rust na wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekatoen

rust na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:34

Hallo,

Hoe lang geven jullie je paard rust na een intensieve training of wedstrijd?
Die van mij is wel al ouder maar nog in goede conditie maar ik probeer hem meestal 1 a 2 dagen niet te rijden( wel rondstappen of een rustige buitenrit)
Is dit genoeg of is langer beter?
Ah, en geven jullie ook eten of een supplement onmiddellijk na de training?

Tammy_

Re: rust na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:40

na een intensieve training ga ik juist iets doen de dag er na, om de spierpijn te verminderen. Als ik een intensieve cross training gehad heb krijgt hij daarna wat electrolyten spul en ga ik de dag er na wat licht dressuurwerk doen (stap draf galop lekker loswerken en veel lang en laag rijden om zijn rugspieren los te maken). De dag er na longeer ik dan vaak en daarna heeft hij een dagje vrij (komt meestal ook goed uit in mijn rooster)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:42

Ik rij de dag na een wedstrijd wel altijd.. gewoon even lekker los rijden.. das goed voor de spieren..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:44

Ligt er helemaal aan welke discipline je actief bent en op welk niveau. Voor een dressuurproefje op b tm m niveau zou ik niet snel rust gaan geven. Maar als je een intensief springparcours hebt gereden op hoog niveau dan kan ik me voorstellen dat je je paard rust geeft met een lichte looptraining.

Zelf heb ik enkel laag niveau gesprongen, gedresseerd en western gereden dus ik heb nooit speciaal rust gegeven of extra bijgevoerd. Daar was de intensiteit niet hoog genoeg voor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:46

Wedstrijd is bij mij rustig aan doen :') Na een intensive training rij ik de dag er na 20-30min, alleen even losrijden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:01

Dag na de wedstrijd geef ik ze altijd vrij. En de dag na les vaak ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:06

Na intensieve training of wedstrijd is het niet goed voor de spieren om niets te doen. Beter is het toch even te rijden om de spieren los te werken (lichte training).

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:07

De dag na wedstrijd of intensieve training/les worden alle paarden hier gereden,juist om spierpijn/verzuring te voorkomen. Meestal rijd ik ze dan alleen even los of neem ik ze mee het bos in, derest van de dag gaan ze dan gewoon de wei op (mits het weer het toelaat). Als ze vrij hebben is dat meestal de 2e dag na wedstrijd :)

Edit: zie nu pas je vraag over het voer. Voer is hier gewoon hetzelfde als altijd, sommige paarden krijgen 2 dagen voor de wedstrijd en 2 dagen erna electrolyte of vitamine E om ze er wat meer doorheen te helpen :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:13

Babootje schreef:
Na intensieve training of wedstrijd is het niet goed voor de spieren om niets te doen. Beter is het toch even te rijden om de spieren los te werken (lichte training).

Daar zijn de meningen over verdeeld. Tijdens de trainingen zet je spieren aan het werk en daar raken ze een soort van 'beschadigd' door.. Om spieren te laten laten herstellen en dus te laten groeien, is rust noodzakelijk. De nodige beweging om de eventuele pijntjes weg te lopen krijgen ze imo gewoon door zelf in de wei te lopen. Ik vind rijden (kijkende naar mn eigen paarden, wat iemand anders met zijn paard doet is aan die gene zelf) dus ook absoluut niet noodzakelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:15

Rijden hoeft niet, maar je zou ook beweging kunnen geven door bijvoorbeeld even los te gooien of te longeren. Zelf vind ik het persoonlijk na een intensieve training altijd fijn om eventuele spierpijn rustig weg te wandelen (bij mezelf dan). Voetballers doen na een belangrijke wedstrijd ook niet voor niets een uitlooptraining.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:18

ik doe na wedstrijd meestal 1 of 2 dagen rijden en dan 1 dag rust

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:19

Als mensen zeggen niets doen; wat bedoelen ze daar dan mee? Mijn paarden doen de dag na de wedstrijd ook niets. Voor mij betekent dat de hele dag op het land, en 's avonds vaak nog even in de molen of even los longeren.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:46

Oke, dus best vandaag kort rijden en dan een dagje rust?
Ofwel rij ik vandaag 30 minuutjes en longeer ik morgen ( daarna is mijn zadel binnen voor op te maken tot maandag dus dan kan ik toch 4 dagen niet rijden).
Ik heb gisteren een intensieve springtraining gehad van 1.10. We waren wel met een aantal waardoor hij steeds op rust kon komen en ik moet eerlijk zeggen dat hij geen druk gezweet had.
Bedankt trouwens voor alle adviezen :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:50

Dag na concours krijgt ze een dagje vrij :D . (lekker op het land en verder niks)
Die dag erna gaan we weer vrolijk verder met trainen.