Bodyprotectors bij de top

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Bodyprotectors bij de top

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:10

Hoop dat het goed staat, maar dacht van wel..

Gister vroeg ik mij ineens af..waarom droegen de springruiters geen bodyprotector? Dat is tegenwoordig toch verplicht dacht ik en het lijkt mij ook vele malen veiliger met die snelheden waarmee ze net parcours doorschieten. Als ze dan vallen.. Of denk ik nu heel raar?

Hoe denken jullie hier over?

- friendly

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:22

Bodyprotectors zijn bij het springen op geen enkel niveau verplicht, alleen bij de SGW/eventing ben je verplicht er één te dragen.

CastaMickey

Re: Bodyprotectors bij de top

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:25

Ik vind het ook apart. Als je er afvalt zit je toch behoorlijk in de problemen. Best raar dat je bij een B SGW/eventig wel een bp aan moet maar bij springen helemaal niet..

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:27

Dit is verplicht bij de FNRS, niet bij maneges die niet-lid zijn van de FNRS. En de KNHS stelt het alleen verplicht bij de SGW/eventing. Dit vanwege massieve hindernissen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:29

Vroeger was ook in de SGW een bodyprotector niet verplicht. De regels worden elke keer weer aangescherpt, kijk maar naar de cap, is nu ook in de gehele basissport verplicht, hoedje mag niet meer.

Vergelijken met springen vind ik wat ver gaan, een springbalk is tegenwoordig heel erg licht, en schiet erg makkelijk uit de lepel. Een vaste hindernis in de SGW geeft geen millimeter mee....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:31

ik heb vroeger eentje gehad. Wat zaten die dingen toen slecht. Dat was toen ook de reden dat ik die niet meer droeg en ik ook geen meer wil. Die schilpad(blokjes) protectors zien er wel al een stuk comfortabelder uit, maar om er nu eentje te gaan kopen. Voel me veel vrijer zonder, maar begrijp wel dat ze verplicht worden in de eventing. Bij het springen zijn er veel minder valpartijen en zijn de hindernissen niet vast en de bodem zand dus dit verkleint toch de kans op letsels waardoor ik er wel kan inkomen dat ze die daar niet dragen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:42

De grond is ook hard hoor, als je een bodyprotector hebt en je valt kan het misschien beter zijn wbt verwondingen door het raken van de grond als dat je die niet aan hebt. Zoals op het chio...je ziet alleen maar lichte (plastic?) balken, ik snap dat je daarvoor niet speciaal een bodyprotector aan hoeft maar vanwege de noodgang waarmee ze neerkomen op de grond mochten ze vallen is het wellicht misschien toch verstandig..

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:43

Het is eigen keuze daar. Ik zie het over 10 jaar wel verplicht worden, maar ik heb er bijvoorbeeld niet mee leren rijden. Net zoals veel mensen aan de top. Als iets dan verschrikkelijk voelt is dat het wel. Ik ga er wel een aanschaffen ivm SGW lessen, maar ook alleen daarvoor.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:20

Ik heb al veel verhalen gehoord dat mensen noujuist door hun bodyprotector iets hebben gebroken of gekneusd.... :S

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:21

Ik spring niet dus rij sowieso niet met bodyprotector dus geen flauw idee. Maar hoor af en toe ook wel s wat, maar van die sporadische verhalen die ik hoor blijkt het ook geregeld een slechtpassende te zijn..

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:24

Nee, ik hou niet van bodyprotektors, ben er een keer verkeert me gevallen en daarbij heel veel last van me rug gehad, want het onderste gedeelte stak laat maar zeggen in me rug.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:06

In plaats van die kinderen in te pakken met bodyprotectors waardoor ze vaak heel verkeerd gaan zitten omdat het staartbeenklepje ze naar voren duwt zou ik eerder af en toe een goede valtraining willen zien.
Door kinderen te leren vallen kun je veel meer letsels vermijden dan met zo een bodyprotector.
Je hebt mensen die iedere keer ze vallen iets voorhebben en dit puur omdat ze niet de juiste valreflexen hebben. Het gaat heel snel en je hebt het niet in de hand, maar soms kan de juiste tuimeling een hoopje krakend bot vermijden en dat kun je niet uit boekjes leren enkel door af en toe te vallen en dan het liefst op de goede manier zodat je onderbewustzijn dit goed kan inprenten :)
Natuurlijk kun je altijd slecht vallen, maar je vergroot wel je kansen ermee om goed te vallen zeg maar.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:46

betadine schreef:
In plaats van die kinderen in te pakken met bodyprotectors waardoor ze vaak heel verkeerd gaan zitten omdat het staartbeenklepje ze naar voren duwt zou ik eerder af en toe een goede valtraining willen zien.

+:)+
Helemaal mee eens

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:13

kleinvosje schreef:
Vroeger was ook in de SGW een bodyprotector niet verplicht. De regels worden elke keer weer aangescherpt, kijk maar naar de cap, is nu ook in de gehele basissport verplicht, hoedje mag niet meer.

Vergelijken met springen vind ik wat ver gaan, een springbalk is tegenwoordig heel erg licht, en schiet erg makkelijk uit de lepel. Een vaste hindernis in de SGW geeft geen millimeter mee....

En ik kreeg met mn val nou juist die lepel in mn rugspieren geplant.. Draag nu altijd een bp met springen voel me daar stukken veiliger mee..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:23

Bij het springen zijn veel minder valpartijen dan bij de sgw, in de topsport zeker. Daarbij komt ernstig letsel na val bij sgw en eventing ook nog eens veel vaker voor dan bij het springen, daarom begrijp ik het onderscheid tussen deze twee disciplines heel goed.

Ook denk ik dat het goed leren vallen heel belangrijk is, dat kan met valtrainingen en gewoon door ervaring, vaak vallen dus. ;)
Zoals al eerder gezegd, zal het overdreven inpakken van kinderen daar niet bij helpen, de meeste bodyprotectors (zeker die beginnende ruiters dragen) belemmeren de bewegingsvrijheid nou eenmaal een klein beetje.
Daarbij beschermt een bodyprotector ook niet alles, als we zo doorgaan, rijden we over een aantal jaar erbij als een motorcrosser met integraal helm, nekband en bodyprotectors en dan zul je zien dat je een arm of been breekt en moet daar weer een bescherming voor bedacht worden!
Ik ben in mijn leven al duizenden keren van een paard gevallen en heb naast spierpijn zelden iets, die enkele keer dat ik letsel had, had een cap of bodyprotector daar niets aan veranderd.

Paardrijden is nou eenmaal een sport met risico, dat kun je het beste verkleinen door goed te leren rijden. Ben je bang voor het risico, dan kun je misschien beter gaan dammen ;)

LoveMyCasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:44

het is niet nodig m
bij eventing is het wel beter ik ken iemand die eventing doet en zij draagt zelf ene bodyprotector met airbag omdat het zo gevaarlijk is en ze zeggen ook dat het bij eventing gevaarlijker is!