Ik mag voor iemand die volgend jaar internationaal gaat starten kür muziek schrijven
Ik doe dit samen met 2 andere meiden, we hebben de opdracht gekregen via school (ik studeer songwriting).
De kür zoals ie nu is hebben we op film en we zijn aan de hand daar van aan de slag gegaan. Na het een en ander proberen kwamen we er achter dat een bepaalde bekende song (ik laat titel even achterwege) PERFECT bij het paard past (een stoere bruine reus, geen overdreven voorbeen spektakel maar wel een energieke uitstralen en stevige gangen) en kregen we het idee om een bewerking van dat nummer in de kür te verwerken. Dit idee naar zowel de amazone als onze leraar gestuurd; de amazone vond het tof, de leraar was en heel stuk minder enthousiast omdat we voor zijn vak zelf moeten componeren dus hij wil geen gerommel met al bestaande muziek.
Ik kan het idee echter niet loslaten en ben nu een motivatie aan het bedenken waarmee ik mijn leraar kan overtuigen om het een kans te geven; de kur zou dan welliswaar niet helemaal van eigen hand zijn, maar we gaan niet klakkeloos knippen en plakken; het arrangement zouden we dan helemaal aanpassen en alles zelf opnemen dus geen geklier met samples. De artiest van wie de song is wordt universeel gewaardeerd, door jong en oud, en zou dus ook bij de jury goed in de smaak kunnen vallen.
Daarnaast is het zo dat in bijna iedere kur die ik gezien/gehoord heb wel een referentie zit naar bestaande muziek. Ik vind het wel lastig om dit goed aan hem uit te leggen; ik ben binnen dit project de enige met verstand van paarden, en heb het idee dat het voor de anderen wat lastig te begrijpen is hoe bepaalde muziek de beweging van het paard zo mooi aan kan vullen.
Ik vroeg me wel af; hoe zit het met copyright? Ik weet dat als je bestaande muziek gebruikt in bijv. een theater voorstelling dat je daar dan wel wat voor moet betalen, maar hoe zit dat op een wedstrijdterrein, met name als het niet om de originele muziek maar om een bewerking/cover gaat. Weet iemand dat misschien?
Verder nog een paar vragen voor de dressuur bokkers om mijn inzicht wat uit de breiden (ik weet best een beetje van dressuur maar ben zelf nooit een wedstrijdruiter geweest en weet dus weinig van hoe het er op een ZZ/lichte tour wedstrijd aan toe gaat):
- Hoe wordt de muziek precies beoordeelt? Maakt het een groot deel van de punten uit?
- Wat is jullie ervaring met wat modernere muziek ten opzichte van de jury; gaan ze daar in mee?
- stem/zang in de kür: do or don't?
- Wat vinden jullie zelf echt hele toffe kürs en welke vinden jullie dan weer echt lelijk?
Als jullie me een beetje zouden kunnen helpen door het beantwoorden van enkele vragen zou je me heeeeeel gelukkig maken
Alvast bedankt!