starten op gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

starten op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 00:05

Het valt mij op dat steeds meer ruiters het vervelend vinden om op gras te starten en dus xde wedstrijden opzoeken die op zand worden verreden.
Best jammer, op deze manier zullen steeds meer grote concoursen ophouden te bestaan.
Hoe denken julle daarover?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:22

Teddy321 schreef:
Het valt mij op dat steeds meer ruiters het vervelend vinden om op gras te starten en dus xde wedstrijden opzoeken die op zand worden verreden.
Best jammer, op deze manier zullen steeds meer grote concoursen ophouden te bestaan.
Hoe denken julle daarover?

Puur bezuinigingen.... Op zand hoef je niet vierkant op ijzers + geeft minder stress (voor sommige) gezien stiften indraaien.

Mij maakt het niet uit rij zelfs liever op gras omdat veel "gewone" zandwedstrijden op slap zand zijn ipv agterberg bodems ;). Schroeven indraaien is kwestie van africhten, ben 9vd10 keer alleen en ze zitten er altijd in zonder stress ;). Grasbodems hebben meer houvast. Als zand modder wordt is het glibberen bij gras is dat iets minder snel.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:26

Ik start eigenlijk graag op de grote grasconcoursen, mits de bodem goed genoeg is. Deze wedstrijden hebben veel meer sfeer vind ik.
Hier in de omgeving zijn meerdere prima grasbodems te vinden en dan heb ik er echt totaal geen probleem mee. Stiften draaien kost wat meer tijd, maar die plan ik in en dan is dat prima. Op het moment dat je te maken hebt met typisch Nederlands wateroverlast, dan is het inderdaad wel eens minder. Ik bekijk dan voor mezelf of ik de bodem nog acceptabel vind. Zo niet, dan start ik niet. Maar zulke weersomstandigheden vind ik vooral voor de organisatie sneu.
Ik vind het dus ook zonde dat de grote grasconcoursen minder populair worden, want ik kijk er elk jaar weer naar uit dat het buitenseizoen begint :j

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:34

In Limburg zijn de outdoor wedstrijden bijna allemaal op gras, we zijn eigenlijk niet anders gewend :D ik vind het eigenlijk wel wat hebben, schroeven draaien is misschien 5 min extra werk.

Als er eens een wedstrijd op zand is voelt dat erg luxe.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:36

Mijn paard loopt beter op gras. Ze is dan ook wat relaxter omdat ze voorzichtig met zichzelf is.
Helaas is het voor mij nu ook een vorm van bezuinigen om haar niet rond om op ijzers te zetten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:40

mijn paard loopt tien keer beter op gras als in de bak :') dus ik start het liefst op gras :j
heb totaal geen hekel aan kalkoenen draaien, dus geen enkel probleem hier :D

[edit] en dan het liefst nog zo'n wedstrijd die alleen letter bordjes hebben geprikt, en geen witte hekjes :D (want die zijn toch altijd spooky haha)
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 20-04-13 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:41

Hier in de omgeving kun je prima op gras starten. Ik start zelf blootsvoets, heb er geen problemen mee.

Suelza

Re: starten op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:42

Ik heb met springwedstrijden toch wel een lichte voorkeur voor zandbodems. Voor de dressuur maakt het mij helemaal niets uit, niet met ijzers, niet zonder...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:55

Ik draai helemaal geen stiften op gras als de bodem mooi droog is, is toch ook onzin? Als het glad/modderig is doe ik dat wel :j

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:09

De wedstrijden op gras zijn meestal vrij grote concoursen. Geen poespas in de dressuurring, gewoon hekjes in de hoek en een auto, heerlijk rijden zo! Op de zandbodemconcoursen is meestal veel aangekleed, kijkerige juryhokjes en alles wat daarbij hoort. Dat zie je op graswedstrijden veel minder, en hoe minimalistischer hoe beter voor mij dan :). Pony's lopen beide ook veel fijner op een grasbodem dan op een zandbodem, dus persoonlijk zijn er voor mij weinig redenen om zandbodems te verkiezen boven grasbodems. En tja, de schroeven indraaien, moet het probleem niet zijn als je wat extra tijd inplant lijkt me.

Ik snap de mensen ook wel die graag op zand rijden. Paard doet misschien moeilijk met schroeven indraaien, paard loopt stabieler op een zand (wel goed zand!) bodem, en de ruiter die er zich wat prettiger bij voelt. Echter denk ik niet dat de grote concoursen leeg zullen lopen, er blijven altijd véél fans van grasbodems :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:12

Ja ik zoek de wedstrijden op zand op omdat mijn paard helemaal geen ijzers heeft. Als mijn paard dat wel zou hebben zou ik er gaten in laten zetten natuurlijk, maar om nu voor die paar wedstrijdjes op gras rondom ijzers te zetten nee dat is wel een beetje onzin vind ik.. :P

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:17

Ik startte voor de blessure van paardlief juist graag op gras vond dat wel wat hebben altijd. ik merk dat, nu we weer wedstrijden rijden, hij toch een stuk gevoeliger loopt op gras.dan op zand en dat is ook te zien aan de punten. Ik blijf gewoon starten op gras, maar zoek wel vaker zandwedstrijden op

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:24

DaraBariton schreef:
Ja ik zoek de wedstrijden op zand op omdat mijn paard helemaal geen ijzers heeft. Als mijn paard dat wel zou hebben zou ik er gaten in laten zetten natuurlijk, maar om nu voor die paar wedstrijdjes op gras rondom ijzers te zetten nee dat is wel een beetje onzin vind ik.. :P

De mijne staat ook bloot, gaat prima hoor.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:30

Mijn paard heeft super gezonde hoeven en daar ga ik geen ijzers onder laten slaan voor
een paar zomerwedstrijden :n Ik vind het te gevaarlijk om op gras zonder ijzers (met kalkoenen) te rijden.

Vandaar dat ik daar dus nooit start.
Laatst bijgewerkt door xApple op 20-04-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:30

Ja ik heb er wel eens aan gedacht omdat ik van meerdere mensen hoorde dat zij dat deden. Maar dan moet de grond wel goed zijn neem ik aan? Mijn paard heeft goed grip op het gras zonder ijzers maar ik ben toch weer huiverig als ik dan daar op wedstrijd aan kom en dat ze dan ineens wel alle kanten op glijdt. -O-

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:31

Maar waarom punten draaien? Ik doe dat echt al jaren nooit. Mijne heeft voor ijzers en achter bloot, als de bodem goed droog is rijd ik op gras ook altijd zonder. Springen kan ik me nog voorstellen. Maar op blote voeten hebben paarden gewoon grip in gras hoor :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:41

DaraBariton, ik heb t/m L2 zonder ijzers gereden, geen enkel probleem ;)

Ik rij het liefst op gras, uiteraard wel het liefst een vlakke en redelijk droge bodem :P
Zand is luxe, maar kan in de zomer ook veel warmer voelen

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:52

Mijn pony loopt niet fijn op gras, is wat voorzichtig en houd zich dan wat vast, komt denk ik ook omdat ik voorzichtiger ben en bang ben om uit te glijden.. maar ik blijf er niet thuis voor.
Staat gewoon vierkant op ijzers en draai gewoon schroeven.
M'n paard heeft er verder geen problemen mee, met alleen voor ijzers + schroeven gaat t prima.
Ben toch altijd wat bangig uit te glijden

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:58

Waarom moet een paard ijzers hebben dan?
Ik rij ook wel is in een recreatiegebied op t gras met mn vzpony, en hij heeft geen ijzers?
Onze bak is erg zwaar en er liggen keien in :s

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:03

Waarom denk je dat dat te maken zou hebben met vierkant op ijzers laten zetten?

Ik start idd niet zo graag op gras, maar dat is meer omdat dat veel grotere wedstrijden zijn en ik vind kleinere veel gezelliger om te starten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:11

Ja omdat ze als ze geen ijzers hebben kunnen uitglijden?
Uh maar als t gras gwn droog is is er geen probleem???
Paarden staan toch zowiso vaak op gras/weiland? Die zullen ook heus wel is een sprintje nemen..

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:29

Mij maakt het helemaal niks uit.
Die van mij staat ook bloot en staat super stevig. Ik merk aan hem wanneer hij voorzichtig is en dit is hij bijna nooit. Waar paarden met ijzers dan telkens toch glijden staat die van mij als een huis.
Als ik ergens moet starten waar het vaak glad kan zijn laat ik de hoeven een beetje extra groeien (hoefsmid even uitstellen ofzo) dat geeft ook grip.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:36

Mijn paard blijft blootvoets, omdat hij super gezonde hoeven heeft. Ik vind het onzin om hem op ijzers te zeten, omdat ik zo nodig wedstrijden op gras moet starten. Ik kan inderdaad wel gaan starten blootvoets, maar dan moet ik van tevoren weten dat het een droge ondergrond is. Aangezien ik vlak aan zee woon en het hier nogal vaak regent, kan ik daar van tevoren niet op rekenen. Regelmatig hebben we natte zomers. Dan ga ik het risico niet lopen, dus ik kies bewust wedstrijden op het zand. Tsja...dat daardoor grote concoursen ophouden te bestaan....die kunnen natuurlijk ook hierop inspelen en zoeken naar plaatsen waar je op zand kunt starten. Zo kun je het ook bekijken ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:39

Ik vind starten op zand ook véél fijner. Heb het net iets te vaak meegemaakt dat ik bij wedstrijden op gras in een knollenveld en scheve baan mijn proefje mocht rijden.
Daarbij heb je bij een zandbodem natuurlijk veel minder last van bijvoorbeeld regen, op gras wordt het dan al gauw een zompige modderbende. Ik heb het geluk dat er hier in de buurt behoorlijk wat wedstrijden op zand verrreden worden in het outdoorseizoen, dus ik kom wel aan mijn trekken wat dat betreft :D

Mijn paard heeft ook geen ijzers trouwens.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:08

michelle933 schreef:
Ja omdat ze als ze geen ijzers hebben kunnen uitglijden?
Uh maar als t gras gwn droog is is er geen probleem???
Paarden staan toch zowiso vaak op gras/weiland? Die zullen ook heus wel is een sprintje nemen..

Precies daarom heb ik met voorijzers nooit geen punten in. Mijne moet voor wel ijzers omdat ik veel buiten rijd en de hoeven dan snel slijten. Achter helemaal niet vandaar :)