Eerste keer M1 starten waar moet ik opletten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessiicaatje

Eerste keer M1 starten waar moet ik opletten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:37

Hallo iedereen,
ik ga over 2 weken voor het eerst M1 starten met mijn pony en die week daarna heb ik al de kampioenschappen dus veel ervaring kan ik niet in 1 wedstrijd op doen. Maar waar moet ik straks opletten in het M1 ? en waar letten de meeste jury's op ?
Heeft iemand tips zodat de proef er nog een beetje fantsoenlijk uitziet ?

xx :)

friendly

Re: Eerste keer M1 starten waar moet ik opletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:41

Kun je er dan met oog op dat kampioenschap niet beter voor kiezen om L2 te starten? En daarna pas de overstap te doen? Waarom wil je nu al over als je zo kort tijd hebt voor ervaring in die klasse op te doen?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:42

Heb je je wel geselecteerd al voor de kampioenschappen in het M1?
Laatst bijgewerkt door roxiie op 18-07-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:42

Goede aanleuning en goed gebruik van achterhand en impuls zijn dingen die ik heel vaak terug hoor komen met schrijven. Succes iig

DB123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:43

Laat goed verschil zien bij de middendraf, galop etc.
Probeer ontspannen te rijden, en ook goed voorwaarts.
Let ook op je eigen houding, hakken uitdrukken, ontspannen rechtop, etc.
Succes!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:45

Ik rijd zelf nog geen m1 maar ik denk dat je er gewoon moet zorgen dat de oefeningen er goed inzitten.
Dus paar belangrijke dingen waar de meeste veel punten laten liggen:
-de oefening die komt goed voorbereiden (je paard alert maken dat er iets komt)
-je oefeningen zo goed mogelijk afmaken
-zorgen dat je je overgangen zelf rijd en niet je paard maar een beetje laten doen.
-actief houden
-voldoende verschil tonen
-meezitten met je paard zijn bewegingen
-probeer je paard vierkant te laten staan

Ik zou je proef ook nog een paar keer goed doorlezen zodat als je voorlezer een fout maakt je zelf kan corrigeren en je niet verkeerd rijd. ;)

Veel succes. +:)+

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:46

roxiie schreef:
Heb je je wel geselecteerd al voor de kampioenschappen in het M1?

Bij de pony's bij ons mag je gewoon overstappen tussen kring en regio, regio is welliswaar vrije inschrijving.

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:47

friendly schreef:
Kun je er dan met oog op dat kampioenschap niet beter voor kiezen om L2 te starten? En daarna pas de overstap te doen? Waarom wil je nu al over als je zo kort tijd hebt voor ervaring in die klasse op te doen?

ben vorige week op ziw geweest,
En mijn lesgeefster,vader en ik wouden eerst kijken hoe dat ging en of de mensen daar ons klaar vonden voor het M1.
en sommige van de instructeurs vonden ons het M1 proefje nog beter rijden dan een L2 proef

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:48

ik heb een paar keer geschreven bij M1proeven, en de meeste fouten werden gemaakt bij de kleinste dingetjes, zoals overgangen niet mooi doorrijden, te weinig stelling, geen rechte houding van de ruiter etc. probeer de proef goed door te leze nvan te voren, oefen hem vaak alleen en vraag dan je instructrice om tips als ze het resultaat heeft gezien. iig heel veel succes!

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:53

Tabaluga12 schreef:
Goede aanleuning en goed gebruik van achterhand en impuls zijn dingen die ik heel vaak terug hoor komen met schrijven. Succes iig

http://www.mijnalbum.nl/Album=H3AA7DHW#NYEAJPUT

dit was ongeveer maand geleden in L2 (heb totaal 5 wedstrijden L2 gereden)

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:55

karenwrmdm schreef:
ik heb een paar keer geschreven bij M1proeven, en de meeste fouten werden gemaakt bij de kleinste dingetjes, zoals overgangen niet mooi doorrijden, te weinig stelling, geen rechte houding van de ruiter etc. probeer de proef goed door te leze nvan te voren, oefen hem vaak alleen en vraag dan je instructrice om tips als ze het resultaat heeft gezien. iig heel veel succes!

Mijn pony is verkeerd ingereden vroeger, toen die mensen voor de 2e keer erop zaten werd die al helemaal in krul gereden en wissels enzo, daardoor is die nu wat sterk of reageerd die soms gewoon niet. maar als ik een L proefje rijd komt die op elk moeilijk stukje tegen de hand, en dan rijd ik een M proefje en dan doet die helemaal niks en huppelt die vrolijk door en reageerd die op alles wat ik doe.... dus is soms heel moeilijk mijn pony te begrijpen

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:07

denk er aan dat je bij de M geen zweep mag en niet vooraf de ring mag verkennen. Je mag pas de ring in als de jury je voorlezer een teken geeft om te beginnen met lezen.
Ik dacht ook dat een spoortje verplicht was maar hoorde laatst ook dat dat niet meer verplicht is maar dat weet ik niet 100% zeker.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:43

Spoortje is inderdaad niet verplicht.

BonnieBalou

Re: Eerste keer M1 starten waar moet ik opletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:14

Handig dit, ik heb zondag mijn M1 debuut, en dat van te voren niet de ring verkennen zou ik echt zo makkelijk vergeten! Zo'n automatisme is dat, dankjewel voor het herhalen daarvan!
Zelf heb ik niet echt tips, ik heb ook nog veel te leren, maar ik lees wel even mee. Ik ben voornamelijk bezig om de basis te verbeteren, meer aan mekaar rijden, overgangen zonder dat die zichzelf langmaakt en ook middengalop en middendraf zijn nog een verbeterpuntje. Voor sb vind ik het fijn om bij het inrijden in een volte mijn pony om te zetten voor mijn binnenbeen, dan luistert hij fijner naar mijn zijwaartse kuithulp. Misschien een idee.