Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:03

Hoi mensen,

Ik vraag me af of het gewicht van een ruiter of amazone bepalend is in een proef ik had hier over een discussie met een stal genoot.

De dochter van een vrouw bij ons op stal en is rijkelijk bedeeld niet echt heel dik maar toch zeker wel een flinke dame.
De dochter wilde heel graag wedstrijden rijden maar moest eerst van haar moeder tien kilo afvallen omdat ze anders voor spek en bonen mee zou doen.

Ik gaf gelijk aan het hier niet mee eens te zijn je kunt een goede proef rijden of niet hooguit dat de jury je een puntje minder geeft op de houding.

En nu jullie meningen en ervaringen....

Ashley5760

Re: Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:12

Nee.
Ik ben zelf jury en zwaar (en rij ook nog wedstrijden). Ik kijk iemand op de ring er niet op aan, hij/zij wordt beoordeeld op wat ik zie. Als een ruiter (dik of dun) in de weg zit of juist heel fijn zit wordt dit meegenomen bij houding en zit.

Zelf heb ik niet het idee dat ik erop naar beneden gepunt ben als ruiter zijnde, ja doorzitten is een probleem maar ken genoeg "dunne" mensen die dat ook hebben.
Ik zei altijd als ik exact dezelfde proef rij als een slank iemand, echt exact. Zou zij misschien winnen omdat het "beeld" mooier is, maar dat komt naar mijn idee nooit voor.

Dus gewoon lekker rijden :). Iedereen heeft slechte en goede dagen ;).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:16

Ik ken een jurylid die dat wel doet en daar ook rond voor uit komt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:23

Dat heb ik nog nooit gehoord, maar vind dat een jury toch wel iets mag zeggen van de sportieve conditie van de ruiter of het paard. Een stalgenoot is op wedstrijd wel eens door een jurylid (niet zo vriendelijk) aangesproken op haar 'royale' paard (oud Gelders type en idd wat rond). Na haar kwam een paard met een forse amazone de ring in, die kreeg niets te horen.

Ik snap dat dik zijn een gevoelig onderwerp is, maar ik vind dat je als sportbond hier best een standpunt over in zou mogen nemen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:28

Maar dan nog mag er niet vanwege het gewicht een punt af gaan ofzo. Er mag alleen wat vanaf als het gewicht ook in de weg zit, maar dat wordt in dit geval als 'houding/zit' beoordeeld. Ik heb twee stalgenootjes die forser zijn dan ik maar toch echt veel beter rijden, super stil zitten en het paard zo netjes laten lopen.. kom ik aan met mijn 63 kilo.. dan mag ik heel sportief zijn in verhouding, maar het gaat erom HOE jij je paard rijdt. Niet of je dik bent.

Natuurlijk is 'over'gewicht een probleem, maar als jij echt fanatiek de paardensport bedrijft moet je ook een goede conditie hebben en denk dat het zich vanzelf wel selecteerd.. Maar mijn inziens is dat niet de taak van een jury om te beoordelen. Het gaat echt op de proef en hoe je je paard rijdt.
Laatst bijgewerkt door Aartje op 01-05-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:30

Ik denk niet dat de jury je punten erop mag laten verminderen, maar een opmerking over je conditie/gewicht op het formulier zou idd wel mogen. Uiteindelijk zou het de ruiter alleen maar aansporen tot actie, als de ruiter echt goed wil worden bijvoorbeeld heeft hij/zij een steuntje in de rug.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:30

shirleyp snap je punt hier is ook al ooit heel discussie topic over geweest en toen werd ook aangehaald van ja wat als ruiter ziekte heeft en daardoor dik is (en zeg je dan ook van iemand die anorexia figuur heeft...)
Ik denk dat knhs er wel meer in promoot nu met ruiterfitheid en oceral in ruitershops zijn boeken en benodigdheden verkrijgbaar enz.
Dus je ziet wel dat er meer aan gedaan word vind ik

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:38

Ashley, heb het discussietopic destijds gevolgd en ben met aardig wat argumenten bekend. Ik snap dat het niet zo zwart-wit is. Denk dat het goed is dat de bond ruiterfitheid stimuleert, dat zie en hoor je idd steeds meer. Het moet ook geen negatieve lading krijgen, dat werkt alleen maar averechts denk ik. Puntenaftrek kan niet, maar inderdaad een zorgvuldig gekozen, stimulerende opmerking van een jury moet kunnen. Ook al loop je dan het risico dat je ooit een keer iemand treft die forser is vanwege medische redenen, want (wees eerlijk) procentueel gezien zijn dat er erg weinig.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:44

Helemaal mee eens. Mbt procentueel enz.
Alleen ik kan me als jurylid niet voorstellen/indenken dat ik er zelf iets van zou (moeten) zeggen.
Ja als iemand wel zo enorm in de weg zit of scheef of wat dan ook, maar dan maak ik er iets van als amazone moet meer meezitten/zit scheef/benoem ik precies het geen waar het in mijn ogen mis gaat.
Ik zie ook wel eens zwaardere te paard maar ken er maar 1 waarbij je het ook terug ziet in beweging van de pony, die persoon had ik ook meegenomen naar jurycursus (had interessante koudbloed + was benieuwd mbt gewicht) hebben het er ook specifiek over gehad je zag duidelijk dat de pony bij elke drafpas er last van had. En toch mochten we (naar wat ik me herriner) niks over het gewicht zeggen (wel bij elk draf onderdeel "takt" enz.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:52

Dat vind ik dan wel een beetje een gemiste kans van je opleiders en/of de KNHS... Als je ziet dat een paard er last van heeft, moet je als official iemand daar op kunnen aanspreken (met voldoende respect). Dat mag wat mij betreft ook worden gedaan bij iemand van 60 kilo die zagend de proef door gaat of iedere drafpas in het zadel ploft omdat er onvoldoende balans is.

Juryleden hoeven er niks over te zeggen, maar het mag wel. Denk dat dat mijn standpunt is :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:55

shirleyp; ja zo kun je het zien, iemand die namelijk proef zagend doorgaat kan hierop wel uitgesloten worden...
Mbt wat ik geleerd heb kan ik niet veranderen, maar ben het in de praktijk ook (nog) niet tegengekomen, om eerlijk te zijn.
Vind de promotie om meer sport dan alleen paardensport te doen wel een goed begin en zeker met adelinde als voorbeeld die er zelf enorm veel aan doet! (ondanks dat ze slank is)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:03

Zolang het paard niet wordt gehinderd of het niet gezond zou zijn voor het paard om met dat gewicht rond te lopen, mag er van mij niks worden gezegd :)

Je lichaam is je eigen keuze, net als je conditie en gezondheid. Het is niet aan een wedstrijdjury om hier een opmerking over te maken, vind ik!

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:11

Nadja15; Vind ik ook! Ik zou het namelijk best raar vinden dat als ik mee zou doen aan een wedstrijd, met volle moed. En opeens word mij dan verteld om wat aan mijn conditie of gezondheid te doen..
Tja dat vind ik dan nog kunnen.. Alleen het zou wel akelig zijn als er een punt werd afgetrokken, vind ik!
Gr.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:14

ik vind paardrijden toch echt een sport, waarbij zowel ruiter en paard in een goede conditie moeten zijn. Toch denk ik dat je je paard over hinderd met overgewicht, hoe goed je houding ook is. Dressuur gaat toch ook om het plaatje, en ik denk dat het plaatje beter in verhouding is, als geen van beide te dik is/

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:21

Oftewel; dikke mensen kunnen en mogen niet paardrijden?

Maar wat mogen ze dan wel? Voetbal? Nee, daar lopen ze niet hard genoeg voor. Turnen? Nee, niet lenig genoeg voor. Je gaat mensen selecteren en beoordelen op bepaalde vaardigheden/functioneringen en dat vind ik ergens een vorm van discriminatie... Je gaat toch ook niet een Marokkaan weigeren bij een voetbalclub omdat ze nou eenmaal gewelddadiger zijn?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:24

nadja15 schreef:

Maar wat mogen ze dan wel? Voetbal? Nee, daar lopen ze niet hard genoeg voor. Turnen? Nee, niet lenig genoeg voor. Je gaat mensen selecteren en beoordelen op bepaalde vaardigheden/functioneringen en dat vind ik ergens een vorm van discriminatie... Je gaat toch ook niet een Marokkaan weigeren bij een voetbalclub omdat ze nou eenmaal gewelddadiger zijn?

Wat een vooroordeel, dat dikke mensen langzaam en niet lenig zijn is een feit, dat Marokkanen gewelddadiger zijn niet (nog niet...).
_O-

Echt te dikke mensen mogen in mijn ogen niet paardrijden, een paardenrug is niet gemaakt om op te zitten, laat staan met 90/100 kilo.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:26

nadja15, je gewicht, lichaamsbouw, lenigheid heeft gewoon invloed op je sportprestaties. Ook al is dit bij paardrijden minder 'erg', vind ik wel dat als je wedstrijden wilt rijden, je niet alleen je paard moet trainen, ook jezelf.

Ik vind wel dat jury's hier niks over zouden moeten zeggen, en ook geen puntenaftrek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:28

Ik vind het geen gek iets hoor, verwachten dat de ruiter in goede conditie is.
Maar belangrijker zou ik zelf eigenlijk vinden dat hij/zij het paard niet in de weg zit en de verhouding klopt.
Anderzijds vind ik ook dat het niet te sirieus moet zijn allemaal, niet iedereen is 60 kg en daar hoef je niet zo hard op afgestraft te worden.
Maar koop er dan wel het paard naar zou wel de voorwaarde moeten zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:30

xSlvna schreef:
nadja15 schreef:

Wat een vooroordeel, dat dikke mensen langzaam en niet lenig zijn is een feit, dat Marokkanen gewelddadiger zijn niet (nog niet...).
_O-

Echt te dikke mensen mogen in mijn ogen niet paardrijden, een paardenrug is niet gemaakt om op te zitten, laat staan met 90/100 kilo.

maar niet alle dikke mensen kunnen niet hard lopen. Zo zullen er dus ook marokkanen zijn die gewelddadig zijn, ook al is dat geen feit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:32

Je zegt het zelf? :+
Dikke mensen zijn minder snel dan slanke mensen, dat is gewoon een feit (en natuurkundig te controleren, zwaartekracht ed.).

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:37

xSlvna schreef:
Je zegt het zelf? :+
Dikke mensen zijn minder snel dan slanke mensen, dat is gewoon een feit (en natuurkundig te controleren, zwaartekracht ed.).

Er zullen dikke mensen zijn die harder lopen dan bepaalde dunne mensen. Als je dan op gewicht zou letten, ben je een snellere speler kwijt.
Zo zijn er dus ook niet Marokkanen die gewelddadiger zijn dan een willekeurige marokkaan, maar neem je dan de marokkaan niet omdat ie marokkaan is?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:54

Mij zou het geweld bij wijze van eigenlijk 0,0% interesseren, dat gewicht op de paardenrug wél ;)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 07:07

Kunnen we misschien ontopic blijven over mijn vraag?
Bovendien gaat het niet over dik maar over gezet, dankuwel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:20

Ik weet wel een jury die er eerlijk voor uitkomt dat een mooie slanke blonde jonge meid in zijn ring veel meer kans heeft op een wp, omdat ze bij twijfel eerder naar de 7 gaan dan naar de 6 omdat de looks beter zijn. Maar dat is een Belgisch jurylid.

Echt voor spek en bonen meedoen niet, ik denk wel dat je met een slank sportief figuur qua looks toch in het voordeel bent en dat juryleden daar wel gevoelig voor zijn. Niet omdat ze per se dat blondje in de ring willen, maar omdat het totaalplaatje mooier is, en dat scoort gewoon.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:31

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat een jury daar een ruiter op afrekende. Wel dat er wat gezegd werd over de conditie van het te dikke of te dunne paard.