Binnenkort gaan Luca en ik op wedstrijd, maar na onze "oefenweek" bij Academy Bartels is me wel duidelijk geworden dat Luca toch nog steeds behoorlijk bang is/ontzag heeft voor andere paarden, vooral wanneer ze ineens achter hem langs draven of galopperen, of op hem af komen. Door wat ik eerder met hem meegemaakt heb (zie eerdere topics) vind ik het zelf nog heel lastig om onstpannen te blijven en me te concentreren op het rijden op dat moment. Dit zette me wel aan het denken, omdat deze situatie natuurlijk bij uitstek te vinden is op het losrij terrein. Ik ben bang dat het ten koste zal gaan van het losrijden en daarmee toch ook voor een deel van onze proeven.
Nu kwam in mij op om hem een rood lintje in zijn staart te doen, zodat anderen misschien meer afstand bewaren, maar het heeft dus niets te maken met dat hij trapt en ik ben ergens bang dat hij dan meteen een stempel met "gemene-pony-die-trapt" krijgt en dat toch ook ten koste gaat van punten? En mag dit überhaupt als het dus niet om die reden gaat?
Misschien is dit veel te zwart gedacht en daarom was ik benieuwd naar jullie mening. Ook als jullie een andere oplossing hebben hoor ik die graag.
Dit is uiteraard een tijdelijke oplossing (als het er al een is), want ik wil dit probleem graag echt oplossen, waarbij zijn angst (en die van mij) zoveel mogelijk verdwijnt. Als iemand hier tips voor heeft dan zijn die van harte welkom
!Alvast bedankt!
)

Hij heeft overduidelijk geen trekhaak waar een ander op mee kan liften.
De wedstrijdsfeer is er wel, maar de druk bijna niet.