Is dit doping?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Is dit doping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:56

Hoi bokkers,

Ik wil mijn paard graag het volgende product geven:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 8212/55082

Nu zag ik dat er hennepolie in verwerkt zit en er zijn mensen bij mij op stal die zeggen dat hennepolie als doping wordt gezien en aangezien ik wedstrijden start met mijn paard dat ik het hem niet zou mogen geven. Ik heb zitten zoeken naar de lijst met producten/verboden middelen, maar ik kan er geen wijs uit.

Normaal gesproken staat het er altijd wel bij als het positief zou kunnen zijn bij een dopingtest en dat staat hier niet bij. Ik zag het zelfs voorbij komen onder de categorie wedstrijdpaarden, dus ik denk dat het geen kwaad kan.

Wordt dit product gezien als doping?
Kan iemand me hier een antwoord op geven?

Schoentje

Re: Is dit doping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:24

Volgens mij is het niet positief, kan het ook niet in de lijst vinden.
Maar bij twijfel gewoon niet geven. Waarom wil je dit aan je paard geven als ik vragen mag?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:36

Ik wil het hem geven omdat hij een supplement krijgt en dat is handiger geven met wat olie eroverheen. Ik kan hem uiteraard gewoon zonnebloemolie geven, maar als ik de omschrijving van het product lees dan lijkt deze olie me erg geschikt voor mijn paard.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:40

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:44

Bedankt Sabbientje! Ik had nog niet gezien dat je op de ingredienten kon klikken en dan meer informatie over dat specifieke ingredient kreeg.

Staat dat het gegarandeerd dopingrvij is, dus ik ga het gewoon bestellen :)

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:04

In de B word je daar toch niet op getest :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 16:14

Ik denk ook niet dat het zo maar voorkomt dat ik getest zal worden, maar zag pas geleden in de Paard&Sport twee uitspraken voorbij komen waarin mensen wel gepakt waren (weet uiteraard niet op welk niveau) en dat ging toch om serieus geld wat je dan moet betalen. Dat risico loop ik liever niet, ondanks dat ik pas in de B zit ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:17

In het B heb je net zoveel kans op een dopingcontrole als in het Z.
De kans is wel zeer klein, maar in alle klassen even groot. Heb afgelopen winter nog een controle gezien op concours in het B en het M, het Z dat daarna kwam controleerde ze niks.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:19

Met twijfel zal ik het niet doen.. Ik heb er niet zo veel verstand van maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het niet doen.. Maar aan de andere kant.. Waarom verkopen ze dit anders maarja zoals ik al zei ik heb er niet echt veel verstand van. Vraag het anders aan een meer ervaren iemand die meer van dit soort dingen gebruikt.. Des noods kan je je dierenarts nog een belletje geven dat kost volgens mij geen centen. (behalve de bel kosten ;))

erg veel succes !

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:36

XxDancexX schreef:

Haha jawel hoor.
Niet vaak, maar er zijn zeker wel mensen die (zelfs bij de pony's) in de B getest zijn op doping.
Ik heb het zelf gezien.

TS nog een tip voor als je twijfelt; mail de KNHS even of neem de dopinglijst op de website van de KNHS even door.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:00

De KNHS heeft geen dopinglijst, maar gebruikt de lijst van de FEI. Helaas wordt dat er dan niet duidelijker op, omdat dat een lijst is van een pagina of 30 met alle werkzame stoffen die positief testen. De meeste van deze stoffen hebben ingewikkelde latijnse namen, die op de op de fles of verpakken anders genoemd kunnen worden.
Veel dierenartsen zijn zelfs niet op de hoogte van alle stoffen die op de lijst staan, dus bij twijfel gewoon niet gebruiken. Al denk ik persoonlijk ook dat dit spul niet positief test en de kans op een controle is zeer minimaal, minder dan 1%...

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:30

Ik had inderdaad de lijst van de FEI erbij gepakt, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Op de site van de paardendrogist heb ik bij het ingredient hennepolie gekeken en daar staat bij dat het gegarandeerd dopingvrij is.
Mijn ervaringen met de paardendrogist zijn erg goed en ik ga er vanuit dat ze dit ook goed uitgezocht hebben. Voor de zekerheid bel ik denk ik ook even de dierenarts/KNHS op.

Thnx voor jullie reacties in ieder geval!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:06

XxDancexX schreef:

Dus daarom zou je doping gebruiken? Wat een onzin.

RaymondP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:05

JustLizz schreef:
Ik had inderdaad de lijst van de FEI erbij gepakt, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Op de site van de paardendrogist heb ik bij het ingredient hennepolie gekeken en daar staat bij dat het gegarandeerd dopingvrij is.
Mijn ervaringen met de paardendrogist zijn erg goed en ik ga er vanuit dat ze dit ook goed uitgezocht hebben. Voor de zekerheid bel ik denk ik ook even de dierenarts/KNHS op.

Thnx voor jullie reacties in ieder geval!

Slim om het nog even te checken bij de KNHS,.
Tip: doe dat per mail, dan heb je het zwart op wit.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:43

Als je je twijfel hebt, niet doen. Maar ik zou niet weten waarom er in een paardenproduct doping zou moeten zitten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:54

Er zijn ook genoeg medicijnen die je niet mag gebruiken, Missy_Maxie.
Maar hennepstro wordt ook gebruikt voor paarden, daar zitten ook geen drugs in.
Dat is met de olie hetzelfde, alleen de bloemetjes van hennep kun je gebruiken voor drugs.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:07

XxDancexX schreef:

En toch ben ik op wedstrijden geweest waar gewoon willekeurig ruiters eruit gepikt werden en de paarden getest werden. Ook B ruiters.

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:19

Hallo, ik zag dit onderwerp staan en dacht toch even kijken.
In de basis niveau wordt je vaak niet getest, maar zou het geen slecht idee vinden om dit te doen.
er was ook een vrouw bij ons op stal die haar paard kalmering spul gaf voor dat ze op wedstrijd ging en dit product is niet toe gestaan Vindt het jammer dat hier niet meer toezicht op word gehouden!
Ik zeg altijd het moet leuk blijven

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:06

sharonsonja schreef:
In de basis niveau wordt je vaak niet getest, maar zou het geen slecht idee vinden om dit te doen.
er was ook een vrouw bij ons op stal die haar paard kalmering spul gaf voor dat ze op wedstrijd ging en dit product is niet toe gestaan Vindt het jammer dat hier niet meer toezicht op word gehouden!
Dan alsnog moeten ze precies jouw paard testen, dus zo'n steekproef is een naald in een hooiberg.
Die vrouw doet het hopelijk voor haar paard (een erg gestressed paard is beter af als ie rustig is) en niet voor de beste prestatie, dan snap ik het nog wel.
Maar ik zou het zelf nooit doen. :n

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:22

MirandaFuego schreef:
sharonsonja schreef:
Dan alsnog moeten ze precies jouw paard testen, dus zo'n steekproef is een naald in een hooiberg.
Die vrouw doet het hopelijk voor haar paard (een erg gestressed paard is beter af als ie rustig is) en niet voor de beste prestatie, dan snap ik het nog wel.
Maar ik zou het zelf nooit doen. :n

Nou deze vrouw doet het niet voor het paard maar voor de winstpunten!
en laat ook o.a. 11 dagen te laat enten en laat de datum terug schrijven zodat ze wel mag starten.
op het moment dat het beter is voor het paard kan ik het me ook voorstellen, maar dit beestje is 4 en loopt M1 en de traint al voor ZZ-licht