Fries paard olympische spelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MijnFries

Fries paard olympische spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 11:47

wat ik het meeste tot nu toe heb gezien is KWPN ers op de olympische spelen ... maar mogen friezen paarden daar nou ook aan deelnemen?

Anoniem

Re: Fries paard olympische spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:49

Volgens mij wel, alleen ik heb er nooit 1 gezien, de meeste friezen lopen nou eenmaal niet op dat niveau

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:50

Ja hoor, Friezen mogen gewoon Grand Prix rijden dus ook aan de Olympische Spelen meedoen. Om een Fries naar de besten van de Grand Prix te rijden en jezelf te kwalificeren voor de Olympische Spelen is een ander verhaal.

In theorie mag het. In de praktijk is het erg moeilijk uitvoerbaar.

MijnFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 11:58

Dorus schreef:
Ja hoor, Friezen mogen gewoon Grand Prix rijden dus ook aan de Olympische Spelen meedoen. Om een Fries naar de besten van de Grand Prix te rijden en jezelf te kwalificeren voor de Olympische Spelen is een ander verhaal.

In theorie mag het. In de praktijk is het erg moeilijk uitvoerbaar.

Oke, dus het mag wel?

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:00

Niet alleen friezen maar ieder ras mag er toch aan deelnemen dacht ik zo...

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:01

jamejozie schreef:
Niet alleen friezen maar ieder ras mag er toch aan deelnemen dacht ik zo...

Alle ponyrassen sowieso niet. :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:04

Er zijn ook wel eens spaanse paarden, die langskomen. Onder andere een andalusier, Evento heette dat paard, in 2006 in Atlanta.

Edit: dus een Fries zou theoretisch best kunnen. Zou ik ook wel heel knap vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:05

zoutenootjes schreef:
Er zijn ook wel eens spaanse paarden, die langskomen. Onder andere een andalusier, Evento heette dat paard, in 2006 in Atlanta.

Fuego ook, das volgens mij ook een Pre :j

MijnFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:07

Maar kunnen friezen paarden dat wel aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:09

Er zijn wel friezen die grand prix lopen, Adel dacht ik dat er 1 was die Grand prix liep.
Volgens mij is hij nu niet meer actief in de sport, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:11

Uiteraard wel... De Belg Peter Spahn reed met de Friese hengst Adel internationale GP. En dat is niet de enige die GP heeft gelopen

MijnFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:15

Sansje schreef:
Uiteraard wel... De Belg Peter Spahn reed met de Friese hengst Adel internationale GP. En dat is niet de enige die GP heeft gelopen

Dankjewel

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:15

Google eens op fries paard grand prix rijden (Goffert, Tsjabring, Wolter V, Adel kom ik tegen). Het gebeurt wel dat ze gebruikt worden voor (hogere) dressuur, maar het hangt er helemaal van af hoe goed het paard is en hoe goed de ruiter is. Dan zijn er nog heel veel andere factoren die ook invloed hebben op de prestatie.

In principe, als het paard goed gezond is, dan kan een fries paard een eind komen. Het is wel zo dat er, door de specifieke eigenschappen (denk aan bouw, uithoudingsvermogen, karakter) die een fries tot een fries maken, dressuurmatig bepaalde problemen kunnen voorkomen die niet zo makkelijk op te lossen zijn als bij een ander type paard (kort gezegd).

Het is bijvoorbeeld ook niet een heel geschikt paard om flink mee te springen. Eer zijn er die het doen en kunnen, maar er zijn er ook die daar niet gelukkig van gaan worden.

MijnFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:21

Oke dankje..