Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraJoyce

Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 18:52

Hoi,

Binnenkort gaan Luca en ik op wedstrijd, maar na onze "oefenweek" bij Academy Bartels is me wel duidelijk geworden dat Luca toch nog steeds behoorlijk bang is/ontzag heeft voor andere paarden, vooral wanneer ze ineens achter hem langs draven of galopperen, of op hem af komen. Door wat ik eerder met hem meegemaakt heb (zie eerdere topics) vind ik het zelf nog heel lastig om onstpannen te blijven en me te concentreren op het rijden op dat moment. Dit zette me wel aan het denken, omdat deze situatie natuurlijk bij uitstek te vinden is op het losrij terrein. Ik ben bang dat het ten koste zal gaan van het losrijden en daarmee toch ook voor een deel van onze proeven.

Nu kwam in mij op om hem een rood lintje in zijn staart te doen, zodat anderen misschien meer afstand bewaren, maar het heeft dus niets te maken met dat hij trapt en ik ben ergens bang dat hij dan meteen een stempel met "gemene-pony-die-trapt" krijgt en dat toch ook ten koste gaat van punten? En mag dit überhaupt als het dus niet om die reden gaat?

Misschien is dit veel te zwart gedacht en daarom was ik benieuwd naar jullie mening. Ook als jullie een andere oplossing hebben hoor ik die graag.
Dit is uiteraard een tijdelijke oplossing (als het er al een is), want ik wil dit probleem graag echt oplossen, waarbij zijn angst (en die van mij) zoveel mogelijk verdwijnt. Als iemand hier tips voor heeft dan zijn die van harte welkom :) !

Alvast bedankt!

Roxxiejj

Re: Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:55

Ik heb dit ook gedaan met mijn jonge paard. Niet dat het hielp, leek wel alsof ik juist mensen aantrok. Maar was meer omdat niemand hier wat op een rood lintje uit doet.
Nadat paardlief 2 keer volledig uit zijn plaat ging door achterop rijdend verkeer (ik ben dan het haasje, niet de ruiter achter me), hadden de meesten het door en bleven ze uit mijn buurt.
Nee, het kost je zeker geen punten, zou daarom ook gewoon zeggen: doen. Baat het niet dan schaadt het niet en beter voorkomen dan genezen.

Welke klasse start je? Ik had toen in de B echt last van die beginnende wedstrijdruiters. In het L was het al een stuk minder :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:57

Je zou in het begin met een rood lintje kunnen rijden.
Niemand weet toch dat ze niet trapt?
Dan misschien als je paard wat zekerder is en jij ook het rode lintje aflaten.
Als je paard went aan losrijden op wedstrijden zal het na een tijdje wel beter gaan.

Ik heb de eper vierdaagse de tweede en derde dag ook met een lintje gereden omdat ik vond dat er veel aso's tussen zaten die veel te dicht op je paard komen of hard aan komen scheuren en net achter je remmen. Mijn paard trapt ook niet, maar ik had nergens last van met dat rode lintje :p

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:57

Zolang het voor jouw veiligheid en de gemoedstoestand van je paard is, zou ik zeggen dat je dat vooral moet doen. Als je bang bent voor een stempel dan haal je het lintje er voor de proef toch uit?
In mijn ogen is de rust bij je paard belangrijker dan het feit of hij wel/niet trapt naar anderen, waar het lintje eigenlijk voor bedoeld is.

Mijn paard schiet in de stress bij achterop komend verkeer en is daarnaast een regelrechte idioot met losrijden. Met name met springen waar je 'hutje mutje' op elkaar zit, vind ik het lintje ook voor de veiligheid van anderen belangrijk. :)
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 14-04-13 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:58

Het lint moet er sowieso uit in de ring.
Ik zou hem omdoen met inrijden. Een gewaarschuwd mens teltvoor 2 (ook al weet bijna niemand wat het betekent :') )

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:59

Lintje moet uit in de ring? Niks van gehoord van alle juryleden (toch zeker 8 proeven ermee gereden)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:00

Ja, staat heel duidelijk in het reglement. Dathet gros van de jury's er niets van zegt, is een heel ander verhaal ;)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:01

Ik deed bij mn oude verzorgpony ook altijd een rood lintje om met wedstrijden. Het is inderdaad zo dat veel mensen zich er of niks van aantrekken of niet weten wat het betekend omdat ze zo dicht langs ons gingen dat je de beugels gewoon kon horen klinken.

In de ring liet ik hem trouwens ook altijd in, ik was vaak alleen met wedstrijden en anders wordt het wel een heel gedoe, heb hier overigens nooit iemand over gehoord dat het niet mocht.

Edit: Ik heb er ook heeel wat proeven mee gereden..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:03

Waar staat dat in het reglement Mootje?
Ik heb dat ook nog nooit gelezen dus ben benieuwd waar het staat

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:04

Ontzettend bedankt voor alle reacties! Klinkt ook eigenlijk heel logisch en fijn om deze ervaringen te horen, dit stelt me echt gerust en ik denk dan ook dat ik het lintje er lekker in doe :) !

@Roxxiieejj: Ik start gelukkig ook in de L1 met hem, denk idd wel dat dat scheelt! Toch iets meer ruiters die de bedoeling van het lintje snappen wss :D

Ik denk dat ik het er sws uithaal, maar zou het anders gewoon kunnen vragen aan de jury, dan geeft die wel aan wat diegene wil. En anders gaat het er gewoon uit zoals het reglement zegt :)

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:04

ponyparadijs schreef:
Waar staat dat in het reglement Mootje?
Ik heb dat ook nog nooit gelezen dus ben benieuwd waar het staat

Daar ben ik idd ook wel even benieuwd naar voor de duidelijkheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:05

Roxxiejj schreef:
Lintje moet uit in de ring? Niks van gehoord van alle juryleden (toch zeker 8 proeven ermee gereden)

Met lintje mag je inderdaad niet starten. :) Maar als het paard in kwestie niet trapt is het behoorlijk simpel om deze even uit de staart te laten halen door de voorlezer/groom voor je de ring in rijdt. Geloof dat het valt onder niet-paardeigenen versieringen
die niet in staart of manen mogen tijdens de wedstrijd. Ook al is het geen versiering, officieel mag het niet.
Of het echt gaat helpen? Ik kan me voorstellen dat 9 v/d 10 hier echt niet op let? Ik rij met lintje (endurance) en ondanks dat heel wat mensen gehad die hun paard letterlijk tegen de mijne aan parkeren. De neus van de achter liggen, ligt ongeveer bij mij in de nek. (En dan maar klagen als ze een trap krijgen...)

Mootje

Artikel 118.10 van het dressuurreglement. Kopieren lukt nietop de tab :-)

Wildgirl

Is het geen optie om eerst eens aan je eigen vertrouwen te gaan werken voordat je überhaupt gaat starten?

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:06

Judith_ schreef:
Roxxiejj schreef:

Met lintje mag je inderdaad niet starten. :) Maar als het paard in kwestie niet trapt is het behoorlijk simpel om deze even uit de staart te laten halen door de voorlezer/groom voor je de ring in rijdt. Geloof dat het valt onder niet-paardeigenen versieringen
die niet in staart of manen mogen tijdens de wedstrijd. Ook al is het geen versiering, officieel mag het niet.
Of het echt gaat helpen? Ik kan me voorstellen dat 9 v/d 10 hier echt niet op let? Ik rij met lintje (endurance) en ondanks dat heel wat mensen gehad die hun paard letterlijk tegen de mijne aan parkeren. De neus van de achter liggen, ligt ongeveer bij mij in de nek. (En dan maar klagen als ze een trap krijgen...)

Pfff stom zeg dat ruiters dat gewoon negeren. Maar helemaal hun probleem, je hebt ze gewaarschuwd toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:07

Citaat:
Artikel 118 - Harnachement
10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.

Kan dus over gediscussieerd worden denk ik. Maar er even uit halen voor je de ring in gaat is nog simpeler. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:08

Citaat:
Citaat:
Pfff stom zeg dat ruiters dat gewoon negeren. Maar helemaal hun probleem, je hebt ze gewaarschuwd toch? :)

Het rijdt echt niet fijn hoor. Van mij had paardlief veel eerder mogen uit halen. ~~}> Hij heeft overduidelijk geen trekhaak waar een ander op mee kan liften.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:09

Wildgirl schreef:
Is het geen optie om eerst eens aan je eigen vertrouwen te gaan werken voordat je überhaupt gaat starten?

Daar zijn we al een heel stuk in vooruit gegaan en ik denk juist dat als ik het niet gewoon ga proberen en oefenen, dat het alleen maar een groter obstakel wordt. Ik denk juist dat ik door ervaring op te doen, het probleem ook wel een stukje kan verhelpen. Als we deze uitdaging nooit aangaan, zal het altijd een uitdaging blijven :) In de proef zelf hebben we ook nergens last van en die gaan al heel fijn, zie ook ander topic over de wedstrijdgerichte trainingsweek, dus ik wil het wel proberen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:09

Ik heb de knhs erover gemaild en zij zeiden dat het rode waarschuwingslint er ook onder valt :j

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:11

@ wildgirl waarom mogen ruiter en paard geen ervaring op doen, als het probleem waarscheinlijk het meest tot uiting komt op een druk losrijterrein? Wanneer TS eerst de wat kleinere wedstrijden op zoekt kan het paard toch juist ervaring op doen in deze situatie?

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:13

Judith_ schreef:
Het rijdt echt niet fijn hoor. Van mij had paardlief veel eerder mogen uit halen. ~~}> Hij heeft overduidelijk geen trekhaak waar een ander op mee kan liften.

Nee dat is absoluut waar, je hebt er zelf natuurlijk ook last van... Lastig! Heb je hier nog iets op gevonden? Misschien heb ik daar ook nog wat aan? :D

Judith_ schreef:
Citaat:

Artikel 118 - Harnachement
10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.

Kan dus over gediscussieerd worden denk ik. Maar er even uit halen voor je de ring in gaat is nog simpeler. :)

Okee, ja dat lijkt me ook, bedankt voor het opzoeken!

Mootje schreef:
Ik heb de knhs erover gemaild en zij zeiden dat het rode waarschuwingslint er ook onder valt :j

Ah, dan is het helemaal duidelijk, dankjewel!

Ajansen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:14

Ik ben het met Flefolander eens. Volgens mij start iedereen met wat minder zelfvertrouwen. dit ga je opbouwen door meer wedstrijden te rijden. Je kunt niet iets leren als je het niet probeerd.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:15

Ik neem mijn jonge over enkele weken ook mee, ondanks dat ie nog helemaal niet klaar is voor iets nieuws. Maar je wilt toch graag peilen hoe hij zich op wedstrijd gedraagt en je weet daarna ook waar je meer aan moet werken. Niet alle paarden zijn geboren wedstrijdpaarden die bomproef zijn.
Mijn jonge is wel op zijn gemak op onze stal, maar naar les is hij al best anders. Dat zal op wedstrijd alleen nog maar meer in.
Denk dat dan het rode lintje er ook weer in gaat, maar dan vooral omdat ie nog wel eens een vreugdebok kan geven en de anderen mij iig die meter achter me gunnen

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:20

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:23

Tja endurance gaan rijden helpt heel goed! En voor het paard gaan koersen op de baan. :')
Maar dat is vast niet wat je zoekt. :')
In beide takken van sport komen de paarden op je af, rijden snel langs/achter je, halen in ect. Paard is er een koele kikker van geworden, kijkt niet snel op van zulke dingen en beide zijn we heel wat gewend. Ondertussen zal het hem een worst wezen als er een ander letterlijk tegen hem aan rijdt.

Maar echt plakken, daar wordt hij nog steeds pissig van. En dat laat ik maar zo. Ik ben geen stootblok voor ruiters die menen hun paard op die kont van die van mij af te moeten remmen. Paardlief heeft echt geduld en als het een keer voor komt vind hij het prima, maar herhaarlijk plakken. Dan geeft hij een tik.

Wel met lef gaan rijden. Dan paniekt ze maar, wat dan? Zolang ze niet compleet een rodeo weg geeft zal het wel mee vallen? En dan rij je maar een prutproef. Dat is hoog uit jammer van je startgeld. En wat nu als ze 'die-gemene-pony-die-trapt' stempel krijgt? Heb je tenminste lekker de ruimte. Wellicht kan je dit ook thuis of in een andere bak oefenen? Paar paarden er bij die niet slaan maar wel makkelijk achter een ander paard langs te rijden zijn. Zet je paard goed aan het werk als er een paard op je af komt. Spreek af dat je tegenligger die gene is die zal wijken. Wie weet krijgt je paard dan wat meer vertrouwen dat jij haar niet zal laten botsen, en wat meer ego dat tegenliggers wel aan de kant voor haar gaan. Laat de paarden een dicht achter je langs rijden en wanneer je het idee hebt dat je paard wil vluchten zet je een volte in. Het is goed om voorwaarts te blijven, maar ergens voor weg rennen hoeft niet.

En onthou. Paardrijden is leuk. Wedstrijd rijden doe je voor je hobby, er is toch geen geld mee te verdienen. ;) Leg de lat wat lager, eerst maar gewoon ontspannen los rijden, dan komen de punten voor de proef later wel.

Misschien is het toch niet zo;n gek idee om eens endurance te gaan starten. :D :+ De wedstrijdsfeer is er wel, maar de druk bijna niet.