Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nicky_rilana schreef:staat in het proevenboekje:
richtlijnen voor de verzorging van het geheel
het paard word in wedstrijdconditie voorgesteld. het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beordeling niet van belang. voor de wijze van correct toiletteren van het paard word een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. voor paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals fjorden, ijslanders, shetlanders en friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
de manen
a. gevlochten in één enkele rijvan dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de manen top mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frondriem worden geslagen.
b. los gedragen goed verzorgde naar één zij liggende manen van gelijke lengte.
c. op andere wijzen dan onder (a) aangegeven gevlochte manen.
d. totaal afgeschoren manen.
bij voorkeur word vlak achter de oren een stukje manen verwijderd ('derde oor'), zodat het hoofdstel goed op de plaats blijft.
de bovekant van de staart
a. de haren van de staart worden ingevlochten over een afstand van tenminsten een vierde deel van de staartwortel. het meevlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. de haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. de haren van de staartwortel 'bijgeknipt'.
d. natuurlijke staartgroei, mits verzorgd.

Calente schreef:Hallo,
Ik heb 26 mei voor het eerst een wedstrijd met m'n eigen paardje. Ik heb vroeger op de manege altijd F-proefjes gereden.
Mijn vraag is, mag je tijdens wedstrijden een hengstenvlecht? Ik hoorde laatst van een stalgenootje dat zij geen hengstenvlecht mocht. Nou heeft mijn paard lange manen en vind ik het zonde om ze af te knippen voor knotten.
Ik hoop dat iemand het antwoord weet,
Bedankt!
Annemarieke

MiStimaBo schreef:Het mag , maar ikzelf vind dat je alleen een hengstenvlecht moet maken als je een hengst hebt en ook vind ik knotten met naald en draad mooier!
ieders eigen mening !