ruiterbewijs nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 15:55

Ik weet niet of dit onderwerp hier goed staat, anders graag verplaatsen:

Ik vraag me af waarom en wanneer je een ruiterbewijs nodig hebt.

Heb je er 1 nodig als je de weg op gaat met je paard? Of naar het bos? Heb je nog meer nodig als je een bosrit gaat maken? Ik weet dat je hier in de buurt bv een dagkaart moet kopen (geloof 5 euro) als je het bos in wilt (belachelijk vind ik zelf, maar ja).

Bedankt voor de antwoorden alvast.

capopjekop

Re: ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:00

Er zijn een paar bossen in nl waar je hem nodig hebt, maar dat zijn er maar een stuk of 5 geloof ik. Ik heb hem zelf nog nooit nodig gehad, maar verleng hem braaf iedere 2 jaar, omdat het niet duur is en ik meteen een verzekering heb (wa weet ik niet zeker of ze schade van mijn paarden uitkeren, dus vandaar. normaal voldoet een wa verzekering ook).

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:02

Goede vraag... heb het me ook altijd afgevraagt!
Vind het giga onzin!

Al zouden sommige ruiters zich wel wat netter kunnen gedragen in het verkeer...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:03

hoe weet je dan wanneer je een ruiterbewijs nodig hebt? Waar ben je dan voor verzekerd? Heb je een ook een ruiterbewijs nodig als je de weg op gaat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:06

Die kun je met google vast wel vinden.

Je bent als het goed is verzekert voor de schade die je met je paard maakt. Maar als je een goede wa verzekering hebt dan ben je dat ook. Even navragen bij je verzekering. Je hebt hem niet nodig om de weg op te gaan.

Zelf heb ik hem jaren terug gehaald en verleng hem maar braaf. Maar iets eraan hebben doe ik niet. Maar het zou zonde zijn om hem te laten verlopen terwijl ik hem mss ooit nog wel nodig heb.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:08

een ruiterbewijs is dus nooit verplicht, alleen in die vijf bossen? Of bedoelde je dat zo'n dagkaart verplicht is in die vijf bossen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:10

Nee ruiterbewijs is in een aantal bossen verplicht. Die kun je vast wel op de site van het ruiterbewijs vinden. Een dagpas staat daar los van en dat wordt wel in meer bossen gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:10

Het ruiterbewijs is verplicht in 5 of 6 gebieden in Nederland, daar mag je niet rijden zonder ruiterbewijs en/of kun je zonder ruiterbewijs geen penning aanvragen.

Maar wordt er zo veel gecontroleerd dan bij jou in de buurt TS?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:11

Ik verleng mijn ruiterbewijs ook braaf iedere twee jaar, vanwege de geringe kosten, terwijl ik hem nog nooit nodig heb gehad. Zou ook niet weten waar ik hij bij ons in de buurt verplicht is.

Er zijn een aantal bossen waar een ruiterbewijs verplicht is. En er zijn bossen waar een dagkaart verplicht is. In hoeverre er bossen zijn waar beide verplicht zijn weet ik niet.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:13

Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

eerste zoekresultaat op google.

verder heb je in veel natuurgebieden dat je inderdaad een vergunning moet kopen.
ik woon bij de Loonse en Drunense duinen, daar is een dag vergunning 2,50 en een jaarvergunning 15 euro geloof ik.
Dat zijn echt de kosten niet, verder worden daarvan de paden ect. onderhouden boswachters werken ook voor niks ;) .

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:19

Ik zou liever af en toe een klein bedrag betalen voor een dagkaart, dan ontzettend veel achterstallig onderhoud.
Voor de rest zal het best handig zijn om een ruiterbewijs te hebben, er zijn stallen die alleen paarden verhuren aan mensen met een ruiterbewijs, maar het is niet noodzakelijk nodig.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:20

Yris schreef:
Goede vraag... heb het me ook altijd afgevraagt!
Vind het giga onzin!

Al zouden sommige ruiters zich wel wat netter kunnen gedragen in het verkeer...

Ik vind het zeker geen onzin. Misschien het ruiterbewijs wel, maar zou graag een soort "rijbewijs" zien voor ruiters (en fietsers). Als je de weg op gaat, moet je wel weten hoe en wat. Net als bromfietsers, automobilisten e.d. Nu mag mijn buurmeisje van 6 zo de weg op, met alle gevaren die op de loer liggen. Heb je nog nooit een paard aangeraakt? Geen probleem, huur een paard en ga de weg maar op! Heel onverantwoord. Maar ja, fietsers hebben ook geen bewijs nodig dat ze op de hoogte zijn van de regels, en ik vermoed dat ruiters naar ook onder vallen: bestuurders van ongemotoriseerde voertuigen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:20

NiNa_14 schreef:
Citaat:
verder worden daarvan de paden ect. onderhouden

Bij jou in de buurt wel? Dan bof je. Ik merk er weinig van... terwijl je hier ook zo'n dom ruiterbewijs moet hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:22

ik woon dus in de buurt van Arnhem. Ik had daar wel eens ergens zien staan dat je idd een dagkaart moest kopen, maar dat je daar ook een ruiterbewijs nodig hebt dat wist ik niet (ik heb geen ruiterbewijs).

Ik ben afgelopen weekend verhuist van stal en zal nu wat meer buiten/over de weg gaan rijden, vandaar dat ik me dit afvroeg.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:22

Koper schreef:
Bij jou in de buurt wel? Dan bof je. Ik merk er weinig van... terwijl je hier ook zo'n dom ruiterbewijs moet hebben.

Ze heeft het over de dagvergunningen, niet over de kosten van het ruiterbewijs, die volledig los staan van de kosten van het ruiterbewijs.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:23

RusselNuwell schreef:
Koper schreef:

Ze heeft het over de dagvergunningen, niet over de kosten van het ruiterbewijs, die volledig los staan van de kosten van het ruiterbewijs.

En ik heb het over betalen voor toegang tot een gebied in ruil voor onderhoud.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:25

Ah, ik had het verkeerd begrepen, omdat je zegt dat je een ruiterbewijs moet hebben. Ik heb alleen maar bos in de buurt waar je niet te paard in mag, dus het kan altijd erger :+

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:14

max66 schreef:
ik woon dus in de buurt van Arnhem. Ik had daar wel eens ergens zien staan dat je idd een dagkaart moest kopen, maar dat je daar ook een ruiterbewijs nodig hebt dat wist ik niet (ik heb geen ruiterbewijs).

Ik ben afgelopen weekend verhuist van stal en zal nu wat meer buiten/over de weg gaan rijden, vandaar dat ik me dit afvroeg.

Op de openbare weg heb je geen ruiterbewijs nodig, de bossen rond Arnhem waar dat verplicht is staat dat gewoon aangegeven op het bordje (honden aan de lijn, niet na zonsondergang, enkel op aangegeven paden enz en dus ook voor ruiters in het bezit van een geldig ruiterbewijs).
De eigenaar van het bos, gemeente Arnhem of de Landgoedeigenaar bepaalt of jij als ruiter wel/niet in zijn bos mag komen en onder welke voorwaarden.

Dit staat los van de kaart die aangeschaft moet worden in de bossen, rond Velp, Rheden, de Postbank, heeft weer niets met je ruiterbewijs te maken.

Tja en over dat controleren, ben weleens gecontroleerd, had netjes gele plaat aan het paard en het ruiterbewijs bij me en het allerbelangrijkste ik bevond me op het ruiterpad!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 23:40

Nederland is een land van regeltjes, helaas!

Ik zal op de Posbank eens goed naar die bordjes kijken. Ik snap dat de eigenaar van het bos (wie dat dan ook mag zijn) bepaald of je in zijn bos mag. Ik neem aan dat je er OF niet in mag OF alleen met een dagvergunning (waar je voor moet betalen) OF je mag er gewoon in zonder dagvergunning.

Maar even los daarvan: heb je in het bos nu wel of niet een ruiterbewijs nodig (sorry hoor, ik begrijp het nog niet helemaal, maar ben ook blond van nature, grapje)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:45

Dat verschilt dus per bos. Als je weet naar welk bos je wil kun je het beste je even laten informeren of je een penning oid nodig hebt. Of gewoon de gok wagen, het scheelt al veel als je niet op een zonnige weekenddag gaat :Y)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:48

Het ligt eraan in welk bos je gaat rijden in Arnhem, misschien miet je iets specifieker zijn.
Ik ken vele ruiters ( waaronder ik) die zonder ruiterbewijs in de bossen van Arnhem rijden. Gewoon netjes op de paden blijven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:52

De opties zijn iets uitgebreider.
* je mag er per definitie niet in
* je mag er alleen in met (dag)vergunning
* je mag er alleen in met ruiterbewijs
* je mag er alleen in met (dag)vergunning EN ruiterbewijs
* je mag er gewoon in

Wat bij jou geld moet je dus even uitzoeken.
Overigens geld altijd dat je alleen op de ruiterpaden mag komen

Vaak staat op de borden aan de ingang van het bos wie de eigenaar van het bos is en staan daar meteen ook de regels waar je je aan moet houden.
https://www.google.nl/search?q=bord+ing ... =isch&um=1