Hindernissen makkelijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

Hindernissen makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 12:51

Klopt het dat ik ergens heb gelezen dat de hindernissen makkelijk werden?
En dat er aanpassingen komen in het spring-regelement? Zoja, wat dan allemaal?

En wat vinden jullie daar van??

Nies_

Re: Hindernissen makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:20

Ik las vanochtend in de P&S dat mensen de springsport niet laagdrempelig genoeg vinden, de hindernissen zouden te hoog zijn. Ik vond het eigenlijk nogal apart, dan train je toch een paar weken langer? BB is toch ook niet voor niks in het leven geroepen..

Nou zou ik het niet erg vinden als het makkelijk wordt, dan kan ik met mijn paard (van 146) misschien wel zonder zorgen gaan starten. Dat lijkt me alleen niet echt het idee er achter :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:27

Ik zou het wel wat vinden :-)

Als je naast de mogelijkheid om oefenparcoursen te doen (dus BB of lager of hoger) ook echt wedstrijden hebt op BB-niveau dan haal je misschien eerder mensen over om ook te gaan springen.

Als het 80-90 parcours ook gezien wordt als een echte officiele klasse met winstpunten en een klassement dan haal je misschien combinaties binnen die thuis best aardig mee komen in de springles, maar waarvoor een B-parcours op dat moment te hoog gegrepen is.
Als 80-90 een officiele klasse wordt dan kunnen dergelijke combinaties toch het wedstrijdelement proeven en winstpunten rijden. Ook voor volwassen ruiters met pony's wordt het dan wellicht mogelijk om toch te starten. Als ze dan de 80-90 door zijn met voldoende winstpunten zijn ze ook wel klaar voor een normaal B-parcours op 1 meter :-) .

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:28

Ik sluit me bij Apple aan.
Ik vind springen erg leuk maar vind de B parcoursen vaak al te hoog..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:31

Ja precies :-)

Ik ken meer ruiters zoals Josje4 :-) Als je dan thuis kunt trainen voor een 80-90 parcours (officieel, met winstpunten, klassement) dan neemt dat de drempel weg om te gaan springen :-)
Ik ken meerdere mensen die zoiets hebben van 'laat dat springen maar zitten, huppeltjes thuis zijn leuk, maar een B-parcours 1 meter laat maar := ). Als 80-90 officieel wordt dan kun je daar op instromen (en na een aantal keer 80-90 en met winstpunten en rozetten thuis komen is dat B-parcours plots ook veel bereikbaarder :-) )

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:35

Verdorie... Ben net begonnen in die enorme hoge B parcoursen... Dit hadden ze eerder moeten doen!

Kortom, ik vind het een goed plan! :D vooral voor zo'n dressuurmuts als ik, ik wil toch graag parcourtjes gaan springen, maar dan moet je weer een aparte dag weg voor eeb oefenparcour, iemand regelen om te bouwen etc. als je het iets lager maakt gaat men eerder springen waarna het B parcour ook een mindere drempel is.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:39

80-90cm rubriek? Ik ben voor!!! Dat zou voor mij betekenen dat in principe mn droom uit zou kunnen komen, en dat is een officieele springwedstrijd rijden met eigen pony. :) Helaas is meneertje half Fries en geen springtalent, dus een heel parcours op 1m is helaas teveel... Terwijl we in de les 80-90 springen. :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:42

Ik lees ook even mee. Ik zit nu op 60 cm, en na wat oefenen zal 80-90 wel bereikbaar zijn denk ik!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:45

Dat zou super zijn :j
Mijn merrie red de 1 meter net niet aan hele parkoursen,maar 80/90 cm weer wel. Zou dus perfect zijn dat ik alsnog officieel kan starten!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:51

Het nieuwe reglement staat in de Paard&Sport en ook op de KNHS website. Ik vind het een heel goed initiatief van de KNHS dat er geluisterd is naar de mening van de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:03

Leuk! Misschien ga ik dan zelfs ooit nog springen :Y)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:03

Ik zou het ook fijn vinden. Toen mijn merrie nog mocht springen gingen de BB parcoursen goed maar de B was toch een stukje lastiger. Nu ik met een jonkie bezig ben zal ik ook gemakkelijker in het springen gaan starten.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:06

Ik zou het juist jammer vinden. Ik vind de B op deze hoogte een uitdaging en daardoor is het leuk. Maar dat is mijn mening ;)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 18:41

Maar word er nu naar gekeken? Of is er al iets veranderd?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:09

Maar je kunt toch evengoed B blijven rijden Marissa?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:12

Ik zou het leuk vinden als in de paarden de BB (90) officieel zou worden, maakt het wedstrijd rijden met mijn E pony toch een stukje makkelijker! Nu rijd ik wel netjes mijn rondje, maar als het gejureerd wordt als een B parcours op fouten en stijl zou ik het nog leuker vinden! :D

Maar tegen de tijd dat zoiets er door is zijn wij al in de gewone B gestart denk ik :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:15

Als BB een normale klasse wordt zoals hierboven wordt voorgesteld, lijkt mij niet dat je zo maar op eens B mag starten (tenzij je dat al doet natuurlijk). Ik snap best dat niet iedereen er zin in heeft om eerst 10 winst in het BB te halen, daar kunnen ze stappend nog over heen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:17

Misschien is een klasse van 90cm dan een idee als 'instapklasse' die wel als normale klasse gejureerd wordt, maar niet verplicht is zodat je gewoon in de B kan starten als je geen BB wilt rijden. Zou voor de meeste ruiters inderdaad een beetje onder de maat zijn, snap dat die geen zin hebben in weer 10wp's (dus ook extra kosten) extra te moeten halen
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 06-09-13 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:19

Dan is het facultatief en slaan winstpunten toch nergens op?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:20

ik bedoelde niet eens rijden voor een winstpunt, maar meer op een jurering. Ik rijd nu een leuk oefenrondje op 90cm en in de les rijden we wel 'gewoon' B hoogte, maar ik zou wel eens willen weten wat mijn stijlpunten zouden zijn :) is toch anders dan in de les, ook qua spanning etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:22

Oke, maar dan wil je dus gewoon BB met stijlbeoordeling, toch?

Moet bekennen dat ik nog nooit BB gestart heb dus hoe dat precies gaat weet ik niet. Ik dacht eigenlijk dat dat al zo was.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:26

ja zoiets zou ik leuk vinden! nou kom ik niet zo vaak op verschillende locaties, maar waar ik gereden heb wordt in ieder geval geen beoordeling gegeven. Krijg te horen of het foutloos was of niet, en of het binnen de tijd was. een stijlbeoordeling laat je toch weten of je er technisch gezien klaar voor bent om officieel te gaan rijden.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:58

De meeste hebben het nu over dat bb een echte klasse gaat worden maar doen ze er bij de bestaande klasses niet gewoon een cm of 5/10 af? ;) haha

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:27

arizonagreen schreef:
80-90cm rubriek? Ik ben voor!!! Dat zou voor mij betekenen dat in principe mn droom uit zou kunnen komen, en dat is een officieele springwedstrijd rijden met eigen pony. :) Helaas is meneertje half Fries en geen springtalent, dus een heel parcours op 1m is helaas teveel... Terwijl we in de les 80-90 springen. :D

Hetzelfde geld ook voor mij. Ik vind B ook veel te hoog.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:04

Ik ben er niet voor... Ik vind 1 meter een prima hoogte om mee te starten en hoe gaat dat dan bij de pony's? ook omlaag? (nee dankje vind 90 al laag met mijn e-pony en dan nog lager..)

Het is al jaren zo dus waarom veranderen? En het lijkt me niet dat al je 1 meter al hoog vind je echte spring ambitie hebt om hoger te gaan springen, blijf dan gewoon lekker oefen wedstrijden rijden... (is ook goedkoper)

Vaak zit die 1 meter ook tussen de oren dat mensen dat hoog vinden en ligt het niet echt aan wat een paard kan. Een gemiddeld paard kan best zoon simpel parcour springen.

Maar ik vind de BB ook te veel verschillen van B... (ze zouden eerder BB 80-90cm maken)