Bang voor wedstrijd zondag 26 mei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmee1233

Bang voor wedstrijd zondag 26 mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:36

Hai,
Ik ben Esmee en ik heb aanstaande zondag 26 mei paardrijdwedstrijd op een Arabiertje.
Ik moet op Diego en daar ben ik best wel bang voor, want hij loopt nogal hard en hij vindt het ook nogal spannend om alleen in de bak te zijn.
Ik ben niet zo'n held op Diego en omdat hij dan ook zo gespannen is, stoken we elkaar alleen maar aan en dan wordt het natuurlijk een drama!
het komt door mezelf dat weet ik, maar ik denk ook altijd negatief bij dit soort dingen!!
Heeft iemand tips??
Desnoods een tip waardoor ik zelf rustig wordt!!

Pleas graag voor zondag een tip!!

Groetjes Esmee :)

Mijati

Re: Bang voor wedstrijd zondag 26 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:39

Gewoon er een oefening van maken. Jury?? Welke jury, jij gaat lol maken met Diego, en wat iedereen naast de bak doet, moeten ze helemaal zelf weten.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:39

kan je niet wisselen. leg je probleem uit en vraag of je om een ander paard mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:41

Ten eerste: Leer je proef goed uit je hoofd! Dan ben je er zeker van dat je niet verkeerd rijdt, en ben je die zenuwen in iedergeval kwijt.

Beloon de pony tijdens het inrijden veel, en probeer gewoon rustig en ontspannen te blijven zitten. Je zal gelijk zien dat dat werkt! :) Als de pony voelt dat jij niet bang bent, zal hij ook rustiger worden. Oefen dit ook in de les.

En tijdens de proef: Gewoon lekker rijden, en je vooral niet druk gaan zitten te maken. Als je denkt aan wat er allemaal fout zou kunnen gaan is het inderdaad wat enger, maar als je denkt: "Ik zie wel hoe het loopt, als het niet goed gaat is het ook niet erg" (want het is helemaal niet erg als het niet goed gaat), dan gaat het allemaal veel lekkerder.

Succes! :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:43

en ook, wat maakt het uit als het four gaat. het is toch nog steeds leuk geweest. of niet?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:45

Gewoon van genieten, wedstrijden leer je van. En of het nou een arabier of een fjord is maakt toch niets uit? arabieren kunnen ook rustig zijn en fjorden ook wild, dus dat is een beetje overbodige informatie.

Hoop dat je wedstrijd goed gaat, en anders volgende x beter joh!

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:56

super bedankt voor alle reacties en Austria inderdaad het is maar een Arabiertje en een haflinger bij ons op stal is wilder dan Diego!!! super bedankt allemaal ik kan hier echt iets mee en als je nog meer tips hebt hoor ik het graag!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:08

Pak een leuk vrolijk liedje, en ga die neurien als je je proefje rijdt, of heel zachtjes zingen. Daardoor ben je zelf minder gefocussed op hetgeen waar je je druk om maakt, en zeker als het een vrolijk liedje is ga je je meer ontspannen. Doordat je zingt of neuriet heeft dit ook positief effect op je ademhaling, wat je ook meer ontspannen maakt. En dit heeft allemaal weer een gunstige uitwerking op Diego, want als jij je ontspant zal hij zich ook minder gespannen voelen. Bovendien heeft het zachte geluid wat je maakt ook een kalmerend effect op het paard.
Het klinkt vreemd, maar ik ken er heel wat die met deze tip veel fijner een proef reden, met veel minder spanning als ze normaal hadden.