Niveau van combinatie in België(VLP hetzelfde als NL (KNHS)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kers78

Niveau van combinatie in België(VLP hetzelfde als NL (KNHS)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:38

Omdat ik geen concreet antwoord kan terugvinden op de website van de KNHS, stel ik mijn vraag hier. Hopelijk zijn er een aantal bokkers die mij hier een nuttig antwoord in kunnen geven...

Ik heb M2 + 9 gereden met mijn vorige paard. Nu heb ik een nieuw paard die dressuurklasse B geklasseerd, 1 jaar terug door mijn nichtje. *D

Ik wil hem starten in België (is dichterbij i.v.m. mijn pensionstal) via de VLP in een M10 proef. Dit staat gelijk aan een ZZ-Zwaar proef in NL daar er (vliegende)wissels en pirouettes in voor komen. Hij is nu 7 en beheerst alle onderdelen die hier in voorkomen daar we nu lekker aan het trainen zijn en druk bezig met lessen. Ik wil niet alle klasse vanaf de M2 door te lopen naar het ZZ-zwaar daar mijn intentie is om dit paard te verkopen op termijn. :$

Als ik in de toekomst besluit te starten in NL met mijn paard (wil uiteindelijk toch terug naar de randstad), mag ik dan als geregistreerde M10 combinatie in de dressuurklasse ZZ-Zwaar starten conform de KNHS proeven? :=

Biskwie

Re: Niveau van combinatie in België(VLP hetzelfde als NL (KNHS)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:05

Ik denk dat het niet zo makkelijk werkt, zoals jij het beschrijft.
Het beste is denk ik deze vraag voor te leggen aan de KNHS, dan weet je zeker waar je aan toe bent.

Arkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:36

Ik denk ook niet dat het zo makkelijk werkt, dus ik denk ook dat het beste is om de KNHS te mailen of bellen met deze vraag.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:16

Ik weet niet hoe de regels in België zijn, maar als je daar echt direct met een willekeurig paard de M10 binnen mag rijden en je klasseert je ook daadwerkelijk in die klasse dan verwacht ik wel dat je in Nederland op vergelijkbaar niveau door kunt gaan. De KNHS heeft namelijk in het reglement staan dat ruiters uit het buitenland in Nederland op vergelijkbaar niveau van start mogen gaan (je moet dan wel bewijsmateriaal aanleveren).

In Nederland zou je dit paard in de B uit moeten brengen als je zelf alleen maar één keer M2 geweest bent. Heb je twee of meer paarden op een niveau gereden dan mag je alle paarden direct op dat niveau uitbrengen. Als je bijv nog met een ander paard L2 geklasseerd bent mag je alle paarden direct L2 starten etc.

Edit: ik heb die M10 proef even opgezocht online, maar dat is echt geen ZZ-zwaar niveau. De pirouettes die jij noemt zijn halve pirouettes in stap (in Nederland keertwendingen genoemd). Niveau zal door de KNHS naar mijn verwachting op Z2 en misschien zelfs wel Z1 gesteld worden bij overstappen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:22

De M10 is in België gelijkgesteld aan Z2. (Aan diegene hierboven, waar haal je Z1? Is met vliegende wissels en galop appuyementen..)

Ik denk niet dat je hier zomaar M10 mag starten hoor, al weet ik dat niet 100% zeker hoor. Denk dat je best zowel de VLP als de KNHS een mail stuurt met al je vragen. Ze zullen je vast kunnen helpen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:30

Mijn ervaring is dat als de KNHS één of twee vaste onderdelen van het niveau hier mist of de moeilijkheidsgraad net niet volledig overeen komt ze er snel net iets onder gaan zitten.
Vandaar dus mijn 'Z2 en misschien zelfs wel Z1'. Ik weet ook wel dat je in Nederland geen vliegende galopwissels en zigzagappuyementen rijdt in de Z2.
Laatst bijgewerkt door gomir op 05-08-13 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:30

Als je bij VLP niet geklasseerd bent met dat paard, dus echt de combinatie, dan mag je M10 starten zonder problemen. Bij VLP moet je niet in een bepaalde klasse verplicht starten, eens gestart in een klasse moet je die wel uitrijden. Of er moet 2 jaar tussen zitten waarin je niet meer gestart bent.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:37

Och, is dat Isabelle? Dat wist ik niet. Wel handig zo.

Gomir, ik bedoelde het niet slecht hoor ;) Misschien dat je dan in Nederland 1 niveau lager moest starten..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:52

Ja je mag gewoon kiezen :) Het is een beetje zot als je paard M10 klaar is, dat je dan in de A-proeven of de E-proeven zelfs zou moeten beginnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:59

Inderdaad Isabelle, als nieuwe combi kan je instromen op het niveau dat je wil/aankan.
Echter voor buitenlanders gelden er ook regels, dus TS best eens contact opnemen met www.vlp.be en dan dressuurluik.
Z1 zijn bij ons de L proeven en Z2 is m niveau. Maar heb je nog onderscheid tussen kleine en grote m. Kleine wordt provinciaal gereden, de grote op nationaal. Echt vergelijken van een M10 met ZZ-licht is niet aan de orde. Die laatste neigt al eerder richting st-georges. De m10 is een zwaardere Z2 proef zeg maar (3 wissels op een diagonaal). Verder gewoon appuyement(draf en galop), SB, stappirouettes, en gangenwerk

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:03

3 wissels op de diagonaal is bij ons in het ZZ-Zwaar pas aan de orde. Tussen de 4 en 8 sprongen. Wanneer komen bij jullie de galop pirouettes?

Izzy, bij jullie is dat misschien zot, maar ook al ben je Z2 klaar in de training zul je toch in de B moeten beginnen. Tenzij je zelf 2x Z2 bent, of je paard en jij allebei Z2.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:05

CleovG schreef:
3 wissels op de diagonaal is bij ons in het ZZ-Zwaar pas aan de orde. Tussen de 4 en 8 sprongen. Wanneer komen bij jullie de galop pirouettes?

Izzy, bij jullie is dat misschien zot, maar ook al ben je Z2 klaar in de training zul je toch in de B moeten beginnen. Tenzij je zelf 2x Z2 bent, of je paard en jij allebei Z2.

Die pirouettes komen bij ons in de prix st georges (halve weliswaar dan)
Dus we hebben niet de proeven als voorbereiding zeg maar.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:08

Die zitten bij ons dan weer eerder, al in het ZZ-Licht een arbeidspirouette (half) ZZ-Zwaar een normale halve. Maar de wissels komen bij ons dan weer laat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:16

Proeven in Nederland (en hier LRV) proeven zijn in de basis veel opbouwender, dus tot Z2 zeg maar.
Wissels te laat?
Bij ons komt de vliegende wissel pas op M niveau (evenals SB, appuyes etc)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:16

bulck schreef:
Inderdaad Isabelle, als nieuwe combi kan je instromen op het niveau dat je wil/aankan.
Echter voor buitenlanders gelden er ook regels, dus TS best eens contact opnemen met http://www.vlp.be en dan dressuurluik.
Z1 zijn bij ons de L proeven en Z2 is m niveau. Maar heb je nog onderscheid tussen kleine en grote m. Kleine wordt provinciaal gereden, de grote op nationaal. Echt vergelijken van een M10 met ZZ-licht is niet aan de orde. Die laatste neigt al eerder richting st-georges. De m10 is een zwaardere Z2 proef zeg maar (3 wissels op een diagonaal). Verder gewoon appuyement(draf en galop), SB, stappirouettes, en gangenwerk

Dit klopt niet.
De L-proeven zitten tussen M1 en M2 in, de kleine M zit tussen Z1 en Z2 en de grote M tussen Z2 en ZZL.
En ter aanvulling is de E gelijk aan de klasse B en de A zit dus tussen L1 en L2.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:17

Kers78 schreef:
Als ik in de toekomst besluit te starten in NL met mijn paard (wil uiteindelijk toch terug naar de randstad), mag ik dan als geregistreerde M10 combinatie in de dressuurklasse ZZ-Zwaar starten conform de KNHS proeven? :=

Geen ZZZ maar wel Z1 of Z2.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:21

CleovG schreef:

Ik vind dat eerlijk gezegd wel jammer, is het bij jullie ook niet zo eens je een bepaalde klasse gereden hebt je die ook altijd met een ander paard mag starten? Uiteindelijk als je een paard koopt op z'n 7 jaar en het paard is zo goed als klaar voor een PSG proef, dan is het toch voor niemand een voordeel dat je dit paard in de B moet starten? Maar goed, regels zijn regels, ik ben blij dat je in Be zelf mag kiezen op welk niveau je start.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:23

Als je met twee paarden een bepaalde klasse hebt gereden in Nederland mag je alle dieren versneld promoveren tot die klasse met inachtneming van de leeftijdsgrenzen :j .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:33

Urielle schreef:
bulck schreef:
Echter voor buitenlanders gelden er ook regels, dus TS best eens contact opnemen met http://www.vlp.be en dan dressuurluik.

Dit klopt niet.
De L-proeven zitten tussen M1 en M2 in, de kleine M zit tussen Z1 en Z2 en de grote M tussen Z2 en ZZL.
En ter aanvulling is de E gelijk aan de klasse B en de A zit dus tussen L1 en L2.

Ik ben in een Nederlandse M proef nog geen enkelvoudige wissels tegengekomen. Grote M is gewoon een zwaardere variant op Z2, want ZZ-L zit met kwartpirouettes.
En A proeven zijn een niet te definieren vergelijk. De ene is gewoon een B-proef, in de andere zit je al met galop-stap overgangen. We hebben niet die opbouw in de proeven waarin stelselmatig zaken aan bod komen als; SB, wijken, travers etc

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:53

Izzy19 schreef:
CleovG schreef:

Ik vind dat eerlijk gezegd wel jammer, is het bij jullie ook niet zo eens je een bepaalde klasse gereden hebt je die ook altijd met een ander paard mag starten? Uiteindelijk als je een paard koopt op z'n 7 jaar en het paard is zo goed als klaar voor een PSG proef, dan is het toch voor niemand een voordeel dat je dit paard in de B moet starten? Maar goed, regels zijn regels, ik ben blij dat je in Be zelf mag kiezen op welk niveau je start.

Als je 2x z2 bent mag je ieder paard tot en met het Z2 uitbrengen. Als je zz-z bent 1x mag je ieder paard zzl uitbrengen en psg ieder paard zzz zo was het volgens mij...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:03

Urielle, de L proef is toch gelijkgesteld met Z1 hier hoor.. Ik reed VOR met mijn paard en reed daar de L proef. Ben haar toen LRV gestart en ben toen direct Z1 mogen starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:50

Je moet het niet vergelijken in oefeningen, travers komt pas in de PSG aan bod in Belgie (of ondertussen ook in de grote M?) en is toch een Nederlandse M2-oefening, andersom heb ik destijds de eenvoudige galopwissel die in Nederland Z1 is, in Belgie al in de A-proeven gereden.
Qua africhtingsniveau is de klasse L van de VOR echt nog geen Z. Zo ja, hoera, ik ben ineens Z-ruiter geworden met terugwerkende kracht :')

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:09

Urielle, volgens mij sla je nu toch wel wat door elkaar. In een prix st georges proef komt helemaal geen travers voor (in Belgie zit dergelijke oefening nergens bevat bij de VLP-proeven)
In de l zitten overgangen galop-stap-galop, keertwendigen achterhand, dus aardig z-waardig. Helemaal vergelijken kan je dat uiteraard niet.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:15

Urielle, ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Zoals ik het hierboven heb beschreven vergelijk ik de proeven toch niet qua oefeningen? Ik ben er mij ook wel van bewust dat een L proef op de VOR andere oefeningen bevat dan een Z1 proef.

Maar ik heb vorig jaar navraag gedaan bij zowel LRV als VLP en hier in België is een L proef op de VOR gelijkgesteld aan Z1.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:57

Nee, bulck wel, die noemt de eenvoudige wissel. ;)
Toen ik kort in Belgie startte zat de eenvoudige wissel al in de A, de travers stond toen in de PSG uitgeschreven. De keerwending om de achterhand is nu M2 in Nederland maar werd voorheen zelfs al een stuk in het M1 gevraagd (kwart). Daarmee, qua oefeningen loopt het finaal door elkaar. De eenvoudige wissel werd overigens in het A ook door vrijwel iedereen snotberoerd gereden omdat de paarden die A liepen echt nog niet klaar waren om achter zo ver te gaan zitten.
Ik ben destijds omgekeerd met mijn M1-paard in de L gaan starten omdat de basisbond toen vond dat de L tussen M1 en M2 lag qua rijtechnisch niveau, beginnetje maken aan de verzameling.