dispensatievraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

dispensatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 10:04

Ik heb een vraag over het aanvragen van dispensatie. Ik heb sinds kort mn "oude" paard terug, nadat ze een aantal jaren verkocht is geweest. Ik heb in het verleden met dit paard tot de M1 gestart.

Omdat ik vroeger met meerdere paarden Z2 en 1x ZZ-L gereden heb, mag ik geen B meer starten. Nu is het zo, dat dit inmiddels al zo'n 5-6 jaar geleden is, en ik in de tussentijd enkele jaren niet heb gereden.

Ik ben eigenlijk gewoon weer helemaal opnieuw begonnen en heb ook echt niet meer de kwaliteiten die ik vroeger had. Zou ik het KNHS om dispensatie kunnen vragen om met dit paard gewoon helemaal opnieuw in de B te mogen beginnen of heb ik daarmee geen schijn van kans?

Als ik dacht dat het niet eerlijk zou zijn, dan zou het niet in mijn hoofd opkomen om het te willen vragen, maar omdat ik er zo lang uit ben geweest en dit paard ook echt weer opnieuw begint (ze is de afgelopen jaren recreatief bereden geweest), lijkt het me voor ons beiden de beste manier voor een nieuw begin.

Biskwie

Re: dispensatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:05

Je voldoet aan de 36 maandenregeleing die hiervoor staat om in aanmerking te komen voor dispensatie.

In die 36 maanden mag je dan ook echt geen actieve startkaart oid gehad hebben.

In het algemeen wedstrijdregelement vindt je meer informatie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:36

Dan zou ik daar niet binnen vallen. Ik heb vorig jaar met mn andere paard een startkaart gehad. Een paar keer l1 gestart maar in april voor het laatst door langdurige blesdure paard.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:46

Misschien met een afwijzing in je achterhoofd, toch even de stoute schoenen aantrekken en een goed onderbouwde mail sturen. Niet geschoten is altijd mis.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:20

Ik denk dat ik dat maar ga doen. Misschien dat hier mensen waren die ervaring met iets vergelijkbaars hadden, vandaar dat ik het hier vroeg.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:43

Succes! Ik ken de KNHS als een coulante organisatie als je een verzoek goed en terecht kunt onderbouwen.

Paar jaar geleden heb ik dezelfde dispensatie aangevraagd en gekregen.
Echter voldeed ik aan de 36 maanden regel.

Vorig jaar heb ik nogmaals dispensatie aangevraagd m.b.t. startgerechtigdheid in lagere klassen (met een reeds geklasseerd paard L willen starten, terwijl we officieel volgens de inschalingstabel van de KNHS in het M2 thuishoorden). Toen heb ik deze toegewezen gekregen op basis van functiebeperking (incl. lichamelijke keuring en toewijzing in de para-klassen, naast de reguliere wedstrijden).

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:01

Dispensatie om in de B te starten krijg je niet lijkt mij. Je voldoet immers zelf niet aan de 36 maanden eis. Heb je overigens je standen gecheckt op MijnKNHS? Bij mij klopte daar iets niet en dat vind ik helemaal prima :D

In mijn omgeving ken ik niemand bij wie het toegekend is om weer in de B-dressuur te starten, ook al voldeden ze wel aan de 36 maanden eis. Dispensatie om L1 of L2 te starten krijg je wellicht wel. En zoveel verschil maakt B en L1 natuurlijk niet.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:07

Ik heb hetzelfde gehad, ik had een aantal jaren niet gereden met mijn paard, en ZI starten wilde ik niet, en heb toen dispensatie gehad voor het MI :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:30

Nee, ik denk ook niet dat de KNHS hier in mee zal gaan. Ik zou ook niet weten waarom.
Ik snap ook helemaal niet waarom je dit zelf zou willen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:32

dat had ik uitgelegd in de OP? Omdat paard 3 jaar weg is geweest en alleen recreatief heeft gelopen, waardoor we weer opnieuw aan een basis moeten beginnen. Daarbij heeft paard nu spat en moet zeer rustig weer opgebouwd worden. Ik ben zelf ook niet meer op het niveau dat ik was. Ik heb sinds mijn dochter geboren is (nu 4 jaar geleden) zware fybromyalgie (al ben ik daar zelf niet over uit, maar dat is wat de reumatoloog zegt), dus kan ook niet op dat niveau presteren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:40

Die ervaring die je hebt raak je toch niet meer kwijt? Iemand als jij heeft toch helemaal niets te zoeken in de B en zeker niet met een paard dat in het verleden al m1 heeft gelopen.
Je kan toch rustig aan het trainen gaan en weer gaan starten als je haar weer op nivo hebt?
Je bent toch ook nooit gestopt met rijden? Ik ben de afgelopen jaren geregeld topics met rijfoto's van je tegengekomen. :)
En buiten dat, waarom zou je weer wedstrijden willen gaan rijden met een paar met spat?
En over je gezondheid, er zijn genoeg mensen met lichamelijke beperkingen die roeien met de riemen die ze hebben, daar sta je niet alleen in. Ik heb reuma en doe ook m'n best, ondanks de beperkingen met zich mee brengt. :) Niet bij de pakken neer gaan zitten...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 07:12

Karin, de ervaring raak je niet kwijt nee, maar ik vind het jammer dat je oordeelt over iets waar je niks vanaf weet.

Bij mijn weten heb ik me in 2009 op bokt geregistreerd en dat was in de periode dat ik niet reed. Ik ben in 2006 gestopt en in 2010 weer helemaal opnieuw begonnen. Opnieuw begonnen omdat ik mijn hele vertrouwen kwijt was door een vervelende val van een paard en omdat ik toen opeens een vervelende beperking had. De rij-topics die je van mij hebt gezien zijn allemaal van na de stop, daar is ook weinig niveau op te ontdekken geweest als je het je zo goed kunt herinneren.

Ik wil inderdaad roeien met de riemen die ik heb en daarom wil ik graag op een rustige manier in een voor ons passend niveau weer deel kunnen nemen aan waar mijn passie ligt, namelijk wedstrijden. Dat is dus niet bij de pakken neer zitten lijkt mij.

Waarom zou ik GEEN wedstrijden willen rijden met een paard met spat? Paard loopt weer rad, heeft plezier in het rijden, maar mist absoluut de kracht voor M-werk en als ze dat ooit weer krijgt, dan gaat dat best nog een tijd duren, want ik wil haar niet overbelasten. Ik ben geen boshobbelaar, dus waarom mag ik dan geen wedstrijden rijden van jou? Beetje jammer deze reactie. Je hebt geen idee...