Taktfout bij het wijken --> onderdeel draf ook onvoldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Taktfout bij het wijken --> onderdeel draf ook onvoldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:12

Hoi :),

Een tijdje geleden had ik een wedstrijd met mijn paard, en eigenlijk ben ik telkens met een vraag blijven zitten:

Bij het wijken maakte mijn paard 2 'huppeltjes', en voor dit onderdeel kregen we dan ook terecht een 4 met als commentaar: 'taktfouten'. Hier was ik het ook helemaal mee eens, maar ik zag dat de jury voor het onderdeel draf ook een 5 (of zelfs een 4, weet het precieze punt niet meer. In ieder geval onvoldoende) heeft gegeven, met als commentaar: 'taktfouten bij het wijken'. De jury was op die wedstrijd al weg, dus kon het niet meer vragen. Maar er zijn vast wel bokkers die weten waarom dit punt hierdoor ook onvoldoende wordt? In de rest van de proef was de draf van mijn paard gewoon goed, dus was het dan niet logischer geweest als het onderdeel wijken lager zou zijn geweest, en het onderdeel draf wel gewoon voldoende? Of denk ik nu in de verkeerde richting?

Vind het niet erg verder, vroeg het me gewoon af. Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Taktfout bij het wijken --> onderdeel draf ook onvoldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:13

Ik verwacht dat de jury het draven zonder de tactfouten in het wijken beoordeeld zou hebben als een 6 en nu met een 5.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:16

Een onvoldoende op het algemene punt is volgens mij zeker onterecht, zeker als hij in zijn commentaar alleen maar verwijst naar je wijken. Moesten de taktfouten in het gehele drafstuk meermaals zijn teruggekomen dan is het punt wel terecht, maar zijn commentaar slecht gekozen.

Maar hoe dan ook, ik zou er wel aandacht aan besteden aan die taktfouten, want die tonen ze niet zomaar ;)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:24

SheeNergo: ja, dat hebben we ook zeker gedaan! Ondertussen zijn we nog een paar keer gestart (de wedstrijd waar dit over gaat was nog in het L1, begin april), en we hebben die wedstrijden geen commentaar meer over de takt gehad. Dus dat is in ieder geval wel verbeterd! Maar vroeg me dit gewoon af, omdat ik het raar vond :). Die wedstrijd zaten de taktfouten echt alleen in het wijken (en ook maar naar 1 kant, de andere kant hadden we wel een voldoende voor het wijken), anders zou ik het inderdaad ook wel snappen.

Bedankt voor jullie reacties!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:37

Ik zou het zelf niet afgestraft hebben. Je bent immers al afgestraft bij de taktfouten voor het wijken met die 4. Het punt aan het einde is om de draf in zijn algemeenheid te beoordelen. De fout bij het wijken kan gekomen zijn omdat jij teveel stelling nam oid. Dat wil niet zeggen dat de draf in het algemeen onzuiver was.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:39

Dat is wel heel streng!
Ik jureer zelf niet, maar vind het raar dat je algemene wijken ook wordt afgestraft door 1 onderdeel in je proef wat toevallig ook dravend gedaan wordt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:52

Bij draf-punt geef je een punt voor het drafwerk/kwaliteit van een paard (algemene indruk).
Als jou paard taktmatig (algemeen) draaft, kun je in mijn ogen geen onvoldoende halen in de b/l.

In mijn ogen (afgaand op jou verhaal) zou je voor draf dus een voldoende moeten hebben, en zouden 2 taktfouten in draf in de gehele proef geen reden zijn on draf als onvoldoende te beoordelen, maar alleen in dat onderdeel (het wijken dus).