Is het realistisch om...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is het realistisch om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:57

... jezelf af te straffen dat je op je 18e nog geen B-proefje hebt gereden en dat je nog bezig bent met de juiste basis onder de knie te krijgen? Ik zit in een discussie verwikkeld met iemand die denkt dat ze zwaar achterloopt op haar 18e, en wil niet begrijpen dat ik zelf rond die leeftijd echt geen idee had van de juiste basis. Het was de kop omlaag en gaan met die banaan.
Dus vertel, waar stond jij toen je 18 was? Had je het idee van een juiste basis met goed lichaamsgebruik van het paard etc?

nambi

Re: Is het realistisch om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:00

Qua lichaamsgebruik nog niet. Wat ik belangrijker vind is de basis van het paardengedrag, met bijbehorende communicatie vanaf beide kanten. Die had ik wel. Als je die hebt, ben al een groot deel onderweg denk.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:00

Ik had dat in ieder geval niet. Heb altijd op een manege gereden en daar werd gewoon niet zoveel aandacht aan die dingen besteed. Nu ik sinds een half jaar een verzorgpaard heb en ook vanalles van haar eigenaresse en haar instructrice leer heb ik pas het gevoel dat ik het goed leer, en ik ben nu 19.
Een b-proefje heb ik ook nog nooit gereden, al ligt dat meer aan het feit dat dat hier in de buurt zonder eigen paard niet kan. Ik heb wel tot en met de F8 gereden, maar dat is volgens mij toch wat moeilijk met knhs te vergelijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:04

Op mijn 18e stapte ik voor het eerst op een paard...
Ergens in de 30 had ik (soort van) mijn 1e paard en ben ik in de B begonnen.
Ben nu ondertussen nog veel ouder en ben nog steeds aan het ploeteren om alles onder de knie te krijgen.

Niets is leeftijd gebonden toch?
Ligt aan de persoon, ligt aan het paard en alle overige omstandigheden (tijd, geld, instructie etc.).

Jezelf daarvoor afstraffen is in mijn ogen net zo raar als ieder paard als niet geschikt verklaren als hij bij wijze van spreken 10 is en nog geen Z loopt.
Niet iedereen is hetzelfde (gelukkig).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:07

Nee, wel startgerechtigd L + winst (onderlinge wedstrijden op manege) , maar toen waren de proeven nog stukken makkelijker.

Samen met je paard plezier hebben is nog steeds prio 1, voor de rest gebruik ik liever het terrein dan dat ik elke stap ga regelen. Dat sloopt je nl allebei op een buitenrit.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:09

Toen ik 18 was had ik ook nog nooit een B proef gereden dat deed ik pas toen ik 21 was. Tot mijn 22ste heb ik niet altijd even de beste instructeurs gehad en moest ik op 'oudere'leeftijd nog er veel basis dingen leren. Maar beter ouder dan dat het er nooit van komt.
Geldt ook voor jou ruiter, beter dat ze nu de juiste basis aanleert en dan lekker start want zij zal degene zijn die haar paard het fijnst voor elkaar heeft en niet in het M1 tegen problemen aan gaat lopen waar het gros van de ruiters wel tegen aan loopt omdat ze het geduld/tijd niet hebben/willen om aan de juiste basis te besteden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:09

Ik ben 23 en ben nu bezig de juiste basis te leren.
Dan denk je dat je wel een beetje kunt rijden (ik rij al sinds mijn 7e) maar dan kom je erachter dat je eigenlijk niks kunt.. :')
Ik heb verder ook niet echt wedstrijdambities.. maar vind het soms wel frustrerend als dingen me niet lukken. Heb het idee dat het me op mijn 15e/16e wat beter afging. Dat ik mijn lichaam beter onder controle had en sneller leerde.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 19-07-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:10

Ik ben nu zelf 19, en eerlijk gezegd vind ik dat ik in enige zin wel achter sta als ik mezelf vergelijk met andere jongeren op wedstrijd (bijvoorbeeld 13 jarigen die al op hetzelfde niveau als ik rijden :') )
Er hangt veel af van de omstandigheden denk ik, de paardensport zit niet bij mij in de familie, ik ben zelfs de enigste die iets met paarden heeft. 'Pas' vanaf mijn 16 jaar had ik ook echt een goed paard voor wedstrijden mee te starten, en zo lang rijd ik ook nog geen wedstrijd.

Internationaal is een verre droom voor mij, dan moest ik nu al Z rijden denk ik :+ Maar dat is ook niet mijn voornaamste doel, tot Z geraken zou ik al super vinden, en gewoon veel plezier met mijn paard hebben en correct rijden is nog belangrijk voor mij dan die wedstrijden :)
Ter info: ik rijd L2 bij de LRV (België), in de training sta ik wel wat verder

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:10

Mijn moeder is op haar 30e begonnen met paardrijden, dus je vriendin maakt zich zorgen om niets. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:36

Ik dacht dat ik heel aardig kon rijden toen ik 18 was :D
Had met twee zelf opgeleide pony's M dressuur gereden en was toen bezig met overstappen naar de paarden na het niet geplande overlijden van mijn pony.

Inmiddels weet ik dat ik vooral nog erg veel moet leren en dat ik mezelf best prima kan redden op een paard en ze heel kan houden maar vooral nog heel, heel, heel veel te leren heb :D Ofwel, belangrijkste wat ik de laatste jaren heb geleerd is niet eens de extra rij-ervaring, maar vooral het leren reëel naar mezelf te kijken en de wil om te blijven leren en het besef dat ik er echt nog lang niet ben. En het rijden is zoveel leuker, uitdagender en minder frustrerend geworden!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 01:08

Nee het is inderdaad niet realistisch om jezelf daar op af te straffen, het is eerder realistisch om jezelf daarvoor te belonen!
Er zijn er zat die, zoals je zelf al aangeeft, de kop naar beneden halen en dus ook gaan met die banaan ;)

Ik zit in bijna dezelfde situatie als Martine_R (alleen dan een pauze van 5 jaar, dus op mijn 18e reed ik niet) en ik rijd nu M1 met 16 winstpunten.
Maar wedstrijden rijd ik even niet meer tot ik de basis weer onder de knie heb en weer kan gaan met mijn banaan :').
(ik ben 1 van die vastlopers...)

Theoretisch weet ik nu hoe het (ongeveer? ik kan mezelf geen expert noemen) moet, alleen zelf uitvoeren heb ik moeite mee en heb ik ook, eerlijk gezegd, laten verslonzen in de afgelopen jaren. Mede door teveel tegelijk willen en een paard met veel spanning en zelf ook veel spanning (ook buiten de ring) + miscommunicatie.
Dat is even in het kort :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 01:13

volgend maand 18 en ben er behoorlijk mee bezig.. ik wil alles mijzelf goed aanleren. Ik wil enorm graag wedstrijden gaan rijden, maar zit er niet in met dit paard.

Ik ben enorm veel bezig dus met wat ik mijzelf wel kan leren. Hoe een paard hoort te lopen, welke spieren wel getraind 'moeten' worden, ik kijk vaak mee bij hoe andere hun paarden trainen en wat dan het effect is en merk dat laatste maanden steeds meer de termen echt inhoud voor mij beginnen te krijgenn :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 01:19

Toen ik 18 was reed ik ook nog geen federatie wedstrijden. Maar ik begon toen wel te merken dat ik niet zoveel motivatie had, en ik ging liever een beetje stom hobbelen op het strand zonder zadel met een halster om. Dat deed ik dus ook. Heel leuk allemaal, maar ook dat gaat vervelen :j
Ik heb mezelf op mijn 19e voor de keuze gesteld: of kappen met Wasrao (mijn toenmalige bijrijdpony), of wedstrijden gaan rijden. Het werd dus dat laatste. Maar gierig als ik ben, heb ik wel gewacht tot 1 januari het jaar daarop, want hallo, ik ga natuurlijk niet voor een half jaar de volle pond aan de KNHS betalen! :P Echte nederlander..

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 01:23

faatxhorse schreef:
Mijn moeder is op haar 30e begonnen met paardrijden, dus je vriendin maakt zich zorgen om niets. ;)

Pas met 37 begonnen. :o
Mijn zienswijze, zolang je je eigen fouten kan herkennen in een f proefje heeft het geen zin een proef neer te zetten die duidelijk voor de opleiding van je paard is.
Afstraffen is slecht voor beiden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 01:26

Niemand hoeft zichzelf ooit af te straffen en niet iedereen heeft de kans om al op jonge leeftijd serieus te kunnen gaan rijden.

Wel ben ik van mening dat je een flink voordeel hebt wanneer je al in je ponytijd begint met het serieuze rijden inclusief wedstrijden. Je hebt daardoor een flinke voorsprong op mensen die op latere leeftijd beginnen. Ruiters die hoog in de sport rijden zijn ook vrijwel altijd op jonge leeftijd begonnen. Behalve op jonge leeftijd beginnen heb je ouders nodig die bekend zijn in de paardensport en die je kunnen helpen want anders is het geen doen.

Overigens ben ik zelf jong begonnen maar heb ik nooit hoog in de sport gereden (ben altijd basisruiter gebleven, hooguit Z) dus het is geen garantie ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 01:27

vind het niet erg, al zijn er mensen die beweren dat als je met je 18 nog geen z loopt, je nooit wat kan berieken in de paardensport

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:10

Ik ken het gevoel van de persoon waar je een discussie mee hebt heel erg goed.
Als ik mezelf vergelijk met andere ruiters van mijn leeftijd en haw topics hier op bokt.. mijn god.
Maar goed ik heb altijd manege's gereden en die waren volgens het trek en kneed maar in de krul. Ik wist niet beter.
Pas sinds een jaar of 4 ben ik verder gaan kijken en lezen en pas sinds 2 jaar (toen kocht ik niaff) heb ik prive les en kom je erachter dat je niet de helft weet van wat je denkt te weten.
Was een flinke klap in mn ego, van 'gevorderde' manege ruiter naar voor mn gevoel weer een beginner.
En dat gevoel heb ik nog regelmatig als mn paarden weer eens sterrenkijkers spelen.
Maar heb nu wel de kennis om het anders te doen dan vroeger.. en daar ben ik wel blij mee
Maar ja.. op rij gebied voel ik me regelmatig een enorme kneus.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:41

Om trouwens nog antwoord te geven op je eerste vraag, het wel of niet achterlopen is vooral afhankelijk van je ambities en referentiekader. Je hebt een heel leven om te leren paardrijden, als je doel is om 'ooit Z te rijden' of om 'goed te leren rijden' of om 'veilig buiten te kunnen rijden' loopt ze op geen enkele manier achter.
Maar, logischerwijs, als je doel is om YR te gaan starten of om nog deel te nemen aan de U25 rubrieken, heb je wel enigszins een probleem als je nu 18 bent en B rijdt. Dat kun je proberen mooi te verpakken, maar deze doelen zijn (heel misschien muv een zeer goed, gemakkelijk paard en vrijwel dagelijkse begeleiding) niet meer haalbaar.

Misschien als je probeert haar doelen te achterhalen en deze in een context plaatst, ze zich al een stuk beter voelt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:44

Ik ben toevallig 18 :+
Door het internet heb ik toch vrij veel verstand gekregen over de basis, maar ook over rechtrichten, bepaalde spieren trainen. Het in de praktijk brengen is altijd lastig maar voor mijn gevoel gaat het steeds beter. Ik leer nog steeds en vooral in de praktijk moet ik nog erg veel leren! Kan er veel over vertellen en zie ook veel dingen wel aan andere combinaties (ook niet alles), maar het zelf toepassen is en blijft altijd lastig denk ik :j

Mijn eerste B proefje reed ik toen ik 10 was, toen had ik 0,0 verstand ergens van maar het was vooral lang leve de lol. In de loop der jaren geleerd en ben ik nu nog steeds mee bezig :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:07

Joolien schreef:
... jezelf af te straffen dat je op je 18e nog geen B-proefje hebt gereden en dat je nog bezig bent met de juiste basis onder de knie te krijgen? Ik zit in een discussie verwikkeld met iemand die denkt dat ze zwaar achterloopt op haar 18e, en wil niet begrijpen dat ik zelf rond die leeftijd echt geen idee had van de juiste basis. Het was de kop omlaag en gaan met die banaan.
Dus vertel, waar stond jij toen je 18 was? Had je het idee van een juiste basis met goed lichaamsgebruik van het paard etc?

Toen ik 18 was, had ik alleen in de manege gereden. Ik kocht op mijn 18e mijn eerste paard van mijn zelf verdiende geld. Een jaar of wat later ben ik pas gaan kijken naar wedstrijdrijden. We zijn een tijd met een ploegje van de manege op wedstrijd gegaan. Omdat ik toen al lang voor bij 18 jaar was, ben ik gelijk bij de paarden gestart, bij de NBVR (toen nog). Netjes de winstpunten gehaald in de B en wat in de L. Daarna is de chauffeur gestopt en ben ik niet verder gegaan.
Bij die manege was het heel belangrijk dat je zelf een juiste basis kreeg. Pas als je echt gevorderd was als ruiter, mocht je in de verte een beetje gaan denken aan nageeflijk rijden. Eerst zelf goed in balans zitten, je paard niet in de weg zitten. Bij de beginners werd standaard de teugel aan de neusriem gedaan, zodat je niet in de mond kon trekken als je eens als beginner onverwachte handbewegingen maakte.
Zomaar kop omlaag was echt een heel, heel grote fout. Eerst voorwaarts, ontspannen, goed kunnen sturen en nog veel meer moest je kunnen. Terugkijkend ben ik zo blij dat ik daar ben begonnen. Snap ook niet goed hoe sommigen (bij wijze van spreken) al na dag een bij het inrijden de krul er in zetten.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:11

Op mijn 18e timmerde ik al aardig aan de weg, mijn zit was muurvast (bij wijze van spreken) reed regelmatig in de prijzen, ook in de hogere klasses, maar de paarden echt begrijpen..... Ehhh nee.....
Toen jaaaaaarenlang niet meer gereden en nu opnieuw paardenbezitter en...... Ik kan er niets meer van..... Rijden althans, mijn zit is nog onstabiel..... Mijn huidige paard maakt zulke grote passen dat ik in 2x lichtrijden zo ongeveer aan het einde van de lange zijde van de bak ben, lol! Maar het begrijpen van de paarden, ja dat gaat een heel stuk beter.
Ik denk dus dat het een constante leercurve is en dat het helemaal niet erg is als je iets nog niet bereikt hebt voor een bepaalde leeftijd. Je raakt toch nooit uitgeleerd ;)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:14

Ik ben inmiddels 19 en begin er eindelijk een beetje van te begrijpen.

Heb altijd jonge paarden gereden en voor het oog altijd keurig netjes (veel voorrijden voor klanten).
Nu ik een eigen paard heb veel gaan verdiepen in soorten training, wat te bereiken, spieren etc.

Kennis van mij rijd bij de young riders en ja dat had ik ook wel willen doen op het moment maar het is maar net of je gesponsord word of zelf alles moet betalen, wat je belangrijk vind in het leven en je ambities.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:23

Ik ben inmiddels ook 19. :))

Maar bij mij drong dat pas door toen ik me eigen paard kreeg. :j

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:26

Ik begon pas op mijn 28ste voor het eerst op een paard en reed rond 35/36 pas een eerste proefje.

Wat maakt leeftijd uit??

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:27

Iedereen is anders toch. Het ligt ook aan de middelen die je al die tijd hebt gehad.
Ik reed op mijn 18e al M2 met mijn pony. Maar dat komt omdat ik een eigen pony had van jongs af aan.
Iedereen is anders. En je hoeft je niet te schamen als je op je 18e nog B rijdt. Je bent nooit te oud om te leren.