Allereerste springwedstrijd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole21

Allereerste springwedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:18

Hallo iedereen!

Binnenkort heb ik mijn allereerste springwedstrijd. Allemaal nieuw dus, en ik begin nu al zenuwachtig te worden :o.

Ik ga BB springen tussen de pony's. Nou vroeg ik me af hoe het zat met stijlpunten? Ik heb het e.e.a. erover gelezen maar wordt er niet veel wijzer uit. En hebben jullie nog verdere tips? Waar moet ik om denken? Wat doen jullie als je paard in de verkeerde galop landt? Terugnemen en opnieuw aanspringen? En vooral: hoe onthouden jullie het parcours goed? Ik ben bang dat ik dat juist ga vergeten en af ga..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :) Groetjes.

joycesmeenk

Re: Allereerste springwedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:27

heej
bij bb weet ik niet precies als je stel puntjes krijgt
parcours onthouden is niet heel moeilijk gewoon verkennen en bij anderen kijken en zo heb je hem gauw in je hoofd als je paard je paard vaak in de verkeerde galop land moet je aan die kant gaan hangen waar die goed in moet landen op je laat hem overspringen en anders kan je hem altijd terug nemen en op nieuwe aan laten springen
succes !

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:27

Ik denk niet dat je stijlpunten krijgt, alleszins, dat is bij toch nooit geweest op jumping, daar is stijlrijden voor. :))

Parcour verkennen en onthouden is niet moeilijk, loop het parcour een aantal keer af, ga in het midden staan en ga het parcour met je vinger 'af', ik onthoud ook vaak welke kleur de sprong heeft en/of wat er onder staat, als je tijd hebt kijk je nog even naar de jumping zodat je het parcour nog even ziet, als je op je paard zit ga je het parcour na met je vinger (zonder dat je het parcour ziet dus), dan trek je de lijnen en zeg je de nummertjes van de sprong er bij of course.

Als je paard in verkeerde galop land, gewoon doorrijden, die dingen moet je oefenen tijdens het trainen. Ook als hij in kruisgalop land of een mislukte wissel maakt moet je je er niks van aantrekken, ze kunnen zo nog gemakkelijk springen.(:

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:38

DezeNaam schreef:
Ik denk niet dat je stijlpunten krijgt, alleszins, dat is bij toch nooit geweest op jumping, daar is stijlrijden voor. :))
In Nederland worden alle B-rubrieken uitsluitend op rijstijl verreden, BB wisselt heel erg per wedstrijd of er wel of geen punten gegeven worden.

Citaat:
Als je paard in verkeerde galop land, gewoon doorrijden, die dingen moet je oefenen tijdens het trainen. Ook als hij in kruisgalop land of een mislukte wissel maakt moet je je er niks van aantrekken, ze kunnen zo nog gemakkelijk springen.(:

Ook dit is geen handig advies in mijn ogen. Het gaat niet alleen ten koste van de stijlpunten, maar vooral ook ten koste van de kwaliteit van de volgende sprong. Probeer altijd in balans (en dus in de juiste galop) door de wending te komen richting de sprong!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:19

Maar ik woon niet in Nederland, dus daar weet ik niks van af.

Normaal moet je paard gemakkelijk in de verkeerde galop door kunnen gaan naar de volgende sprong. Mijn paard kan ondertussen wel al goed landen, maar dat was in het begin niet zo, toen reed ik ook gewoon door en kwam alles nog goed uit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:25

Aangezien TS wel in Nederland woont is het dan misschien beter om geen advies te geven dan tips te geven die haar benadelen op de wedstrijd.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:31

Word je niet benadeeld dan als je je paard tijdens het parcour even in draf zet? Lijkt mij val wel, je paard hoort gewoon juist te landen, dan kan je vlot je parcour rijden. Het is nu niet dat de Ts in een achtbaan terecht komt waar je van alle scherpe bochten moet nemen hoop ik? :+ Dan gaat het gewoon prima om mooi (!) in de verkeerde galop te draaien.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:45

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Gomir: BB verschilt dus wat betreft stijlpunten? Waar moet ik dan zoal om denken bij ''stijlpunten''? En als ze toch in de verkeerde galop landt, terugnemen bedoel je? Dus niet in de verkeerde galop verder gaan?

Ik heb nog zo'n 3 week om te oefenen, en het gaat al wel redelijk wat betreft in de goede galop landen (alleen spring bijna nooit een heel parcours).

Edit; Misschien een beetje raar om te vragen, maar wat zouden jullie in mijn geval met de manen doen? Los of hengstenvlecht. Roosjes worden het sowieso niet aangezien ze behoorlijk lange manen heeft.

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:52

Allezins succes.
Mijn eerste wedstrijd was ook heel spannend,
Maar ik lette gewoon op mijn paard en het parcour.
Het parcour van buiten kennen is niet moeilijk gewoon op voorhand goed doornemen.
Volgens mij krgijg jij geen stijlpunten.
En ga ook niet hard van stapel lopen :j gewoon rustig blijven dat lukt wel. :D
Succes.

Mvg,Jolien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:57

DezeNaam schreef:
Word je niet benadeeld dan als je je paard tijdens het parcour even in draf zet? Lijkt mij val wel, je paard hoort gewoon juist te landen, dan kan je vlot je parcour rijden. Het is nu niet dat de Ts in een achtbaan terecht komt waar je van alle scherpe bochten moet nemen hoop ik? :+ Dan gaat het gewoon prima om mooi (!) in de verkeerde galop te draaien.

Nee... in NL willen ze juist dat je em dan terug neemt en in de goeie galop aanspringt ;)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:59

Dank je wel Jolien! Ik zal mn best doen, en dan komt het vast wel goed! :D

Casarell: Is het inderdaad zo dat ze liever hebben dat je hem terugneemt? Dan zal ik daar gewoon aandenken áls ze in de verkeerde galop aanspringt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:01

Ze willen een paard zien wat in de juiste galop door een wending galopeerd.
Dus land je paard in de verkeerde galop en kan je em nog niet laten wisselen in galop, neem je em ff terug en spring je in de goeie galop aan.. :j

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:21

Casarell schreef:
Ze willen een paard zien wat in de juiste galop door een wending galopeerd.
Dus land je paard in de verkeerde galop en kan je em nog niet laten wisselen in galop, neem je em ff terug en spring je in de goeie galop aan.. :j

Okee dank je wel! Nog even goed oefenen en hopelijk is het niet nodig om haar terug te nemen! :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:33

Verder proberen om netjes 1 grondtempo aan te houden, de wendingen netjes uit te rijden en de hindernissen rechtuit en in het midden te springen. Als het lukt is het ook heel goed om netjes in de juiste stelling door de bocht te komen.

Zelf proberen netjes in balans te blijven, voor je te kijken op de sprong en mee te geven met je handen naar voren.

Waar ga je rijden? Misschien tref je mij wel als jury ;)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:19

Succes .

PKFrancisOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:28

BB wordt vaak gewoon als oefenparcours gezien tijdens/voor een wedstrijd. Kan anders je instructeur de eerste keer niet mee of iemand met ervaring?
probeer gewoon een goed basistempo te houden, kijken waar je heengaat, je wendingen/ruimte benutten, midden vd sprong, netjes zitten. succes! Ga ruim van te voren parcourslopen.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:28

En ook nog vooral mooie bochten rijden (in De bochten dus mooi blijven door galopperen en Niet de bocht afsnijden!;) ) zelf netjes zitte en in 1 contstant Tempo blijven doorgalloperen en je ritme houden dan komt t helemaal goed!;)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:42

Gomir: Heel erg bedankt voor je tips, heb ik zeker wat aan! :) Bij de Onneresch op 7 september!

Valerie: Dank je wel :)

PKFrancis: Ja daar heb je een punt natuurlijk. Ja waarschijnlijk gaat iemand (met veel ervaring) met mij mee. Okee dank je wel voor de tips!

Lauxmautink: Daar heb ik inderdaad nog wel een handje van, dus zal er goed om denken :o. Dank je wel!

Vandaag ging het, in de goede galop landen, goed! Alleen het springen ging dit keer wat minder. Ze gaat enorm racen, en als ze dan niet goed uitkomt springt ze er heel vreemd overheen.. Dat moet ik nog goed oefenen. Ben er ook nog een keer afgevallen, maar zie ik alleen maar als leerpunten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:24

O leuk, bij Silvia! Daar heb ik nog op stal gestaan voor ik naar de HJC manege verhuisde :j
Ze hadden mij gevraagd om parcours te bouwen en te jureren, maar ik heb dat weekend nachtdienst in Amsterdam dus dat lukt me niet.

Alvast heel veel succes en komt vast goed! Sfeer is daar altijd prima!

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:46

Leuk dat je meedoet met het hippisch festijn!
Ik ben 1 van de organisatoren, dus als je vragen hebt kun je mij altijd pb'en. Maar wees gerust, het komt vast wel goed! Het is bedoelt als oefenspringen, dus er zullen veel meer mensen zijn die een keer weigeren of verkeerd parcours springen. Het is in principe de bedoeling dat je het hele parcours gewoon mag uitrijden (dus ook na meer dan 3 weigeringen) tenzij je pony natuurlijk zoveel gaat weigeren dat het echt te lang gaat duren ,maar dat is zelden zo.

Wat betreft het parcours onthouden, gewoon parcours lopen en dan nog even voor jezelf het parcours in je hoofd herhalen en dan komt het vast goed! (er hangen ook altijd cijfers aan de hindernissen)
Het terugvallen in draf is helemaal geen probleem! gewoon rijden wat je zelf het fijnst vindt. Ook al wil je het gehele parcours in draf afleggen is dat gewoon toegestaan, je zult dan alleen waarschijnlijk niet de snelste tijd hebben. Als je toch nog vragen hebt hoor ik het wel!

We hopen op een hele gezellige en drukke dag!

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:18

larabo schreef:
Ik ben 1 van de organisatoren, dus als je vragen hebt kun je mij altijd pb'en. Maar wees gerust, het komt vast wel goed! Het is bedoelt als oefenspringen, dus er zullen veel meer mensen zijn die een keer weigeren of verkeerd parcours springen. Het is in principe de bedoeling dat je het hele parcours gewoon mag uitrijden (dus ook na meer dan 3 weigeringen) tenzij je pony natuurlijk zoveel gaat weigeren dat het echt te lang gaat duren ,maar dat is zelden zo.

Wat betreft het parcours onthouden, gewoon parcours lopen en dan nog even voor jezelf het parcours in je hoofd herhalen en dan komt het vast goed! (er hangen ook altijd cijfers aan de hindernissen)
Het terugvallen in draf is helemaal geen probleem! gewoon rijden wat je zelf het fijnst vindt. Ook al wil je het gehele parcours in draf afleggen is dat gewoon toegestaan, je zult dan alleen waarschijnlijk niet de snelste tijd hebben. Als je toch nog vragen hebt hoor ik het wel!

Ehh het hippish festijn is volgens mij in varsseveld en het pony's springen pas op 21 september.....

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:04

gomir schreef:
O leuk, bij Silvia! Daar heb ik nog op stal gestaan voor ik naar de HJC manege verhuisde :j
Ze hadden mij gevraagd om parcours te bouwen en te jureren, maar ik heb dat weekend nachtdienst in Amsterdam dus dat lukt me niet.

Alvast heel veel succes en komt vast goed! Sfeer is daar altijd prima!

Ja klopt! Leuk, haha!

Ja ik woon in het dorp zelf, dus ik ben er wel eens geweest etc. en ik ken er ook wel wat mensen dus komt vast wel goed! :)

larabo schreef:

Haha is dat even handig :p. Ja dat is natuurlijk waar. Weigeren op zich doet ze niet, ze springt er altijd wel overheen (wat soms ook niet al te prettig is..).

Ja dat is natuurlijk waar, en na een paar keer andere mensen zien springen zal het vast wel goed komen. Oke dank je wel voor de tip :).

Ja ik ben benieuwd hoe het zal zijn. Vast veel groter dan de andere onderlinge wedstrijden denk ik.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:07

lauxmautink schreef:
Ehh het hippish festijn is volgens mij in varsseveld en het pony's springen pas op 21 september.....

Het Hippisch festijn Varsseveld is idd in Varsseveld en niet 7 september, maar het hippisch festijn in Onnen is zoals je leest 7 september in Onnen ;)

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:46

gomir schreef:
lauxmautink schreef:

Het Hippisch festijn Varsseveld is idd in Varsseveld en niet 7 september, maar het hippisch festijn in Onnen is zoals je leest 7 september in Onnen ;)

Oh ok haha ik snapte het al niet.... Xd