5 meter wijken in de L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla_90

5 meter wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:21

Heb altijd wedstrijd gereden maar ben er ook alweer paar jaar tussen uit geweest en
is alweer een hele poos geleden dat ik L1 heb gereden.

Zelf krijg ik les van teven een jurylid ,
en ipv van 5 meter te wijken voor het been doen we het net als in de L2 hem helemaal mee pakken

Teven als de middengalop gebruiken we eigen bijna de hele volte voor ( b-e-b)

Nu ben ik wel benieuwd wat andere juryleden hiervan vinden en of ik er op wordt afgerekend tijdens een wedstrijd?

Regendans

Re: 5 meter wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:23

volgensmij mag je de de 10 meter niet afwijken en moet je hem ook terug nemen naar arbeids galop.
vaak word er dan een punt aftrek gedaan.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:24

Je moet minimaal 5 meter wijken, niet maximaal. Je mag dus meer wijken, zolang je het onderdeel erachter ook toont: daarna rechtuit.
Meeste juryleden willen dit wel zien voor je op de hoefslag zit ;)
De midden galop staat duidelijk enkele passen en niet een hele volte :)
Laatst bijgewerkt door lauralarissa op 16-08-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:25

Ik doe zeg maar bij a afwenden en gewoon wijken tot aan de hoefslag
b-e-b grote volte en middengalop dan in het 2e gedeelte van de grote volte neem ik hem vanaf de a-c lijn alweer terug naar de arbeidsgalop.

Me instructrice is tevens ook jurylid en die zeg dit namelijk .
Ben namelijk we l benieuwd wat andere jury's hiervan zeggen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:27

Het is is inderdaad belangrijk dat je je paard weer rechtmaakt voordat je op de hoefslag bent. Bij de middengalop willen ze een duidelijke overgang zien naar de middengalop toe en terug. Het zijn immers 'enkele passen middengalop' als ik het goed heb.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:32

Ik (als jurylid....) zou het niet erg vinden als je meer dan 5m wijkt, mits het goed uitgevoerd wordt! Als je paard minder mooi gaat wijken (over buitenschouder gaat vallen, te schuin, scheef, impulsverlies, taktverlies) doordat je hem schuiner zet omdat je weer op de hoefslag wil komen, dan geef ik er geen goed cijfer aan omdat je meer hebt gedaan. als je paard dit al wel kan en je laat keurig een stuk wijken zien, waarna je laat zien dat je hem zelf weer rechtuit stelt geef ik er gewoon een cijfer aan wat daarbij past (geen punt aftrek omdat je meer doet maar ook niet hoger omdat je toevallig al meer kan).
Bij de middengalop kijk ik naar hetzelfde, als jouw paard een hele volte al mooie middengalop kan laten zien, in balans kan blijven daarbij, stelling en buiging blijft houden, je mooi wegrijdt en ook laat zien dat je weer terug rijdt, maak ik er gewoon een cijfer van wat daarbij past. Als je paard nog neit zo goed voor elkaar hebt (daarom L1) is het moeilijk om hem een hele volte te laten uitstrekken in galop. Jonge paarden vallen dan vaak uit elkaar, daarom worden er ook maar enkele passen gevraagd. Geen punt aftrek omdat je de hele volte doet en geen punt erbij omdat je toevallig meer kunt al.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:33

10m ipv 5m wijken mag, er staat minimaal 5 m niet maximaal 5m. Maar de kwaliteit van het wijken moet dan wel voldoende zijn anders wordt 10m wijken een onvoldoende. Dus pas doen als het paard het wijken ook echt beheerst. Nog een tip, wijk aan beide zijden even ver, dus niet 1 kant 5m omdat dit moeizaam gaat en de betere kant 10m. Dit kost punten.

Hoeveel middengalop je op de volte rijdt is niet zo strikt maar er staat enkele passen, dat betekent dus niet de hele volte, ook dat is pas in de L2. Wat ik als jury veel meer waardeer is dat er verschil gemaakt wordt van middengalop naar arbeidsgalop. Weinig ruiters vangen hun paard voldoende op richting de hoefslag zodat het paard te hard de hoefslag oprent en ook de overgangen naar draf vanuit een te hoog tempo gereden wordt of dat de hoek na de volte als afremming gebruikt wordt.

Met een duidelijke overgang terug verdien je meer punten dan met meer te tonen dan gevraagd wordt in de proef. Zet dus niet in op meer tonen maar werk aan de afwerking en correctheid van het rijden, dat levert je pas punten op. En hoger de klasse, hoe meer dit geldt...

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:37

Kijk hier heb ik ook wat aan haha!

Ze oefeningen zijn allemaal allang al goed bevestigd thuis train ik hem ook op M1 niveau.
Helaas is het een erg schrikkerig paard dus wou graag wat meer kilometers maken dat die ook op ander terrein wat minder schrikkerig zal gaan worden dus vandaar dat ik hem L1 ga starten.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:24

Volgens mij mag je wijken wel gewoon helemaal doen.. het is ten slotte 'minimaal' en mijn instructie verteld mij altijd dat als het goed gaat, ik door moet gaan en als ik voel dat het niet zo goed gaat dat ik dan lekker rechtuit ga... Wat betreft de volte denk ik dat je echt niet de hele volte moet pakken.. het is daar ENKELE sprongen.. dus dan verwachten ze duidelijk het verschil te zien.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:05

van de enkele sprongen dat begrijp ik maar degene van wie ik les krijg is tevens ook een jurylid tot het zz
dus ik was wel benieuwd hoe andere jury leden me hierop zouden beoordelen dus vandaar

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:08

Wijken mag gewoon, deed ik ook altijd, ik had een andere reden.
De mijne kon prima wijken, maar aan galopperen vond ie moeilijk, door 10 meter te wijken en op de
hoefslag te komen, had ik meer ruimte om hem netjes voor te bereiden op het aan springen ergens op de
korte zijde, weet niet meer waar het precies moest, maar dat was voor mij toevallig handiger.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:13

klopt na het wijken moet je meestal in de volgende hoek bv tussen c en de m aangalopperen.

maar werd je dan niet afgestrafd of stond er niks op je protocol voor he 10meter wijken in de L1 aangezien ze het wel echt vragen in de L2 ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:25

Het is minstens 5 meter, dus 10 mag. En het was in de L1 en zo kon ik keurig aanspringen.
Heb wel eens op mijn protocol erbij gehad dat ze de 5 onderstreepten, niet alle jury's kennen altijd alle regels, zijn ook maar mensen.
Vorig weekeind er nog 1 getroffen die niet wist dat je in de M1 tegenwoordig ook zonder sporen mag rijden,
itt vroeger.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:35

Het is belangrijk om te laten zien dat je je paard weer recht zet na het wijken.
Ik zou er voor kiezen om niet helemaal tot aan de hoefslag te gaan.
Maar bijvoorbeeld net 1 of 2 meter ervoor.
Want op de binnenhoefslag je paard weer rechtzetten is moeilijker dan op de hoefslag.
Tenminste dat vind ik.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:39

Iedereen traint op meer, t is alleen zo dat je minimaal dat moet laten zien.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:23

Je kunt beter een goede 5 meter laten zien dan meer en dat het minder goed wordt, met die goede 5 meter scoor je dan meer. Er staat geen maximaal dus er zit niet een verplicht aan meters aan verbonden maar als ik jury zou zijn zie ik liever een goede 5 meter dan een mindere 10 m.
Voor de galop staat duidelijk enkele sprongen dus zal ik me hier aan houden.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 00:31

had eigenlijk nog eeen vraag
mag je tijdens de gehele proef ook je zweep in de rechterhand houden of moet het perse in je linkerhand ?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:48

Je mag je zweep gewoon rechts, alleen moet je er dan met groeten wel om denken dat je m overpakt en niet groet met de zweep in je hand.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:50

Je mag niet het volle stuk wijken, dit omdat ze ook willen zien dat je je paard weer recht kan krijgen na het wijken, zonder de hoefslag hiervoor nodig te hebben.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:54

wordt je nou aangeleerd om in de proeven de hele volte haast mee te nemen ipv enkele passen middengalop? je moet toch gewoon doen wat er staat... :')
dat wijken is minimaal, maar je moet hem wel recht maken...
maar het galop is enkele passen.... ( en ik zie echt de toevoegende waarde niet om het maar langer te willen doen, je zit nog geen niveau hoger, geduld :) )

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:00

als je openingspost goed leest zieje dat ik ook les krijg die tevens jury is ik vroeg om een mening naar andere juryleden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:46

Priscilla_90 schreef:
had eigenlijk nog eeen vraag
mag je tijdens de gehele proef ook je zweep in de rechterhand houden of moet het perse in je linkerhand ?

Dat mag hoor, ik heb mijn zweep ook meestal rechts.

10m wijken kun je doen, maar je moet echt niet heel de volte in middengalop doen. Ik heb voor de middenstap en -draf regelmatig 5en gekregen met "enkele passen" dik onderstreept en dat is zonde!

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:53

Het gaat om de kwaliteit van de oefening. Als jij 10m goed kan wijken doen. Ik zou m wel voor de hoefslag goed rechtmaken en een stukje rechtuit gaan. Maar 5m goed wijken is beter dan 10m niet goed wijken. Zelfde voor middengalop: je kunt beter enkele passen goed laten zien dan een hele volte slecht. Maar als je helemaal goed doet prima. En vergeet de overgangen terug niet te laten zien.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 13:25

dankjewel voor de reactie zelf snap ik ook wel dat je idd beter 5 goede meters kan laten zien als 10 hele fout en tevens over de midden galop. Helaas was dat echter me vraag niet . Vroeg me alleen af of je er op werd afgekeurd als je ze beide goed laat zien maar wel in 10 m en meer passen midden galop

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:39

Je traint samen met je instructeur al voor meer en dat is prima. Daarmee bereid je je voor op een volgende klasse. In de proef gewoon doen wat je gevraagd wordt.
Het wijken mag idd 10 meter en zal je niet op afgestraft worden mits goed uitgevoerd.
De enkele sprongen middengalop kun je het beste op de lijn tussen de E en B doen aan de A-zijde. Daar kan de jury heel goed je overgangen zien. Dat is toch het allerbelangrijkste deel van die enkele sprongen middengalop.