tips concentratie en focus tijdens jumping

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anothergirl

tips concentratie en focus tijdens jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:46

hallo iedereen :)
ik ga binnekort mijn eerste jumping rijden en heb een probleempje.
ik heb hiervoor al een eventing gereden en was zo zenuwachtig dat ik bijna alles vergat van wat ik geleerd had.
tijdens de dressuurproef ging alles nog redelijk goed omdat dan de proef wordt voorgelezen en je dus zelf niet echt iets ging moeten onthouden. tijdens de jumpingproef ging het mis. ik vergat mijn parcours. ik was zo erg in de war dat ik de mensen naast de piste niet had gehoord. als ik een parcours rij, raak ik in een soort van roes waarbij ik niet echt helder en logisch kan nadenken.
het cross country parcours ging dus ook niet al te best.
alles wat ik had geleerd in de trainingen, was voor even uit mijn geheugen gewist.
als ik dan achteraf bekeek wat ik eigenlijk allemaal had uitgehaald, kon ik er niet bij dat ik op dat moment geen betere oplossingen had gevonden.
nu ben ik al een tijdje met mn paard aan het trainen voor die jumping en alles gaat eigenlijk super goed. ik onthoud mijn parcours perfect, ik weet wanneer ik moet inhouden of versnellen, ik kan mijn afstanden goed inschatten,...
Nu ben ik toch wel bang dat ik weer zo zenuwachtig ga zijn, dat ik alles ga vergeten.
heeft er iemand tips voor mij om mij toch te blijven focussen en concentreren of tips en trucs om mijn zenuwen in bedwang te houden.
ik vind mezelf een behoorlijk goede ruiter maar ik wil niet elke keer overkomen voor de buitenwereld dat ik een prutser ben. ik wil mezelf kunnen bewijzen maar dat lukt dus niet als ik mezelf niet eens onder controle heb tijdens wedstrijden. (misschien ook een beetje falingsangst?)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:18

Mijn tip is denken dat het geen wedstrijd is en dat t niet uitmaakt dat je verliest. Ga het zien als een oefening. Ga ook veel op oefenwedstrijden en oefenparcoursen. Herhaal het parcours regelmatig even in je hoofd, of op papier. Kijk van te voren naar de andere combinaties, die het parcours springen. Voordat je het parcour ingaat, kijk je nog even of je alle hindernissen nog weet, en doe dat eventueel in de ring ook nog even. Probeer ook om geen koffie, frisdrank voor de wedstrijd te nuttigen, want daardoor krijg ik iniedergeval altijd een nog zenuwachtiger gevoel van. Ik laat me ook altijd een soort van overhoren door iemand, bv die gene vraagt:'Wat is hindernis 6?' en dan zeg ik: 'Die rood met witte oxer' en dan wijs ik de hindernis aan.

Ik heb precies hetzelfde als jij en gebruik altijd deze tips die ik van meer ervaren ruiters heb gekregen :)

Succes !

Myrnaaa

Re: tips concentratie en focus tijdens jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:32

Wat ik doe, want ik ben een enorme zenuwpees ik wordt al zenuwachtig van toetsen op school xd, ik ga rechtop zitten, als ik dat al zit ga ik gewoon even verzitten en dan rechtop zitten, dan luister ik naar mijn ademhaling en als die te snel gaat vertraag ik hem, in het parcour hoor ik niets dus als iemand me helpt werkt dat ook niet.. Maar dan probeer ik kalm te blijven en te kijken naar wat er allemaal aan de hand is. En voor ik de bak in ga en met inrijden met de manen spelen helpt mij ook xd