Viertal voorbrengen - Wat trek ik aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Viertal voorbrengen - Wat trek ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 12:05

Binnenkort ga ik een viertal voorbrengen. Maar ik heb geen rij-kostuum meer en heb eigenlijk ook geen zin om dat hiervoor extra te gaan aanschaffen. Lenen zou eventueel wel kunnen, maar ik heb geen makkelijke kuitmaat, dus passende laarzen of chaps, kan ik echt wel vergeten. Heb die vroeger altijd op maat moeten laten maken. :j
Wel heb ik een kast vol met pakken (allemaal voor m'n werk). Noem maar op welke kleur, ik heb het wel hangen. Dus ik zou ook in een gewoon kostuum kunnen gaan. Eventueel met (dressuurhoedje?). Maar mijn vraag is: Mag dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:19

Even zoeken in de reglementen:
Citaat:
Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding. Het is verplicht een veiligheidshoofddeksel en rijlaarzen/combinatie van jodphurschoenen met gelijkkleurige gladlederen chaps te dragen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:04

Relaxed schreef:
Even zoeken in de reglementen:
Citaat:
Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding. Het is verplicht een veiligheidshoofddeksel en rijlaarzen/combinatie van jodphurschoenen met gelijkkleurige gladlederen chaps te dragen.

Ik kan in de reglementen geen voorschriften vinden over wat de commandant zou moeten dragen.
Wat jij hierboven noemt, is volgens mij het voorschrift voor de ruiters in de Team dressuur.
Ik heb er de laatste jaren op wedstrijd eigenlijk helemaal niet zo op gelet wat de commandant draagt, anders had ik dit niet hoeven vragen. :')
Dus wie rijdt viertal, en wat heeft jullie commandant aan? (als dat geen wedstrijdtenue is)

Anoniem

Re: Viertal voorbrengen - Wat trek ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:12

De commandant maakt onderdeel uit van het team en viertallen valt onder dat kopje team dressuur... ;) Afgelopen weekend op het NK gekeken en alle commandanten lopen in hetzelfde tenue als de ruiters en ik weet niet beter of dit is verplicht :j Het reglement hierboven bevestigd dit :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:18

Dan is het toch vreemd dat hierboven staat: Er bestaan geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding. Dit zal voor ruiters in afdelingsdressuur toch wel verplicht zijn, neem ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:29

En dan lees je even 1 zin verder en dan staat er: "Het is verplicht een veiligheidshoofddeksel en rijlaarzen/combinatie van jodphurschoenen met gelijkkleurige gladlederen chaps te dragen."

Dus cap en rijlaarzen/chaps zul je sowieso aan moeten hebben.. Daarbij doe je meestal geen spijkerbroek aan, dus rijbroek lijkt me dan een logisch gevolg ;)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:12

Blijkbaar interpreteren wij het reglement niet helemaal hetzelfde, maar daar gaat het ook niet om ;)

Zijn er hier nog mensen die viertal rijden waarvan de commandant geen wedstrijdtenue draagt? En wat dan wel?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:18

Er wordt in het afdelingsdressuur rijden ook goed gekeken naar de eenheid van het geheel, dat is dus inclusief commandant. Die heeft daarom dus hetzelfde aan als de ruiters. Wat relaxed zegt, zie ik niet terug in het reglement, wel een apart hoofdstuk voor afdelingsdressuur. Daar staat niets in betreffende kleding, alleen een veiligheidshoofddeksel. Maar voor de eenheid dus allemaal zoveel mogelijk gelijk gekleed zijn.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:26

Ookal is lenen lastig, ik zou het toch proberen. Gaat dit echt niet, dan zou ik kiezen om zo goed mogelijk op de ruiters te lijken kwa kleding. Dus dezelfde kleur jasje en broek (dus waarschijnlijk een witte broek), een cap indezelfde kleur (evt allemaal zelfde model, straalt nog meer eenheid uit), haardracht hetzelfde etc. Als je het gevoel hebt, dat het wedstrijdregelement niet duidelijk is over wat de commandant moet dragen, zou ik gewoon met de KNHS bellen. Die kunnen er dan uitsluitsel over geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:34

Volgens mij is wedstrijd tenue verplicht.

Op de afdelingsdressuur is het Wedstrijdreglement
Dressuur van toepassing; Voor deelname aan de
afdelingsdressuur is het verplicht in het bezit te
zijn van een geldige startkaart. De kleding eisen en
eisen aan het harnachement zijn dezelfde als tijdens
de individuele dressuurproeven.
Hieronder een
opsomming van de afwijkende reglementaire
bepalingen;

Haal ik uit deze brochure
https://www.knhs.nl/media/5200416/broch ... essuur.pdf

Er staat daar ook in dat het de bedoeling is om het geheel zo uniform mogelijk te presenteren.
Daaruit trek ik dan de conculsie: De Commandant heeft een wedstrijdtenue aan.

Moet zeggen heb het ook nog nooit anders gezien.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-09-13 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:35

Die link zocht ik Natasja, kon em zo snel niet vinden!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:51

Heb de brochure uitgeprint en zal hem nog eens doorspitten. Kan nooit kwaad. :)
Dan toch maar op zoek naar passende laarzen? Zucht... zal wel niet meevallen voor een zacht prijsje, vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:01

kleinvosje schreef:
Er wordt in het afdelingsdressuur rijden ook goed gekeken naar de eenheid van het geheel, dat is dus inclusief commandant. Die heeft daarom dus hetzelfde aan als de ruiters. Wat relaxed zegt, zie ik niet terug in het reglement, wel een apart hoofdstuk voor afdelingsdressuur. Daar staat niets in betreffende kleding, alleen een veiligheidshoofddeksel. Maar voor de eenheid dus allemaal zoveel mogelijk gelijk gekleed zijn.

Dat stukje staat in het dressuurreglement onder het kopje teamdressuur, zag ook dat in de brochure dan wel staat dat er in wedstrijdtenue wordt gereden. Maar goed, rijlaarzen en cap zijn sowieso verplicht en daar ging het TS vooral om :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:26

Maar teamdressuur is wat anders als afdelingsdressuur, die heeft een eigen hoofdstukje hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:52

kleinvosje schreef:
Maar teamdressuur is wat anders als afdelingsdressuur, die heeft een eigen hoofdstukje hihi!

Ik vond het al een ongewone benaming :+ Maar vandaar... Ik had gezocht op viertal en toen kwam ik hier uit :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:55

Ik heb zelf altijd viertal gereden, tot het NK aan toe, en altijd is de commandant van het team in wedstrijdtenue gekleed. Altijd. Ik heb nog nooit een uitzondering gezien.

Daar de commandant onderdeel is van het viertalteam en zij verplicht zijn in wedstrijdtenue te verschijnen op wedstrijden, is de commandant dat ook :).

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:50

Onze commandant (maar ook die van alle anderre 4 en 6 tallen die ik heb gezien) droeg het zelfde als 'ons', namelijk een compleet (op elkaar afgestemd) wedstrijdtenue.