Met een B pony tussen de paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie het doen, met een B pony tussen de paarden starten!?

Ja
46 (62%)
Nee
28 (37%)

Totaal aantal stemmen: 74

_Carpediem

Met een B pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:32

Hoi!

Hier even mijn verhaal, en of jullie meningen, tips, advies of leuke reacties hebben.
Ik ben 22, en heb een Welsh B pony (Niet zo'n iel beestje hoor).
Zij is nu 4, en ongeveer 1.22 groot.
Zelf ben ik 1,63, en heb een normaal postuur.
Ik rijd zelf op haar voor recreatie, en af en toe een onderlinge wedstrijd.
Dit beviel me wel, en nu ben ik mij aan het inlezen, om volgend jaar misschien officiele wedstrijden te starten.
Ik weet dat ik veel commentaar ga krijgen, dat ik misschien iets te groot ben, en het plaatje niet mooi meer is.
Maar het zit zo, deze pony is mijn maatje, en ik weet dat mensen misschien gaan zeggen, koop een grotere pony, maar dat zou betekenen dat ik haar weg moet doen, ik kan geen 2 pony's onderhouden. En ik doe mijn maatje NIET weg... Ik wil met haar zoveel mogelijk dingen doen, zoveel mogelijk leren.
Ik heb het over ik, maar natuurlijk denk ik ook aan mijn pony, wat zij aankan. Zodra ik zie dat ik haar er niet gelukkig mee maak, het serieuze zwaardere werk, stop ik direct.
Zouden jullie het uberhaupt durven, met een kleine pony tussen de paarden gaan starten? Je wordt natuurlijk wel flink aangekeken...
Of rijden jullie zelf met een <C pony tussen de paarden?

Dit topic is bedoeld voor advies, tips, ervaringen en leuke reacties.
Reacties van "Je bent te zwaar/groot" negeer ik, gezien buitenstanders er totaal geen beeld van hebben.
Wegens privacy plaats ik ook geen foto's.

Dus laten we het allemaal leuk houden, want ik ken Bokt :+
Laatst bijgewerkt door _Carpediem op 17-06-13 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Boheme

Re: Met een B pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:34

Heb je misschien een foto voor de beeldvorming?
Als het past vind ik het een leuk idee..
Ik hou wel van afwijkende combinaties.
Succes

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:35

Op bokt is er iemand die met een Shetlander zeker niet onverdienstelijk tussen de paarden start. Gewoon doen hoor!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:36

Zoals hierboven, inderdaad een shetlander tussen de paarden en die scoren enorm goed (zelfs 1e plekken). lekker doen!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:37

HEb je ook een foto van jullie als combinatie?

_Carpediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:38

Die zet ik wegens privacy liever niet openbaar, sorry..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:39

Het ligt eraan hoe het plaatje is. Ietjes te groot daar zou ik schijt aan hebben, maar als je echt te groot bent zou ik het niet doen. Het plaatje klopt dan van geen kant en dat is vaak ook nadelig voor je houding etc. Ik kan me er ook totaal geen beeld bij vormen. Zelf ben ik 170 en heb nog wel een tijd tussen de pony's gestart met mijn welsh van 136. Dat plaatje zag er nog wel oke uit, al kreeg ik ook wel commentaar of ik niet eens een grotere pony zou aanschaffen. Ik wil haar ook niet kwijt dus een grotere maat was geen optie. Jouw pony is toch ruim 14 cm kleiner en jij bent maar iets kleiner dan mij.

Waarom ga je niet mennen met je pony? ik rijd nu niet meer op die van mij omdat ik dat niet fair vind, maar ze loopt nu voor de wagen, bijrijdster rijdt met haar en ik train haar aan de dubbele longe. En ik mag nog regelmatig op paarden van vrienden rijden. Een bijrijdpaard zou ook nog kunnen als je perse wilt rijden.

_Carpediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:42

Ik heb geen tuig, geen kar en zelf kan ik niet mennen, op stal is er helaas ook niemand die mij hierbij kan helpen. Bijrijdpaarden heb ik liever niet meer, een paard van een ander rijden, en het risico lopen dat hij van de ene op de andere dag weg is oid, daar begin ik niet meer aan.

Nogmaals, als ik merk dat de pony het niet meer aankan, stop ik er ook mee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:45

Kijk.. Het hangt af hoe sterk je in je schoenen staat.
Als ik met mijn tinkers al af en toe commentaar krijg van wedstrijdvolk... Denk ik dat je met een B pony wel het nodige zal horen.
Hoeft qua prestaties niets te betekenen, een jury moet immers normaal jureren, maar je hebt wel te maken met mede deelnemers, en die hoeven niet altijd even positief te zijn.....

Zolang je er normaal oppast,je tegen commentaar kan en jullie beide plezier hebben, gaan met die banaan! Maar anders.. Lekker recreatief blijven rijden of alternatieve dingen bedenken.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:46

_Carpediem schreef:

Even hoofd niet zichtbaar maken dan?
Zonder foto kunnen we zo weinig..

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:47

Ik vind het knap dat je je paard niet zomaar wegdoet omdat je tegroot bent geworden,
maar vind wel dat je het eerlijk moet houden voor je paard.

Mennen lijkt me toch een ideale oplossing, kan je zelfs ook wedstrijden mee rijden hoor!

Dat je zegt dat je geen tuig, kar hebt etc vind ik maar flauw, als je wat uitkijkt kan je er best goede op de kop tikken hoor, en alles valt te leren, ook mennen.

Veel succes!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:48

Bij mij in de regio (voor hun bij mijn club) rijdt een meisje met haar kruising fries x shetlander, een B pony, tussen de paarden. Inmiddels is zij Z1 met winst met haar pony. Echt waanzinnig goed!

Sjira

Ik sta volledig achter jouw instelling! Het is je maatje, die verkoop je toch niet?! Ik zeg, gewoon doen! Je doet het toch voor de fun :) iedereen snapt toch wel dat je geen ambities hebt om een tweede salinero van je pony te maken. Ga gewoon starten bij leuke kleine verenigingen en kijk even wat de reacties zijn. Zijn ze zo erg dat het niet leuk meer is om te starten, dan weet je dat en ga je andere leuke dingen doen met je maatje. Als je op de protocollen duidelijk dingen ziet staan waar op neer komt dat jij en je pony geen match meer zijn in de wedstrijdsport dan heb je iig je bevestiging. Toch?

Jette

Ligt eraan, als het allemaal netjes past, waarom niet? Er is ook iemand die met zijn shetlander (!) tussen de paarden start en nog goede punten haalt ook. Maar als je te groot bent, niet doen. Dan zit je ook je pony vaak in de weg.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:52

Als de enige reden waarom je twijfelt, het commentaar van anderen is, dan vind ik dat geen reden. Je rijdt toch zeker voor jezelf en niet voor anderen? Als jij en je pony het allebei leuk vinden, gewoon doen!

PippaLuca

Cynn_x schreef:
_Carpediem schreef:

Even hoofd niet zichtbaar maken dan?
Zonder foto kunnen we zo weinig..

Idd dan is het makkelijker te beoordelen..

xAnthea

Kan prima hoor! Idd, dat meisje hier op bokt start ook met haar shet tussen de paarden en dat gaat ook goed!
Zolang jij maar plezier hebt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:55

_Carpediem schreef:
Ik heb geen tuig, geen kar en zelf kan ik niet mennen, op stal is er helaas ook niemand die mij hierbij kan helpen. Bijrijdpaarden heb ik liever niet meer, een paard van een ander rijden, en het risico lopen dat hij van de ene op de andere dag weg is oid, daar begin ik niet meer aan.

Nogmaals, als ik merk dat de pony het niet meer aankan, stop ik er ook mee.

Maar hoe ga je het merken dan? Mijn pony geeft ook nog niks aan. Loopt braaf haar rondjes. Ik denk dat zodra je iets gaat merken je al te laat bent. Dan heb je al te lang doorgereden. Maar goed, hopelijk heb je idd een reëel beeld of het idd nog kan of niet.

Ik had overigens ook geen tuig, kon niet mennen en sta thuis met mijn paarden. Dus dat zijn dingen die makkelijk op te lossen zijn als je zou willen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:56

gewoon doen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:57

Als je je druk maakt om het commentaar moet je het misschien niet doen.
Ik ken jullie niet als combinatie dus dit is niet specifiek voor jouw maar gewoon algemeen. Als een ruiter daadwerkelijk te groot/zwaar is voor z'n pony dan vind ik zeker dat een jury daar op mag of eigenlijk zou moeten afstraffen. Het kan natuurlijk nooit kwaad om het te proberen. Maar als je nu al denkt veel bekijks te krijgen is het misschien verstandig om er niet aan te beginnen. Zeker als onzeker bent over het commentaar.

_Carpediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:15

Ja, ik zal wel aangekeken worden, maar dat bedoelde ik niet perse negatief. Zoals sommige reacties al zeiden, ik doe het omdat IK het leuk vind en graag verder met mijn pony wil komen.. Dat anderen dan raar gaan kijken is hun probleem, om het zo maar even te zeggen :+

Mennen lijkt me inderdaad wel wat, maar dit is is voor de toekomst ook nog leuk, ik wil eerst kijken of dit misschien wat wordt.

@Sjira en @Speedster, bedankt, dat zijn leuke motiverende reacties :)

heleeniets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:25

ik ben nu eigenlijk toch wel nieuwsgierig hoe de combinatie eruit ziet $
als je niet heel onzeker bent zou ik het gewoon doen.
gewoon voor het plezier van jou en je pony :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:27

Waarom doe je het dan niet?

Als je er niet te zwaar voor bent en je er thuis ook onderlinge wedstrijdjes mee rijdt, waarom dan niet elders? Ja, je gaat commentaar krijgen dat je er te groot voor bent, en ja, je gaat lagere punten krijgen omdat het geen standaard combinatie is, maar als je dat niet boeit, lekker doen. Zoals je zelf al aangeeft, de vraag hoe lang je uberhaupt op je pony door kan rijden is een hele andere.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:28

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto :)
Denk dat ik het persoonlijk niet zou doen, of dan inderdaad eerder eens zou kijken naar het mennen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:30

Ik rij zelf met mijn Welsh van 1.30 tussen quarters van 1.45 - 1.60. Ben ook altijd het ukkie van de hoop, maar ik won wel lekker de Horsemanship met mijn kleintje! Gewoon doen als je pony het aan kan, mijn pony is 1.30 en zelf ben ik 1,58 gaat nog heel goed (word bijna 17 en pony is er 10) :D Pony heeft er ook plezier in en gaat absoluut niet meer weg.

Tuurlijk krijg je commentaar dat je te groot bent, maar als jij zekerheid hebt dat je pony het aan kan en je hem niet in de weg zit, moet je daar schijt aan hebben. Ik kom met mijn benen niet eens 10cm onder zijn buik uit en mijn bovenlichaam torent er ook niet bovenuit.