelijk gewoon oefenen.